Geld & Recht alle pijlers

Telefoon niet mogen terugbrengen, mag dit?

28-09-2016 18:36 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik vroeg mij het volgende af: Ik heb enkele dagen geleden in een bekende Nederlandse winkelketen een smartphone gekocht. Op de kassabon staat vermeld dat mobiele telefoons niet geruild of teruggebracht mogen worden. Wanneer je diezelfde telefoon echter via de webshop van dezelfde winkel koopt, heb je recht op 14 dagen bedenktijd? Mag dit zomaar?
Alle reacties Link kopieren
Ja want op het internet geldy 'kopen op afstand' en daarbij horen andere voorwaarden bij:



De nieuwe regels leiden ertoe dat de consument in het vervolg 14 kalenderdagen (in plaats van 7 werkdagen) bedenktijd krijgt om te beoordelen of hij de overeengekomen dienst of het toegezonden product wil houden. Binnen die termijn kan de consument ook besluiten om de gesloten overeenkomst te herroepen (ofwel: ontbinden).





Dus bij twijfel in de toekomst een telefoon lekker online aanschaffen ;)
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Ja, tenzij de telefoon niet functioneert als je van hem mag verwachten (en dus stuk is) dan mag hij natuurlijk wel terug.
Ja dat mag, koop is koop in de winkel, tenzij anders aangegeven. Waarom wil je hem terugbrengen?
Alle reacties Link kopieren
Bij koop op afstand is wettelijk bepaald dat er een bedenktijd van toepassing is. Dit is niet het geval bij koop in de winkel.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik in de recensies op internet lees dat de telefoon ontzettend heet wordt bij het normale dagelijks gebruik. Zo heet dat je hem niet in je hand kunt houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoopy80 schreef op 28 september 2016 @ 18:44:

Omdat ik in de recensies op internet lees dat de telefoon ontzettend heet wordt bij het normale dagelijks gebruik. Zo heet dat je hem niet in je hand kunt houden.Dat had je voor je koop ook kunnen weten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoopy80 schreef op 28 september 2016 @ 18:44:

Omdat ik in de recensies op internet lees dat de telefoon ontzettend heet wordt bij het normale dagelijks gebruik. Zo heet dat je hem niet in je hand kunt houden.Waarom heb je hem dan toch aangeschaft was er niet een ander model uit hetzelfde prijsklasse die niet zo warm wordt?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik dat voor de aankoop in de winkel niet wist. Het was een vrij impulsieve aankoop omdat mijn eigen mobiel het door waterschade niet meer deed en ik wel telefonisch bereikbaar moet zijn.
Dat zal wel meevallen toch? Dat zal bij een enkeling zo zijn. Je kunt altijd nog terug gaan als de jouwe daadwerkelijk heet wordt
Alle reacties Link kopieren
En nee, de andere toestellen met dezelfde specificaties waren een stuk duurder (met 4G, 13 MP camera, HD scherm bijv.)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem eerst gewoon zelf eens testen. Niet alles wat op internet staat is waar. Kan goed meevallen.

En een winkelier is niet verplicht jouw toestel terug te nemen enkel en alleen omdat 'internet zegt dat 'ie heet wordt'.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoopy80 schreef op 28 september 2016 @ 18:51:

Omdat ik dat voor de aankoop in de winkel niet wist. Het was een vrij impulsieve aankoop omdat mijn eigen mobiel het door waterschade niet meer deed en ik wel telefonisch bereikbaar moet zijn.Dat is dan een beetje dom van jezelf. Dan koop je toch even een goedkope prepaid van 20 euro? En dan ga je thuis kijken wat een goede koop is.
Inderdaad, gewoon uitproberen en mocht dit type heet worden kan je met dat verhaal terug naar de winkel. Misschien gaat het op internet wel om een bepaald serienummer en is het inmiddels opgelost nieuwere modellen/series.
Alle reacties Link kopieren
En waar vind jij dan een prepaid telefoon van 20 euro waar whatsapp op kan voor 20 euro? En waarom zou ik een prepaid toestel kopen als mijn huidige abonnement met belminuten nog loopt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoopy80 schreef op 28 september 2016 @ 18:51:

Omdat ik dat voor de aankoop in de winkel niet wist. Het was een vrij impulsieve aankoop omdat mijn eigen mobiel het door waterschade niet meer deed en ik wel telefonisch bereikbaar moet zijn.

Was het een zakelijke telefoon of heb je familie die op sterven ligt?



Zo niet dan is 1 dag niet bereikbaar zijn echt geen ramp.

Jij hebt je huiswerk niet goed gedaan en daar kan de verkopende partij niets aan doen.
Heb je vooraf geen contact met je provider opgenomen dan? Ik heb mijn abonnement weleens voortijds verlengd, inclusief nieuw toestel.
Alle reacties Link kopieren
Als deze telefoon goede specificaties heeft en als enige een stuk goedkoper is dan andere met soortgelijke specificaties dan weer je toch dat hij een ander nadeel moet hebben?



Daarnaast is ik heb op "Internet gelezen dat ...' geen reden dat hij niet voldoet aan wat je van een telefoon van die prijs kan verwachten.
Alle reacties Link kopieren
Ruilen is een gunst en geen recht. Wanneer de telefoon werkt en voldoet dan heb je geen legitieme reden om deze terug brengen. Een koop in een winkel is een overeenkomst waarbij zowel de verkoper als de koper rechten en plichten hebben. Volgende keer beter na denken voordat je iets koopt in de winkel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Snoopy80 schreef op 28 september 2016 @ 18:44:

Omdat ik in de recensies op internet lees dat de telefoon ontzettend heet wordt bij het normale dagelijks gebruik. Zo heet dat je hem niet in je hand kunt houden.Als je dit merkt ga je ermee terug en gaan ze het repareren . Dan ook geen geld terug maar moet je ze de kans tot reparatie geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoopy80 schreef op 28 september 2016 @ 18:57:

En waar vind jij dan een prepaid telefoon van 20 euro waar whatsapp op kan voor 20 euro? En waarom zou ik een prepaid toestel kopen als mijn huidige abonnement met belminuten nog loopt?Als je per direct een telefoon nodig hebt en je kan/wil je abonnement niet verlengen dan koop je een prepaid toestel, lijkt me niet moeilijk. Zonder simlock kan daar gewoon de simkaart van je abonnement in en anders laat je de simlock er af halen.
Overigens kun je een op internet gekochte en al gebruikte telefoon ook niet meer zomaar ruilen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoopy80 schreef op 28 september 2016 @ 18:51:

Omdat ik dat voor de aankoop in de winkel niet wist. Het was een vrij impulsieve aankoop omdat mijn eigen mobiel het door waterschade niet meer deed en ik wel telefonisch bereikbaar moet zijn.Het is geen argument. Elke Nederlander wordt geacht de Nederlandse wet te kennen. Boven een bepaalde leeftijd ben je handelingsbekwaam. Je wist dat je een koopovereenkomst aanging en geen leenovereenkomst. Wanneer al het doel had om het later terug te brengen dan had je de verkoper moeten vragen naar de voorwaarden hierover.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
@my-little-appletree: de telefoon kostte 173 euro. Dat vind ik niet bepaald weinig geld. Maar omdat ik mijn abonnement pas in februari of maart kan verlengen wilde ik wel een toestel waarmee ik het minimaal een halfjaar dus kan uitzingen.



@SallySpectra: de telefoon met waterschade hoorde niet bij het abonnement
Alle reacties Link kopieren
Via internet kopen en terugbrengen is ook alleen als het product zo beoordeeld is als in de winkel ook had gekund. Dus dan mag hij ook niet aan hebben gestaan, want dat kan met een dicht exemplaar in de winkel ook niet, al wordt daar vaak coulant mee omgegaan.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven