Geld & Recht alle pijlers

Sparen of aflossem

28-04-2017 20:39 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal! We wonen sinds 3 jaar in dit huis. Nu willen we een aantal jaar flink sparen en dan een (duurder) huis kopen. Wat kunnen we dan nu het beste doen met ons spaargeld? Alvast aflossen of op een spaarrekening zetten?
Aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Op een spaarrekening krijg je geen rente meer, of heel weinig. Over de hypotheek betaal je waarschijnlijk 2% rente?

Zo ja, dan zou ik kiezen voor aflossen.
Aflossen

("rente" op je spaarrekening laatste tijd bekeken versus "vermogensbelasting"?)
Hangt van de rest van je situatie af. Heb je een buffer achter de hand voor onverwachte situaties en onderhoud aan je huis? Heb je daarnaast nog het bedrag kosten koper + overige kosten en verhuiskosten paraat?
Als je weet dat je binnen een paar jaar gaat verhuizen kun je beter vast gaan sparen voor de kosten van de verhuizing en aankleding van je nieuwe huis.



Overwaarde is leuk, maar vanwege de bijleenregeling ben je beperkter in de besteding ervan. Als je huidige woning niet onder water staat, zou ik daarom even niet aflossen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Vintage schreef op 28 april 2017 @ 20:45:

Hangt van de rest van je situatie af. Heb je een buffer achter de hand voor onverwachte situaties en onderhoud aan je huis? Heb je daarnaast nog het bedrag kosten koper + overige kosten en verhuiskosten paraat?Dit en het hangt ook af van de hypotheek die je hebt. Een spaarhypotheek aflossen is bijvoorbeeld lang niet altijd de beste keuze.
Sparen!

Ivm de bijeenregeling kun je eenmaal afgelost geld later niet meer consumptief besteden. Je spaargeld kun je bij aankoop van je nieuwe huis altijd nog in het huis steken.
Ik lees graag even mee want hier een beetje hetzelfde vraagstuk. vast een hele domme vraag, maar mag je overwaarde van je huidige woning gebruiken om de kosten koper of verbouwing van een nieuwe woning te betalen?
Alle reacties Link kopieren
Als je bij een nieuwe hypotheek een behoorlijk bedrag gelijk kan inleggen krijg je een (nog) lagere rente. Hiermee kan je je maand bedrag behoorlijk omlaag halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:eenhoorn schreef op 28 april 2017 @ 20:49:

[...]





Dit en het hangt ook af van de hypotheek die je hebt. Een spaarhypotheek aflossen is bijvoorbeeld lang niet altijd de beste keuze.Wat kunnen de nadelen daarvan zijn? Ik zit er net over te denken om af te gaan lossen op het spaargedeelte van mijn hypotheek namelijk..
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens met Erizon. Als je over 3 jaar een ander huis wilt kopen , het geld sparen en zeker niet aflossen.
Alle reacties Link kopieren
quote:doit_ schreef op 28 april 2017 @ 20:55:

[...]



Wat kunnen de nadelen daarvan zijn? Ik zit er net over te denken om af te gaan lossen op het spaargedeelte van mijn hypotheek namelijk..



Omdat bij een spaarhypotheek de rente van het spaardeel gekoppeld is aan de rente over het leendeel.

Een lagere rente over het leendeel betekent automatisch een lagere rente over het spaardeel en dus zul je meer in moeten leggen om je doel te bereiken.
Je mag alles met de overwaarde, alleen je kunt maar tot een bepaalde hoogte hypotheekrente aftrekken. Dus als jij je overwaarde gebruikt voor de kk en voor de volledige aankoopprijs van de nieuwe woning een hypotheek afsluit, dan heb je geen recht op volledige hypotheekrenteaftrek meer. Hoe het zit met verbouwen weet ik niet exact, maar gok dat dat ook afhankelijk is van de verwachte waardevermeerdering (net zoals je nu een deel van een waardevermeerderende verbouwing kunt meefinancieren).
Alle reacties Link kopieren
quote:doit_ schreef op 28 april 2017 @ 20:55:

[...]Wat kunnen de nadelen daarvan zijn? Ik zit er net over te denken om af te gaan lossen op het spaargedeelte van mijn hypotheek namelijk..



Om er een paar te noemen:

- de rente van het spaardeel is vaak gekoppeld aan de rente van de lening, dit is vaak hoger dan de rente op een spaarrekening. Samen de hypotheekrenteaftrek op de rente die je betaalt, kan (hoeft niet) het voordeliger zijn om in te leggen in je spaarpolis i.p.v. af te lossen op je leningdeel.

- vaak is er een overlijdensrisicoverzekering gekoppeld aan de hypotheek. Bij een spaarhypotheek keert deze bij overlijden vaak het verschil uit tussen een van tevoren vastgesteld bedrag en het opgebouwde bedrag in de spaarpolis. Als je zelf extra inlegt, keert de overlijdensrisicoverzekering dus minder uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hetisonmogelijk schreef op 28 april 2017 @ 20:43:

Op een spaarrekening krijg je geen rente meer, of heel weinig. Over de hypotheek betaal je waarschijnlijk 2% rente?

Zo ja, dan zou ik kiezen voor aflossen.4,3% rente..
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie antwoorden, Girasole3 en Eenhoorn. De bank heeft mij voorgerekend dat ik, door een relatief klein bedrag te storten in mijn spaardeel, maandelijks goedkoper uit ben dan wanneer ik een veel groter bedrag aflos op het aflossingsvrije deel. Ik vroeg mij af of ik nog ergens iets over het hoofd zag.
Alle reacties Link kopieren
aflossen. soms is het ook zo dat wanneer je aflost je in aanmerking komt voor een lagere rente.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven