Geld & Recht alle pijlers

Spaarders in spé , sparen in kleine stappen

20-11-2016 22:52 461 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil je sparen maar lukte dat nooit?

Hoe kun je in kleine stappen je bestedingspatroon aanpassen?



Ik wil beginnen met sparen, heeeeel lang niet gedaan dus ik deel graag kleine successen met gelijkgestemden

. Wie schrijft er mee?

==============================

NB: Ben jij al goed in sparen? Bless you, alleen dit topic is bedoeld om worstelende spaarders elkaar te laten ondersteunen. Tips en advies voor doorgewinterde spaarders missen hier hun doel. Anders gezeg: wij zitten hier in badje 1 en kijken of we 'warervrij' zijn, tips voor de optimale rugcrawltechniek daar kunnen we niet veel mee.
--
Ik heb mijn vrouw buiten de deur gezet. Daarna is bij mij het sparen begonnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ST90 schreef op 11 februari 2017 @ 14:45:

[...]



Voor ervaren spaarders zal dit wel van toepassing zijn, voor spaarders in spé vaak een behoorlijke uitdaging, denk ik.



Hier gaat het sparen goed deze maand! Loop qua budgetten netjes op schema. Gezien mijn eerdere uitgavenpatroon, denk ik dat ik best tevreden mag zijn nu Juist hiet gaat het om startende spaarders onder elkaar. Dus zeker dat je tevreden mag zijn als je op budget blijft. Keep going!
--
Alle reacties Link kopieren
quote:kliefje schreef op 14 februari 2017 @ 21:11:

Fijn seba1315, dat is een mooi bedrag.



Ik merk dat nu ik niet meer rook ik een stuk meer kan sparen (wist ik als roker natuurlijk wel maar de stap nemen is toch lastig).

Van Eneco kreeg ik 200 terug, dat staat apart en heb de laatste tijd echt geen onnodige dingen gekocht. Ik wil toch vaak veel en wanneer ik spaargeld heb, heb ik het idee dat het op moet...

Bij alles wat ik zie bedenk ik me wel 8 keer en uiteindelijk blijk ik het toch niet nodig te hebben...



Morgen even kijken hoe ik de rente van mijn hypotheek ga vastzetten. Of 7 jaar tegen 2,8 of langer tegen een hogere percentage maar ik weet niet precies hoe hoog.Dit heb ik ook. Ben een beetje koopziek of zo. Maar sinds ik dus meer ben gaan sparen, koop ik ook anders (3 maanden pas, maar het voelt al veel langer ) Eerst moest mijn geld op, maar nu denk ik drie keer na. Bij kleding denk ik ook: wat heb ik in de kast hangen en wat past erbij? En dan koop je toch anders. Ik kocht echt altijd een hoop onzinnige troep... Laatst de zolder uitgeruimd en ik heb veel wilde plannen gehad in het verleden, maar nooit iets mee gedaan. Er liggen nog nieuwe fotolijsten in de verpakking bijvoorbeeld Vroeger interesseerde me dat niet, nu baalde ik enorm. Echt geldverspilling.
Wow. I wish I could speak whale.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag meeschrijven. Wij hebben allebei een goede baan, relatief lagere vaste lasten qua wonen. Maar.... ik heb een hele dure hobby en mijn vriend 2 kinderen met bijbehorende kosten en allimentatie.

Nu gaan we eerst trouwen dus wordt daar elke maand een flink bedrag voor opzij gezet. Dat houdt in dat we allebei niet mega veel vrij te besteden hebben maar goed je wordt er wel bewuster door.

Na het trouwen wil mijn aanstaande eerst zijn krediet wegpoetsen, en daarna willen we beginnen met geld opzij leggen voor eventueel nieuw huis in de toekomst.

Ik werk nu veel met spaardoelen dus echt verschillende potjes maken. Dat is ook wel handig want je verdeelt zaken. Ik merk ook zelf dat van algemene spaarrekening ik makkelijker weer terugboek dan echt uit een bepaald potje halen.



Daarnaast letten we meer op qua boodschappen. Goedkopere maaltijden maar wel met verse produkten meer van het seizoen en in de aanbiedingen. Kijken naar het B alternatief in plaats van altijd A merk.
Alle reacties Link kopieren
welkom ppmn! leuk spaardoel!
--
Alle reacties Link kopieren
Hoi mag ik ook met jullie meeschrijven?

ik kan wel sparen, maar het brand altijd wat in mijn zak. Tegenwoordig heb ik daar wel een paar oplossinkjes voor bedacht:

Ik zet het vast in een spaardeposito zodat ik er tenminste een paar maanden niet aan kan komen, of

ik los af op de hypotheek. (echt niet veel want we hebben het ook weer niet echt breed, onder modaal in elk geval!)

Nu las ik dat een stukje terug iemand schreef dat hij of zij het aflossingsgeld ook meerekende in zijn/haar spaarbedrag, maar dat snap ik niet helemaal.

Bedoelt diegene het spaargeld in de spaarpolis? en waarom zou je dat meetellen?



Mijn doel is 5000 te sparen, maar meestal heb ik dat niet vanwege bovenstaande dus. Lastig om het te laten staan en er niets mee te doen. Ik kan me ook niet zo voorstellen waar ik zoveel geld voor nodig zou hebben. Zit nog wel te denken aan misschien dat we ooit (tussen de 2-6 jaar) een nieuwe auto nodig hebben, maar inmiddels is een grote auto ook niet meer nodig gezien onze kinderen uit de stoeltjes kunnen (2 van de 3 hebben nog wel een verhoger) en we geen kinderwagens meer gebruiken.

Verder hebben we alles wat we nodig hebben.



Tegenwoordig ben ik ook regelmatig in kringloopwinkels te vinden, daar heb ik superleuke spelletjes voor de kindere gekocht. Die merken het verschil niet, maar ik wel! Vandaag voor 1,50 4 leuke gezelschapsspelletjes voor ze gekocht. Ook kocht ik daar in december leuke bijzondere spulletjes voor de kerststukjes (voor op school) in plaats van nieuw, en mooie glazen wijnglazen in plaats van plastic bepaalde winkel weggooi wijnglazen. Er zijn echt veel verschillende kringloopwinkels, sommige zijn bagger/rommelig/smerig, maar andere weer heel netjes en daar kun je echt nog goede nette dingen vandaan halen die te mooi zijn om weg te gooien.
Alle reacties Link kopieren
quote:aatjuhh123 schreef op 14 februari 2017 @ 21:42:

Ik heb mijn vrouw buiten de deur gezet. Daarna is bij mij het sparen begonnen.vertel...
Alle reacties Link kopieren
ik heb mijn tv abbo opgezegd

kids voorbereid

en.....

er is nog steeds signaal.....

geen idee hoe het kan maar nog steeds sbs6 rtl 4 etc...



zuin8g gedaan want we gaan op vakantie

(das belangrijker dan sparen )
--
Heel stiekem tussendoor, maar het kabel signaal van televisie wordt eigenlijk zelden afgesloten volgens mij. Toen ik nog in een studentenflat woonde had geen enkele verdieping daar een abonnement, maar iedereen kreeg wel televisie via de kabel. Tegenwoordig heeft ook bijna niemand alléén maar kabel, meestal is het wel digitale televisie en dergelijke , misschien dat het daar mee te maken heeft. Zou me niets verbazen als het een bedrijf meer geld kost om je af te sluiten dan het maar gewoon zo te laten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Potjepindakaasmetnootjes schreef op 16 februari 2017 @ 17:31:



Na het trouwen wil mijn aanstaande eerst zijn krediet wegpoetsen, en daarna willen we beginnen met geld opzij leggen voor eventueel nieuw huis in de toekomst.

.

Hoeveel krediet heeft hij open staan en hoeveel rente betaalt hij daarop? Meestal is dat soort rente heel hoog en de rente op je spaarrekening is momenteel heel laag. Je wil het waarschijnlijk niet horen maar het zou verstandiger zijn om eerst het krediet af te lossen en daarna te sparen.



Hoewel je natuurlijk eerst moet beslissen of jij wil meebetalen aan de aflossing van een krediet dat hij alleen is aangegaan..
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
quote:Schaap_Veronica schreef op 17 februari 2017 @ 09:25:

[...]



Hoeveel krediet heeft hij open staan en hoeveel rente betaalt hij daarop? Meestal is dat soort rente heel hoog en de rente op je spaarrekening is momenteel heel laag. Je wil het waarschijnlijk niet horen maar het zou verstandiger zijn om eerst het krediet af te lossen en daarna te sparen.



maar dat is toch ook wat ze schrijft dat hij van plan is?



quote:Hoewel je natuurlijk eerst moet beslissen of jij wil meebetalen aan de aflossing van een krediet dat hij alleen is aangegaan..Ik vroeg me ook al af of er wel op Huwelijksvoorwaarden wordt getrouwd, of in Gemeenschap van Goederen.
quote:Marana_ schreef op 17 februari 2017 @ 09:37:

[...]





maar dat is toch ook wat ze schrijft dat hij van plan is?





[...]



Ik vroeg me ook al af of er wel op Huwelijksvoorwaarden wordt getrouwd, of in Gemeenschap van Goederen.



Er wordt nu toch eerste gespaard voor de trouwerij in plaats van het krediet af te lossen?



Mijn man had een paar jaar geleden ook nog een krediet wat afgelost moest worden. Qua hoogte viel het wel mee, maar we betaalden elke maand rond de 40 euro aan rente alleen! We hebben toen ervoor gekozen versneld af te lossen en zo volgens mij rond de 1000 euro bespaard ten opzichte van de looptijd uitdienen en minimaal aflossen.
ah ja, daar had ik even overheen gelezen



of een kleinere bruiloft of eerst nog even niet trouwen dan inderdaad...
Alle reacties Link kopieren
Wat ook vaak een kans van slagen heeft is je energieleverancier bellen met de vraag of je korting kan krijgen. Heb ik toen ook gedaan en de prijs per kuub gas en kwh kon toch iets naar beneden.
quote:Jongensmama2009 schreef op 16 februari 2017 @ 22:45:

[...]



vertel...



Nou, bij een goede timmerman is het spreekwoord dat wat zijn ogen zien, maken zijn handen.



Bij mijn vrouw was het wat haar ogen zagen, kocht ze.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook wel meedoen!



Kon toen ik nog werkte en thuis woonde makkelijk 500 euro per maand sparen. Daarna weer gaan studeren en sinds 1,5 jaar ook op kamers. Sparen is ook de afgelopen 1,5 jaar niet echt prioriteit geweest, omdat ik dol ben op uit eten, kleding, spulletjes voor m'n kamer enz.



Omdat ik toch wat wilde gaan sparen, aangezien ik volgend jaar (hopelijk) ben afgestudeerd en dan wellicht toch wat centjes nodig heb voor een ander huisje, auto'tje oid en omdat het gewoon fijn is om wat achter de hand te hebben, ben ik vorig jaar september al begonnen met een excelbestandje, per dag bijhouden wat er in en wat eruit gaat. Best confronterend.



Sinds 2 weken een bijbaan (bij m'n voormalige stagebedrijf) waarmee ik wat extra inkomsten heb gegenereerd, dus ook wil gaan sparen. Deze maand wordt het denk ik "maar" 100-120 euro voor op de spaarrekening, omdat ik een pak moest kopen voor m'n bestuursfunctie binnen de studievereniging á 150 euro. Doordat ik nu veel minder geld uitgeef aan onzin, kan ik dit mooi van m'n lopende rekening betalen én zelfs nog wat sparen! Zo trots!



Daarnaast doe ik mee aan de 52-week money challenge en spaar ik 1 t/m 26 en daarna weer 26 naar 1. Daarmee heb ik dit jaar ook al 28 euro gespaard op een spaarrekening waar ik het niet vanaf kan halen. Met dit geld wil ik eind 2017 een nieuwe MacBook aanschaffen.



Het gaat dus nog niet erg hard, maar ik probeer vooral een goede balans te vinden tussen leuke dingen en toch wat spaarzamer leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:aatjuhh123 schreef op 18 februari 2017 @ 15:39:

[...]





Nou, bij een goede timmerman is het spreekwoord dat wat zijn ogen zien, maken zijn handen.



Bij mijn vrouw was het wat haar ogen zagen, kocht ze.Haha! dan gaat het nu vast beter met sparen!
Alle reacties Link kopieren
quote:corien93 schreef op 18 februari 2017 @ 17:25:

Ik wil ook wel meedoen!



Kon toen ik nog werkte en thuis woonde makkelijk 500 euro per maand sparen. Daarna weer gaan studeren en sinds 1,5 jaar ook op kamers. Sparen is ook de afgelopen 1,5 jaar niet echt prioriteit geweest, omdat ik dol ben op uit eten, kleding, spulletjes voor m'n kamer enz.



Omdat ik toch wat wilde gaan sparen, aangezien ik volgend jaar (hopelijk) ben afgestudeerd en dan wellicht toch wat centjes nodig heb voor een ander huisje, auto'tje oid en omdat het gewoon fijn is om wat achter de hand te hebben, ben ik vorig jaar september al begonnen met een excelbestandje, per dag bijhouden wat er in en wat eruit gaat. Best confronterend.



Sinds 2 weken een bijbaan (bij m'n voormalige stagebedrijf) waarmee ik wat extra inkomsten heb gegenereerd, dus ook wil gaan sparen. Deze maand wordt het denk ik "maar" 100-120 euro voor op de spaarrekening, omdat ik een pak moest kopen voor m'n bestuursfunctie binnen de studievereniging á 150 euro. Doordat ik nu veel minder geld uitgeef aan onzin, kan ik dit mooi van m'n lopende rekening betalen én zelfs nog wat sparen! Zo trots!



Daarnaast doe ik mee aan de 52-week money challenge en spaar ik 1 t/m 26 en daarna weer 26 naar 1. Daarmee heb ik dit jaar ook al 28 euro gespaard op een spaarrekening waar ik het niet vanaf kan halen. Met dit geld wil ik eind 2017 een nieuwe MacBook aanschaffen.



Het gaat dus nog niet erg hard, maar ik probeer vooral een goede balans te vinden tussen leuke dingen en toch wat spaarzamer leven.

Succes dan!

Ik hoop hier dat mijn kinderen eind 2017 hun abc hebben, inmiddels al 1,5 jaar met a bezig. Kan ik daar weer wat extra door sparen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn bericht gehad van de belastingdienst. We krijgen een goed bedrag terug en in maart nog wat extra vh werk dus fijn naar de spaarrekening. Heerlijk!
quote:seba1315 schreef op 23 februari 2017 @ 22:12:



Fijn bericht gehad van de belastingdienst. !Toch niet al over 2016 ??
Alle reacties Link kopieren
Jawel. Aangifte vd week gedaan. En voor 1 april aangifte doen is waarschijnlijk het geld in mei al terug
Alle reacties Link kopieren
Het loon is weer gestort, van ons allebei. We hadden zowaar deze maand geld over, ik heb heel de maand niet terug hoeven boeken van de spaarrekening! De 52 week money challenge loopt hier ook gestaag mee. Ik heb een afkruiskaartje gemaakt. Begin van de maand heb ik meer ruimte voor de grote bedragen, eind van de maand worden dat de iets kleinere bedragen. Loopt lekker!
I don't know what that means.
Alle reacties Link kopieren
wat knap TemperanceB, ik ben daar ook mee bezig: minder geld overmaken naar de spaarrekening Maar het wel laten staan dit keer. In plaats van elke keer terugboeken.

Ik ben nu iedere keer als er geld binnenkomt, 25 euro aan het overboeken naar de spaarrekening. dus dan sparen we minimaal 125 euro per maand.
Alle reacties Link kopieren
quote:seba1315 schreef op 23 februari 2017 @ 22:48:

Jawel. Aangifte vd week gedaan. En voor 1 april aangifte doen is waarschijnlijk het geld in mei al terugIk dacht dat dat pas kon vanaf maart?
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Alle reacties Link kopieren
quote:seba1315 schreef op 23 februari 2017 @ 22:48:

Jawel. Aangifte vd week gedaan. En voor 1 april aangifte doen is waarschijnlijk het geld in mei al terugEcht niet; voor 1 april is voor 1 juli terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven