Geld & Recht alle pijlers

Strafport post.nl

09-12-2014 15:37 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zonet ontving ik een kaart van post.nl dat ik strafport moet betalen voor een te laag gefrankeerde brief die ik ontvangen heb volgens hen. Ten eerste weet ik niet over welke brief dit gaat, en ten tweede vind ik het erg vreemd dat ik als ontvanger moet opdraaien voor andermans fout. Kan ik die kaart gewoon bij het oud papier stoppen en hoor ik er dan ooit nog wat van? Of krijg ik straks een incassobureau achter me aan?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon weggooien hoor. Je bent niets verplicht. Anders zou ik jou 100 onvoldoende gefrankeerde bakstenen kunnen sturen om je op kosten te jagen. Ik gooi zulke dingen ook gewoon weg, hoor er nooit meer wat van. Niet mijn probleem dat anderen niet goed kunnen frankeren.



Sneaky zijn ze wel bij postnl. Je mag pas zien welke brief het was als je betaald hebt.
nee hoor, dat kan gewoon.
@chismes De envelop kun je wel online bekijken, soms kun je daaruit halen wat de brief is. Maar Post NL maakt hem niet open.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij staat er een code op het kaartje dat je ontvangen hebt waarmee je online na kunt gaan om welk poststuk het gaat.
Niet geschoten is altijd mis
Leuk, hier is al eens een topic over geweest



Wat ik zelf zou doen: hem bij het oud papier gooien. De ontvanger krijgt dit, omdat de verzender vaak onbekend is. En iemand moet het betalen he. Ik vind zelf dat het versturen van een pakje (en nu ook brievenbuspakje!) mij elke keer zeker een euro te veel kost, noem het een soort strafport.



Post NL heeft qua bedrijfsvoering echt z'n eigen glazen ingegooid vind ik. Stap liever naar de concurrent. Dus nee, ik zou de moeite en het geld er niet voor over hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook een keer gehad, ik heb het weggegooid en nooit meer wat van gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon weggooien. Soms krijg je dan 1x een herinnering. Maar als je die ook weggooit, hoor je niks meer.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt inderdaad zien om welk poststuk het zou gaan. Vaak, als je je beklag doet erover (dat het een poststuk is van weken eerder en je het niet kunt controleren, of als je, er zeker van bent dat je er zelf wel genoeg porto op gedaan hebt en hun oordeel in twijfel trekt), dan kun je de portobrief weer ongefrankeerd terug op de post doen met als extra commentaar dat het afgestemd is met die en die.



De post heeft mij in de periode van enkele porto brieven (van post van andere afzenders) sowieso ook een hoop "geflikt" door het een en ander aan belangrijke post niet te bezorgen of na een kleine week pas te bezorgen of door het door de machine stuk te maken waardoor het niet bezorgd kon worden meer (mijn adres konden ze dan nog net wel achterhalen). En als je daar wat van zegt, halen ze hun schouders op en ligt het nooit aan hen en kunnen ze er niks aan doen en aan schadevergoeding hoef je dan al helemaal niet te denken.



Dus ik ben er een beetje klaar mee met die portobrieven. Als ik nou zelf iets op de bus gedaan heb en er zit te weinig op, alla, dan vind ik dat ik het moet betalen (ik zorg altijd voor mijn adresgegevens op de achterkant, dus ze kunnen mij altijd als afzender traceren). Maar ik hou doorgaans heel goed in de gaten dat ik er genoeg op doe, dus dat zou niet zomaar voor mogen komen.



En het zou wel fijn zijn als iedereen zichzelf ook als afzender achterop de envelop zet, zodat je niet andere mensen met deze ellende laat zitten.....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit tot drie keer toe gehad met brieven die ik nota bene zelf retour afzender had gestuurd. Alles braaf doorgestreept met een benzinestift en in groot zwart "retour afzender" er op gezet. Kreeg dus gewoon drie keer de vraag om de portokosten te betalen, en kon op internet ook zien dat het om deze zwartbeschreven enveloppen ging. Heb ze gewoon bij het oud papier gegooid, nooit meer iets van gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Ach ja ze proberen het gewoon natuurlijk. Een herinnering is overigens ook gebruikelijk. Maar Post.nl gaat natuurlijk nooit kosten maken door een incassobureau of een deurwaarder erop te zetten. Zou overigens leuk proefproces zijn als het voor de rechter kwam (note2myself: ff uitzoeken)



Ik denk dat er genoeg mensen zijn die de strafport wel betalen, omdat ze dit fatsoenlijk vinden. Nou vind ik mezelf niet onfatsoenlijk, maar heb nog nooit strafport betaald geloof ik
Broeva!!! Haro!!!
Alle reacties Link kopieren
Oké, en bedankt dames. Die gaat dus de papierbak in. Zelf let ik er altijd op dat ik voldoende frankeer, dat laat ik altijd doen op het postkantoor. Wat ook belachelijk is, is dat je nu geen postzegel meer per stuk kunt kopen. Dat moet per 10. Leve email, ik verstuur nog maar heel weinig.
Alle reacties Link kopieren
In de kliko ermee.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:lonabonaventura schreef op 09 december 2014 @ 16:00:

Ach ja ze proberen het gewoon natuurlijk. Een herinnering is overigens ook gebruikelijk. Maar Post.nl gaat natuurlijk nooit kosten maken door een incassobureau of een deurwaarder erop te zetten. Zou overigens leuk proefproces zijn als het voor de rechter kwam (note2myself: ff uitzoeken)



Ik denk dat er genoeg mensen zijn die de strafport wel betalen, omdat ze dit fatsoenlijk vinden. Nou vind ik mezelf niet onfatsoenlijk, maar heb nog nooit strafport betaald geloof ik Precies, er zullen mensen genoeg zijn die het wel betalen. En misschien is dat ook wel zo netjes, maar het voelt niet rechtvaardig om te moeten opdraaien voor andermans nonchalance. Ik weiger het gewoon. En wie bewijst dat ik dat poststuk ook daadwerkelijk heb ontvangen?
quote:Sylphide75 schreef op 09 december 2014 @ 16:00:

Oké, en bedankt dames. Die gaat dus de papierbak in. Zelf let ik er altijd op dat ik voldoende frankeer, dat laat ik altijd doen op het postkantoor. Wat ook belachelijk is, is dat je nu geen postzegel meer per stuk kunt kopen. Dat moet per 10. Leve email, ik verstuur nog maar heel weinig.Bij ons kan je gewoon juiste hoeveelheid kopen voor het stuk dat je wil posten.
Dat voldoende frankeren op een postkantoor is nog link:



Wij hadden veel strafportpost na het overlijden van mijn moeder, stuk of 5 zeker. Allemaal condoleancekaarten.



Wat blijkt; sommige (in ons geval Hallmark-) kaarten wegen meer dan met 1 postzegel verstuurd kan worden, en de verkopers van de kaarten (vaak schandalig genoeg ook nog Post servicepunten) zijn zich daar niet van bewust!
Alle reacties Link kopieren
Vond dit http://kassa.vara.nl/vraa ... ort-verplicht-te-betalen/

Er staat een reactie bij van iemand die bij de post heeft gewerkt. De reden dat de ontvanger, en niet de verzender, de strafportkaart bij de post krijgt komt omdat de Post ervoor kiest om het poststuk toch zonder vertraging te bezorgen, terug naar verzender (indien bekend) betekent dat een mogelijk belangrijk poststuk niet tijdig aankomt. Dat is dus een stuk service van de Post, want ze nemen het risico dat er niet betaald wordt voor eigen rekening. Inderdaad laten ze het erbij als er niet betaald wordt.
Broeva!!! Haro!!!
Alle reacties Link kopieren
Staat er geen link op? De laatste keer dat ik een strafportkaart kreeg stond er een linkje bij waarop ik kon zien over welk poststuk het ging, inclusief afbeelding.

Het betrof een stuk wat door mij naar een Antwoordnummer was gestuurd en na contact met PostNL hoefde ik het uiteraard niet te betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ZonnigKleintje schreef op 09 december 2014 @ 15:42:

@chismes De envelop kun je wel online bekijken, soms kun je daaruit halen wat de brief is. Maar Post NL maakt hem niet open.Ik mocht die envelop pas na betaling zien :(
quote:lonabonaventura schreef op 09 december 2014 @ 16:16:

Vond dit http://kassa.vara.nl/vraa ... ort-verplicht-te-betalen/

Er staat een reactie bij van iemand die bij de post heeft gewerkt. De reden dat de ontvanger, en niet de verzender, de strafportkaart bij de post krijgt komt omdat de Post ervoor kiest om het poststuk toch zonder vertraging te bezorgen, terug naar verzender (indien bekend) betekent dat een mogelijk belangrijk poststuk niet tijdig aankomt. Dat is dus een stuk service van de Post, want ze nemen het risico dat er niet betaald wordt voor eigen rekening. Inderdaad laten ze het erbij als er niet betaald wordt.Jeetje wat ontzettend aardig. Dus zelfs als ze de afzender niet weten, gaan ze de boel niet vertragen door het eerst naar de afzender te sturen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyofthevalley schreef op 09 december 2014 @ 16:43:

[...]





Jeetje wat ontzettend aardig. Dus zelfs als ze de afzender niet weten, gaan ze de boel niet vertragen door het eerst naar de afzender te sturen.Tja, ze zouden er ook voor kunnen kiezen om post retour afzender te sturen als deze niet of onvoldoende is gefrankeerd en de afzender wel op de enveloppe staat. In plaats daarvan bezorgen ze de post dus wel, afzender bekend of niet, en dat feitelijk gratis, tenzij de ontvanger wel de strafport betaalt. Ik begrijp je sarcasme dus niet helemaal.
Broeva!!! Haro!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:chismes schreef op 09 december 2014 @ 16:40:

[...]

Ik mocht die envelop pas na betaling zien :(



Je kan de envelop al vóór betaling zien.



Dan kom je er bijvoorbeeld achter, dat je lieve tante nog postzegels van jaren terug gebruikt en dus te weinig frankeert.
Alle reacties Link kopieren
quote:lonabonaventura schreef op 09 december 2014 @ 16:54:

[...]





Tja, ze zouden er ook voor kunnen kiezen om post retour afzender te sturen als deze niet of onvoldoende is gefrankeerd en de afzender wel op de enveloppe staat. In plaats daarvan bezorgen ze de post dus wel, afzender bekend of niet, en dat feitelijk gratis, tenzij de ontvanger wel de strafport betaalt. Ik begrijp je sarcasme dus niet helemaal.



Eens. Ze kunnen ook kiezen voor niet bezorgen ( vooral bij afzender onbekend). Maar ja dan zijn de reacties niet van de lucht.

Juist de mensen die niet of te weinig betalen zorgen ervoor dat het steeds duurder wordt. Het moet immers ergens van betaald worden.

Ik werkte er iig niet gratis. Best leuk werk hoor maar niet om vrijwillig te doen.



Voor zover ik weet doen ze trouwens niks als je niet betaald, ja nog een aanmaning sturen en dat was het. Het geld halen ze wel weg bij de zoveelste verhoging.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Makkelijke oplossing voor post.nl: geen post meer versturen die onvoldoende gefrankeerd is.

De verstuurder let beter op (anders heeft hij pech), de ontvanger krijgt geen naheffing en postnl hoeft geen dingen te verzenden die iedereen gelijk bij het oud papier gooit..
quote:MadameQetesh schreef op 09 december 2014 @ 17:16:

[...]





Eens. Ze kunnen ook kiezen voor niet bezorgen ( vooral bij afzender onbekend). Maar ja dan zijn de reacties niet van de lucht.

Juist de mensen die niet of te weinig betalen zorgen ervoor dat het steeds duurder wordt. Het moet immers ergens van betaald worden.

Ik werkte er iig niet gratis. Best leuk werk hoor maar niet om vrijwillig te doen.



Voor zover ik weet doen ze trouwens niks als je niet betaald, ja nog een aanmaning sturen en dat was het. Het geld halen ze wel weg bij de zoveelste verhoging.De winst van PostNL steeg in het tweede kwartaal van 2014 van 3 miljoen euro naar 44 miljoen euro. Volgens bestuursvoorzitter Herna Verhagen zijn daar meerdere redenen voor, zoals reorganisaties, maar ook duurdere postzegels.



Per 1 januari 2015 gaat een postzegel 69 eurocent kosten.





In 2010 was de prijs van de postzegel nog 44 cent, in 2014 is de prijs 64 cent per postzegel.



Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven