Geld & Recht alle pijlers

terugbetalen huurtoeslag

06-09-2014 23:42 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is de logica dat bij de definitieve berekening blijkt dat je een gedeelte van ontvangen huurtoeslag 2013 terug moet betalen omdat het inkomen van het hele jaar word meegerekend terwijl je in augustus in de woning bent gaan wonen en dus maar 5maand huurtoeslag hebt ontvangen? Ik vind dat een beetje raar eigenlijk en helemaal dat bij de ouders dit zelfde jaarinkomen ook word meegerekend voor de definitieve berekening 2013 en ook een gedeelte terug moeten betalen terwijl je daar maar 7maand hebt gewoond dat jaar.

Dus het jaarinkomen word 2keer meegerekend als inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij (over je 2e punt) omdat ze rekenen vanaf 1 juli van het jaar. Ben je voor die datum verhuist/op je zelf dan telt het niet mee



Punt 1, omdat ze het over een heel jaar berekenen (de toeslag) en deze door 12 delen en dat per maand betalen.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij niet te kloppen bij ouders. In ieder geval niet de laatste 5 maanden toen je daar niet meer woonachtig was. Heb je bij de aanvraag van huurtoeslag in je nieuwe woning je inkomen te laag geschat? Dan kan dat wel kloppen dat je terug moet betalen.
Omdat je jaarinkomen bepaald hoe hoog jouw toeslag per maand is. Het is niet zo dat als jij ergens 5 maanden woont, je salaris van 5 maanden als jaarinkomen gaat gelden.



In de eerste 7 maanden dat je nog bij je ouders woonde telde het jaarinkomen van jou die maanden mee, de laatste 5 maanden hebben ze recht op toeslag zonder dat jouw inkomen meegerekend moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Oke dat is duidelijk en eenvoudig uitgelegd. Dankje

Was wel handig geweest als we dat geweten hadden maar ondanks dat vind ik het nog raar omdat ongeveer het bedrag van ongeveer 2maand ontvangen huurtoeslag terugbetaald moet worden.(punt1)
Alle reacties Link kopieren
Bij ouders is inderdaad het hele jaarinkomen meegerekend wat volgens waaromdan klopt.(punt2)
Alle reacties Link kopieren
Maar bij de aanvraag voor de toeslagen vul je toch een jaarinkomen in! Of in iedergeval wat je denkt te gaan verdienen.



Ik kan het niet duidelijk vinden op internet maar als medebewoner (dus jij als kind) gaat het misschien hetzelfde als met een fiscaal partner en dan geldt de 1 juli regel. Mocht je nog geen 23 zijn dan telt niet al je inkomen mee
Alle reacties Link kopieren
huurtoeslag van 2maand terug betalen als je maar van 5maand ontvangen hebt is best veel.Kan mij niet voorstellen dat het inkomen zo laag is ingeschat.(moet ik dus nakijken)
Alle reacties Link kopieren
Jaarinkomen wordt gedurende de 1ste 7 maanden meegerekend bij ouders. En anders moet je even contact opnemen met de belastingtelefoon.
Alle reacties Link kopieren
Dan klopt het dus inderdaad niet omdat het jaar inkomen van kind in 2013(toen 20jaar)voledig bij ouders is meeberekend als inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Mag je overigens in 12 maanden terugbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik las net dat de eerste 4000 euro (exacte bedrag moet je even nakijken) niet wordt meegeteld.



Volgens min kan je ook voor 2013 nog een proefberekening maken.



Nooit door de belastingdienst je inkomen laten schatten. Altijd zelf grof berekenen wat je verdient en dig wijzigen via de site
Alle reacties Link kopieren
Omdat de BD je bruto jaarinkomen telt, in eerste instantie. Ik loop daar ook tegenaan. Ik heb laatst een definitieve berekening nog gehad over 2011, terwijl 2012 en 2013 allang definitief berekend en ook verrekend waren. Het lullige is, is dat ik dus over mijn bruto jaarsalaris 2013 moet gaan terugbetalen over mijn belastingaangifte over 2011 qua huurtoeslag. Terwijl mijn bruto jaarsalaris over 2011 stukken lager lag dan in 2013. En dat is een aanmerkelijk bruto verschil. Niet heel fair dus omdat ze zijn uitgegaan over mijn bruto salaris over 2013 ipv 2011.



Maar ik moet dus eerst betalen vooraleer er weer een verrekening komt.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat nu over de definitieve berekening van 2013 en inkomen ouders is elk jaar ong hetzelfde dus dat weten ze bij de belasting.

Inkomen na verhuizing hebben we inderdaad zelf geschat.

Maar zijn de inkomens niet altijd bekend bij de belasting?

Jaarinkomen van 2kinderen (toen 18en20)zijn volledig meegerekend met de definitieve berekeninghuurtoeslag 2013van ouders. inkomen van kind18jaar is dus bekend maar ze heeft nooit wat ingevuld.zal wel doorgegeven worden door werkgever?
Alle reacties Link kopieren
Als je het over puur huurtoeslag hebt, heeft de werkgever daar verder niets mee te maken. Huurtoeslag wordt óf overgemaakt aan de huurder óf aan de verhuurder. Naar gelang de afspraak daarover.



En nee, wijzigingen in bruto(schatting) jaar salaris dien je zelf te wijzigen om te kunnen berekenen welk bedrag je nog aan toeslagen mag/kan ontvangen. Staat mijn werkgever verder los van hoor, die toeslagen zoals huur, zorg of kinder.



Is dat niet gedaan, en blijkt het nieuwe bruto salaris bij inkomensaangifte (je jaaropgave dus) omhoog te zijn gegaan, dan dien je dus terug te betalen aan de teveel ontvangen toeslagen. Toeslagen worden berekend over het geschatte bruto jaarinkomen van het jaar ervoor.



Dus stel:

je denkt dat over 2012 je bruto jaarinkomen ¤ 20.000 is, zo geef je dat door

over dat bedrag ontvang je een x-bedrag aan huurtoeslag

in datzelfde jaar ga je echter bruto meer verdienen

in 2013 doe je inkomensaangifte en blijkt dat je bruto jaarinkomen over 2012 dus meer is geweest dan jijzelf en ook de BD vanuit is gegaan (en jij dus niet hebt doorgegeven) qua bruto inkomen vwb huurtoeslag



Betekent, dat de BD eind van 2013/begin 2014 alsnog gaat berekenen waarop je recht had qua huurtoeslag over 2012. En ook al ben je maar een half jaar bruto meer gaan verdienen, dat betekent alsnog de volle mep terugbetalen over 2012.

M.a.w. zodra je inkomen wijzigt, direct doorgeven.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel dat de inkomens bekend zijn bij de belasting.

Ze sturen een overzicht van de gegevens bij hun bekend.

Wij hebben die niet gegeven aan de belastingdienst.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ook jouw inkomen bij de belasting genoteerd staat.

Als je je belastingpapieren invuld staat je inkomen bij hun bekend al ingevuld toch?
Alle reacties Link kopieren
Iceteapeach waarom denk je dat het klopt dat je huurtoeslag over 2011 terug moet betalen?

Zou dat ook nog informeren als ik jouw was.ik vind het vreemd jij niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:wilmaiy schreef op 07 september 2014 @ 01:17:

Ik denk dat ook jouw inkomen bij de belasting genoteerd staat.

Als je je belastingpapieren invuld staat je inkomen bij hun bekend al ingevuld toch?



Voor het berekenen van toeslagen gaat dat dus niet automatisch met elkaar mee. De BD gaat uit van je laatst opgegeven bruto jaarinkomen Je kunt bij wijze van jarenlang op hetzelfde bruto jaar inkomen staan vwb toeslagen maar toch intussen al belastingaangifte hebben gedaan over een hoger bruto jaarinkomen.



Als jij dus bij wijze van 5 jaar lang geen nieuw bruto salaris wijzigt vwb de toeslagen, kun je voor heel nare 'verrassingen' komen te staan.



Gek genoeg, zodra er bedragen terugbetaald moeten worden, zijn ze er wel weer snel bij qua bepalen wat je bruto jaarinkomen is/was, want dan wordt je jaarinkomen wel gekoppeld aan je toeslagen, achteraf dus.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:wilmaiy schreef op 07 september 2014 @ 01:36:

Iceteapeach waarom denk je dat het klopt dat je huurtoeslag over 2011 terug moet betalen?

Zou dat ook nog informeren als ik jouw was.ik vind het vreemd jij niet?Het klopt ook niet. Dat maakt het ook lastig. Ik heb in 2013 IB opgave gedaan over 2012 en verrekening gehad over zowel huur-als zorgtoeslag over 2011. D.w.z. over mijn IB teruggave 2012 was 2011 qua teveel ontvangen toeslagen al vanaf getrokken. Dus waar ze nu nog mijn terugbetaling 2011 vandaan halen is mij ook een raadsel. D.w.z. de terugbetaling is gebaseerd op mijn opgave IB 2013 (over 2012) en die is anders dan die van 2011.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg net dat kind nooit inkomen heeft opgegeven bij belasting en dat het wel meeberekend is.

Het gaat dus wel automatisch,geef nooit wijzegingen door berekening huurtoeslag klopte altijd.

Totdat in 2013 ineens alle inkomens bij elkaar opgeteld worden van huisgenoten ook die niet doorgegeven zijn.

Kind heeft wel zorgtoeslag aangevraagd toen ze 18 werd en die gegevens gebruiken ze dus voor berekening huurtoeslag ouder.
Alle reacties Link kopieren
Tot een bepaald bedrag hoef je geen aangifte inkomsten belasting te doen. De BD heeft echter wel inzicht in bankrekeningen/schulden etc.



En dat is een nieuwe regel. Als ik het goed heb: bij huisgenoten boven een bepaalde leeftijd, op hetzelfde adres, worden inkomensgegeven gekoppeld aan de hoofdbewoner. Dus inkomens gegevens gaan wel automatisch. De toeslagbedragen niet, zolang je dus niet zelf je jaarinkomen doorgeeft.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Heb je in 2012 een definitieve berekening huurtoeslag gehad over 2011 en heb je die nog?

Het is denk ik onduidelijk dat je het teveel ontvangen toeslagen al terug hebt betaald aan de belasting.

Staat dit in je IB van 2012 vermeld dat het verekend is?

Ga zo naar bed maar wil morgen hier wel op terug komen als je dat wil.
Alle reacties Link kopieren
ik moet dus ook de gegevens nakijken als ik jou informatie zo lees.

ik ben wel wijzer geworden van de informatie. Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
quote:wilmaiy schreef op 07 september 2014 @ 02:05:

Heb je in 2012 een definitieve berekening huurtoeslag gehad over 2011 en heb je die nog?

Het is denk ik onduidelijk dat je het teveel ontvangen toeslagen al terug hebt betaald aan de belasting.

Staat dit in je IB van 2012 vermeld dat het verekend is?

Ga zo naar bed maar wil morgen hier wel op terug komen als je dat wil.Ja, toen ik vorig jaar mijn IB over 2012 deed, kreeg ik een verrekening over 2011, met bericht daarover vanuit de BD. Dus waarom ik over 2011 nog een keer een terugbetaling moet doen, is me dus een raadsel.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven