Geld & Recht alle pijlers

toestemming ouders nodig?

19-09-2014 12:32 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat als een kind van gescheiden ouders met een van de ouders op vakantie gaat op de luchthaven een soort bewijs van toestemming van de andere ouder nodig is. Nu wil ik graag met mijn neef een reis gaan maken, moet ik dan toestemming van beide ouders kunnen overleggen? Zal bij zijn moeder geen probleem zijn maar weet wel dat zijn vader geen toestemming gaat geven hiervoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:toffifee schreef op 19 september 2014 @ 14:45:

[...]



Idd, maar toch is het wel erg jammer dat dat soort mannen nog iets te zeggen hebben over hun 'gadget' waar ze op uitgekeken zijn en waar ze niets meer mee te maken willen hebben.Allemaal interpretatie. Dat is wat TO beweert, maar ze lijkt me niet bepaald objectief hierin staan.
quote:ririanneke schreef op 19 september 2014 @ 14:43:

Volgens mij zeg ik nergens dat ik dingen wil gaan doen die niet mogen. Ik ben hier geen partij in en wil dit ook niet worden. Van opnaaien is al helemaal geen sprake. Ik zou graag met neef op vakantie willen omdat ik hem het gun, niet om vader dwars te zitten. Maar is het het gek dat ik het heel raar en jammer vindt dat een vader die niet naar kind om kijkt blijkbaar wel een vakantie van zoon kan tegen houden? Gewoon om dwars te zitten?Je mag dat jammer vinden. Maar het is nu eenmaal zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:toffifee schreef op 19 september 2014 @ 14:48:

[...]



Nou je het zegt! Mijn neef is afgelopen zomer een weekje naar ons toegevlogen om met ons vakantie te vieren. Het ' kind' is 14. Niet iedere maatschappij doet dit (Ryanair dus niet), maar dit zou wel een oplossing zijn!

Maar als pa er dan achterkomt, zijn de rapen gaar

Hoe rot ook, bemoei je er gewoon niet mee

Ga naar centerparcs, doe een dagje dierentuin. Maar doe alsjeblieft niks om de situatie te verslechteren
Een vader die niet naar zijn kind om kijkt heeft naar mening ook geen recht van spreken. Maar het is voor het kind misschien gewoon beter om te wachten tot hij 18 is. Als hier ellende van komt is dat voor het kind uiteindelijk het meest vervelend.
quote:*lelie* schreef op 19 september 2014 @ 14:48:

@Ismene jawel hoor meis er zijn helaas ouders die hun kinderen niet zo belangrijk vinden als jij denkt.Dat bedoel ik dus met slecht uitleggen. Ik weet dat er (jammer genoeg!) ouders zijn die niet genoeg om hun kinderen geven.
quote:markovic schreef op 19 september 2014 @ 14:54:

[...]



Allemaal interpretatie. Dat is wat TO beweert, maar ze lijkt me niet bepaald objectief hierin staan.Hoezo? Een vader die zegt dat zijn kind kan inpakken omdat hij liever wil stappen in het weekend met zijn nieuwe neukertje, is toch een waardeloze zak hooi? Daar kun je niets mooiers van maken.
quote:emmylou schreef op 19 september 2014 @ 14:54:

[...]





Inderdaad, ik ben op mijn 16de gaan backpacken in Azie.



Geen enkel probleem gehad.Offtopic maar: Zo jaloers op jou!
Alle reacties Link kopieren
quote:toffifee schreef op 19 september 2014 @ 14:59:

[...]



Hoezo? Een vader die zegt dat zijn kind kan inpakken omdat hij liever wil stappen in het weekend met zijn nieuwe neukertje, is toch een waardeloze zak hooi? Daar kun je niets mooiers van maken.Als het allemaal waar is, als het allemaal zo gezegd is, Als, als, als. Was jij erbij? Was TO erbij?
Alle reacties Link kopieren
Informeer bij de juiste instantie of er documenten nodig zijn om met een kind van 15, dat niet van jouzelf is, te vliegen naar het land waar je heen wilt. Dan kom je er vanzelf achter of je inderdaad toestemming van beide ouders nodig hebt.



Toevoeging: informeer ook of een kind van 15 in zijn eentje naar dit land mag vliegen en of daar documenten voor nodig zijn. Als dat soepeler is, kan je ook 'apart' reizen.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 19 september 2014 @ 14:53:

[...]



Ga toch weg. Ik lees prima.



Alles is gewoon interpretatie van TO. Zij stelt dat vader geen toestemming gaat geven, terwijl hem nog niks gevraagd is, en dat hij dat dan ook alleen nog doet om dwars te zitten.



Miischien vindt vader het een prima idee die reis, of misschien vindt vader tante een raar, eng, onverantwoordelijk type en weigert hij daarom.

Over interpretatie gesproken...

Ik ken de vader en weet wat er de afgelopen jaren is gebeurd. En dat heb ik niet van horen zeggen maar zelf ook aan de lijve ondervonden. Ook dat vader tegenwerkt, in alles, gewoon om het tegenwerken. Maar blijkbaar weet jij beter hoe het zit.. Maar laat maar verder.
Alle reacties Link kopieren
Als je binnen Schengen blijft wordt er sowieso niets gecontroleerd.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Pa moet niet zeuren.Zo te lezen heeft hij afstand gedaan van elke 2 weken een weekend zijn zoon ivm zijn nieuwe vriendin.
Alle reacties Link kopieren
quote:*lelie* schreef op 19 september 2014 @ 14:58:

Een vader die niet naar zijn kind om kijkt heeft naar mening ook geen recht van spreken. Maar het is voor het kind misschien gewoon beter om te wachten tot hij 18 is. Als hier ellende van komt is dat voor het kind uiteindelijk het meest vervelend.

Klinkt leuk. Maar dan krijg je het volgende probleem. Wanneer kijkt een vader/moeder niet naar zijnj/haar kind om?



Voor je het weet gaan allerhande rancuneuze exen met het argument dat hun ex niet naar de kinderen omkijkt die ex het ouderlijk gezag ontzeggen.



Het is niet aan één van de exen om de ander uit het ouderlijk gezag te ontzeggen, laat staan aan één of andere tante. We leven tenslotte in een rechtstaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:ElleMichelle schreef op 19 september 2014 @ 15:02:

Pa moet niet zeuren.Zo te lezen heeft hij afstand gedaan van elke 2 weken een weekend zijn zoon ivm zijn nieuwe vriendin.Pa heeft blijkbaar nog geen afstand gedaan van zijn ouderlijk gezag en dat is het enige dat telt.
Alle reacties Link kopieren
[quote]ririanneke schreef op 19 september 2014 @ 15:01:

[...]



Over interpretatie gesproken...

Ik ken de vader en weet wat er de afgelopen jaren is gebeurd. En dat heb ik niet van horen zeggen maar zelf ook aan de lijve ondervonden. Ook dat vader tegenwerkt, in alles, gewoon om het tegenwerken. Maar blijkbaar weet jij beter hoe het zit.. Maar laat maar verder.[/quote



Moeder moet de gedeelde voogdij gerechtelijk ongedaan maken.Als vader zijn zoon niet meer volgens bezoekregeling wil zien ivm nieuwe vriendindan heeft hij zich verder ook nergens mee te bemoeien.

Hij komt dus ook niet meer op zoons verjaardag of dat nog wel?
Alle reacties Link kopieren
quote:ririanneke schreef op 19 september 2014 @ 15:01:

[...]



Over interpretatie gesproken...

Ik ken de vader en weet wat er de afgelopen jaren is gebeurd. En dat heb ik niet van horen zeggen maar zelf ook aan de lijve ondervonden. Ook dat vader tegenwerkt, in alles, gewoon om het tegenwerken. Maar blijkbaar weet jij beter hoe het zit.. Maar laat maar verder.





Dat je vader niet mag, is duidelijk. Daar heb je wellicht heel goede redenen voor, maar dat geeft je niet het recht hem te passeren. Hij is de vader en heeft ouderlijk gezag, jij niet.



Je hebt het er gewoon maar mee te doen, zolang als vader nog gezag heeft.
Alle reacties Link kopieren
Wat zien jullie het zwaar zeg. Ze wil gewoon haar neefje een mooi cadeau geven en kijkt naar de mogelijkheden. 'Vader in de weg zitten'?? Waar staat dat? Ze doet het niet om de vader in de weg te zitten maar om haar neefje iets moois te geven. Toen mijn ouders gingen scheiden heeft mijn oom mij ook meegenomen op vakantie zodat ik iets voor mezelf had.



To vraag pa toch maar. Leg je bedoelingen uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 19 september 2014 @ 13:34:

Vanaf 12 jaar kunnen kinderen zelf hun reisdocument aanvragen. Volgens mij is er vanaf dat moment ook geen toestemming meer nodig. Dus... hoe oud is het neefje?



en die toestemming is alleen nodig voor het reisdocument, volgens mij. Als het kind die heeft, kan hij zo mee, dacht ik.



Dit is pertinent niet waar! Ik ben getrouwd met de vader van mijn kinderen, in mijn paspoort staat ook de toevoeging e/v (echtgenote van) Sassaman, en toch had ik deze zomer gezeik op Schiphol toen ik met twaalfjarige zoon, in het bezit van een paspoort waar vader ook al toestemming voor had moeten geven (ook als je getrouwd bent, moeten beide ouders hiervoor tekenen, ook bij grote broer die boven de 12 was trouwens), voor 3 dagen naar Londen ging. De marechaussee wilde me niet laten vertrekken zonder een verklaring van de vader dat ik toestemming had, terwijl ze, in ieder geval op Schiphol, zelf in de GBA kunnen kijken en kunnen zien dat de info in mijn paspoort klopt en dat ik niet gescheiden ben. En mijn twaalfjarige zoon kon ook prima uitleggen dat ik zijn moeder was en dat we gewoon voor een paar dagen naar Londen gingen, voor de lol, en dat papa thuis bleef, gewoon omdat hij geen vakantie had.

Na veel gedoe en een telefoontje naar mijn man op zijn werk, mochten we door.........

En voor iemand over mogelijke ontvoering begint: ik ben Nederlandse, mijn man ook, beiden NL ouders en grootouders tot ver terug in de stamboom, kind ziet er ook "gewoon" Nederlands uit, ik draag geen hoofddoek, hij had geen bomgordeltje onder zijn kleren, kortom geen enkele reden om aan te nemen dat ik mijn kind wilde ontvoeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:ElleMichelle schreef op 19 september 2014 @ 15:06:

[quote]ririanneke schreef op 19 september 2014 @ 15:01:

[...]



Over interpretatie gesproken...

Ik ken de vader en weet wat er de afgelopen jaren is gebeurd. En dat heb ik niet van horen zeggen maar zelf ook aan de lijve ondervonden. Ook dat vader tegenwerkt, in alles, gewoon om het tegenwerken. Maar blijkbaar weet jij beter hoe het zit.. Maar laat maar verder.[/quote



Moeder moet de gedeelde voogdij gerechtelijk ongedaan maken.Als vader zijn zoon niet meer volgens bezoekregeling wil zien ivm nieuwe vriendindan heeft hij zich verder ook nergens mee te bemoeien.

Hij komt dus ook niet meer op zoons verjaardag of dat nog wel?Moeder kan dat proberen. Dat is in ieder geval hoe het hoort te gaan, via de rechter, die dan zijn onafhankelijk oordeel kan vellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ririanneke schreef op 19 september 2014 @ 15:01:

[...]



Over interpretatie gesproken...

Ik ken de vader en weet wat er de afgelopen jaren is gebeurd. En dat heb ik niet van horen zeggen maar zelf ook aan de lijve ondervonden. Ook dat vader tegenwerkt, in alles, gewoon om het tegenwerken. Maar blijkbaar weet jij beter hoe het zit.. Maar laat maar verder.

Ik weet, dat het rot is en ik geloof dat de man een hufter is en een slechte vader.

maar, houd je verstand erbij, als Pa er na jullie reis achterkomt, wat er gebeurd is. Heeft je neefje een enorm probleem en dat wil je niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:jotje09 schreef op 19 september 2014 @ 15:08:

Wat zien jullie het zwaar zeg. Ze wil gewoon haar neefje een mooi cadeau geven en kijkt naar de mogelijkheden. 'Vader in de weg zitten'?? Waar staat dat? Ze doet het niet om de vader in de weg te zitten maar om haar neefje iets moois te geven. Toen mijn ouders gingen scheiden heeft mijn oom mij ook meegenomen op vakantie zodat ik iets voor mezelf had.



To vraag pa toch maar. Leg je bedoelingen uit.TO gaat er voetstoots vanuit dat vader zal weigeren, gewoon om dwars te zitten. Wellicht vind vader het prima als zoon met tante weggaat. Nee heb je, ja kun je krijgen.
quote:markovic schreef op vrijdag 19 september 2014 15:03 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="*lelie* in "toestemming ouders nodig?"" class="messagelink">*lelie* schreef op 19 september 2014 @ 14:58</a>:</b>

Een vader die niet naar zijn kind om kijkt heeft naar mening ook geen recht van spreken. Maar het is voor het kind misschien gewoon beter om te wachten tot hij 18 is. Als hier ellende van komt is dat voor het kind uiteindelijk het meest vervelend.</div></blockquote>

Klinkt leuk. Maar dan krijg je het volgende probleem. Wanneer kijkt een vader/moeder niet naar zijnj /haar kind om?



Voor je het weet gaan allerhande rancuneuze exen met het argument dat hun ex niet naar de kinderen omkijkt die ex het ouderlijk gezag ontzeggen.



Het is niet aan één van de exen om de ander uit het ouderlijk gezag te ontzeggen, laat staan aan één of andere tante. We leven tenslotte in een rechtstaat. Ik heb het niet eens over uit de ouderlijke macht zetten. Want dat is lastig idd. Maar overleggen met hem is dan niet meer van toepassing. Heul simpel.
Ik denk het niet.

Toen ik als minderjarige (alleen) naar het buitenland ging om m'n zus te bezoeken, kwam ik een jongen tegen waarmee ik aan de praat raakte. Hij was 19 en ik liep met hun mee. Er werd aan mij gevraagd of ik samen met hun was. Toen ik ja zei, mocht ik gewoon doorlopen.

Helemaal geen toestemming van ouders nodig gehad dus.

Misschien dat ze nu strenger geworden zijn..



Ik zou het tripje sowieso niet maken als pa (met goede bedoelingen) niet wilt dat z'n zoon met je mee gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:srs schreef op 19 september 2014 @ 15:20:

Ik denk het niet.

Toen ik als minderjarige (alleen) naar het buitenland ging om m'n zus te bezoeken, kwam ik een jongen tegen waarmee ik aan de praat raakte. Hij was 19 en ik liep met hun mee. Er werd aan mij gevraagd of ik samen met hun was. Toen ik ja zei, mocht ik gewoon doorlopen.

Helemaal geen toestemming van ouders nodig gehad dus.

Misschien dat ze nu strenger geworden zijn..



Ik zou het tripje sowieso niet maken als pa (met goede bedoelingen) niet wilt dat z'n zoon met je mee gaat.Wat een goed gefundeerd antwoord.
quote:markovic schreef op vrijdag 19 september 2014 15:21 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="srs in "toestemming ouders nodig?"" class="messagelink">srs schreef op 19 september 2014 @ 15:20</a>:</b>

Ik denk het niet.

Toen ik als minderjarige (alleen) naar het buitenland ging om m'n zus te bezoeken, kwam ik een jongen tegen waarmee ik aan de praat raakte. Hij was 19 en ik liep met hun mee. Er werd aan mij gevraagd of ik samen met hun was. Toen ik ja zei, mocht ik gewoon doorlopen.

Helemaal geen toestemming van ouders nodig gehad dus.

Misschien dat ze nu strenger geworden zijn..



Ik zou het tripje sowieso niet maken als pa (met goede bedoelingen) niet wilt dat z'n zoon met je mee gaat.</div></blockquote>Wat een goed gefundeerd antwoord.



Wat is er mis mee?

Ze vraagt of het kan , ik zeg dat het toentertijd geen probleem was, maar dat het nu wellicht strenger geworden kan zijn. Snap niet helemaal waarom het een ongefundeerd antwoord zou zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven