Geld & Recht alle pijlers

Strafbaar of mag dit?

23-01-2017 08:15 92 berichten
Hallo.



Wie heeft hier toevallig verstand van?

Situatie.

2 faceboekgroepen. De 1 pro de ander anti. Ik zit bij de pro. Schrijf hier regelmatig mijn mening. Met eigen account. Hou het netjes zonder schelden bedreigen enz.

Nu heeft de anti op hun pagina een oproep gedaan. Namelijk dat ze mijn en het adres van iemand anders willen hebben zodat ze mij kunnen aanpakken . In eerste instantie juridisch.

De " gouden " tip krijgt 100 euro. Bij de ander is dat 200.

Mag dit? Juridisch gezien?



Ik lig er niet wakker van maar vindt het wel over een gréns. En voor eventuele juridische stappen ben ik al helemaal niet bang want heb niks gedaan en of beweerd wat niet zou mogen.



En als het niet mag weet ik ook nog niet of ik stappen ga ondernemen. Het is dus meer uit nieuwsgierigheid .



Ik ga de pagina's niet noemen. Uit respect voor privacy van iedereen die hierop actief is.
Alle reacties Link kopieren
En FB laat die oproep gewoon staan?! Ik vind het echt van de zotte.
quote:[message=25794889,noline]S-Groot schreef op 23 januari 2017 @ 09:02[ we/message]:

En FB laat die oproep gewoon staan?! Ik vind het echt van de zotte.



Vooralsnog wel.

Daarom vraag ik me ook af of dit net wel/ niet mag.

Buiten of het netjes is ja / nee.

Persoonlijk vindt ik het te ver gaan. Maar dat is juridisch gezien geen argument uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
Simpel samengevat: Zijn het opmerkingen die je op verschillende manieren kan interpreteren en er wordt geen strafbare daad in genoemd, dan is het intimidatie en kan je niet vervolgen.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Kijk je wel uit? Haters kunnen nogal fel zijn. En je hebt geen idee wie er nu actie tegen je gaat ondernemen als je adres verschijnt op het internet. Misschien is je adres er al lang via een PB'tje, dat kun jij natuurlijk niet zien. En daarbij, je hebt een gezin. Ik zou dus zeker wel actie ondernemen als dit kan.



Ik heb het gevoel dat het gaat om een minderheidsgroep, dus bijvoorbeeld vluchtelingen of mensen die in armoede leven. Waarin jij hun helpt en de andere vinden dat ze moeten oprotten of moeten gaan werken. Zoiets. Klopt dat? Want dat kan best fel oplopen als iemand echt tegen is.
Ik denk dat het niet zo handig is om op de ene groep te reageren op wat bij de andere groep geschreven wordt. Ik zou er als beheerder beleid van maken dat er niet meer gereageerd wordt op postings van de antis.

Vind het werkelijk absurd dat zij geld bieden om een adres te verkrijgen. Ik zou er zelf geen actie op ondernemen, de printscreen is prima, goed bewaren, en verder niets doen.
Alle reacties Link kopieren
Juridisch aanpakken?

Heeft dat een bodem / basis / kans van slagen op basis van wat je geschreven hebt?



Als ze je juridisch willen aanpakken, moet je natuurlijk wel iets gedaan hebben. Anders is het kansloos.

Even los van het feit dat ik het walgelijk vind, dat er van die hetzes ontstaan op sociale media.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch even contact opnemen met de politie voor advies. Jou aanpakken, zelfs met de toevoeging 'in eerste instantie juridisch' klinkt nogal dreigend.
Ik weet niet wat er letterlijk staat.

Maar 'je adres krijgen om je aan te pakken' is een dreigement. Daar kun je aangifte van doen.

Ik vind dat vrij ernstig klinken.



Ik zou als ik jou was wat voorzichtiger zijn met je uitspraken.

Heb je niets beters te doen dan je mening geven via internet? Houd Facebook voor de leuk, niet voor de discussies.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het melden bij facebook als ongepaste reactie (net als dat je hier een reactie kunt "staffen"), en als het erger wordt naar de politie gaan.



Overigens zou ik als ik jou was mezelf een beetje koesthouden op dit soort pagina's. Ik snap sowieso die dringende behoefte niet om je mening te geven onder je eigen facebooknaam, óp facebook. Ik houd me daar altijd ver vandaan en denk er gewoon het mijne van, aangezien al mijn facebookvrienden en ook mijn baas kan lezen wat ik op facebook zet. Toen ik 15 was had ik twitter, en daar heb ik echt veel dingen opgezet waar ik soms wel eens problemen mee heb gekregen. Daar heb ik veel van geleerd . Dus nu een melding maken van de reactie, en daarna misschien wat minder posten in die pagina.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
quote:clubmedfan schreef op 23 januari 2017 @ 09:10:

Kijk je wel uit? Haters kunnen nogal fel zijn. En je hebt geen idee wie er nu actie tegen je gaat ondernemen als je adres verschijnt op het internet. Misschien is je adres er al lang via een PB'tje, dat kun jij natuurlijk niet zien. En daarbij, je hebt een gezin. Ik zou dus zeker wel actie ondernemen als dit kan.



Ik heb het gevoel dat het gaat om een minderheidsgroep, dus bijvoorbeeld vluchtelingen of mensen die in armoede leven. Waarin jij hun helpt en de andere vinden dat ze moeten oprotten of moeten gaan werken. Zoiets. Klopt dat? Want dat kan best fel oplopen als iemand echt tegen is.





Klopt. Maar wil hier geen discussie over dit onderwerp.

Gaat mij in dit geval of dit wel/ niet mag.



Onderwerp doet er wat mij betreft niet toe.
Alle reacties Link kopieren
Als je je bedreigt voelt, kun je m.i. gewoon aangifte doen van bedreiging. Politie pakt het dan wel verder op en zal uitzoeken of ze hier iets mee kunnen. Voordeel is dat ALS er iets gebeurt, ze iig al van de bedreiging op de hoogte waren ongeacht of de politie er iets mee doet of niet.
Don't worry, be happy!
quote:subon schreef op 23 januari 2017 @ 09:07:

Simpel samengevat: Zijn het opmerkingen die je op verschillende manieren kan interpreteren en er wordt geen strafbare daad in genoemd, dan is het intimidatie en kan je niet vervolgen.





Oke.

Ze vragen om mijn adres om mij juridisch te kunnen vervolgen. ( in eerste instantie stond erbij?

Ik denk dat dit dus ( net?) Binnen de norm valt.
Ze willen jou juridisch aanpakken vanwege een opmerking die jij maakt?

Dan zal je wel meer gezegd hebben dan je hier beweert. Of ze zijn echt niet wijs.
Alle reacties Link kopieren
Melden bij de politie en vragen wat je kan doen

Eventueel contact opnemen met het juridisch loket of advocaat. Zit er niemand die juridisch is onderlegd bij jouw FB groep?



Klinkt als voor/tegen asielzoekers. En wanneer jij in het voorkamp zit, dan contact opnemen met advocaat die bekend is met deze problematiek.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Laat het rusten nu, en post gewoon niets meer wat een directe reactie is op wat er op die andere groep wordt geschreven.

Ik zou het ook niet leuk vinden als op een ander forum wordt geschreven dat die Marana van het Viva-forum echt wel triest is dat ze zich hier zo druk om maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die juridische stappen niet eng vinden, maar het feit dat mijn adres dan bekend is bij zo'n groep wel!

Weet jij veel wat die mensen van plan zijn...het zou maar net bij de verkeerde terecht komen.



Met een beetje geluk blijft het dan bij een baksteen door je raam. Dat is meestal de milde versie van onenigheid tonen. Heb je daar trek in?
Alle reacties Link kopieren
quote:benmamma schreef op 23 januari 2017 @ 09:43:

[...]





Oke.

Ze vragen om mijn adres om mij juridisch te kunnen vervolgen. ( in eerste instantie stond erbij?

Ik denk dat dit dus ( net?) Binnen de norm valt.Dat 'in eerste instantie' maakt dat het voor mij in elk geval bedreigend klinkt: er zit een sterke suggestie achter dat ze ook nog wel andere manieren van aanpakken hebben. Bovendien, als je echt juridisch iets misdaan had, zou de normale route zijn dat zij naar de politie stappen. Niet dat ze een beloning uitloven voor je adres. Daarom zou ik in jouw plaats echt zelf contact opnemen met de politie voor advies.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ophitserige oproep.

Ze hebben vast wel een "deskundige"die via de ip check het bij behorende adres kunnen opzoeken.

De oproep voor een beloning voor je adres is opruïng via facebook.

Mocht je iets fout hebben neer gezet, kunnen ze ook alsnog simpel naar de politie gaan.

Maak je screenshots met alles wat je neer zet? Wel alles goed bij houden zodat ze niets kunnen veranderen/ verwijderen/verdraaien.
Alle reacties Link kopieren
En ze kunnen ook hier op de viva actief zijn en nu "gezellig"mee tikken bij dit onderwerp.
quote:sinnombre schreef op 23 januari 2017 @ 09:48:

Ze willen jou juridisch aanpakken vanwege een opmerking die jij maakt?

Dan zal je wel meer gezegd hebben dan je hier beweert. Of ze zijn echt niet wijs.Meer is er niet. En niet wijs... klopt.
quote:7102 schreef op 23 januari 2017 @ 09:58:

Wat een ophitserige oproep.

Ze hebben vast wel een "deskundige"die via de ip check het bij behorende adres kunnen opzoeken.

De oproep voor een beloning voor je adres is opruïng via facebook.

Mocht je iets fout hebben neer gezet, kunnen ze ook alsnog simpel naar de politie gaan.

Maak je screenshots met alles wat je neer zet? Wel alles goed bij houden zodat ze niets kunnen veranderen/ verwijderen/verdraaien.



Ik denk ook dat ietwat intimiderend en ophitsen eigenlijk ook alles is wat ze willen.

Screenshot zijn gemaakt.



Tot een paar maanden geleden kon ik ook op hun eigen pagina posten. Nu geblokkeerd. Wat ik laf vind maar wel hun recht is.



Toen werden er ook zeer regelmatig berichten verwijderd. Merendeel van pro maar ook van hun zelf als dat beter in het plaatje paste.
Alle reacties Link kopieren
Kan je hier wat mee?



https://www.facebook.com/legal/terms



e rechten van anderen beschermen



We respecteren de rechten van anderen en verwachten dat jij dit ook doet.



Je plaatst geen inhoud of onderneemt geen actie op Facebook waarmee de rechten van iemand anders worden geschonden of overtreden, of waarmee de wet op een andere wijze wordt overtreden.

We kunnen inhoud en informatie die je op Facebook plaatst verwijderen indien we vinden dat hiermee deze Verklaring of onze beleidsregels worden geschonden.

We bieden je hulpmiddelen waarmee je jouw intellectuele-eigendomsrechten kunt beschermen. Zie voor meer informatie onze pagina Schending van intellectuele-eigendomsrechten rapporteren.

Als we je inhoud hebben verwijderd wegens inbreuk op de auteursrechten van iemand anders en je denkt dat dit onterecht is, kun je bezwaar maken.

Als je herhaaldelijk inbreuk maakt op de intellectuele-eigendomsrechten van anderen, zullen we je account indien terecht deactiveren.

Je zult niet gebruikmaken van onze auteursrechten, handelsmerken of merken die hier op een verwarrende manier op lijken, behalve wanneer dit uitdrukkelijk is toegestaan onder onze Richtlijnen voor gebruik van merken of na onze schriftelijke toestemming.

Als je informatie over gebruikers verzamelt, moet je hun toestemming krijgen, duidelijk maken dat jij (en niet Facebook) degene bent die de informatie verzamelt en een privacybeleid publiceren waarin wordt uitgelegd welke informatie je verzamelt en hoe je deze gebruikt.

Je plaatst geen identiteitsdocumenten of gevoelige financiële informatie van anderen op Facebook.

Je tagt geen gebruikers en verzendt geen e-mailuitnodigingen naar niet-gebruikers zonder hun toestemming. Facebook biedt een toepassing voor sociaal rapporteren waarmee gebruikers feedback kunnen geven over taggen.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat wil je nou met dit topic, benmama? Alleen maar je ei kwijt over die lui die niet wijs zijn?
Alle reacties Link kopieren
Zou het wel melden bij de politie, gewoon zodat het bekend is en er verder niks mee doen en niet op reageren. Wel zou ik thuis opletten wat er allemaal langs komt. Want stel dat je adres bekent is wil ik niet weten wat ze gaan doen.
quote:sinnombre schreef op 23 januari 2017 @ 09:38:

Ik weet niet wat er letterlijk staat.

Maar 'je adres krijgen om je aan te pakken' is een dreigement. Daar kun je aangifte van doen.

Ik vind dat vrij ernstig klinken.



Ik zou als ik jou was wat voorzichtiger zijn met je uitspraken.

Heb je niets beters te doen dan je mening geven via internet? Houd Facebook voor de leuk, niet voor de discussies.





Nee niks beters te doen.

De fb pagina van ons biedt hulp aan een bepaalde doelgroep. Ik ben daar actief in. Vrijwilligerswerk .

En daar geef ik mijn mening regelmatig. Naast de andere dingen.

En daarmee stoppen omdat er een anti groepje is? Was ik niet van plan.

Ik ga een discussie niet uit de weg. Mits het bij een mening delen blijft . Dus zonder schelden en dreigen.

Ik deel hun mening niet maar ben wel voor vrijheid van meningsuiting. Hun bestaan heb ik dus ook geen moeite mee.

De manier waarop ze gisteren ophitsen wel.



Ik lig er niet wakker van. Maar gaat wat mij betreft een stap te ver. Soort fatsoen norm. Maar ook daar kun je over verschillen van mening...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven