Geld & Recht alle pijlers

Spaarders in spé , sparen in kleine stappen

20-11-2016 22:52 461 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil je sparen maar lukte dat nooit?

Hoe kun je in kleine stappen je bestedingspatroon aanpassen?



Ik wil beginnen met sparen, heeeeel lang niet gedaan dus ik deel graag kleine successen met gelijkgestemden

. Wie schrijft er mee?

==============================

NB: Ben jij al goed in sparen? Bless you, alleen dit topic is bedoeld om worstelende spaarders elkaar te laten ondersteunen. Tips en advies voor doorgewinterde spaarders missen hier hun doel. Anders gezeg: wij zitten hier in badje 1 en kijken of we 'warervrij' zijn, tips voor de optimale rugcrawltechniek daar kunnen we niet veel mee.
--
Alle reacties Link kopieren
Nou deze maand al weer aan het terugboeken. Merk dat ik wat doelen moet bijstellen. Naast het sparen wat we maandelijks al doen (€150 eigen spaarrekening, €50 per kind en €100 op de autospaarrekening) was ik begonnen met de weekchallenge en met de koopzegels. Misschien iets te veel van het goede om alles meteen te willen doen. Volgende maand probeer ik het weer opnieuw. Jullie ook al zoiets gehad?
Alle reacties Link kopieren
Ik volg dit topic al vanaf de start. En wil ook graag weer even flink sparen!

Vorig jaar is te gek geweest. Nieuwe auto gekocht (deels met lening). Onzinnige aankopen. En wat verder?? Geen idee eigenlijk. Stappen, kleding en niet heel noodzakelijke dingen eigenlijk.



Mijn plan dit jaar:



*lening vervroegd aflossen. Laatste aflossing zou op 31 oktober 2018 zijn. Zet nu elke maand het maandbedrag wat ik sowieso moet betalen nog een keer extra apart. En dan kan ik op 31 november dit jaar laatste betaling doen.



* in mei loopt rente vaste periode van spaargedeelte van hypotheek af. Heb al met de huidige rente laten berekenen wat het ongeveer gaat schelen. Het wordt goedkoper dat is zeker, maar hoeveel precies weet ik ook nog niet.



* ga wat vaker op die fiets naar het werk. Met de fiets is het korter qua afstand en doe er net zo lang over.



* ben ook met koopzegels begonnen. Alleen zowel ik als de caissières vergeten het weleens te vragen.



* geef mezelf 70 euro per week om mee te doen incl. boodschappen. Ik ben alleen, dus dat zou een makkie moeten zijn. Maar... ik rook er nog bij... En daar zou ik toch mee moeten stoppen. Niet voor het geld alleen, maar in elk opzicht. Er zitten gewoon 0 komma 0 voordelen aan.



En verder... ben ik aan het "ontspullen". Al met al geeft orde en netheid ook gewoon wel een heerlijk gevoel.



Hoe verloopt het bij de andere spaarders?
Alle reacties Link kopieren
Ik ging net kijken wat volgens het Nibud mijn buffer zou moeten zijn... conclusie iets harder mijn best doen

En dan moet er toch weer een 2de auto komen dus met de motivatie gaat het goed.... nu nog even afwachten hoe mijn eerste salaris uit gaat pakken dan kan ik echt goed kijken hoe we het gaan doen...
Ik heb het deze maand ook iets lastiger, door zowel collegegeld als nieuwe boeken. Maar ik denk niet dat ik mijn héle spaarrekening er meteen voor moet gebruiken, dus dan heb ik alsnog meer ten opzichte van eerdere maanden
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zo'n trouwe meeschrijver maar ben nog wel druk aan het sparen en er staat nu €3000,- op de spaarrekening (en ik begon bij nul toen TO dit topic opende)! Ik ben hartstikke trots!
Wauw Drackie, in minder dan twee maanden, wat ontzettend goed!
Wauw Drackie, dat heb je snel voor elkaar gekregen!
Alle reacties Link kopieren
Zo goed gedaan! Wat kunnen wij van je leren?
Alle reacties Link kopieren
Haha, niks vrees ik. Ik geef namelijk nog steeds veel teveel geld uit. Moet je nagaan wat het had kunnen zijn. Wat ik wel heb gedaan: een hotelovernachting in de Efteling afgezegd (was ook wel absurt: €500,- voor twee personen) maar dat geld staat nog niet eens op de spaarrekening. Daarnaast hadden we een heeele mooie meevaller van drie cijfers van de energiemaatschappij, en hebben we deze maand €1000,- gespaard omdat dat blijkbaar gewoon is wat we kúnnen sparen. Man heeft wel veel kleine dingen opgezegd: PlayStation plus, Spotify, Netflix, lidmaatschap politieke partij, etc. Al die kleine dingen tikken bij elkaar behoorlijk aan.



Maar ik geef nog steeds veel teveel uit aan de boodschappen. Dat moet ook minder. We gaan als het goed is binnen een paar maanden een huis kopen dus we moeten nu wel.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik speel vals zie ik: ik had aan het begin van dit topic €600,- gespaard in een potje. Dat heb ik ook op de spaarrekening gezet. Maar evengoed een hele mooie score dacht ik zo!
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 21 november 2016 @ 08:45:

[...]





Dit vind ik heel bijzonder. Je vindt al dat je te weinig spaargeld hebt (en behalve als je student bent, vind ik 600 euro net zo goed als 'niks'...) en dan ga je het ook nog direct uitgeven aan iets onnodigs? (ik kan me tenminste de noodzakelijkheid van een elektrische fiets of een bed van 600 euro niet echt voorstellen).Ik zie nu pas deze reactie, sorry. De noodzaak is er wel degelijk: ik kan door een lichamelijke beperking niet goed en ver fietsen, en ik heb geen rijbewijs. Vandaar de elektrische fiets, dat zou me veel mobieler maken waar ik nu vaak afhankelijk ben van anderen. Daarnaast hebben we een bed dat voor mij te laag is (ik kan er moeilijk uit opstaan, ook weer door die beperking) en voor man is het bed te klein (hij is 2,07 meter, ik had dit bed al voordat ik man had ). Dat maakt een bed ook niet goedkoper, want de juiste maat vinden is lastig en er moet dan ook een nieuw matras komen. Helaas moeten beide wederom op zich laten wachten omdat we ons huis uit moeten.
Alle reacties Link kopieren
Lekker bezig iedereen! Ik heb sinds ik dit topic gezien heb €600 euro gespaard, en als student vind ik dat toch best een heel mooi bedrag Ik ben ook bezig met de money challenge en ik hoop dat ik die volhoud tot het einde van het jaar!
Alle reacties Link kopieren
Vorige week een nieuwe spaarrekening geopend en gelijk een deel van mijn eindejaarsuitkering erop gezet! 1025 euro stond erop. inmiddels staat het bedrag op 875. Dit omdat we een lang weekend Praag hebben geboekt. Al met al nog steeds trots op mezelf!
aan het typen......
.
Alle reacties Link kopieren
Dat "ontspullen" werkt goed hier. Als waar ik vanaf wil zet ik op mp. Kleding, bedden, cd's wat dan ook.

Hier nog een die moet stoppen met roken. En als ik dat gedaan heb, ben ik nog steeds niet rijk maar wel trots op mezelf en dat is dan ook weer veel waard toch?
Alle reacties Link kopieren
@Drackie! Wow! Goed gedaan zeg!



@Seba haha ja precies zo is het maar net! Heb je al een plan van aanpak hoe of wanneer je wilt stoppen?
Alle reacties Link kopieren
Tja nou euh. .. ik neem me steeds voor om niets meer te kopen maar dat gaat me nog niet zo goed af. Ik zie er tegenop hoe stom het ook klinkt terwijl ik zo vaak baal van het roken. Ik weet hoe slecht het is, ook hoe duur het is enz. Slappe hap
Alle reacties Link kopieren
Ja nou dat heb ik precies het zelfde. Laatste peuk in pakje... en dan heel stoer tegen mezelf zeggen: "Zo dat wordt de laatste!". Yeah right... Sprak vorige week een kennis en die is er vanaf gekomen met Champix. Ik zit er aan te denken om dat misschien te proberen. Heb er al vaker goeie verhalen over gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Almost payday. Tijd voor nieuwe spaarpogingen????
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad seba1315, weer bijna tijd om te strepen op de bingokaart!
Alle reacties Link kopieren
Super handig dit, wij zijn van plan een nieuwbouwwoning te gaan kopen en omdat we dan een tijd met dubbele lasten zitten wil ik ook beter gaan sparen. Nu spaar ik al 10% van mijn salaris (is ook nog maar 3 maanden) en heb al wel wat spaargeld maar nog niet genoeg. Ik denk dat ik wel meer dan die 10% kan sparen, zeker als ik een beter inzicht krijg van mijn inkomsten en uitgaven. Ik kijk het zo eens per maand na maar wil nu potjes maken zodat ik van mezelf wel moet sparen. Zo mag ik maar 100 euro uitgeven aan kleding/uiterlijk.



Ik weet niet of het al genoemd is maar ik gebruik de app debit & credit, zo handig! Hier kan je dus je budgetten invullen en kijken of je je eraan kan houden. Als ik bijvoorbeeld van die 100 euro aan kleding meer overhoudt dan weet ik dat ik dit bedrag naar beneden kan stellen. Ik heb meerdere budgetten maar dit is maar even een voorbeeld. Ik ben ook nog maar sinds twee dagen begonnen maar vind het nu al handig.
@Seba, ik ben een stille meelezer en zie bij jou steeds de koopzegels voorbij komen. Wij sparen die ook (bij de Plus, hoog rendement dus). Ik gooi alle zegels altijd in een pot, en een paar keer per jaar plak ik alles op en de boekjes gaan op een grote stapel. Het leuke is dat het bedrag daarvan best aardig oploopt.

Afgelopen maand hebben we een gedeelte ervan geïnvesteerd in een (tweedehands) vriezertje. Voor mij erg leuk om dan zoiets te kunnen aanschaffen zonder meteen een hap uit je budget te nemen.



Ik bedoel eigenlijk te zeggen: best de moeite om vol te houden!:P
quote:mvr12 schreef op 19 januari 2017 @ 09:24:

Super handig dit, wij zijn van plan een nieuwbouwwoning te gaan kopen en omdat we dan een tijd met dubbele lasten zitten wil ik ook beter gaan sparen. Nu spaar ik al 10% van mijn salaris (is ook nog maar 3 maanden) en heb al wel wat spaargeld maar nog niet genoeg. Ik denk dat ik wel meer dan die 10% kan sparen, zeker als ik een beter inzicht krijg van mijn inkomsten en uitgaven. Ik kijk het zo eens per maand na maar wil nu potjes maken zodat ik van mezelf wel moet sparen. Zo mag ik maar 100 euro uitgeven aan kleding/uiterlijk.



Ik weet niet of het al genoemd is maar ik gebruik de app debit & credit, zo handig! Hier kan je dus je budgetten invullen en kijken of je je eraan kan houden. Als ik bijvoorbeeld van die 100 euro aan kleding meer overhoudt dan weet ik dat ik dit bedrag naar beneden kan stellen. Ik heb meerdere budgetten maar dit is maar even een voorbeeld. Ik ben ook nog maar sinds twee dagen begonnen maar vind het nu al handig.Het lastige van budgetteren per maand vind ik dat dit soort uitgaven niet iedere maand zijn. Ik koop eens in de zoveel maanden kleding, en dan is het voor 200-300 euro. Ik zou dus als ik jou was niet te snel gaan bijstellen, minstens een half jaar kijken of de budgetten die je gesteld hebt goed zijn. En dan de kaasschaafmethode hanteren, gewoon van ieder budget 5 of 10% afhalen. Want als je aan 100 per maand genoeg heb, kun je het vast ook wel met 95 of 90 euro.
Alle reacties Link kopieren
quote:seba1315 schreef op 12 januari 2017 @ 23:02:

Dat "ontspullen" werkt goed hier. Als waar ik vanaf wil zet ik op mp. Kleding, bedden, cd's wat dan ook.

Hier nog een die moet stoppen met roken. En als ik dat gedaan heb, ben ik nog steeds niet rijk maar wel trots op mezelf en dat is dan ook weer veel waard toch?Hoe doe je dat toch? Ik krijg zo vaak nauwelijks reacties als ik het probeer te verkopen terwijl de dingen allemaal nog in prima staat zijn.
Alle reacties Link kopieren
Misschien geluk vwb MP en niet te duur zijn. Ik heb liever 10 deals voor 4 euro als 1 van 25. Verder geen idee want ik heb ook spul liggen waar ik maar niet vanaf kom.



@B2L ik ga zeker door met de zegels. Ik vind het nog leuk worden ook. Het 3e boekje is bijna vol.

Wel stop ik nu (ff) met de 52 weken challenge. Dat wordt nu teveel willen sparen in 1 keer (naast wat we al sparen) en dus ook weer terugboeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven