Geld & Recht alle pijlers

Spaarders in spé , sparen in kleine stappen

20-11-2016 22:52 461 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil je sparen maar lukte dat nooit?

Hoe kun je in kleine stappen je bestedingspatroon aanpassen?



Ik wil beginnen met sparen, heeeeel lang niet gedaan dus ik deel graag kleine successen met gelijkgestemden

. Wie schrijft er mee?

==============================

NB: Ben jij al goed in sparen? Bless you, alleen dit topic is bedoeld om worstelende spaarders elkaar te laten ondersteunen. Tips en advies voor doorgewinterde spaarders missen hier hun doel. Anders gezeg: wij zitten hier in badje 1 en kijken of we 'warervrij' zijn, tips voor de optimale rugcrawltechniek daar kunnen we niet veel mee.
--
Alle reacties Link kopieren
quote:seba1315 schreef op 07 februari 2017 @ 12:11:

Hebben jullie ook een specifieke limiet in gedachten om te bereiken op de spaarrekening?Yes. Maar dat valt niet onder de kleine bedragen Sparen lukt niet zonder doel en tips, dus als het mag blijf ik graag meeschrijven en -lezen...
I don't know what that means.
Alle reacties Link kopieren
Sorry heb de vraag verkeerd gesteld. Ik bedoel eigenlijk wat is het minimale wat je op de spaar wilt hebben.
Alle reacties Link kopieren
We willen naar minstens 8% van het aankoopbedrag van een volgende woning. En dat ligt aan de woning die we willen kopen.

Hoezo?
I don't know what that means.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf best tevreden als er op de gewone spaar rond de 3000 euro opstaat. Lees zo vaak over tienduizenden euro's dat ik me afvraag of ik A heel naïef ben om hier tevreden mee te zijn en B hoe zou ik ooit zoveel kunnen sparen. Daarnaast sparen we op een andere rekening voor een auto. En ook het sparen vd kids tel ik nu niet mee evenals geld wat ik met marktplaats verdien.
Wat is het doel van de 3000 euro voor jou?



Wij hebben hier twee rekeningen. Een met een bedrag voor als er dikke shit is (werk kwijt, extreme ziektekosten etc.) Daar komen we niet aan. Daarnaast een rekening waar we wel een aardig bedrag op willen hebben maar waar ook van gebruikt mag worden voor een nieuwe bank of vakantie of etc.
Alle reacties Link kopieren
Het doel van die 3000 is wat achter de hand hebben in geval van een nieuwe wasmachine of een reparatie van de auto bijv. Voor het vervangen van de huidige auto sparen we op een aparte rekening.
Ik vind dat wel een beetje naïef Seba, eerlijk gezegd. Sorry. Heb je een partner? Werken jullie allebei? In loondienst? Heb je een huurhuis of een koopwoning? Heb je kinderen? Hoe oud zijn ze?

Hoeveel spaar je voor het vervangen van je auto?



Als je een koopwoning hebt is je buffer alleen al voor het onderhoud aan je huis veel te laag. Schilderen, lekkages kunnen repareren, eens in de zoveel jaar cv-ketel, keuken of badkamer vervangen, daar moet je ook allemaal geld voor opzij zetten.



Hoeveel procent van je inkomen spaar je, per maand?



Heb je al eens berekend wat volgens het Nibud je buffer zou moeten zijn? https://service.nibud.nl/bufferberekenaar/#/panel/0
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 3000 ook wel weinig.... hier heb ik het iets minder in potjes maar ik vind zelf dat ik eigenlijk naar 20 wil.... en plannen om keuken te doen en moet zowieso een extra auto bijkomen (was niet het originele plan vond 1 auto prima) dus mijn doel is even flink doorsparen dit jaar...
Ik ben alleenstaand en mijn spaardoel is om op een gegeven moment voldoende spaargeld te hebben om indien nodig maandelijks bij te leggen op een lager inkomen, of uiteindelijk niet gedwongen ben door te werken (of solliciteren..) tot mijn 67e / 69e / 73e (?).



Maar het loopt nogal op: 12 x 300 eur x 25 jaar = 90,000 ???? Met zo'n zelfde bedrag hoop ik 4 jaar eerder te kunnen stoppen met werken. Voorlopig spaar ik dus door.



En needless to say, ik vind 3,000 ook erg weinig.
Alle reacties Link kopieren
Het advies van het nibud is 14.500

Ik heb dus nog ff te gaan. Zij rekenen daarbij ook onderhoud van tuin en huis. Het meeste hiervan betalen wij nu van de lopende rekening. Maar goed. Tijd om mijn spaardoel bij te stellen dus.
Alle reacties Link kopieren
Ach, ik heb nul spaargeld en doe het al 20 jr zonder zulke hoge bedragen.

Meer dan 3.000 heb ik nooit op mijn spaar gehad.
--
Tja, dat kan, zelf weten. Dat betekent dus dat je er niet voor kunt kiezen voor je 70e te stoppen met werken. Dat je een beperktere keuze hebt in waar je kunt wonen. Dat je kinderen een behoorlijke studieschuld opbouwen. En dat je later ongetwijfeld ook minder zorg kunt inkopen, mocht dat nodig zijn. Maar vooral betekent dat dat je nu geen speelruimte hebt en bij een tegenslag dus niet meer op vakantie kunt, of geen vervangend apparaat kunt aanschaffen. Ik zou daar niet zo heel prettig mee kunnen leven, maar voor jou werkt het blijkbaar wel, prima.
quote:tinnifin schreef op 08 februari 2017 @ 17:09:

Ach, ik heb nul spaargeld en doe het al 20 jr zonder zulke hoge bedragen.

Meer dan 3.000 heb ik nooit op mijn spaar gehad.



Maar je hebt dit topic toch geopend omdat je juist wel spaargeld wil hebben? Blijkbaar zie je daar toch voordelen in



Deze maand is voor ons een dure maand. We gaan op vakantie, moeten een nieuwe droger aanschaffen, rekening auto onderhoud van bijna 700 euro, ozb kleine 800 euro en ik moet mijn jaarpremie voor de zorgverzekering betalen. Dan is het fijn dat allemaal kan zonder er last van te hebben waar je het van moet betalen.



Voor degenen die het lastig vinden te sparen zonder concreet doel, het beste doel dat je kunt bedenken dat ben je toch zelf? Dat het geld gaat naar jou ipv dat je er iemand anders een flinke spaarrekening mee bezorgt. En dat het je daarmee veel mogelijkheden en flexibiliteit geeft, marana noemt er al een aantal, maar ook wat ik net aan extra uitgaven genoemd heb voor deze maand. Daarnaast bv een onverwacht weekend weg, dagje uit of etentje, dat kan dan allemaal en dat maakt je leven vooral leuker
Alle reacties Link kopieren
Klopt iets meer geld dan nu is zeker wenselijk. Maar dure dingen als een wasmachine, nieuwe eethoek met lampen en stoelen hebben we afgelopen maand ook gehad en een deel ervan doen we van de lopende rekening. Alleen kan dit geen 3 maanden achter elkaar en daarom moet er gespaard worden.



Het is dus bij ons niet zo dat ik niets doen ofzo. Ik zoek gewoon naar wat manieren om meer over te houden in de maand.
Alle reacties Link kopieren
quote:vlinder021 schreef op 08 februari 2017 @ 19:08:

[...]





Maar je hebt dit topic toch geopend omdat je juist wel spaargeld wil hebben? Blijkbaar zie je daar toch voordelen in



Deze maand is voor ons een dure maand. We gaan op vakantie, moeten een nieuwe droger aanschaffen, rekening auto onderhoud van bijna 700 euro, ozb kleine 800 euro en ik moet mijn jaarpremie voor de zorgverzekering betalen. Dan is het fijn dat allemaal kan zonder er last van te hebben waar je het van moet betalen.



Voor degenen die het lastig vinden te sparen zonder concreet doel, het beste doel dat je kunt bedenken dat ben je toch zelf? Dat het geld gaat naar jou ipv dat je er iemand anders een flinke spaarrekening mee bezorgt. En dat het je daarmee veel mogelijkheden en flexibiliteit geeft, marana noemt er al een aantal, maar ook wat ik net aan extra uitgaven genoemd heb voor deze maand. Daarnaast bv een onverwacht weekend weg, dagje uit of etentje, dat kan dan allemaal en dat maakt je leven vooral leuker



Ja ...sparen in kleine stappen he....dan is 3.000 dus al prachtig 10 a 15.000 vind ik meer voor gevorderden



Ik vind mezelf niet perse het beste doel trouwens ik vind weggeven aan anderen en minderbedeelden ook heel belangrijk.
--
Alle reacties Link kopieren
Haha idd sparen voor beginners. . Daar ging dit over en dan is 3000 al super.

Hier valt winst te halen met kleine dingen zoals minder fris ddws. Minder eten halen (zijn we al mee begonnen trouwens). Minder snel dat tijdschrift halen en die koopzegels. Heb nu 4 boekies vol. Gekocht voor 100 en kan ze inleveren voor 104.
quote:tinnifin schreef op 08 februari 2017 @ 21:19:

Ik vind mezelf niet perse het beste doel trouwens ik vind weggeven aan anderen en minderbedeelden ook heel belangrijk.Maar is dat waar het geld dat je eerder niet spaarde naartoe ging? Of maar een klein deel en verdween de rest ongemerkt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Erizon schreef op 09 februari 2017 @ 05:02:

[...]





Maar is dat waar het geld dat je eerder niet spaarde naartoe ging? Of maar een klein deel en verdween de rest ongemerkt?Nee er verdwijnt niets ongemerkt want ik houd alles bij in een app. Heb een vast budget voor goede doelen en soms komt er onverwachts wat bij. En ik verwen graag bekenden die her zwaar hebben. Een grote bos bloemen voor een buurvrouw die gaat scheiden.....bonbons voor een collega die chemo krijgt etc. Dat komt elke maand wel 2 x voor...
--
Snij je jezelf daar ook niet deels mee in de vingers? Weggeven is mooi en goed maar een buffer achter de hand voor als je zelf in de problemen zit (wasmachine, medische kosten, kapotte auto) is ook heen overbodige luxe. Alleen maar weggeven maakt jezelf onnodig kwetsbaar terwijl er ook een middenweg is.
Nja, als dat twee keer per maand voorkomt, dan spaar je 250 euro ipv 300 euro, zo heel veel verschil maakt dat ook weer niet, daar kan het niet echt aan liggen.
Ik vind per maand 50 euro meer of minder sparen best een groot verschil .
quote:Marana_ schreef op 09 februari 2017 @ 08:05:

Nja, als dat twee keer per maand voorkomt, dan spaar je 250 euro ipv 300 euro, zo heel veel verschil maakt dat ook weer niet, daar kan het niet echt aan liggen.Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er geen 300 en ook geen 250 per maand gespaard wordt. Als dat wel het geval zou zijn dan zou een buffer van 3000 euro niet als hoog/ruim gezien worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan sws nooit 300 e per maand sparen

Heb 1000 euro voor kleding benzine boodschappen zakgeld etc .
--
Tja, ze sloeg mijn vraag over welk percentage van haar loon ze per maand spaart inderdaad over. Een paar honderd euro moet je per maand toch wel opzij kunnen zetten...
quote:tinnifin schreef op 09 februari 2017 @ 08:11:

Ik kan sws nooit 300 e per maand sparen

Heb 1000 euro voor kleding benzine boodschappen zakgeld etc .Voor hoeveel personen? Boodschappen kan prima voor 50 euro per persoon per week, kleding maximaal 100 per maand, benzine is afhankelijk van hoeveel je rijdt maar zal ook niet snel meer dan 100 euro per maand zijn. Je hebt toch geen 500 euro zakgeld per maand nodig?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven