Geld & Recht alle pijlers

Spaarders in spé , sparen in kleine stappen

20-11-2016 22:52 461 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil je sparen maar lukte dat nooit?

Hoe kun je in kleine stappen je bestedingspatroon aanpassen?



Ik wil beginnen met sparen, heeeeel lang niet gedaan dus ik deel graag kleine successen met gelijkgestemden

. Wie schrijft er mee?

==============================

NB: Ben jij al goed in sparen? Bless you, alleen dit topic is bedoeld om worstelende spaarders elkaar te laten ondersteunen. Tips en advies voor doorgewinterde spaarders missen hier hun doel. Anders gezeg: wij zitten hier in badje 1 en kijken of we 'warervrij' zijn, tips voor de optimale rugcrawltechniek daar kunnen we niet veel mee.
--
Alle reacties Link kopieren
Hoi! ik doe graag mee



Wij gaan volgend jaar beginnen met mijn man zijn studieschuld af te betalen. Dus bezuinigen. En hopelijk juist ook sparen!



Ik heb me verdiept in Dave Ramsey. En ben begonnen met een cash envelope system.



Ik heb hersluitbare 'enveloppen', met rits dus, in een bak staan. Daar een boekje bij, waarin ik alles bijhou. Ik heb 5 enveloppen voor boodschappen. Week 1 etc. Ook week 5, soms duurt de maand net iets langer.

Ik heb verder enveloppen voor: koffie/thee, drogisterij, poezen, sparen tand en zorg (voor mij, wil de meeste verzekeringen versoberen), voor dagjes weg, en cadeautjes. Ik ben nu bezig voor alles een budget te maken. Ik pin dat dan en verdeel het. In het sparen moet het geld dus blijven zitten totdat ik het echt nodig heb. Voor kado's ook wanneer er iemand jarig is/kerst/sint en weekboodschappen en drogisterij, wat daarvan over is, gaat in een afsluitbare spaarpot voor de zomervakantie a.s zomer.



Verder heb ik spaarrekeningen voor de kinderen, een emergency savings rekening, daar moet 1000 op voor -absolute- nu -nodig geld gevallen, en rabobank doelsparen voor onszelf en de kinderen (voor middelbare scholen, ivm evt aanschaf laptop.



Qua envelope system is het dus de bedoeling dat je het echt doet met hetgeen er in de envelop zit! meer niet!



Ik ga binnenkort ook een portomonnee ervoor aanschaffen, Met 6 enveloppen erin (vast of los) en wat ik dan nodig heb neem ik mee.



Ik klets graag mee, ben reuze benieuwd hoe en of dit werkt. In Amerika doen veel mensen het zo heb ik al gelezen (enveloppen systeem voor boodschappen doe ik overigens al 2 maanden voordat ik dit kende)



Succes!
Een envelop voor koffie/thee? Wat kan ik me daarbij voorstellen?
Alle reacties Link kopieren
Ergens wat koffie of thee drinken, bijv bakkie koffie bij de hema. Dat loopt snel op vind ik. En als je er van tevoren bijv. 20 euro voor budgetteert dan mag je niet meer uitgeven (ik moet me nog in de exacte bedragen voor ons gezin gaan verdiepen hoor)
Ah ja, zo. Tja, dat doe ik eigenlijk vrijwel nooit. En als ik het doe gaat het van het huishoudbudget of kledingbudget af (ik doe het alleen eens tijdens een dagje winkelen en die dagen zijn zeldzaam). Vandaar dat ik me er niks bij kon voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.daveramsey.co ... -ramseys-envelope-system/



http://www.bing.com/video ... 163FEB679DB88&FORM=VRDGAR
Alle reacties Link kopieren
Ik moet ook nog zelf kijken of ik het zo handig vind of dat ik voor dat sort kleine uitgaven 1 enveloppe maak
Ik vind het gevaar van een budget stellen voor dat soort uitgaven, dat je dat dan ook opmaakt. Terwijl het in principe een onnodige uitgave is...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk het juist niet. Ik vind het eerder zonde dan wanneer ik mijn pinpas erdoorheen haal. Maar ik denk dat dat dus heel persoonlijk is.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk trouwens heel erg dat ik dus niets uit de andere enveloppen haal. Omdat ik uit wil komen ermee. Vorige maand heb ik dus gedaan met wat ik had en dat werkte prima. Vandaar dat ik het nu wat 'beter' nog wil aanpakken.
Ik ga nu 50 euro pinnen. Kijken of ik het daarmee de hele week red voor 2 personen boodschappen te doen. Ik eet zelf 5 avonden op mijn werk maar haal wel eten voor m'n vriend. Alles wat overblijft gaat in de spaarpot. Ik hoef nu ook geen huur meer te betalen dus ik hou hopelijk straks wat meer over. Alhoewel december ook weer een dure maand is en ik m'n verjaardag vier.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me ook verdiept in Dave Ramsey en zijn 7 stappen zou ik best willen uitvoeren, maar is best lastig..

Stap 1: 1000, = op je spaarrekening -> Bijna voltooid

Stap 2: Schulden afbetalen, behalve je huis -> Voltooid

Stap 3: 3 tot 6 maanden uitgaves op je spaarrekening -> ben ik nog lang niet

Stap 4: 15% van je inkomen naar je pensioen -> ook niet

Stap 5: Sparen voor school van de kinderen -> ook niet

Stap 6: Betaal je huis af - > ook niet

Stap 7: Geef weg... - > dat doe ik dan misschien weer te veel..
Alle reacties Link kopieren
Kliefje, hier lukt ook niet alles, maar je moet ergens beginnen he...je kunt iig de ideeën in je achterhoofd houden. En dingen die haalbaar zijn doe ik zeker!
quote:kliefje schreef op 21 november 2016 @ 09:17:

Ik wil ook graag meedoen. Op het moment heb ik 800,= spaargeld en het is de bedoeling dat dat moet gaan groeien.

De afgelopen tijden, spaar ik niet meer maandelijks maar wekelijks.

Per week laat ik op 2 dagen in de week een klein bedrag ( volgens mij 1x 20,= en 1x 14) naar mijn spaarrekening storten.

Klinkt raar maar wanneer de bedragen kleiner zijn valt het me minder op.

Helaas stort ik vaak net zo hard weer terug.



Ik heb wel al een aantal voornemens om uit te voeren, maar het lukt me allemaal niet zo goed. Wellicht lukt het wel door hier mee te schrijven. Geen auto meer maar met de fiets staat aardig boven aan mijn voornemen lijst, net als stoppen met roken.

Ook wil ik cash pinnen en gebruiken voor boodschappen ipv steeds pinnen.Hè Kliefje, hoe is het nu? Ik schreef destijds mee in het topic over je zoon. Ik had toen een andere nick. Vroeg me toevallig pas af hoe alles zou zijn afgelopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kliefje schreef op 21 november 2016 @ 11:31:

Ik heb me ook verdiept in Dave Ramsey en zijn 7 stappen zou ik best willen uitvoeren, maar is best lastig..

Stap 1: 1000, = op je spaarrekening -> Bijna voltooid

Stap 2: Schulden afbetalen, behalve je huis -> Voltooid

Stap 3: 3 tot 6 maanden uitgaves op je spaarrekening -> ben ik nog lang niet

Stap 4: 15% van je inkomen naar je pensioen -> ook niet

Stap 5: Sparen voor school van de kinderen -> ook niet

Stap 6: Betaal je huis af - > ook niet

Stap 7: Geef weg... - > dat doe ik dan misschien weer te veel..



O interessant dat lijstje. Ik zit ook pas op stap 2 vrees ik. En vooral het feit dat we voor de kinderen nog niets gespaard hebben baart me zorgen.



Wij hebben het tot vrij recent vrij zwaar gehad financieel maar gelukkig gaat het de goede kant uit.



Dit jaar heb ik aan de 52-week money challenge meegedaan (zie topic op deze pijler). Ik vond dat een hele leuke manier om te sparen en dat is dan ook mijn eerste tip voor dit topic.

Verder heb ik dit jaar via mijn werk gespaard; elke maand heeft payroll €100 achtergehouden en aanstaande pay-day (vrijdag) krijg ik de afgelopen tien maanden uitbetaald. December is altijd een hele dure maand voor ons, maar nu heb ik dus €1000 extra.



Vanaf januari wil ik een spaarrekening gaan openen bij de kreditbank, met een automatische overschrijving van ik denk €300 per maand. Langzaam maar zeker gaat het de goede kant uit in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf ook graag mee!

Heb een jaar en maand overzicht in excel. Merk alleen wel dat we in werkelijkheid ons veel minder houden aan de verdeling van budgetten dan we van tevoren hebben begroot. Heb wel geprobeerd met een soort enveloppen systeem te werken, maar merk dat we dan toch vaak moesten pinnen omdat we het geld uit de envelop waren vergeten te halen, we net in de rij voor de pinkassa staan bij de appie of omdat man vergat dat de envelop bestond bijv. Ik heb wel een goede buffer op m'n spaarrekening, maar denk dat we toch elke maand onnodig veel geld uitgeven.



Ik ga me eens even verdiepen in Dave Ramsey



@abbigael hoe doe je dat met je partner? Krijgt hij zijn eigen envelop? Gebruik je je pinpas nu (bijna) helemaal niet meer?
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 21 november 2016 @ 11:46:

[...]



Hè Kliefje, hoe is het nu? Ik schreef destijds mee in het topic over je zoon. Ik had toen een andere nick. Vroeg me toevallig pas af hoe alles zou zijn afgelopen.Hoi Sssssst, wat aardig dat je naar me vraagt. Ik heb net een update in het topic over mijn zoon geplaatst.
Alle reacties Link kopieren
52 week money challenge wil ik volgend jaar ook gaan doen..



@Abbigael, klopt hoor wat je zegt. Ik heb in ieder geval de eerste stappen gezet.

Het envelop systeem vind ik op zich handig maar niet voor alles, er is dan zoveel contant geld en ik wil juist niet teveel contant hebben.

Ik zit wel te denken om contant te pinnen voor boodschappen en verder wel te budgetteren voor andere categorieën en me daaraan houden. Maar ga nog even kijken hoe ik dat ga doen.
Alle reacties Link kopieren
Ok ik ga naar dave ramsey kijken...interessant. bij mij geef ik ook veel weg, dat vind ik ook wel belangrijk trouwens.

Wat leuk al deze animo!
--
quote:kliefje schreef op 21 november 2016 @ 11:31:

Ik heb me ook verdiept in Dave Ramsey en zijn 7 stappen zou ik best willen uitvoeren, maar is best lastig..

Stap 1: 1000, = op je spaarrekening -> Bijna voltooid

Stap 2: Schulden afbetalen, behalve je huis -> Voltooid

Stap 3: 3 tot 6 maanden uitgaves op je spaarrekening -> ben ik nog lang niet

Stap 4: 15% van je inkomen naar je pensioen -> ook niet

Stap 5: Sparen voor school van de kinderen -> ook niet

Stap 6: Betaal je huis af - > ook niet

Stap 7: Geef weg... - > dat doe ik dan misschien weer te veel..

Oei, dat is dan niet best.

Die eerste heb ik. Die tweede op studieschuld na ook (al sta ik nu even rood op mijn betaalrekening, maar dat mag geen naam hebben). En die studieschuld heeft wat mij betreft ook niet zoveel prioriteit. Als we blijven doen wat we nu doen dan zijn we daar over een paar jaar helemaal af. Het plan is wel om als man de zijne heeft afgelost zijn maandelijkse bedrag bij mij extra af te lossen zodat de mijne dubbel zo snel gaat.

15% van je inkomen naar pensioen vind ik zelf even minder belangrijk.

Sparen voor de school van de kinderen zijn we mee bezig, ik heb een doelspaarrekening geopend vorig jaar, eerst ging dat ding steeds weer leeg, maar inmiddels lukt het al bijna een jaar om elke maand te sparen, en in principe de kinderbijslag er ook elke 3 maanden op gaat. Zo moeten we met een jaar of 5 wel voldoende hebben om de studie van de koters te betalen. De kosten van de middelbare kunnen we wel betalen van onze maandelijkse inkomsten.



Huis extra afbetalen is nog even niet im frage, maar doen we maandelijks want annuiteitenhypoteek. Als de studieschulden weg zijn dan gaan we extra aflossen op het huis. Maar voor nu vind ik het wel prima zo, maximaal voordeel van de hypotheekrenteaftrek, hoe meer we aflossen hoe hoger de maandlasten worden in ons geval.



Weggeven doe ik en dat blijf ik ook doen. Ik kan er slecht tegen dat ik het zo goed heb en anderen niet.
52 week moneychallenge ben ik enthousiast aan begonnen, maar ongeveer zo voor de vakantie is dat gestrand, toen hebben we het gespaarde bedrag uitgegeven.



Het gaat bij mij vooral om me houden aan wat ik bedacht heb. Als ik bedenk dat ik max 200,- per maand aan kleding wil uitgeven voor 4 personen, dat ik dan niet na 200.- nog een nieuwe broek koop, die ik heus wel soort van nodig heb, maar dat ik ook leer zeggen dat het even níet kan. Het kán namelijk wel, maar dan kan ik dus minder sparen en ik wil wél sparen. En als ik bedacht heb om 750,- te besteden aan huishoudelijke uitgaven (boodschappen, kado's, kapper, kopje koffie, dat werk) en ik zit daaraan, dat ik dan dus níet nog een keer uit eten kan gaan, ookal staat er geld op mijn rekening. Zo gaat het namelijk elke keer helemaal op.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook geïnteresseerd in dit topic, hoewel ik een stuk minder vaste lasten heb dan de meeste hier aangezien ik geen huishouden heb en nog thuis woon. Ik ben aan het sparen voor een master, ik hoop in twee jaar nog 3000 te sparen. Ik zal als ik tijd heb mijn inkomsten en uitgaven eens onder de loep nemen, maar ik verwacht dat het in de kleine dingen zit (even iets lekkers voor in de pauze, geen lunch mee naar werk nemen, frutseltjes die ik in winkels tegen kom etc.)



Verder laat ik ook te veel op mijn lopende rekening staan omdat ik gestrest raak als het onder de 200 komt (terwijl ik daar meer dan genoeg aan heb in principe) en ik de rare tic heb om alleen bedragen van 250, 500, 750, 1000 en zo verder op mijn spaarrekening te hebben.
Die Dave Ramsey is natuurlijk wel een Amerikaan. Zijn stappenplan is wel geschreven vanuit zijn perspectief binnen de Amerikaanse economie.



Vanuit de overheid zijn dingen hier anders geregeld dan daar. Daardoor zie ik voor mezelf die stappen wel maar in een andere volgorde qua prioriteiten.



Zo sparen wij voor de aflossing van de aflossingsvrije hypotheek. We lossen echter (nog) niets af, zodat we nog kunnen switchen en dat geld in ons pensioen kunnen steken. Of het kunnen schenken aan de kinderen, of een eventuele werkloosheid opvangen of wat dan ook.



Hypotheek is rond onze pensioenleeftijd half afgelost door onze spaarhypotheek. (Waarschijnlijk eerder want de pensioenleeftijd verschuift steeds. )



Pas dan kijken we wat voor ons voordeliger is. Gelukkig kunnen we heel goed van dat geld afblijven.
quote:Rhae schreef op 21 november 2016 @ 13:28:

52 week moneychallenge ben ik enthousiast aan begonnen, maar ongeveer zo voor de vakantie is dat gestrand, toen hebben we het gespaarde bedrag uitgegeven.



Het gaat bij mij vooral om me houden aan wat ik bedacht heb. Als ik bedenk dat ik max 200,- per maand aan kleding wil uitgeven voor 4 personen, dat ik dan niet na 200.- nog een nieuwe broek koop, die ik heus wel soort van nodig heb, maar dat ik ook leer zeggen dat het even níet kan. Het kán namelijk wel, maar dan kan ik dus minder sparen en ik wil wél sparen. En als ik bedacht heb om 750,- te besteden aan huishoudelijke uitgaven (boodschappen, kado's, kapper, kopje koffie, dat werk) en ik zit daaraan, dat ik dan dus níet nog een keer uit eten kan gaan, ookal staat er geld op mijn rekening. Zo gaat het namelijk elke keer helemaal op.

Zet (een deel van) je spaargeld bij een andere bank, zo zie je niet steeds dat bedrag langskomen als je online je bankzaken regelt.



Zelf ben ik erg enthousiast over de oranjerekening van ING. Kun je binnen de spaarrekening verschillende doelen aanhouden. Wij hebben daarin drie studiepotjes voor drie kinderen, onze eigen buffer en de aflossing.
Ik meld me ook even. Actief meeschrijven gaat denk ik lastig worden, maar toch even een eerste post.



Wat hier heel erg heeft geholpen om te beginnen met sparen, is een rekening openen met een termijn er op voor als je het wil overboeken. Bij de Rabobank heet dat Doelsparen. Wij waren echt absoluut niet gedisciplineerd en bleven maar uitgeven tot het op was. Hier ook ooit eens een topic geopend. En vanuit dat topic toen begonnen met die rekening. In die maand kwam het vakantiegeld binnen en gewoon hoppa, hele bedrag erop gezet. Vanaf toen elke maand. Wel eng, want als er wat gebeurd en je hebt het acuut nodig, kan je er dus niet bij binnen 30 dagen. Maar wij hadden toch geen spaargeld dus dat geld was er toch al niet. We hadden dus niets te verliezen. En het werkte! Heel verslavend. De knop ging om en we gingen en gaan veel verstandiger met het geld om.



Die Dave Ramsey klinkt echt super interessant!
Alle reacties Link kopieren
Leuk ik doe mee!

Wij zijn aan het sparen voor dingen om het huis en onze reis volgend jaar.

Hier ook weer even focus nodig haha.



Doelen op korte termijn: Deze contracten lopen binnenkort af / moeten bekeken worden.

Zorgverzekering;

Alles in één pakket;

Energie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven