Geld & Recht alle pijlers

Samenlevingscontract/testament, ik weet het niet meer

20-02-2017 15:34 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben 12 jaar een relatie. Omdat hij schulden had, die gemaakt zijn door zijn ex, hebben we nooit dingen vast laten leggen op papier. Die schulden zijn gelukkig allemaal afbetaald, dus nu kunnen we eindelijk wat regelen.



Nu dacht ik aan een samenlevingscontract, maar dat kan weer niet, omdat mijn koopappartement daar weer niet onder valt, net als het chalet wat op naam van mijn vriend staat. Als ik overlijd gaat mijn flat naar mijn familie en als hij overlijdt gaat het chalet naar zijn familie. Willen we dat het naar elkaar gaat, dan moeten we dus een testament afsluiten. Maar pensioen enzo kan alleen geregeld worden met een samenlevingscontract. Ik voel er weinig voor om èn een samenlevingscontract èn 2 testamenten af te sluiten, dat kost me veel te veel geld.



Trouwen doen we niet, geregistreerd partnerschap zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar toch voelt dat niet prettig. Ik weet niet, dat voelt als trouwen en dat wil ik gewoon niet en mijn vriend wil dat ook niet. Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Heb al contact met een notaris, dat was voor het samenlevingscontract. Heeft iemand anders een wijs advies misschien?
Notaris kan je daar genoeg over vertellen. En niet willen trouwen snap ik niet?



Wat is er anders dan naar een notaris gaan en alles laten aftimmeren of naar de gemeente en een akte onder tekenen?

Behalve dat het veel geld en tijd scheelt?
Ik heb een geregistreerd partnerschap. Nadat we informatie hadden opgevraagd bij de notaris en eigenlijk concludeerden dat we heel ouderwets in gemeenschap van goederen wilden leven. En ook voor later dingen wilden regelen en voor elkaar zorgen ook al gingen we uit elkaar. Ivm de kinderen vooral.



Nog van uit de tijd dat niemand dat voor vol aanzag ( daarom gedaan, we wilden niet dat mensen een bruiloft verwachten) het maar 125 euro was en je nog kon flitsscheiden.

Gewoon omdat we wel dingen wilden regelen maar geen zin hadden in het bruiloftgedoe.



Nu zou ik gewoon gaan trouwen in het geniep.
Alle reacties Link kopieren
Vraag aam de notaris, waar je toch al contact mee hebt, wat het kost als je beide in één keer doet, dus samenlevingscontract én een simpel testament waarin je elkaar als erfgenaam aanwijst. Volgens mij kregen wij een paar jaar geleden daar toch een leuke deal voor. En eventueel bij een andere notaris ook nog offerte vragen, dat kan ook online. Scheelt soms aanzienlijk heb ik gemerkt.
The owls are not what they seem
Als je de erfenis wilt regelen zonder te trouwen heb je natuurlijk testamenten nodig, en voor pensioenen een samenlevingscontract. Dat is niet anders te regelen, 3 documenten bij de notaris of even trouwen/GP tekenen (en inderdaad, GP komt zeer sterk overeen met trouwen)
Alle reacties Link kopieren
In dit soort gevallen snap ik die zuinigheid niet zo. Je wilt alles goed voor elkaar regelen; dat kost dan inderdaad eenmalig een aardig bedrag, maar je voorkomt op die manier wel een hoop narigheid en kosten in de toekomst.



Man en ik hadden eerst slo en 2 testamenten en toen we trouwden hebben we HV laten opstellen.
Prijzen per notaris kunnen erg verschillen, dus even rondvragen bij verschillende notarissen kan echt de moeite waard zijn. Ik heb toen rondgebeld en er zat tot wel € 400,- verschil in prijzen.



Overigens hier wel gekozen voor samenlevingsovereenkomst + twee testamenten. Ook door o.a. koophuis op naam van mijn partner. Dat is de enige manier om dit goed te regelen en vast te leggen volgens mij. Als je gaat trouwen/geregistreerd partnerschap aangaat, moet je ook huwelijkse voorwaarden opstellen om dat met jullie huizen goed te regelen en dat kost dus ook geld.
quote:Trijntje84 schreef op 20 februari 2017 @ 15:41:

Prijzen per notaris kunnen erg verschillen, dus even rondvragen bij verschillende notarissen kan echt de moeite waard zijn. Ik heb toen rondgebeld en er zat tot wel € 400,- verschil in prijzen.



Overigens hier wel gekozen voor samenlevingsovereenkomst + twee testamenten. Ook door o.a. koophuis op naam van mijn partner. Dat is de enige manier om dit goed te regelen en vast te leggen volgens mij. Als je gaat trouwen/geregistreerd partnerschap aangaat, moet je ook huwelijkse voorwaarden opstellen om dat met jullie huizen goed te regelen en dat kost dus ook geld.Maar is dat net zo duur als de notaris?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 20 februari 2017 @ 15:36:

Notaris kan je daar genoeg over vertellen. En niet willen trouwen snap ik niet?



Wat is er anders dan naar een notaris gaan en alles laten aftimmeren of naar de gemeente en een akte onder tekenen?

Behalve dat het veel geld en tijd scheelt?Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 11 was en dat was echt een rotperiode, nog steeds heb ik daar last van. Mijn vriend is gescheiden en dat was ook zeer problematisch. Dus ik sta niet achter het huwelijk en trouw dan niet om alles geregeld te hebben. Een samenlevingscontract of testament zijn makkelijker te ontbinden als je uit elkaar gaat. En natuurlijk ga ik er niet vanuit dat we uit elkaar gaan, maar ik ben wel zo realistisch dat ik weet dat het wel kan.
quote:Daantje1970 schreef op 20 februari 2017 @ 15:43:

[...]





Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 11 was en dat was echt een rotperiode, nog steeds heb ik daar last van. Mijn vriend is gescheiden en dat was ook zeer problematisch. Dus ik sta niet achter het huwelijk en trouw dan niet om alles geregeld te hebben. Een samenlevingscontract of testament zijn makkelijker te ontbinden als je uit elkaar gaat. En natuurlijk ga ik er niet vanuit dat we uit elkaar gaan, maar ik ben wel zo realistisch dat ik weet dat het wel kan.



Ik zie het als een contract. Eentje die niet veel verschilt van wat je bij de notaris wil regelen. Ik heb dat emotionele niet met het aangaan van zoiets.



Zonder kinderen kan je ook heel makkelijk scheiden hoor. Ongeveer net zo veel werk.
Samenlevingscontract en testamenten is inderdaad nodig om van elkaar te kunnen erven. Nadeel van GP is dat het net zo'n gedoe is als echt scheiden als je er weer vanaf wilt, er onderhoudsplicht ook na beëindiging ontstaat en aanspraak op elkaars pensioen.

Er zijn websites waar je de goedkoopste notaris kunt zoeken voor een samenlevingscontract en twee gelijkluidende testamenten. Onder de 1000 kun je klaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyL0101 schreef op 20 februari 2017 @ 15:39:

Vraag aam de notaris, waar je toch al contact mee hebt, wat het kost als je beide in één keer doet, dus samenlevingscontract én een simpel testament waarin je elkaar als erfgenaam aanwijst. Volgens mij kregen wij een paar jaar geleden daar toch een leuke deal voor. En eventueel bij een andere notaris ook nog offerte vragen, dat kan ook online. Scheelt soms aanzienlijk heb ik gemerkt.Dat heb ik ook gevraagd. Alleen is het niet een simpel testament, want mijn vriend heeft een dochter uit zijn vorige huwelijk. En ook zij heeft uiteraard recht op haar deel.
Alle reacties Link kopieren
Voor notariskosten kun je prima rondshoppen. Ik geloof dat ik voor een samenlevingscontract + 2 testamenten ongeveer 450 euro incl btw kwijt was. Is het veel geld, mwa, het is een koopje om alles gewoon goed te regelen en het is mij de gemoedsrust echt wel waard.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
quote:girasole3 schreef op 20 februari 2017 @ 15:39:

In dit soort gevallen snap ik die zuinigheid niet zo. Je wilt alles goed voor elkaar regelen; dat kost dan inderdaad eenmalig een aardig bedrag, maar je voorkomt op die manier wel een hoop narigheid en kosten in de toekomst.



Man en ik hadden eerst slo en 2 testamenten en toen we trouwden hebben we HV laten opstellen.Moet je dat geld wel hebben!
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 20 februari 2017 @ 15:44:

[...]





Ik zie het als een contract. Eentje die niet veel verschilt van wat je bij de notaris wil regelen. Ik heb dat emotionele niet met het aangaan van zoiets.



Zonder kinderen kan je ook heel makkelijk scheiden hoor. Ongeveer net zo veel werk.Jij hebt dat misschien niet, ik wel. Ik trouw pertinent niet!
quote:Daantje1970 schreef op 20 februari 2017 @ 15:45:

[...]





Dat heb ik ook gevraagd. Alleen is het niet een simpel testament, want mijn vriend heeft een dochter uit zijn vorige huwelijk. En ook zij heeft uiteraard recht op haar deel.



Dat is toch sowieso in de wet geregeld?

Ik dnek echt dat je overal te veel beren op de weg ziet. En dan kost het 100 euro meer. Heb je het wel goed geregeld. Ga nou eerst naar de notaris.
quote:Daantje1970 schreef op 20 februari 2017 @ 15:47:

[...]





Jij hebt dat misschien niet, ik wel. Ik trouw pertinent niet!



Tja. Bijzondere reactie ook.

Notaris afwachten dan maar he?
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 20 februari 2017 @ 15:44:

Samenlevingscontract en testamenten is inderdaad nodig om van elkaar te kunnen erven. Nadeel van GP is dat het net zo'n gedoe is als echt scheiden als je er weer vanaf wilt, er onderhoudsplicht ook na beëindiging ontstaat en aanspraak op elkaars pensioen.

Er zijn websites waar je de goedkoopste notaris kunt zoeken voor een samenlevingscontract en twee gelijkluidende testamenten. Onder de 1000 kun je klaar zijn.Onder de 1000 euro? Je doet net alsof dat weinig is. Zoveel geld heb ik gewoon niet op mijn rekening staan.
Alle reacties Link kopieren
Om ellende te voorkomen hadden wij ook een slc en 2 testamenten. Op maandagochtend het stadhuis binnen wippen is goedkoper....
Voor 250 euro ga je het niet regelen zonder te trouwen. Dat kost nu eenmaal geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 20 februari 2017 @ 15:47:

[...]





Dat is toch sowieso in de wet geregeld?

Ik dnek echt dat je overal te veel beren op de weg ziet. En dan kost het 100 euro meer. Heb je het wel goed geregeld. Ga nou eerst naar de notaris.Ik heb al contact met een notaris, zoals ik al schreef. En ja dat is bij wet geregeld. Maar bij elke notaris waar ik nu kijk krijg je een standaard vragenlijst. Als je dan aangeeft dat er een kind is uit een vorige relatie, dan krijg je een maat gemaakt testament en dat kost weer meer geld.
Als je dat niet eens op jullie rekeningen hebt staan kan je niks regelen. Even doorsparen maar.
Gewoon even bellen en dan een afspraak maken kan niet meer tegenwoordig? Weet je meteen hoeveel geld je ongeveer wel op je rekening moet hebben staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 20 februari 2017 @ 15:49:

Voor 250 euro ga je het niet regelen zonder te trouwen. Dat kost nu eenmaal geld.Dat het geld kost snap ik, maar tussen 250 en 1000 euro zit nogal een verschil.
quote:Daantje1970 schreef op 20 februari 2017 @ 15:43:

[...]





Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 11 was en dat was echt een rotperiode, nog steeds heb ik daar last van. Mijn vriend is gescheiden en dat was ook zeer problematisch. Dus ik sta niet achter het huwelijk en trouw dan niet om alles geregeld te hebben. Een samenlevingscontract of testament zijn makkelijker te ontbinden als je uit elkaar gaat. En natuurlijk ga ik er niet vanuit dat we uit elkaar gaan, maar ik ben wel zo realistisch dat ik weet dat het wel kan.

Ga in dat geval dan ook geen geregistreerd partnerschap aan. Je houdt dan - na uit elkaar gaan - een zorgplicht naar elkaar die wettelijk is vastgelegd. Net als bij trouwen. Oók als je in een (echt)scheidingsconvenant vastlegt niet meer financieel voor elkaar te hoeven zorgen.

Mensen vergeten dit vaak. Was laatst ook een item over op TV (Radar?).

In jouw geval ontkom je niet aan samenlevingsovereenkomsten en 2 testamenten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven