Geld & Recht alle pijlers

toestemming ouders nodig?

19-09-2014 12:32 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat als een kind van gescheiden ouders met een van de ouders op vakantie gaat op de luchthaven een soort bewijs van toestemming van de andere ouder nodig is. Nu wil ik graag met mijn neef een reis gaan maken, moet ik dan toestemming van beide ouders kunnen overleggen? Zal bij zijn moeder geen probleem zijn maar weet wel dat zijn vader geen toestemming gaat geven hiervoor.
Waarom respecteer je de mening van een ouder van het kind niet?
Alle reacties Link kopieren
Als je weet dat de vader niet wil dat jij een reis gaat maken met zijn kind dan vind ik dat je het niet kan maken om hem mee te nemen.



Denk ook dat je toestemming van beide ouders moet overleggen.
Misschien even naar de context vragen? Als neef 6 is, is dat toch anders dan wanneer neef 18 is, bijvoorbeeld.
Als die neef 18 is hoeft er bij niemand meer toestemming gevraagd te worden.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kijk vader niet naar zijn zoon om, of zegt hij 'nee' om zijn ex dwars te zitten. Helaas heeft hij dan ook gezag en kan hij dus 'nee' zeggen tegen jullue trip.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 19 september 2014 @ 12:35:

Waarom respecteer je de mening van een ouder van het kind niet?Er is geen omgang meer tussen vader en kind. Er zijn sinds de scheiding heel veel dingen gebeurd, vader heeft zelf aangegeven voor nieuw geluk te gaan met zijn vriendin en zoon past niet in dat plaatje. Maar het weerhoudt hem er niet van om alles tegen te werken, zelfs als hij hiermee zijn kind dingen ontzegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:ririanneke schreef op 19 september 2014 @ 12:32:

maar weet wel dat zijn vader geen toestemming gaat geven hiervoor.dan gaat het kind dus niet mee op vakantie. Hoe lullig ook
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is het neefje?

Als jij een brief van de moeder hebt en het kind ook zelf kan aangeven dat jij zijn tante bent, zou het geen probleem moeten geven, toch?
Hoe oud ben je dan?
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 12 jaar kunnen kinderen zelf hun reisdocument aanvragen. Volgens mij is er vanaf dat moment ook geen toestemming meer nodig. Dus... hoe oud is het neefje?



en die toestemming is alleen nodig voor het reisdocument, volgens mij. Als het kind die heeft, kan hij zo mee, dacht ik.
Later is nu
quote:ririanneke schreef op 19 september 2014 @ 12:32:

Ik weet dat als een kind van gescheiden ouders met een van de ouders op vakantie gaat op de luchthaven een soort bewijs van toestemming van de andere ouder nodig is. Nu wil ik graag met mijn neef een reis gaan maken, moet ik dan toestemming van beide ouders kunnen overleggen? Zal bij zijn moeder geen probleem zijn maar weet wel dat zijn vader geen toestemming gaat geven hiervoor.



Mijn ex is vroeger een aantal keren met onze kinderen naar het buitenland op vakantie geweest. Ik wist daar niets van af (hij hoeft uiteraard ook geen verantwoording af te leggen over wat hij in de vakantie met de kinderen doet), maar ik heb dus ook nooit toestemming gegeven.

Ik heb hem trouwens ook nooit gevraagd of ik de kinderen mee mocht nemen naar het buitenland.
Alle reacties Link kopieren
http://www.kinderontvoeri ... itenland-op-vakantie-gaan
Alle reacties Link kopieren
Poeziewoezie: volgens mij is dit vooral een issue geworden nadat er kinderen (vaak door een buitenlandse ouder) mee werden genomen voor een buitenlandse reis en dan niet weer terug kwamen. Heb wel het idee dat hier tegenwoordig strenger naar gekeken wordt dan vroeger. En terecht.

Maar het gaat hier om tante/neef. Hij zou dan 15 jaar zijn, en voor zover ik weet heeft hij een eigen ID kaart en heeft vader daar toen geen toestemming voor hoeven geven.
Van Rijksoverheid.nl:



Meereizen kind met iemand anders dan de ouders

Reist een kind mee met iemand anders dan de ouders, bijvoorbeeld een familielid, dan eisen sommige landen een verklaring waarin de ouders toestemming geven voor deze reis. U kunt bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming informeren naar de toelatingseisen die voor dit land gelden. De Koninklijke Marechaussee biedt informatie over grenscontrole aan de Nederlandse grens.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet, dat toen ik 15 was, mijn tante mij mee naar het buitenland zou hebben genomen als één van mijn ouders daar geen toestemming voor zou hebben gegeven, ook al had ik 100 paspoorten gehad...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 19 september 2014 @ 14:03:

Ik denk niet, dat toen ik 15 was, mijn tante mij mee naar het buitenland zou hebben genomen als één van mijn ouders daar geen toestemming voor zou hebben gegeven, ook al had ik 100 paspoorten gehad...Je kent de achtergronden niet. Kind heeft door de scheiding heel wat mee gemaakt. Door zijn vader ingeruild voor een vriendin, financieel nogal achter uit gegaan etc. Heeft al van dat hij veel jonger was een wens voor een bepaalde reis. Is het dan raar dat je hem dat nu er de mogelijkheden voor zijn dit gunt? En dat het heel wrang is dat dit niet door kan gaan omdat vader, die zich verder niet om kind bekommert, dit kan tegen houden?
Het kind is niet ingeruild voor een vriendin, de moeder is ingeruild voor een vriendin...
Ga je toch in NL wat leuks doen?



Het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ismene schreef op 19 september 2014 @ 14:13:

Het kind is niet ingeruild voor een vriendin, de moeder is ingeruild voor een vriendin...Nee , kind is ingeruild voor een vriendin. Kind ging elke 14 dagen weekend naar zijn vader. Tot deze een vriendin kreeg en kind een blok aan zijn been werd. Want de weekends dat zoon er was konden ze niet samen naar de kroeg etc. Vader heeft toen zoon laten weten voor een nieuw leven met vriendin te kiezen en dat zoon daar niet meer in past. Misschien iets minder snel oordelen??
Alle reacties Link kopieren
quote:ririanneke schreef op 19 september 2014 @ 14:22:

[...]



Nee , kind is ingeruild voor een vriendin. Kind ging elke 14 dagen weekend naar zijn vader. Tot deze een vriendin kreeg en kind een blok aan zijn been werd. Want de weekends dat zoon er was konden ze niet samen naar de kroeg etc. Vader heeft toen zoon laten weten voor een nieuw leven met vriendin te kiezen en dat zoon daar niet meer in past. Misschien iets minder snel oordelen??

wat er ook gebeurd is, het is niet jouw zaak.

Blijf erbuiten en houd je aan de regels. Het allerlaatste, wat je nu wil. Is vader opnaaien, waardoor kind (+moeder) verder in de problemen raken



Gewoon niet doen
quote:Ismene schreef op 19 september 2014 @ 14:13:

Het kind is niet ingeruild voor een vriendin, de moeder is ingeruild voor een vriendin...Ach, wat heerlijk naief nog! Lees nog meer topics op Viva, dan zie je dat zulk soort ' vaders' echt bestaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:ririanneke schreef op 19 september 2014 @ 14:22:

[...]



Nee , kind is ingeruild voor een vriendin. Kind ging elke 14 dagen weekend naar zijn vader. Tot deze een vriendin kreeg en kind een blok aan zijn been werd. Want de weekends dat zoon er was konden ze niet samen naar de kroeg etc. Vader heeft toen zoon laten weten voor een nieuw leven met vriendin te kiezen en dat zoon daar niet meer in past. Misschien iets minder snel oordelen??





Jij bent geen partij in deze zaak; stel je dan dus ook niet zo op.



Je hebt alles van horen zeggen, tenzij vader het nodig vond jou dit persoonlijk mede te delen.



Vader heeft hoe dan ook nog gezag over zijn kind en daar heb je het maar mee te doen.

Ik vind het onvoorstelbaar dat je vader gewoon wilt passeren. Je hebt geen enkel recht daartoe!



Kortom, benader vader zelf als je toestemming wilt, krijg je die niet dan gaat het feest niet door. Hij is jou daar geen verantwoording over schuldig.
Is het een dure reis? Alleen met het vliegtuig te maken?

Begrijp wel dat je het graag wilt doen, maar denk ook na over eventuele risico's.
quote:toffifee schreef op 19 september 2014 @ 14:27:

[...]



Ach, wat heerlijk naief nog! Lees nog meer topics op Viva, dan zie je dat zulk soort ' vaders' echt bestaan.

Een vriendin kan nooit de plaats van een kind innemen, in mijn ogen. Dat is een heel andere relatie, dat kan je niet met elkaar vergelijken.



Als vader minder aandacht geeft aan zijn kind na het krijgen van een vriendin, is hij gewoon een eikel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven