Geld & Recht alle pijlers

Spaarders in spé , sparen in kleine stappen

20-11-2016 22:52 461 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil je sparen maar lukte dat nooit?

Hoe kun je in kleine stappen je bestedingspatroon aanpassen?



Ik wil beginnen met sparen, heeeeel lang niet gedaan dus ik deel graag kleine successen met gelijkgestemden

. Wie schrijft er mee?

==============================

NB: Ben jij al goed in sparen? Bless you, alleen dit topic is bedoeld om worstelende spaarders elkaar te laten ondersteunen. Tips en advies voor doorgewinterde spaarders missen hier hun doel. Anders gezeg: wij zitten hier in badje 1 en kijken of we 'warervrij' zijn, tips voor de optimale rugcrawltechniek daar kunnen we niet veel mee.
--
quote:tinnifin schreef op 09 februari 2017 @ 08:11:

Ik kan sws nooit 300 e per maand sparen

Heb 1000 euro voor kleding benzine boodschappen zakgeld etc .Dat hoeft ook niet. 100 euro per maand helpt ook al. Dat is nog te behappen met kleine besparingen als je wel dezelfde levensstijl wil houden.
Ik spaar ook met moeite misschien een keer 100 euro per maand hoor. Ik heb deze maand nu dus de mazzel met de belastingdienst , maar jammer genoeg ook meteen een aantal boeken die gewoon >100 euro zijn.
Overigens wel (eventjes) een , want ik heb namelijk in de afgelopen maanden €500 gespaard (we laten even buiten beschouwing dat dat volgende maand weer gedeeltelijk weg is vanwege collegegeld, maar goed, nog steeds!). En februari is natuurlijk maar een korte maand, dus dan heb ik volgende maand ook wat ruimte
Alle reacties Link kopieren
Wow lady grey!! Wat goed van jou.....super!

Ik ga ook voor 100 e per maand

Aflossen op mn creditcard dN...is nog geen sparen.

Heb wel hele goedkope zonervakantie geboekt. 300 e voor 4 tickets...we gaan maar oost europa
--
quote:tinnifin schreef op 08 februari 2017 @ 21:19:

[...]





Ja ...sparen in kleine stappen he....dan is 3.000 dus al prachtig 10 a 15.000 vind ik meer voor gevorderden



Ik vind mezelf niet perse het beste doel trouwens ik vind weggeven aan anderen en minderbedeelden ook heel belangrijk.Ben ik helemaal met je eens, maar dan is je geld heel besteed. Ik bedoel eerder aan andere dingen die achteraf misschien toch zonde of overbodig zijn, of anders gekund hadden.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag meedoen... Sinds eind vorig jaar is onze hypotheek enorm verlaagd dus het geld wat we daarvan overhouden ben ik nu gaan sparen. Ik spaarde sowieso wel wat, maar nu kunnen we echt veel meer gaan sparen. Man heeft ook een nieuwe baan waarbij hij meer is gaan verdienen, dus dat gaat nu allemaal naar de spaarrekening. Ik heb verschillende doelen ingesteld (vakantie, keuken, badkamer en vloer).

Tevens ben ik geinspireerd door de 52 weken money challenge. Al het geld wat in huis slingert gaat 1 keer per week in een grote fles en dat sparen we ook. Niet perse het bedrag van het weeknummer, maar gewoon wat er over is. Eigenlijk pin ik altijd alles, maar 1 keer in de week heb ik geld nodig voor oppas en hobby. Tot nu toe deed ik wat overbleef in de spaarpot van mijn zoon (ook een goed doel), maar nu houd ik het echt apart. Zoon krijgt tegenwoordig zakgeld, dus die komt niets tekort

Koopzegels deed ik al, euroclix, qassa en nog een lading van die klikmail deed ik ook al, maar nu ga ik het bewust wegzetten. Dat deed ik tot nu toe niet, het ging gewoon op de grote hoop of ik kocht er echt iets van. Nu ga ik het sparen. Het zijn kleine beetjes, maar die helpen ook
Wow. I wish I could speak whale.
Alle reacties Link kopieren
Alle kleine beetjes helpen toch? DoeL van dit topic is volgens mij ook om elkaar tips te geven. En dan gericht op besparen op gas, water en licht. Koopzegels, minder eten halen enzo.
Alle reacties Link kopieren
Juist seba! Kleine stappen.....ongemerkt overhouden..geen houtje bijten dus!
--
Alle reacties Link kopieren
Eind vorig jaar eindejaarsuitkering gehad en daar heb ik een gedeelte van apart kunnen zetten.

Gestopt met roken (moeilijk hoor ) maar dat geld gaat ook apart of iig hoef ik, denk ik, niet heel snel weer terug te boeken.

Ik krijg dit jaar een gratificatie 600,= netto en dat wordt ook apart gezet.



Dat budgetteren heb ik maar los gelaten, het lukt me niet. Wie weet lukt het me ooit (wanneer de kinderen het huis uit zijn ofzo..).



Ik heb nu 1500,= op mijn spaarrekening staan.

Na de gratificatie 2100,=.



Het geld van spullen die ik via Marktplaats verkoop gaan in een spaarpotje die ik aan het einde van het jaar wil openen.

Pff het wordt nog wat.
quote:tinnifin schreef op 09 februari 2017 @ 07:42:

En ik verwen graag bekenden die her zwaar hebben. Een grote bos bloemen voor een buurvrouw die gaat scheiden.....bonbons voor een collega die chemo krijgt etc. Dat komt elke maand wel 2 x voor...Dat soort dingen hoeft niet altijd veel geld te kosten. Een luisterend oor of eens extra de kinderen bij jullie laten spelen (als je zelf kinderen hebt waar die van hen mee spelen) kost niets en is ook waardevol.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat balen. Auto net kapot gegaan en heb lekkage.. daarna is de spaar chronisch leeg.

Heb al wel het maandelijkse spaarbedrag voor zowel de gewone spaarrekening als voor de autospaarrekening verhoogd per komend salaris..
quote:seba1315 schreef op 10 februari 2017 @ 11:58:

Oh wat balen. Auto net kapot gegaan en heb lekkage.. daarna is de spaar chronisch leeg.

Heb al wel het maandelijkse spaarbedrag voor zowel de gewone spaarrekening als voor de autospaarrekening verhoogd per komend salaris..Kijk, en daarom is het dus goed dat je geld gespaard hebt, nu kun je dat zomaar betalen. Niet fijn dat het op is, maar wel fijn dat je het nu gewoon het geld ervoor hebt!
quote:seba1315 schreef op 10 februari 2017 @ 11:58:

Oh wat balen. Auto net kapot gegaan en heb lekkage.. daarna is de spaar chronisch leeg.

Heb al wel het maandelijkse spaarbedrag voor zowel de gewone spaarrekening als voor de autospaarrekening verhoogd per komend salaris..



Dat is shit! Inderdaad goed dat je wat op de spaarrekening had staan.



Heb je voor de lekkage trouwens al gekeken of het misschien onder opstal of inboedel valt?
Alle reacties Link kopieren
Ja heb al contact gehad moeten eerst de oorzaak achterhalen

Dan weten we of het onder de dekking valt

Zoveel geluk heb ik vast niet
Alle reacties Link kopieren
quote:seba1315 schreef op 10 februari 2017 @ 11:58:

Oh wat balen. Auto net kapot gegaan en heb lekkage.. daarna is de spaar chronisch leeg.

Heb al wel het maandelijkse spaarbedrag voor zowel de gewone spaarrekening als voor de autospaarrekening verhoogd per komend salaris..



Jeetje zeker balen!

Hopen dat je het terug kan krijgen van de verzekering, dan is je spaarrekening net lang leeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 09 februari 2017 @ 08:13:

[...]



Voor hoeveel personen? Boodschappen kan prima voor 50 euro per persoon per week, kleding maximaal 100 per maand, benzine is afhankelijk van hoeveel je rijdt maar zal ook niet snel meer dan 100 euro per maand zijn. Je hebt toch geen 500 euro zakgeld per maand nodig?



Benzine maar 100 per maand? Dat vind ik echt weinig. Wij zijn voor twee auto's zeker 300 euro per maand kwijt. We rijden beide wel in een onzuinige auto helaas. We wonen in een dorp met weinig voorzieningen dus doen veel met de auto, ook veel relatief kleine stukjes (naar de bso, supermarkt, zwembad 5 tot 10 km verderop).



Wij sparen momenteel zo'n 20% van ons netto inkomen. Een deel op verschillende spaarrekeningen en een deel naar de aflossingsvrij hypotheek. Volgens die Nibud link hebben we meer buffer dan aangeraden wordt. Ik vind het nog niet genoeg want ik wil graag een dakkapel en een nieuwe badkamer. Dat kunnen we nu best betalen, maar dan blijft er voor mijn gevoel te weinig over. We sparen dus gewoon door.
Alle reacties Link kopieren
Rekenen jullie ook het bedrag voor de aflossingsvrije hypotheek mee in het spaarbedrag per maand?
Alle reacties Link kopieren
Ik wel .



Echt sparen is 16%, 4% gaat naar de hypotheek. Toen dochter van kdv naar bso ging zijn we het verschil in kinderopvangkosten extra gaan aflossen op de hypotheek. Dat bedrag waren we de afgelopen vier jaar ook maandelijks kwijt, dus daar konden we wel structureel iets anders mee doen.
quote:abc schreef op 10 februari 2017 @ 14:02:

[...]





Benzine maar 100 per maand? Dat vind ik echt weinig. Wij zijn voor twee auto's zeker 300 euro per maand kwijt. We rijden beide wel in een onzuinige auto helaas. We wonen in een dorp met weinig voorzieningen dus doen veel met de auto, ook veel relatief kleine stukjes (naar de bso, supermarkt, zwembad 5 tot 10 km verderop).

300 euro benzine is 175 liter (uitgaande van € 1,70 per liter), als je 1 op 12 rijdt is dat 1200 kilometer. Als je een behoorlijke woonwerkafstand hebt is dat inderdaad wel redelijk, ik zat aan de lage kant (maar ging wel uit van 1 auto).



quote:Wij sparen momenteel zo'n 20% van ons netto inkomen. Een deel op verschillende spaarrekeningen en een deel naar de aflossingsvrij hypotheek. Volgens die Nibud link hebben we meer buffer dan aangeraden wordt. Ik vind het nog niet genoeg want ik wil graag een dakkapel en een nieuwe badkamer. Dat kunnen we nu best betalen, maar dan blijft er voor mijn gevoel te weinig over. We sparen dus gewoon door.Goed bezig, heel verstandig.
Alle reacties Link kopieren
Woon-werk verkeer is voor ons samen al ruim 1300 km per maand. Vriend rijdt 60 km per dag en ik 30. Beide een andere kant op . Onze auto's zijn dus flinke kostenpost.



We hebben sinds een maand zonnepanelen (gesubsidieerd ivm aardbevingsschade). Het maandbedrag voor energie laten we gewoon staan zoals het staat en dat wat we dan volgend jaar terug krijgen gaat naar de spaarrekening. Weer een extra spaarpotje erbij. Ik word blij van sparen, mijn vriend wordt blij van nieuwe hobbyspullen .
Alle reacties Link kopieren
Dan ga ik eens kijken wat wij sparen vd aflossing vd hypotheek. Dat heb ik nooit meegeteld die dan spaar ik meer dan gedacht. Toch nog een meevaller. Auto staat bij de garage inmiddels. Hoop dat dit ook meevalt. ..
quote:seba1315 schreef op 10 februari 2017 @ 14:17:

Rekenen jullie ook het bedrag voor de aflossingsvrije hypotheek mee in het spaarbedrag per maand?Je bedoelt de rente? Nee. Wel de overwaarde.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 09 februari 2017 @ 08:12:

Een paar honderd euro moet je per maand toch wel opzij kunnen zetten...

Voor ervaren spaarders zal dit wel van toepassing zijn, voor spaarders in spé vaak een behoorlijke uitdaging, denk ik.



Ik kan momenteel alleen particulier huren, kopen lukt nog niet en voor sociale huur sta ik te kort ingeschreven. In je eentje heb je dan behoorlijke hoge lasten en dan is een paar honderd Euro per maand opzij zetten best een opgave, hoor! In mijn geval lukt het met wat passen en meten wel, maar er zijn mensen voor wie het écht geen doen is. Meer dan 750 Euro aan huur exclusief GWL voor een piepklein appartementje of een studio is in deze regio namelijk helemaal niet vreemd. Zonder partner zijn de vaste lasten dan relatief hoog en dat betekent dat honderden Euro's overhouden soms praktisch echt onmogelijk is.



Ik geef trouwens 220 Euro per maand aan benzine uit, op basis van een nieuwere, zuinige auto en het enigszins beperken van de kilometers die ik privé rijd, 100 Euro per maand is voor mij absoluut verre van haalbaar



Hier gaat het sparen goed deze maand! Loop qua budgetten netjes op schema. Gezien mijn eerdere uitgavenpatroon, denk ik dat ik best tevreden mag zijn nu
Alle reacties Link kopieren
De auto is gemaakt en dat voor minder dan 100 euro inclusief nieuwe koplamp. Blij mee!
Alle reacties Link kopieren
Fijn seba1315, dat is een mooi bedrag.



Ik merk dat nu ik niet meer rook ik een stuk meer kan sparen (wist ik als roker natuurlijk wel maar de stap nemen is toch lastig).

Van Eneco kreeg ik 200 terug, dat staat apart en heb de laatste tijd echt geen onnodige dingen gekocht. Ik wil toch vaak veel en wanneer ik spaargeld heb, heb ik het idee dat het op moet...

Bij alles wat ik zie bedenk ik me wel 8 keer en uiteindelijk blijk ik het toch niet nodig te hebben...



Morgen even kijken hoe ik de rente van mijn hypotheek ga vastzetten. Of 7 jaar tegen 2,8 of langer tegen een hogere percentage maar ik weet niet precies hoe hoog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven