Geld & Recht alle pijlers

Strafbaar of mag dit?

23-01-2017 08:15 92 berichten
Hallo.



Wie heeft hier toevallig verstand van?

Situatie.

2 faceboekgroepen. De 1 pro de ander anti. Ik zit bij de pro. Schrijf hier regelmatig mijn mening. Met eigen account. Hou het netjes zonder schelden bedreigen enz.

Nu heeft de anti op hun pagina een oproep gedaan. Namelijk dat ze mijn en het adres van iemand anders willen hebben zodat ze mij kunnen aanpakken . In eerste instantie juridisch.

De " gouden " tip krijgt 100 euro. Bij de ander is dat 200.

Mag dit? Juridisch gezien?



Ik lig er niet wakker van maar vindt het wel over een gréns. En voor eventuele juridische stappen ben ik al helemaal niet bang want heb niks gedaan en of beweerd wat niet zou mogen.



En als het niet mag weet ik ook nog niet of ik stappen ga ondernemen. Het is dus meer uit nieuwsgierigheid .



Ik ga de pagina's niet noemen. Uit respect voor privacy van iedereen die hierop actief is.
Alle reacties Link kopieren
Wat kinderachtig van die groep. Maar ik zou wel oppassen met wat je op fb plaatst... Ook al gaat het om een mening. Ik zie toch met de regelmaat discussies voorbij komen op fb die uit de hand lopen (schelden, dreigen etc). Vind ik toch erg ver gaan.
quote:Tale schreef op 23 januari 2017 @ 10:13:

Maar wat wil je nou met dit topic, benmama? Alleen maar je ei kwijt over die lui die niet wijs zijn?





Zie OP.



Ik vroeg me af of dit mag. En bij een nee wil ik voor mezelf beslissen of ik dan wel/ niet stappen neem.



Verder geef ik antwoord op vragen. Meer niet.

Hoezo?
quote:Onbevangen schreef op 23 januari 2017 @ 10:15:

Wat kinderachtig van die groep. Maar ik zou wel oppassen met wat je op fb plaatst... Ook al gaat het om een mening. Ik zie toch met de regelmaat discussies voorbij komen op fb die uit de hand lopen (schelden, dreigen etc). Vind ik toch erg ver gaan.



Gaat ook ver. Te ver wat mij betreft. Schelden en dreigen is voor mij ook een stap te ver. Laat ik mij ook niet toe verleiden.



Mijn mening is overigens helemaal niet zo extreem hoor. En al helemaal niet provocerend.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het antwoord op je vraag in ieder geval al gegeven.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
quote:7102 schreef op 23 januari 2017 @ 10:10:

Kan je hier wat mee?



https://www.facebook.com/legal/terms



e rechten van anderen beschermen



We respecteren de rechten van anderen en verwachten dat jij dit ook doet.



Je plaatst geen inhoud of onderneemt geen actie op Facebook waarmee de rechten van iemand anders worden geschonden of overtreden, of waarmee de wet op een andere wijze wordt overtreden.

We kunnen inhoud en informatie die je op Facebook plaatst verwijderen indien we vinden dat hiermee deze Verklaring of onze beleidsregels worden geschonden.

We bieden je hulpmiddelen waarmee je jouw intellectuele-eigendomsrechten kunt beschermen. Zie voor meer informatie onze pagina Schending van intellectuele-eigendomsrechten rapporteren.

Als we je inhoud hebben verwijderd wegens inbreuk op de auteursrechten van iemand anders en je denkt dat dit onterecht is, kun je bezwaar maken.

Als je herhaaldelijk inbreuk maakt op de intellectuele-eigendomsrechten van anderen, zullen we je account indien terecht deactiveren.

Je zult niet gebruikmaken van onze auteursrechten, handelsmerken of merken die hier op een verwarrende manier op lijken, behalve wanneer dit uitdrukkelijk is toegestaan onder onze Richtlijnen voor gebruik van merken of na onze schriftelijke toestemming.

Als je informatie over gebruikers verzamelt, moet je hun toestemming krijgen, duidelijk maken dat jij (en niet Facebook) degene bent die de informatie verzamelt en een privacybeleid publiceren waarin wordt uitgelegd welke informatie je verzamelt en hoe je deze gebruikt.

Je plaatst geen identiteitsdocumenten of gevoelige financiële informatie van anderen op Facebook.

Je tagt geen gebruikers en verzendt geen e-mailuitnodigingen naar niet-gebruikers zonder hun toestemming. Facebook biedt een toepassing voor sociaal rapporteren waarmee gebruikers feedback kunnen geven over taggen.





Jazeker!



Dank je!!
Alle reacties Link kopieren
Is de FV-maffia weer bezig?



Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:subon schreef op 23 januari 2017 @ 10:20:

Volgens mij is het antwoord op je vraag in ieder geval al gegeven.





Ja. Dank je.



Maar om nu niet meer te reageren is ook zo wat.

Voor nu geef ik antwoord op vragen .

Maar het hoeft geen tvp te worden
quote:calvijn1 schreef op 23 januari 2017 @ 10:22:

Is de FV-maffia weer bezig?







Ik verwacht een clubje yoego' s



Alle reacties Link kopieren
Ik vind vanalles maar in jouw geval zou ik beginnen met de profielfoto te vervangen door een avatar en je achternaam veranderen. En nee, dat mag niet, maar hey, fb kan toch niet controleren of je wel of niet Jansen heet. En als wel; jammer dan.



De stelling van Roos `ik koppel internet aan anonimiteit´ is een heel gevaarlijke. Ik ben een tijdlang moderator geweest. Internet is heel ver verwijderd van anonimiteit.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Iemand juridisch aan willen pakken is geen overtreding van de rechten van een ander of van de wetgeving. Dan zou er nl niemand een rechtszaak tegen een ander kunnen beginnen.



Ik zal de samenvatting nog een keer voor je neerzetten: Zijn het opmerkingen die je op verschillende manieren kan interpreteren en er wordt geen strafbare daad in genoemd, dan is het intimidatie en kan je niet vervolgen.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
quote:benmamma schreef op 23 januari 2017 @ 10:16:

[...]





Zie OP.



Ik vroeg me af of dit mag. En bij een nee wil ik voor mezelf beslissen of ik dan wel/ niet stappen neem.



Verder geef ik antwoord op vragen. Meer niet.

Hoezo?Omdat je vervolgens alleen reageert op posts van mensen die je adviseren niks te doen, terwijl er aardig wat tussen staan die de andere kant op gaan. Dat wekt de suggestie dat je eigenlijk alleen je ei kwijt wilt en bevestiging wilt krijgen dat niks doen prima is.
quote:benmamma schreef op 23 januari 2017 @ 10:14:

[...]





Nee niks beters te doen.

De fb pagina van ons biedt hulp aan een bepaalde doelgroep. Ik ben daar actief in. Vrijwilligerswerk .

En daar geef ik mijn mening regelmatig. Naast de andere dingen.

En daarmee stoppen omdat er een anti groepje is? Was ik niet van plan.

Ik ga een discussie niet uit de weg. Mits het bij een mening delen blijft . Dus zonder schelden en dreigen.

Ik deel hun mening niet maar ben wel voor vrijheid van meningsuiting. Hun bestaan heb ik dus ook geen moeite mee.

De manier waarop ze gisteren ophitsen wel.



Ik lig er niet wakker van. Maar gaat wat mij betreft een stap te ver. Soort fatsoen norm. Maar ook daar kun je over verschillen van mening...



Als je hulp wilt bieden doe dat dan buiten Facebook om. In het echte leven.

Of gedraag je op Facebook professioneel als je 'actief' bent als vrijwilliger.

Misschien is het verstandig die discussie weleens uit de weg te gaan. Met je mening verkondigen op Facebook help je mensen vast niet mee.
quote:sinnombre schreef op 23 januari 2017 @ 10:32:

[...]





Als je hulp wilt bieden doe dat dan buiten Facebook om. In het echte leven.

Of gedraag je op Facebook professioneel als je 'actief' bent als vrijwilliger.

Misschien is het verstandig die discussie weleens uit de weg te gaan. Met je mening verkondigen op Facebook help je mensen vast niet mee.





Ik doe beide.

Onze site is een contact middel. Niet de enige. En ik doe dus ook buiten fb van alles voor de doelgroep.

Hier komen ook vragen binnen. Staan activiteiten op. Kun je je aanmelden. Enz.

Mijn mening geven is een zeer klein deel van wat ik doe. En ook wat de fb pagina doet.
quote:Tale schreef op 23 januari 2017 @ 10:27:

[...]



Omdat je vervolgens alleen reageert op posts van mensen die je adviseren niks te doen, terwijl er aardig wat tussen staan die de andere kant op gaan. Dat wekt de suggestie dat je eigenlijk alleen je ei kwijt wilt en bevestiging wilt krijgen dat niks doen prima is.



Oke. Dat is niet mijn bedoeling. En volgens mij reageer ik ook op anderen.



Of ik ga melden weet ik nog niet. Screenshots heb ik.



Mijn twijfel is nog of het zin heeft.

Maar neem de meningen van wel zeker serieus en mee in mijn mening.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat zowel extreme voor- als tegenstanders in haat leven, alleen de een heeft een populairder klinkende mening dan de ander.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:benmamma schreef op 23 januari 2017 @ 10:38:

[...]





Ik doe beide.

Onze site is een contact middel. Niet de enige. En ik doe dus ook buiten fb van alles voor de doelgroep.

Hier komen ook vragen binnen. Staan activiteiten op. Kun je je aanmelden. Enz.

Mijn mening geven is een zeer klein deel van wat ik doe. En ook wat de fb pagina doet.



Ik vindt wel dat je bij depolitie melding moet doen van intimidatie/bedreiging. Idd zodat ze voorbereid zijn als er straks een steen door de ruit gaat oid. Ik denk niet dat ze met die melding verder iets doen.



Maar je hebt het jezelf ook wel lastig gemaakt. Je kan, als je echt voor vrijheid van meningsuiting bent, ook gewoon de FB pagina van de anti's negeren. En daar kan je met alle pro's voor kiezen. Het heeft toch geen enkele meerwaarde voor het vrijwilligerswerk en het bijbehorende contact om daar te gaan rondkijken. Laat ze daar lekker met hun eigen clubje zitten kniezen.
Ik zat eerst ook in een FB groep. Was ook een pro en anti. Ik zat in anti, op een dag werd er op pro en raar bericht geplaatst en die halve anti groep is idd die vrouw gaan opzoeken, bedreigen etc politie erbij. Sindsdien blijf ik ver weg van die fb groepen, zou je ook moeten doen.
quote:Muurhanger schreef op 23 januari 2017 @ 09:38:

Ik zou het melden bij facebook als ongepaste reactie (net als dat je hier een reactie kunt "staffen").



Ik zou het bericht ook even melden bij fb, dan verwijderd fb het waarschijnlijk. Kan makkelijk via het bericht zelf; daar even op opties klikken.



En ik zou ook bij de politie melding doen.



Wat een idioten.
Wat ik bedoel te zeggen, neem die bedreigingen serieus. Die vrouw waar ik het over heb heeft echt fikse problemen gekregen en is zelfs ontslagen vanwege Facebook.
Alle reacties Link kopieren
quote:benmamma schreef op 23 januari 2017 @ 10:41:

[...]





Oke. Dat is niet mijn bedoeling. En volgens mij reageer ik ook op anderen.



Of ik ga melden weet ik nog niet. Screenshots heb ik.



Mijn twijfel is nog of het zin heeft.

Maar neem de meningen van wel zeker serieus en mee in mijn mening.Dat weet je pas als je het doet Maar wat heb je te verliezen? Bellen om advies te vragen is geen hele grote inspanning, toch? Wat de politie vervolgens adviseert, zou nog wel eens heel erg kunnen afhangen van de precieze formulering van de FB berichten - en die zien wij hier niet.
quote:Tale schreef op 23 januari 2017 @ 11:26:

[...]



Dat weet je pas als je het doet Maar wat heb je te verliezen? Bellen om advies te vragen is geen hele grote inspanning, toch? Wat de politie vervolgens adviseert, zou nog wel eens heel erg kunnen afhangen van de precieze formulering van de FB berichten - en die zien wij hier niet.Precies. Ik zou sowieso contact opnemen. Niks te verliezen
Volgens mij is dit niet strafbaar. Iemand juridisch willen aan pakken, wat dat dan ook is, is geen oproep tot geweld. Lijkt me wel onprettig voor jou.



Overigens kun je ze voor zijn en zelf het geld op strijken



Ik zou eerlijk gezegd weg blijven van Facebook discussies. Je overtuigt toch niemand, en als je al vrijwilligerswerk doet in dat veld, waar om zou je er dan nog een discussie over willen voeren?



Wat zou een reden kunnen zijn om je juridisch aan te pakken? Heb je iets gezegd of gedaan dat ook echt in aanmerking komt daar voor?
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 23 januari 2017 @ 11:43:

Volgens mij is dit niet strafbaar. Iemand juridisch willen aan pakken, wat dat dan ook is, is geen oproep tot geweld. Lijkt me wel onprettig voor jou.



Overigens kun je ze voor zijn en zelf het geld op strijken



Ik zou eerlijk gezegd weg blijven van Facebook discussies. Je overtuigt toch niemand, en als je al vrijwilligerswerk doet in dat veld, waar om zou je er dan nog een discussie over willen voeren?



Wat zou een reden kunnen zijn om je juridisch aan te pakken? Heb je iets gezegd of gedaan dat ook echt in aanmerking komt daar voor?TO had het over 'aanpakken (in eerste instantie juridisch)'. Dat klinkt een stuk dreigender dan gewoon 'juridisch aanpakken'. Vandaar mijn advies contact op te nemen met de politie over de precieze formulering. Wat er precies staat, kan nogal uitmaken hier.
quote:retrostar schreef op 23 januari 2017 @ 10:43:

Ik denk dat zowel extreme voor- als tegenstanders in haat leven, alleen de een heeft een populairder klinkende mening dan de ander.





Ik zie mezelf niet als extreem.

Ik ben pro. Heb daar mijn redenen voor maar denk absoluut niet dat anti er niet zou mogen zijn.

En in beide gevallen hoor je de ander met respect te behandelen. Wat voor mij inhoud dat ik niet scheld , niet voor dom uitmaakt en zeker niet bedreig.



Bij extreem denk ik aan mensen die blind zijn voor welke andere visie dan ook. En alleen zijn visie is juist. Dus de rest fout.

Zo zie ik mezelf niet.
quote:strikjemetstippels schreef op 23 januari 2017 @ 11:43:

Volgens mij is dit niet strafbaar. Iemand juridisch willen aan pakken, wat dat dan ook is, is geen oproep tot geweld. Lijkt me wel onprettig voor jou.



Overigens kun je ze voor zijn en zelf het geld op strijken



Ik zou eerlijk gezegd weg blijven van Facebook discussies. Je overtuigt toch niemand, en als je al vrijwilligerswerk doet in dat veld, waar om zou je er dan nog een discussie over willen voeren?



Wat zou een reden kunnen zijn om je juridisch aan te pakken? Heb je iets gezegd of gedaan dat ook echt in aanmerking komt daar voor?





Ik zou werkelijk niet weten waarin ze mij juridisch zouden kunnen aanpakken. Dus wat dat betreft maak ik me geen zorgen. Ik merk het wel.

Ik denk eerder als wat willen intimideren. Ophitsen. Wat iemand hier ook al noemde.



Het gaat mij dus er ook niet om dat ze dat eventueel gaan doen. Ze doen maar.

Maar het oproepen om mijn adres gegevens door te geven....

Ik vraag/ vroeg me af of dat mag.



En het stukje om te beginnen juridisch aanpakken...

Komt op mij is timiderend over.



En geld opstrijken.. Ook al over gehad ..samen met de andere persoon. Kunnen we wel een leuke activiteit van organiseren. ..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven