Geld & Recht alle pijlers

Studieschuld zoon

15-01-2017 01:05 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames en heren,



Aangezien ik al vaker bruikbaar advies op dit forum heb gekregen, stel ik opnieuw een vraag aan jullie



Mijn oudste zoon moet sinds deze maand verplicht beginnen met het aflossen van zijn studieschuld. Hij heeft een aantal jaren in een studentenhuis gewoond en zijn studieschuld bedraagt € 35.000. Hij moet van DUO maandelijks rond de 200 euro afbetalen. Over 15 jaar zal zijn studieschuld dan zijn afgelost.



Maar nu het volgende....mijn zoon woont sinds kort weer bij mijn man en mij in huis. Het zou mij niets verbazen als hij nog zeker 1 jaar misschien zelfs wel 2 jaar bij ons blijft wonen. Dit betekent voor hem veel minder vaste lasten. Hij woont gratis bij ons in en hij eet regelmatig mee. Aangezien hij op dit moment al een kleine buffer heeft (rond de € 8.000). Vind ik dat hij best meer dan 200 euro per maand kan aflossen aan zijn schuld bij DUO. Hoe meer hij aflost hoe sneller hij van zijn schulden af is (dit ook met het oog op de toekomst en het afsluiten van een eventuele hypotheek). Daarnaast kan hij het geld nu missen en is dit in de toekomst wellicht lastiger.



Uiteraard is hij uiteindelijk vrij om te beslissen of hij wel of niet meer per maand aflost dan de 200 euro die hij verplicht is om af te lossen. Toch wil ik wel het gesprek met hem hierover aangaan en hem advies geven.



Mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie adviseren in deze specifieke situatie? Meer aflossen of sparen?



Groetjes Livva99
Alle reacties Link kopieren
Is het niet een idee dat hij anders een soort 'kostgeld' aan jullie betaald. Maar jullie houden dat bedrag apart en spaart voor hem zodat hij over een tijdje het helemaal kan inlossen?
Alle reacties Link kopieren
Hij is afgestudeerd, dus minstens een jaar of 23? Ik had het niet gewaardeerd als mijn ouders zich dan nog met mijn financiële zaken zouden bemoeien.



Het staat je uiteraard vrij om kostgeld te vragen, dat zou ik op die leeftijd niet gek vinden. Maar ga je niet bemoeien met hoe hij zijn geld verder besteedt.
Wat vindt hij een goed idee?



Als ouder zou ik kostgeld vragen, en dit naderhand als aflossing voor zijn schuld gebruiken. Als je dat als ouder kan missen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet volgend jaar beginnen met aflossen dus heb me hier ook een beetje in verdiept.



Volgens mij is het niet perse voordelig meer af te lossen, als je spaarrekening een hoger rente percentage heeft dan de rente op de lening. Dus als je zoon 1.5 % rente krijgt op zijn 8.000 euro spaargeld, en bij duo heeft hij 0.5 % rente, dan kan hij het geld beter op zijn spaar rekening laten staan. Het is ook wel fijn om een buffer te hebben, als hij wel over een paar jaar weer zelfstandig wilt gaan wonen.



Het voelt een beetje als de omgekeerde wereld want in mijn hoofd denk ik, hoe sneller aflossen hoe beter, maar ik dacht dat dit wel klopte en voordeliger is. Maar lees hier graag mee.



Ik weet niet of je studieschuld mee word genomen in je hypotheek.
Heeft geen zin om extra af te lossen met het oog op een hypotheek. Als je gaat terugbetalen wordt een maandbedrag bepaald op basis van je inkomen. Dat bedrag wordt niet lager naarmate je meer aflost, dat blijft hetzelfde. Dus stel hij betaalt over een halfjaar €10.000 in een keer af, dan blijft voor de BKR gelden dat hij €200 per maand moet terugbetalen en voor dat bedrag wordt hij dus ook gekort op de hypotheek. Ook als hij eerder klaar is met afbetalen, dat doet daar niets aan af. Opzich logisch ook.



Studieschuld versneld terugbetalen lijkt mij sowieso vrij nutteloos. De huidige rente is 0.001% ofzo, dus heb je nauwelijks last van. Dan kan hij beter sparen, dat levert op dit moment nog altijd meer op dan een studieschuld afbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Studieschuld wordt meegenomen bij het BKR dus ook bij een hypotheek. Tegenwoordig (sinds ergens in 2016) zou het dan zo moeten zijn dat het deel wat je al afgelost hebt van je totale schuld wordt afgetrokken bij je registratie. Dat betekent dus meer kunnen lenen/hogere hypotheek. Hiervoor was het zo dat tot de allerlaatste euro is afgelost je studieschuld voor de totaalschuld waar je mee startte geregistreerd blijft. Wil je een hypotheek dan is versneld aflossen dus meestal niet verkeerd.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Ik zou hem hooguit adviseren zelf informatie te zoeken over de voor- en nadelen en op basis hiervan zelf een besluit te nemen. Hij is immers volwassen; als hij verdere hulp of advies wenst, kan hij ook zelf gesprek met jullie aangaan.



Heb je ook gekeken naar de financiële gevolgen voor jullie nu hij weer bij jullie is komen wonen?

Weet niet of jullie een huur- of koophuis hebben en werken of uitkering krijgen? Als hij een bepaalde leeftijd heeft bereikt en/of meer dan een bepaald bedrag op jaarbasis verdient, kan dit bijv. gevolgen hebben voor de hoogte van jullie huur, uitkering of huurtoeslag.



Ik heb geen kinderen, maar weet juist daardoor wel dat ik het als kind niet zou waarderen als mijn moeder mijn spaarsaldo op internet zou zetten. Dat zou ik echt privé vinden.

Ik zou het als kind normaal vinden om (desnoods een symbolisch bedrag aan) kostgeld te betalen of bijv. 1 of 2 keer per week de boodschappen voor een warme maaltijd te doen/betalen en te koken voor alle inwoners (dus jullie en verdere kinderen).
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 15 januari 2017 @ 01:53:

Ik zou hem hooguit adviseren zelf informatie te zoeken over de voor- en nadelen en op basis hiervan zelf een besluit te nemen. Hij is immers volwassen; als hij verdere hulp of advies wenst, kan hij ook zelf gesprek met jullie aangaan.



Heb je ook gekeken naar de financiële gevolgen voor jullie nu hij weer bij jullie is komen wonen?

Weet niet of jullie een huur- of koophuis hebben? Als hij een bepaalde leeftijd heeft bereikt en/of meer dan een bepaald bedrag op jaarbasis verdient, kan dit bijv. gevolgen hebben voor de hoogte van jullie huur, uitkering of huurtoeslag.





Ik heb geen kinderen, maar weet juist daardoor wel dat ik het als kind niet zou waarderen als mijn moeder mijn spaarsaldo op internet zou zetten. Dat zou ik echt privé vinden.

Ik zou het als kind normaal vinden om (desnoods een symbolisch bedrag aan) kostgeld te betalen of bijv. 1 keer per week de boodschappen voor een warme maaltijd te doen/betalen en te koken voor alle inwoners (dus jullie en verdere kinderen).Ik denk dat TO geen hele persoonlijke gegevens heeft vrijgegeven van haar zoon. Ze vraagt om advies. Misschien is het wel een dochter
Alle reacties Link kopieren
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 15 januari 2017 @ 01:53:



Ik heb geen kinderen, maar weet juist daardoor wel dat ik het als kind niet zou waarderen als mijn moeder mijn spaarsaldo op internet zou zetten. Dat zou ik echt privé vinden.



Wat maakt dat nou weer uit? Wij kennen die zoon toch helemaal niet, we weten niet eens wie TO is.

Daarnaast vind ik dat er altijd spastisch gedaan wordt over iemands loon en/of spaargeld. Lekker boeiend dat iemand dat weet.



Ontopic: je zoon is volwassen (neem ik aan). Dan kun je hem hooguit adviseren, hij moet zelf de beslissing maken. Je zou kostgeld kunnen vragen en dat opsparen voor hem (mits jullie het zelf niet nodig hebben).

Of het voordelig is of niet om af te lossen zou ik niet weten. De rente is laag, maar gevoelsmatig zou ik er vanaf willen zijn. Scheelt hem uiteindelijk toch maandlasten, want aflossen zal hij toch een keer moeten.
Minnimouse en lilase: jullie mogen er anders over denken. Ik zeg alleen dat ik het niet zou waarderen als mijn ouders dergelijke info over mij op internet zetten, herkenbaar of niet herkenbaar. Ik bepaal zelf graag wat ik wel/niet met de anderen/internet deel en ik zou spaarsaldo privé vinden en als ik kinderen zou hebben, zou ik bijv. ook niet willen dat mijn ouders foto's van hen op internet zouden zetten, zeker niet zonder overleg met mij als ouder.
Sinds wanneer staan studieschulden bij het BKR geregistreerd?
Het staat je vrij het te suggereren, maar je zoon is volwassen ...

Het is dus volledig aan hem wat hij doet met zijn centen en hoe snel hij het aflost.



Wat buffer om meubels te kopen, een auto te kopen of een huis is ook altijd meegenomen immers.

Hij blijft hoogstwaarschijnlijk niet eeuwig bij jullie wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 15 januari 2017 @ 02:23:

Sinds wanneer staan studieschulden bij het BKR geregistreerd?Volgens mij sinds (in ieder geval) 2013
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Niet dus: https://www.bkr.nl/consum ... ld-geregistreerd-bij-bkr/
Ik zou hem in dit geval adviseren om meer af te lossen. Hoe eerder hij van die schuld af is, hoe beter. En hij kan het geld missen omdat hij geen woonlasten heeft. Maar de keuze is aan hem, uiteraard.



Een studieschuld staat toch helemaal niet geeistreerd bij het BKR?
Alle reacties Link kopieren
quote:endagmar schreef op 15 januari 2017 @ 01:25:

Ik moet volgend jaar beginnen met aflossen dus heb me hier ook een beetje in verdiept.



Volgens mij is het niet perse voordelig meer af te lossen, als je spaarrekening een hoger rente percentage heeft dan de rente op de lening. Dus als je zoon 1.5 % rente krijgt op zijn 8.000 euro spaargeld, en bij duo heeft hij 0.5 % rente, dan kan hij het geld beter op zijn spaar rekening laten staan. Het is ook wel fijn om een buffer te hebben, als hij wel over een paar jaar weer zelfstandig wilt gaan wonen.



Het voelt een beetje als de omgekeerde wereld want in mijn hoofd denk ik, hoe sneller aflossen hoe beter, maar ik dacht dat dit wel klopte en voordeliger is. Maar lees hier graag mee.



Ik weet niet of je studieschuld mee word genomen in je hypotheek.Ik wilde vroegtijdig aflossen en dit was zo ongeveer wat m'n financieel adviseur zei.
Alle reacties Link kopieren
Net een huis gekocht met studieschuld, dus enige ervaring . Er wordt gevraagd naar je studieschuld en die wordt meegenomen in je berekening. Daarbij gaan ze uit van een hoger rentepercentage dan je daadwerkelijk betaalt op dit moment. Als je extra hebt afgelost, kun je dat opvragen bij DUO en aantonen bij de hypotheekverstrekker, dan wordt dat in mindering gebracht op je originele schuld. Reguliere aflossingen worden niet in mindering gebracht. Adviseur gaf toen aan dat per euro die we extra aflosten, we ongeveer 1,5 euro extra konden lenen in de hypotheek (grove schatting van hem).



Kortom, ik zou adviseren om af te lossen ondanks de lage rente, zeker gezien de buffer die hij al heeft. Zo groot is het verschil met de spaarrente niet, daar word je niet rijk van.
Je zoon is volwassen, dus hij moet maar net naar je luisteren, maar ik zou hem adviseren om extra af te lossen.



Als je zoon deze maand moet beginnen is de rentestand 0,12% tot 01-2020. Op een spraarrekening waar geld vrij opneembaar is, vang je met heel veel geluk 0,6%. Dit is op jaarbasis tientjeswerk, en je zou zelfs kunnen beargumenteren dat als je de inflatie meeneemt, aflossen nog een paar euro voordeliger is dan sparen. Ik wil maar zeggen: voor de rente sparen of aflossen is echt om het even.



De rente wordt voor jouw zoon in 2020 bijgesteld. Je weet niet hoe het dan gaat. Als de rente stijgt wordt het maandbedrag naar boven bijgesteld, en het is niet te voorspellen met hoeveel (sinds 1992 was de rente gemiddeld 4,3%, variërend tussen de 11,2 en 0,0).



Tav toekomstige hypotheek: er wordt wel degelijk rekening gehouden met EXTRA aflossingen op de studieschuld bij de bepaling van het max te lenen bedrag. De looptijd blijft namelijk 15 jaar, ook als je extra aflost. Het maandelijks te betalen bedrag wordt naar beneden bijgesteld.



Ik ben zelf begin 2013 afgestudeerd, had toen ruim 60 000 schuld, moest in jan 2016 beginnen met aflossen. Rentestand vanaf 01/2014 tot 01/2019 is 0,81%. Heb de afgelopen jaren bijna 30 000 afgelost (incl verplichte aflossing). Maandbedrag ging van bijna 400€ naar 220€ nu.



Die 220€ is een bedrag dat ik kan opvangen bij onverhoopte werkloosheid of zo, en ik kan het opvangen als de rente wat stijgt (en de boel zeg 250€ per maand zou worden) die 400€ was een te groot risico. Of je zoon die 200€ per maand kan opvangen in mindere tijden kan ik niet inschatten, maar het is iets om over na de denken.



Ik ben van plan de rest ook versneld af te lossen. Dan ben ik hopelijk voor mijn 35e schuldenvrij en dat vind ik een fijner idee dan die paar tientjes rente.



Ben zelf gaan knutselen op berekenhet.nl wat voor mij het haalbaarst en voordeligst zou zijn. Dat klopt allemaal niet precies, maar geeft een aardige indicatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ruim 10.000 minder dat je zoon en was blij dat ik het versneld had afgelost (8 jaar na m'n afstuderen) en daardoor in staat geweest een huis te kopen. Herken wat Henkelien zegt. Als ik het niet gad afbetaald kon ik veel minder lenen.

Anderen adviseerden me trouwens om niet extra af te lossen trouwens, vanwege de lage rente. Ik wilde er zelf gewoon graag van af.



Maaaarrr, het is aan je zoon. Hij is volwassen en moet het helemaal zelf weten. Je kan hem hooguit een keer adviseren, maar zou me er zeker niet mee bemoeien.
Hij woont bij jullie in en heeft wel inkomen? En gezien de buffer die hij heeft opgebouwd spaart hij? En heb je het gevoel dat hij dit verstandig benadert en weet wat hij doet? Dan zou ik hem niet adviseren maar hooguit een keer vragen of hij goed weet wat de gevolgen zijn van de verschillende scenario's die hij kan volgen.

Als je het gevoel hebt dat je hotel mama bent en hij het geld over de balk kiepert is het een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik had iets minder studieschuld en was direct begonnen met aflossen. Bij mij en mijn vriend werd wel gewoon gekeken naar startbedrag (mei 2016).

Bij een eerder oriënterend gesprek bij de ing werd geadviseerd eerst te zorgen voor een goede spaarbuffer. Deze heb je sowieso nodig aangezien je nu nog maar 1% kan meefinancieren bij je hypotheek (in 2018 wordt deze zelfs naar 0% gezet). Je hebt zo al snel tot 10.000 euro eigen inleg nodig bij afsluiten nieuwe hypotheek en dan nog de kosten van aankleding huis.

De adviseur zei dan ook als je goed kan sparen (en je kan er van afblijven ), dan is dit beter dan versneld aflossen. Bij versneld aflossen heb je het geld sowieso niet meer. Op moment van daadwerkelijk een huis vinden en willen kopen, kun je dan altijd nog kijken of je studieschuld je in de weg zit en dan alsnog aflossen.



Voor mijn gevoel is het wel heel afhankelijk van welke regio je woont. Woon je buiten de randstad dan kun je prima een leuke woning kopen voor 2 ton en zit de studieschuld niet in de weg en in de randstand is het al snel dat de studieschuld je hypotheek zo drukt dat deze wel in de weg zit, omdat je voor 2 ton een stuk minder huis krijgt qua oppervlak en ligging. (Dit stukje puur op eigen ervaring en wat ik weet van vrienden en familie die afgelopen 3 jaren huizen hebben gekocht)
anoniem_77851 wijzigde dit bericht op 15-01-2017 08:43
Reden: Niet werkende smiley en verduidelijking
% gewijzigd
quote:lilase schreef op 15 januari 2017 @ 01:59:

[...]





Ik denk dat TO geen hele persoonlijke gegevens heeft vrijgegeven van haar zoon. Ze vraagt om advies. Misschien is het wel een dochter Lees de titel eens. Studieschuld ZOON
Ik zou kostgeld gaan vragen om te beginnen aan mijn werkende kind.



Als hij onder de oude regeling valt is hij idd met 15 jaar klaar en wordt resterende kwijt gescholden dus ik zou mooi niet meer dan die 200€ gaan aflossen maar gewoon meer gaan sparen



Slotje dan maar!
Studieschuld doet echt niets op hypotheek!



Ook nét weer een huis gekocht. Niet eens naar gevráágd

En ja hoor, hij staat er nog. Wij lossen vanaf dit jaar weer af (5jaar laten bevriezen )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven