Geld & Recht alle pijlers

Spaarders in spé , sparen in kleine stappen

20-11-2016 22:52 461 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil je sparen maar lukte dat nooit?

Hoe kun je in kleine stappen je bestedingspatroon aanpassen?



Ik wil beginnen met sparen, heeeeel lang niet gedaan dus ik deel graag kleine successen met gelijkgestemden

. Wie schrijft er mee?

==============================

NB: Ben jij al goed in sparen? Bless you, alleen dit topic is bedoeld om worstelende spaarders elkaar te laten ondersteunen. Tips en advies voor doorgewinterde spaarders missen hier hun doel. Anders gezeg: wij zitten hier in badje 1 en kijken of we 'warervrij' zijn, tips voor de optimale rugcrawltechniek daar kunnen we niet veel mee.
--
Ik doe mee. Wij zijn er eigenlijk best goed in maar laatste tijd veel onverwachte uitgaven (auto stuk, aanschaf bril, huisklusjes die duurder uitvielen,buitenlandse begrafenis, belasting die nog ff voor mn overleden schoonmoeder kwam) dus sparen zat er niet in afgelopen tijd. Nu zijn we weer strenger voor onszelf en proberen weer een beetje terug in de oude flow te komen. Stap 1: weekboodschappen van lidl ipv 3 keer per week naar de appie.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag meedoen, maar door aankomende scheiding en nieuwe start weet ik nog niet hoe het financieel gaat lopen..
Alle reacties Link kopieren
Ok gezellig matroesjka, ik doe al aan menuplanning en bestel bij albert . Stap 1 voir mij is:

- t doen met wat er is, op is op

- minder vlees meer peulvruchten



Kritischer worden op uitgaven is hier ook nodig, maargoed stap voor stap.
--
Alle reacties Link kopieren
sparen gaat met euro's, één voor één niet met duizend tegelijk
Alle reacties Link kopieren
quote:tinnifin schreef op 20 november 2016 @ 22:59:

Ok gezellig matroesjka, ik doe al aan menuplanning en bestel bij albert . Stap 1 voir mij is:

- t doen met wat er is, op is op

- minder vlees meer peulvruchten



Kritischer worden op uitgaven is hier ook nodig, maargoed stap voor stap.Hier precies hetzelfde.. Na de scheiding moet ik alles opnieuw bekijken..
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag meedoen. Wij hebben op dit moment €600,- spaargeld. Veel te weinig mijns inziens. Dat geld is bovendien bedoeld voor een grote uitgave: ik twijfel nog of dat een elektrische fiets of een nieuw bed wordt.



We hebben een riant inkomen maar houden niks over omdat we gewoon doen waar we zin in hebben. Besparen moet vooral op boodschappen, maar ook op etentjes, uitjes en dingen kopen voor de leuk. We zijn iets te makkelijk met geld geworden, ook naar anderen toe. Te dure verjaardagscadeaus, dure dingen zomaar weggeven, dingen betalen voor anderen, etc.



Goed, sparen dus! Wordt hoog tijd! Druk bezig met een kasboek in Excel en budgetten opstellen voor bijv. de boodschappen en dat per week pinnen. Dat is een mooie eerste stap: inzicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee! Net verhuisd en nu zouden we geld over moeten houden.. Not. Vliegt er uit.



Wil hier meer letten op de boodschappen en weer een weekmenu maken en gewoon eens per week boodschappen doen bij de aldi ofzo.

En minder eten bestellen!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan eigenlijk heel goed sparen. Ik moet juist opletten dat ik er niet in doorsla.

Dat ik niet alleen maar zit te potten, en vergeet dat ik ook af en toe best iets mag uitgeven.



Hebben banken in NL niet de mogelijkheid je transacties af te ronden?

Waar ik woon kun je instellen dat bij elke keer pinnen het bedrag wordt afgerond naar de volgende dollar of 5 dollar.

Als je dus bv $8.95 pint, dan schrijft je bank $10 af, en gaat er $1.05 naar je spaarrekening.

Dit doe ik al jaren en dat loopt verrassend snel op, zonder dat je het geld mist.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd al gespaard dus ik heb al een mooie buffer maar ik vind

dit soort topic altijd leuk om te lezen.



Aantal tips:



-Neem je vaste lasten onder de loep, ieder euro omlaag is er eentje.

-Zorg dat je genoeg boodschappen in huis hebt, de verleiding is dan bijna minimaal om

eten te bestellen of halen.

-Let goed op aanbiedingen, koop goeie aanbiedingen wat je wel gebruikt een aantal in.

-Eet voordat je boodschappen gaat doen en neem een boodschaplijstje mee.

-Plan je spaardoelen in bv excel/ notitie ieder maand 50/500/100,- en vink dan af.

-Niet zomaar gaan shoppen, koop geen onnodige dingen. Vraag jezelf af of je het echt nodig hebt.

Etc etc.



Leuk topic en succes allemaal!!
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
@Delite, ja dat hebben wij hier in NL ook. Hier heet het pinsparen bij ABN AMRO.
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Welkom allemaal op het topic. Leuk zeg, ben blij dat ik niet alleen worstel met hand wat meer op de kni0 houden.



Vraag aan iedereen:

- heb je zicht op je inkonsten en uitgaven?

- heb je zicht op hoe je je vrije ruimte besteedt elke maand?

- heb je een planning ? Wat wil je gaan sparen?



Ik heb een spreadsheet waarin jaarlijks is omgeslagen naar maandelijks.

In een app houd ik bij wat ik uitgeef aan het geld dat overblijft na vaste lasten.

Planning: beperkt, dat ik mer mn 13e mnd mijn roodstand wil inlopen. En dar mn hyporente over 2 jr afloopt en ik wil starten met aflossen.





Acties korte termijn:

- ziektekostenverz bekijken

- overstappen energie bekijken
--
Voor nu is zo'n jaaroverzicht niet heel nuttig voor ons aangezien dit een niet representatief jaar is (huis gekocht).



Maar we hebben uiteraard wel inzicht in de inkomen/uitgaven. Alleen zijn die uitgaven dit jaar dus absurd hoog.
Alle reacties Link kopieren
heb je zicht op je inkonsten en uitgaven?

Nog niet echt. Net verhuisd dus we moeten een nieuwe begroting gaan maken met hoe en wat.

- heb je zicht op hoe je je vrije ruimte besteedt elke maand?

Ook nog niet.

- heb je een planning ? Wat wil je gaan sparen?

Wil sowieso 150 zelf sparen per maand. En beide 50 op de gezamenlijke spaar.
quote:matroesjka_ schreef op 21 november 2016 @ 07:16:

Voor nu is zo'n jaaroverzicht niet heel nuttig voor ons aangezien dit een niet representatief jaar is (huis gekocht).



Maar we hebben uiteraard wel inzicht in de inkomen/uitgaven. Alleen zijn die uitgaven dit jaar dus absurd hoog.



Een jaar overzicht is altijd handig!



Bij ons wordt alles van een heel jaar terug gerekend naar maandbedragen. We hebben van een heel jaar de afschriften doorgespit en alle vaste lasten omgerekend naar een jaarbedragen. Dus 4x sport, 12x hypotheek etc. Dan alles terug naar maandbedrag. Vervolgens ook het inkomen inclusief toeslagen, dertiende maand, kinderbijslag etc totaal per jaar een dan terug naar naar maand.



Dan zie je exact het verschil tussen inkomsten en uitgaven. Uit dat verschil budgetten gemaakt voor: sparen, huishouden, kleding en vermaak&vertier.



Eerste keer was heel veel werk, daarna een kwestie van bijhouden. Nu is het zo'n gewoonte dat we niet met jaarlijks het lijstje invullen. De laatste keer dat we dat deden bleek er bijvoorbeeld nog zwemles op te staan. Jongste kon toen al zeker vijf jaar zwemmen.
quote:Drackie schreef op 21 november 2016 @ 00:50:

Ik wil graag meedoen. Wij hebben op dit moment €600,- spaargeld. Veel te weinig mijns inziens. Dat geld is bovendien bedoeld voor een grote uitgave: ik twijfel nog of dat een elektrische fiets of een nieuw bed wordt. Dit vind ik heel bijzonder. Je vindt al dat je te weinig spaargeld hebt (en behalve als je student bent, vind ik 600 euro net zo goed als 'niks'...) en dan ga je het ook nog direct uitgeven aan iets onnodigs? (ik kan me tenminste de noodzakelijkheid van een elektrische fiets of een bed van 600 euro niet echt voorstellen).
quote:sssssst schreef op 21 november 2016 @ 08:20:

[...]





Eerste keer was heel veel werk, daarna een kwestie van bijhouden. Nu is het zo'n gewoonte dat we niet met jaarlijks het lijstje invullen. De laatste keer dat we dat deden bleek er bijvoorbeeld nog zwemles op te staan. Jongste kon toen al zeker vijf jaar zwemmen. Dat zou ons ook zo kunnen gebeuren!!
quote:Drackie schreef op 21 november 2016 @ 00:50:

Ik wil graag meedoen. Wij hebben op dit moment €600,- spaargeld. Veel te weinig mijns inziens. Dat geld is bovendien bedoeld voor een grote uitgave: ik twijfel nog of dat een elektrische fiets of een nieuw bed wordt.



We hebben een riant inkomen maar houden niks over omdat we gewoon doen waar we zin in hebben. Besparen moet vooral op boodschappen, maar ook op etentjes, uitjes en dingen kopen voor de leuk. We zijn iets te makkelijk met geld geworden, ook naar anderen toe. Te dure verjaardagscadeaus, dure dingen zomaar weggeven, dingen betalen voor anderen, etc.



Goed, sparen dus! Wordt hoog tijd! Druk bezig met een kasboek in Excel en budgetten opstellen voor bijv. de boodschappen en dat per week pinnen. Dat is een mooie eerste stap: inzicht.

Dit is herkenbaar



Prima inkomen, maar té makkelijk. Te vaak even buiten de deur iets eten, in de boekenwinkel toch weer met een paar boeken naar buiten lopen die ik niet van plan was te kopen, max 100,- willen uitgeven aan een paar schoenen, maar dan toch die van 150,- kopen én nog een extra paar, niet opletten met boodschappen doen en alles wat ik wil in het karretje gooien...



Het inzicht heb ik al wel, een tijd terug ben ik begonnen met budgetten opstellen en alles bijhouden via internetbankieren en dat heeft wel wat resultaat gehad. Maar ik ga minder werken, heb er een auto bij moeten kopen én alles in huis ging tegelijk stuk, dus de spaarrekening was opeens leeg. Ook met dank aan een te dure vakantie deze zomer



Wat ik al wel heb gedaan is alle min of meer overbodige abbonementen enzo schrappen. Bleek toch nog wel wat lidmaatschappen te hebben als een vereniging voor een oude hobby, vereniging eigen huis, een bieb abbo dat ik heus weleens gebruikte maar waar ik in verhouding veel te veel voor betaal, dat werk. Autoverzekering goedkoper laten oversluiten, enz.

Ik heb een vriezer aangeschaft, dat is an sich geen besparing, maar ik gooi nu veel minder eten weg, en een voorraad kast in het leven geroepen. Dat maakt dat ik nu veel minder vaak boodschappen hoef te doen en dat merk ik echt wel in de portomonnee, en dat ik minder snel bezwijk voor kant en klaar of afhaal in tijden van drukte, want er ligt altijd wel iets snels in de vriezer of vorrraadkast en dat is nog gezonder ook.



Ik wil minder laks worden met geld, dingen niet terugbrengen naar de winkel ookal blijkt het stuk, want het is maar vijf euro, zien dat je een paar euro teveel hebt betaald en dat dan niet aangeven, enzovoorts. Daar kan ik ook flink wat winst behalen geloof ik.
Oh en ik heb maandelijks een bedrag voor kleding, boodschappen, benzine en leuke dingen. Dat gaat naar een aparte rekening, maar in praktijk hebben we daar nooit genoeg aan. Dat is suf, want het is méér dan genoeg als ik het bereken. Dus komt er elke maand weer wat bij, en dat gaat af van wat ik zou willen sparen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag meedoen. Op het moment heb ik 800,= spaargeld en het is de bedoeling dat dat moet gaan groeien.

De afgelopen tijden, spaar ik niet meer maandelijks maar wekelijks.

Per week laat ik op 2 dagen in de week een klein bedrag ( volgens mij 1x 20,= en 1x 14) naar mijn spaarrekening storten.

Klinkt raar maar wanneer de bedragen kleiner zijn valt het me minder op.

Helaas stort ik vaak net zo hard weer terug.



Ik heb wel al een aantal voornemens om uit te voeren, maar het lukt me allemaal niet zo goed. Wellicht lukt het wel door hier mee te schrijven. Geen auto meer maar met de fiets staat aardig boven aan mijn voornemen lijst, net als stoppen met roken.

Ook wil ik cash pinnen en gebruiken voor boodschappen ipv steeds pinnen.
Alle reacties Link kopieren
Zo doen wij het:

* Overzicht van alle inkomsten en uitgaven in excel.

* Alle abonnementen langslopen om te besparen. Telefoonrekening was eerst 40 euro per maand, nu 8 euro per maand SIM only. En dit hebben we bekeken bij alle lopende abonnementen.

* Elke maand direct wanneer het loon binnenkomt een vast bedrag sparen. (Dit bedrag hebben we vastgesteld door onze inkomsten en uitgaven inzichtelijk te maken en daar een vast spaarbedrag van af te spreken)

* Dagelijks het saldo op de lopende rekening checken en ook een overzicht gemaakt wanneer de automatische incasso's worden afgeschreven. Zo is het niet ineens een verassing wanneer een bedrag wordt afgeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Overzicht is echt het sleutelwoord.



Ik heb een excelbestand met daarin mijn inkomen (wisselt per maand), vaste lasten en wisselende uitgaven. Ik hou precies bij wat er in komt en uit gaat. En echt, zoveel werk is dat ook weer niet. Ik spaar op 2 rekeningen vast per maand (een voor vakanties en een andere algemene) direct zodra mijn salaris binnen komt. Iedere keer als mn salaris gestort wordt stort ik ook wat er nog op mijn betaalrekening stond van de vorige maand door naar mijn spaar.

Dus sparen is zowel een vaste last als ook wat ik doe om iedere maand de balans op mijn lopende rekening weer op nul te zetten.
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Ik schrijf mee. Nu we zijn verhuisd wil ik echt weer opletten. Helaas gisteren omdat we zijn verhuisd de mediterraan laten komen en naar de kroeg gegaan. Deze week gaan we beginnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Schaap_Veronica schreef op 21 november 2016 @ 10:03:

Overzicht is echt het sleutelwoord.



Ik heb een excelbestand met daarin mijn inkomen (wisselt per maand), vaste lasten en wisselende uitgaven. Ik hou precies bij wat er in komt en uit gaat. En echt, zoveel werk is dat ook weer niet. Ik spaar op 2 rekeningen vast per maand (een voor vakanties en een andere algemene) direct zodra mijn salaris binnen komt. Iedere keer als mn salaris gestort wordt stort ik ook wat er nog op mijn betaalrekening stond van de vorige maand door naar mijn spaar.

Dus sparen is zowel een vaste last als ook wat ik doe om iedere maand de balans op mijn lopende rekening weer op nul te zetten.





overzicht is een begin,maar voor mij niet het sleutelwoord, ik heb prima overzicht en besteed ook redelijk veel tijd aan financien, weet ook echt alle prijzen en kosten.



maar:

te moe dus met de auto ipv de fiets,

drukke week gehad, dus eten bij de mac,

leuke jurk in de aanbieding, ah ik mag toch wel een keer iets leuks voor mezelf kopen,

alleenstaande moeder dus kids regelmatig zonder toezicht en dan wil er nog wel eens wat stukgaan.....

familie in het buitenland, ja dat is een extra kostenpost, etc etc etc.

etc etc etc





Vandaag heb ik opleiding, ik ga maar 1 koffie kopen en neem mijn eigen diner mee, gisteren klaargemaakt.

ook heb ik gisteren de snoepvoorraad achter slot en grendel gedaan,



tot zover mijn mini stapjes van vandaag.
--
Mag ik ook meeschrijven?



Wij sparen in totaal € 250,- per maand. € 50,- per kind per maand en zelf € 150,-. Maar die € 150,-, daar wordt aan het einde van de maand toch wel eens wat van teruggeboekt van de spaarrekening. Dat wil ik nu niet meer.



Ik heb hier nog een kasboekje liggen die ik weer ga gebruiken. Ik houd het niet bij momenteel en wel bijhouden houdt me iets strakker in het regime en verleid minder snel tot onnodige aankopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven