Geld & Recht alle pijlers

Rondkomen van ¤20 per week

08-12-2014 15:25 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,



Dit onderwerp zal vast wel al een keer zijn aangesneden en toch post ik hem omdat ik na lang zoeken tussen alle topics toch geen bevredigend antwoord heb kunnen vinden.

Ook wil ik er even bij melden dat we absoluut niet zielig zijn, maar door de omstandigheden loopt ons leven op dit moment niet zoals we een aantal jaren geleden hadden bedacht..





Ik zal proberen de situatie uit te leggen.





Mijn man werkt als leidinggevende in een winkel en ik ben na jarenlang in de kinderopvang gewerkt te hebben anderhalf jaar geleden begonnen (na 3 maanden ww en 51 keer solliciteren op ALLE vacatures die ik maar kon vinden) bij een supermarkt begonnen. Minder loon dan voorheen, maar in ieder geval een inkomen.



Nu ben ik een half jaar geleden plotseling ziek geworden waardoor ik niet meer kan werken. Ik mag niet autorijden (lopen en fietsen gaat ook erg moeilijk) dus aan huis gebonden.



Helaas na een half jaar onderzoeken kunnen de medici niet vinden wat er met me aan de hand is en dus ben ik ziek, maar op papier niet. Er lopen nog onderzoeken, maar ze gooien het nu vooral op de psychische kant. Nu loopt mijn contract in 2015 af en kom ik opnieuw in de WW terecht. Ik ga er eigenlijk al vanuit dat het UWV mij zo snel mogelijk de ziektewet uitgooit en me een WW uitkering geeft. dit zal ik ongeveer 7 maanden krijgen.





Dan volgt nu het probleem.

Als ik nog ziek ben (zoals het er nu uitziet ga ik alleen maar meer achteruit) heb ik dus vanaf eind 2015 geen inkomen meer en moeten we het doen van alleen het inkomen van mijn man.



Alle dingen waar we op kunnen bezuinigen zijn er af (geen auto meer, niet meer sparen, niet sporten etc) geloof me.. ik zit heel erg op de financiën en alles wat eraf KAN is er dan ook echt af.

Dan blijft er onderaan de streep ¤20,- over voor huishoudelijke uitgaven, eten/drinken, medicijnen en kleding



We hebben geen schulden (behalve dan onze hypotheek) en ik zorg er ook wel voor dat dit niet gaat gebeuren!

als ik zou kunnen werken zou ik het zeker weten doen!

Bij verkoop van ons huis krijgen we een restschuld en ik wil geen schulden. (we vallen wel onder de NHG maar weet niet of het in ons geval positief zal uitpakken)



Ons koophuis is een strop om onze nek!

Ik heb uitgerekend wat we over zouden houden als we in een huurhuis zouden zitten ¤500 per maand!!



Mijn vragen

Zijn er mensen met een koopwoning die rond moeten komen van ¤20,- per week? dit houdt in: boodschappen, kleding, medicijnen etc.



Heeft iemand ervaringen met regelingen vd gemeente/overheid bij het bezit van een eigen woning?



Iemand ervaring met de verkoop van het huis onder NHG zonder uit elkaar te gaan (dus bij verlies werk of ivm ziekte)??





Met vriendelijke Groet

Alein
anoniem_212351 wijzigde dit bericht op 08-12-2014 15:29
Reden: verkeerde zinsopbouw
% gewijzigd
'Sometimes, you have to give up on people. Not because you don't care, but because they don't"
Alle reacties Link kopieren
3x per week vlees met ¤20 en 3 personen?



Je koopt 1x per 3 maanden vlees, je spaart dan dus ook nog van de ¤20 anders kun je dat niet inslaan.



Kun je een boodschappenlijst voorbeeld geven? Of een recept?

Ik kan mij nl echt niet voorstellen dat je hiervan gezond en normaal kunt eten.



Wij doen het met ¤70 per week. Alles dus ook drogisterij, cadeaus, benzine enz. Behalve vaste lasten.

Ik red het prima meestal nog over. Maar voor fatsoenlijk eten en eventuele extra dingen ben ik toch wel ¤50 kwijt. 2 volwassenen.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Ja wat blueyes zegt is ook zo waar ja. Daar moet je wel rekening mee houden als je gaat verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Lees het topic nu pas, maar volgens mij is deze tip nog niet gegeven. Kijk is naar de mogelijkheid van belastingmiddeling. Dat is geen structurele oplossing, maar kan in jouw geval eenmalig erg nuttig zijn. Belastingmiddeling is nuttig als je een stuk minder bent gaan verdienen. Er zijn berekeningen voor te vinden.
quote:nerdopviva schreef op 09 december 2014 @ 10:33:

[...]





Het is natuurlijk wat leuks doen óf sparen, niet allebei.

Je kunt altijd van een (klein) deel van het geld iets leuks doen en de rest sparen toch? Gezien TO nog niet in de problemen zit, maar het wil voorkomen kan ze best een keer een bak ijs halen in de zomer.
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameQetesh schreef op 09 december 2014 @ 12:59:

3x per week vlees met ¤20 en 3 personen?



Je koopt 1x per 3 maanden vlees, je spaart dan dus ook nog van de ¤20 anders kun je dat niet inslaan.



Kun je een boodschappenlijst voorbeeld geven? Of een recept?

Ik kan mij nl echt niet voorstellen dat je hiervan gezond en normaal kunt eten.



Wij doen het met ¤70 per week. Alles dus ook drogisterij, cadeaus, benzine enz. Behalve vaste lasten.

Ik red het prima meestal nog over. Maar voor fatsoenlijk eten en eventuele extra dingen ben ik toch wel ¤50 kwijt. 2 volwassenen.





Spaarpot 1 ¤250

houdbaar

broodbeleg

groente conserven

thee en koffie en benodigdheden

kruiden en sauzen

pasta, rijst en brood (maak zelf brood en koekjes etc)





Spaarpot 2 ¤50,00

Groente

(¤1,00 per week voor verse groente)





Spaarpot 3 ¤120,00

vlees

4 enveloppen met ¤30,00 erin om 4x per jaar vlees in te kopen





Spaarpot 4 ¤345,00

Huishoudelijke artikelen

Lichamelijke verzorging





Spaarpot 5 ¤150,00

onvoorziene uitgaven

Medicijnen

Cadeaus voor kinderfeestjes dochter





Totale inhoud van alle spaarpotten bij elkaar is ongeveer ¤915

(omgerekend ¤75 per maand)





En op deze manier kan ik nu voor minder dan ¤20,00 per week aan boodschappen doen en gezond en voedzaam eten met mijn gezin.

Hiermee wil ik ook nog een keer aangeven dat wanneer je af en toe je doemscenario’s op een rijtje zet je misschien beter voorbereid bent op wat er komen zal.





Doordat ik vanaf vorig jaar al alle houdbare spullen ben in gaan slaan heb ik nu de gelegenheid om met zo weinig rond te komen en het kleine beetje wat we nu nog over hebben per maand te sparen om hetzelfde volgend jaar wederom te doen en dan het vakantiegeld op de spaarrekening zetten.





Ik snap dat wanneer je in de schuldsanering zit je dit niet meer kunt doen. Maar je hebt dan ook meer geld te besteden per week. Ik heb alle spullen die we in een jaar gebruiken in kaart gebracht en hierbij de prijzen op gezocht. Zo heb ik een duidelijk overzicht voor mezelf en kan ik eventueel ook elke keer als we wat over hebben al een deel van deze lijst halen…
'Sometimes, you have to give up on people. Not because you don't care, but because they don't"
Alle reacties Link kopieren
Ik zit niet in de schuldsanering hoor. Dan heb je wel wat minder als wij. Wij hebben gewoon voor ons zelf een week budget gemaakt. Meer is er gewoon niet.



Maar je doet het dus niet van ¤20 per week want je haalt steeds iets uit de spaarpotten. Die er ook niet gekomen zijn van ¤20 per week, net als je voorraad.



Voor nu heel fijn maar als dat op is ga je het dus niet redden met alleen die ¤20.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik vind het nogal omslachtig met al die verschillende spaarpotten.

Vreselijk onhandig en on overzichtelijk. Zo maak je het jezelf onnodig moeilijk.

Maar goed, ieder zijn maniertjes.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar je krijgt elk jaar vakantiegeld waarmee je dus je week/maand lasten omlaag haalt.

In een maand heb je het extra geld niet om de andere dingen te kopen dus waarom niet wanneer je vakantiegeld krijgt of een belasting terruggave (ook altijd 1x per jaar) er boodschappen van halen? Dan help je jezelf toch alleen maar...



Je kunt het ook uitgeven of er van op vakantie gaan.....
'Sometimes, you have to give up on people. Not because you don't care, but because they don't"
Alle reacties Link kopieren
Spaarpot 1, 2 en 4 gaan gelijk op hoor. daar worden dus boodschappen van gedaan.



Wat doe jij met je vakantiegeld en met je belasting teruggave dan?
'Sometimes, you have to give up on people. Not because you don't care, but because they don't"
Alle reacties Link kopieren
Die begrijp ik geloof ik niet helemaal?

Je bedoeld dat je dan extra boodschappen haalt wat houdbaar is? Een voorraad?



Ik doe wat we wekelijks over houden ( soms ook niks) in een aparte pot. Bij echt goede aanbiedingen hamster ik daarvan. Zo doe ik dat ook bij vlees.

Onze voorraad was laatst op, nu vul ik hem aan door elke week 1 of 2 dingen extra te kopen ( bv pot groenten of zak rijst).



Vakantiegeld en belasting gaan op de spaar in 2015. Deze is door pech nu leeg.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Hoe moet ik die spaarpotten zien dan? Ik dacht dat dit gewoon was wat erin zit.

Of is dit het totaal bedrag per jaar?



Ik probeer even een beeld te krijgen want ik snap het niet helemaal.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik koop 1x per jaar dan alle spullen die lang houdbaar zijn voor minimaal 1 jaar. Dat zijn namelijk heel veel producten ben ik achter gekomen.
'Sometimes, you have to give up on people. Not because you don't care, but because they don't"
Alle reacties Link kopieren
het geld voor het vlees stop ik in een echte "spaarpot"

en het geld voor onvoorziene uitgave zet ik op de spaarrekening



en inderdaad zijn dit bedragen per jaar...
'Sometimes, you have to give up on people. Not because you don't care, but because they don't"
Alle reacties Link kopieren
Ah ok op die manier. Nu snap ik het wat beter.



Ja dan heb je al veel benodigheden in huis. Ik heb daar sowieso de ruimte niet voor om zoveel op te slaan.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
1 tip. Ga vanaf nu proberen om rond te komen van 20 euro. Dan kan je mooi sparen. En dit is bloedserieus. Ga het vanaf nu doen. Wacht niet tot het moment werkelijk daar is. Ga het leren dan ben je voorbereid.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Je zegt ook dat je de belastingteruggaaf 1x in het jaar ontvangt. Misschien een optie om dat om te laten zetten naar maandelijkse uitbetaling? Zolang het nodig is?
Alle reacties Link kopieren
1 euro per week voor verse groente? Daar koop je nog niet eens een bloemkool voor. Hooguit wat prei, een paar wortels en wat uien.



150 euro per jaar voor onvoorziene kosten???? Voor een heel gezin? Dat is toch veel en veel te optimistisch gedacht.



Je draait jezelf een rad voor ogen, wat jij wilt is niet haalbaar. Zet in op beter worden en een baan vinden i.p.v. er nu al vanuit te gaan dat je over een jaar van 20 euro per week moet leven.
Alle reacties Link kopieren
Kortom wat je zegt klopt niet. Je komt niet rond van 20 euro per week maar je geeft uiteindelijk meer uit omdat je ook voorraden kunt aanleggen (vlees, houdbaar etc). Wees dan iets duidelijker want ik ging er vanuit dat je daadwerkelijk 20 euro per week voor alles had.



Ik sluit me overigens bij markovic aan.
Alle reacties Link kopieren
Als je echt maar 20 euro over houdt, kun je bij de voedselbank terecht. Kijk even op de website voor meer informatie
Dus je hebt geen 20 euro per week, maar 75 euro per week. Dat is nogal een verschil. Voor 75 euro per week kun je prima met drie mensen leven, inclusief een extraatje hier en daar.



Zet dat idee van armoede uit je hoofd. Investeer in het vinden van passend werk, het aanvragen van een wajong en zorg ervoor dat je, wat er ook met je aan de hand is, wat hulp krijgt, met name op psychologisch vlak. Want wat er ook is, het zal acceptatie en aanpassingen van je vragen, en daar ben je volgens mij nog niet aan toe.
quote:blueeyes*3 schreef op 10 december 2014 @ 11:58:

Dus je hebt geen 20 euro per week, maar 75 euro per week. Dat is nogal een verschil. Voor 75 euro per week kun je prima met drie mensen leven, inclusief een extraatje hier en daar.



Zet dat idee van armoede uit je hoofd. Investeer in het vinden van passend werk, het aanvragen van een wajong en zorg ervoor dat je, wat er ook met je aan de hand is, wat hulp krijgt, met name op psychologisch vlak. Want wat er ook is, het zal acceptatie en aanpassingen van je vragen, en daar ben je volgens mij nog niet aan toe.Geen 75 per week, maar per maand. Aan het eten alleen geeft TO 420 euro per jaar uit. Dat is 8 euro per week. Dat is onmogelijk.
quote:nerdopviva schreef op 10 december 2014 @ 12:08:

[...]





Geen 75 per week, maar per maand. Aan het eten alleen geeft TO 420 euro per jaar uit. Dat is 8 euro per week. Dat is onmogelijk.

Oeps, verkeerd gelezen. Sorry.



In dat geval: ga naar de voedselbank. Of kijk of er misschien een volkstuinvereniging of een boerenbedrijf in de buurt is waar je goedkoop je groente en fruit kunt kopen.



Tweede stukje blijf ik wel achter staan: focus je op het vinden van passend werk, een wajong of wia (al dan niet gedeeltelijk) en psychische ondersteuning.
Alle reacties Link kopieren
Met bovenstaande reacties eens. Onmogelijk on langdurig van 20 euro gezond te eten met zijn 3en. Je kind van 5 is in de groei he, die moet ook voedingsstoffen binnen krijgen!

Voor 120 euro houdbaar kopen voor een heel jaar: gaat niet. Een half kilo meel (brood) en pot jam; een halve zak pasta per dag, en aangelengde tomaten puree als saus; blik van 800 gram groente, dan is je 70 cent per dag op, en dan heb je echt nog honger hoor! I

1 keer in de week 3 appels of 2 komkommers, 1 kilo wortel- hoeveel denk je vers te kunnen kopen voor 1 euro in de week? En als je geen vlees eet is het wel zo fijn om royaal groente op je bord te hebben. Nee, dit gaat hem niet worden.

Je zal alternatie inkomsten moeten genereren. Uitkering, wajong, bijstand, werk, wat dan ook: hiermee gaat het niet. Denk aan je kind!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het toch wel bijzonder hoe sommige mensen reageren.



Ik heb in een eerdere reactie al benoemd dat ik nu al voor ¤20 in de week rondkom, momenteel wel alleen boodschappen. Dit doe ik vanaf oktober en dat gaat goed.



Iedereen krijgt elk jaar vakantie geld uitgekeerd. Wij hebben er voor gekozen hiervan alle houdbare spullen voor een heel jaar in te slaan.



Hoe komen jullie erbij dat we dit geld dus per maand te besteden hebben?

Waar geven jullie dat geld dan aan uit??



Mijn kind, man en ik eten gezond! Ik heb hier onderhand een studie van gemaakt en heb zelf gerechten gemaakt en verzonnen die voedzaam genoeg zijn.

Mijn kind komt echt niks te kort hoor.



En ja, ik zet alles op alles om beter te worden. Want ziek zijn is niet leuk.. Helemaal niet met een kind van 5 in huis die zich afvraagt of mama misschien doodgaat. Zoals ik eerder ook al heb gezegd ik heb geen zin om hier medisch beoordeeld te worden. Dat er nog niks is gevonden zegt niks over het feit dat ik ziek ben.

Misschien heel naïef van me om te denken dat wanneer je een vraag stelt mensen je willen helpen in plaats van te beoordelen.
'Sometimes, you have to give up on people. Not because you don't care, but because they don't"
Je had het zelf over 75 euro per maand.



Ik heb niets gezegd over de kwaliteit van het eten. Wel dat je met dat bedrag per week/maand aanspraak maakt op de voedselbank. Net als vele anderen. Er waren pas opmerkingen over de kwaliteit van het eten toen jij aangaf voor 1 euro per week verse groente te kopen. Daar hadden mensen zo hun bedenkingen bij, en dat kan ik me voorstellen.



Je vroeg zelf om tips en of meer mensen dat deden. Ik heb een aantal tips gegeven om te hamsteren, waarbij ik zelfs rekening hield met je ziekte, zonder je verder te beoordelen (vooruit koken en invriezen e.d.)



Misschien kun je eens wat van de recepten posten, of de ingrediënten die je gebruikt? Misschien maakt dat het makkelijker.



Ik zeg niet dat je niet alles op alles zet, ik zeg dat ik zie dat het voor jou moeilijk is om te accepteren en te anticiperen op de situatie. Je bent duidelijk nog heel erg verdrietig over je ziekte, en dat is naar. Daarnaast weet ik uit ervaring dat verdriet energie vreet. Daarom gaf ik als tip om wat psychische ondersteuning te zoeken.



Wat ik met mijn vakantiegeld doe? Heel simpel: een deel gaat naar mijn spaarrekening, en een deel gaat naar een weekeindje weg of een paar leuke uitstapjes in de zomer. Om de doodsimpele reden dat ik een vergelijkbaar bedrag per week te besteden heb, maar dan voor mij en de kat in plaats van met een man en een kind.



De voornaamste (meest genoemde) tips uit dit topic voor jou zijn:

- Ga naar de voedselbank (dit levert geen schulden op, en als je je er rot over voelt kun je altijd kijken of je misschien ook vrijwilligerswerk voor hen kunt doen, bedrijven mailen bijvoorbeeld)

- Zorg voor meer inkomen (man opslag/hogere functie/andere baan, jij wajong/wia/passend werk/thuiswerk/werk-dat-vanuit-huis-kan)





-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven