Geld & Recht alle pijlers

Tweedehands auto gekocht met ruitschade

29-12-2013 23:35 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eergisteren heeft mijn vriend een Opel Corsa 1.2 uit 2005 gekocht bij een dealer in Bemmel. De auto is tweedehands dus dat er wat gebruikersspoortjes zouden zijn wisten we, maar die waren zo niet te vinden.

Nu komen er gisteren achter dat er een paar krasjes aan de binnenkant op de voorruit zitten, balen! Ze zijn nauwelijks te zien als het donker is (vrijdagmiddag was het donker weer, dus vandaar dat we het waarschijnlijk niet gezien hebben, stom, maar het was echt niet duidelijk zichtbaar!), maar als we overdag met een beetje zonneschijn rijden, zit ie toch een beetje in het zicht en is het lichtelijk irritant!



We hebben de auto meteen meegenomen, dus geen rijklaarmaakkosten etc. betaald en dus ook geen garantie of niks. M'n vriend heeft pas 1,5 jaar een eigen auto met dus eigen verzekering en heeft ongeveer anderhalve week geleden door een kettingbotsing zijn auto total loss gereden. Hij is WA verzekerd (AR is echt te duur) dus ruitschade wordt niet vergoed en de krasjes zijn er niet met een of ander wonderspul (ach, het is 2013 hè) eraf te krijgen.



Ook zagen we wel bij de dealer dat er wat bubbeltjes zaten aan de rand van de ruit, maar de dealer keek er even naar en verzekerde ons dat dat slechts lucht was en dat dit tussen de lijm zat, dus dat zou niet gaan uitbreiden o.id.



Nu zijn we gisteren even naar de kwikfit gereden om te vragen wat zij ervan zeiden. Ze zeiden dat het geen lucht was, maar vocht! En dat dat op een bepaalde termijn wel groter gaat worden. Lekker dan!



Er moet dus een nieuwe ruit in, wilt hij de kras en het vocht weg hebben, maar dat kost ons dus een eurootje of 300-400! We willen nog even wachten omdat het nu nog geen groot probleem is enzo, maar balen doen we wel.



Enig idee of ik toch de dealer aansprakelijk kan stellen voor het niet juist informeren? De krassen lijkt me niet dat hij daar nog iets mee te maken heeft, want dat hadden we zelf moeten opmerken. Maar hij heeft ongelijk gehad over die luchtbelletjes wat dus vocht blijkt te zijn.



Wat zijn onze kansen?



P.s. Ja, ik weet dat het ontzettend stom is dat we die krassen niet gezien hebben, maar je moet bij zo'n aanschaf ook op zó veel dingen letten dat zoiets heel gemakkelijk ontglipt. En we weten zelf niet veel van auto's af plus we hadden zo last-minute niemand mee die alle ins & outs weet van auto's. Dus toen de dealer zei dat die luchtbelletjes geen probleem waren, namen wij dat natuurlijk aan voor waar.
Ik hoop altijd dat karma aan mijn kant staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 30 december 2013 @ 16:51:

De krasjes op de ruit en de blaasjes langs de ruit hebben geen invloed op de APK. Al heb je een scheur in je ruit, dan nog maakt dat niet uit voor de APK. Het is afkeur als de scheur het zicht belemmerd.Maar hoe is de rest van de Corsa want er is meer nodig voor een apk keuring, wel knap dat ze kunnen zien door een voorruit of hij door apk komt mijn monteur moet daar echt onder de auto voor liggen en meer.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik precies bij de verkoper bereiken wil is een goede vraag, het liefst natuurlijk het geld van de ruit vergoed of weet ik veel. Maar dat moet ik dus nog maar zien te regelen hoor, haha. Het gaat mij erom dat ik wel degelijk nagevraagd heb hoe het met die bubbeltjes zit, maar meneer mij daar verkeerd over geïnformeerd heeft.

Het belemmert voor de rest het zicht niet hoor, ook de krasjes doen dit maar in kleine mate. Al gaat het inmiddels niet meer zozeer om de krasjes, maar om het vocht. De krasjes zijn hooguit 'irritant', maar dan vooral als je erop let. Grootste punt bij die krasjes is voornamelijk gewoon dat het ontzettend balen is dat dit ons ontglipt is bij de aankoop, maargoed, eigen schuld dikke bult; weer iets geleerd!



Had het overigens over de garage waar we met onze vorige auto altijd voor banden/keuringen/reparaties gingen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat we die garage sinds het ongeluk 1.5 week geleden ook voor geen rooie cent meer vertrouwen, die hebben ons namelijk flink willen bezeiken m.b.t. geld voor het wrak (hierboven ergens beschreven).



De NAP kon inderdaad opgevraagd worden, was allemaal logisch verklaarbaar en de dealer was voor de rest ook bepaald geen houtje touwtje zeg maar. Wat het bijzonder maakt?

Opel Corsa 1.2 uit 2005. ongeveer 78.000 op de teller, ABS, cruisecontrol, elektrische ramen, centr. deurvergr. met afstandsb. en voor de rest is ie gewoon in orde.

We hebben vorige week zelfs een corsa uit 2006 bekeken met 61 op de teller en die had 0,0 luxe erin zitten (niet eens elektrische ramen o.i.d.) en daar werd 5800 voor gevraagd + daar viel niks van de prijs af te praten. Daar zijn we dan ook per direct vanaf gestapt zul je wel begrijpen.



Carglass heeft mij inderdaad zojuist verzekerd dat dit geen probleem zal zijn voor de APK
Ik hoop altijd dat karma aan mijn kant staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 30 december 2013 @ 16:56:

[...]



Maar hoe is de rest van de Corsa want er is meer nodig voor een apk keuring, wel knap dat ze kunnen zien door een voorruit of hij door apk komt mijn monteur moet daar echt onder de auto voor liggen en meer.Niet zo mierenneuken, ik heb het overduidelijk alleen maar over de ruit wat APK betreft!
Ik hoop altijd dat karma aan mijn kant staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap echt niet, dat als je geen verstand heb van auto's je er toch een gaat kopen zonder enige back-up of voorbereiding.



Je kunt een auto die je op het oog hebt laten "keuren", info o.a. ANWB.

Waarom niet eerst wat kennis op doen over jaartallen, kilometers en waardes. Je kunt zo de dagwaarde van een willekeurige auto opvragen aan de hand van het kenteken.

Waarom geen BOVAG garantie, je hebt hem bij een dealer gekocht en niet bij een particulier.

En tot maart APK? Dus over 3 maanden terwijl het over 12 maanden had kunnen zijn.



Dit "geintje" kost je een hoop geld en het enige waar je je druk om maakt zijn krasjes op een ruit?
De APK omvat meer dan die ruit, en dat had je zeker geweten als je bij de aankoop een nieuwe PK had bedongen. Ik doe het zelf ook, en ik heb oudere auto's gekocht dan die van jullie. Nooit zonder verse APK, en bij de prijs inbegrepen. Nu heb je teveel voor je auto betaald, een voorruit die vervangen moet worden, en een APK over 3 maanden die voor verrassingen kan zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Zit het echt in de ruit? Ziet het er een beetje uit als witte vlekjes?
Alle reacties Link kopieren
quote:Gravinnetje schreef op 30 december 2013 @ 17:01:

Ik snap echt niet, dat als je geen verstand heb van auto's je er toch een gaat kopen zonder enige back-up of voorbereiding.



Je kunt een auto die je op het oog hebt laten "keuren", info o.a. ANWB.

Waarom niet eerst wat kennis op doen over jaartallen, kilometers en waardes. Je kunt zo de dagwaarde van een willekeurige auto opvragen aan de hand van het kenteken.

Waarom geen BOVAG garantie, je hebt hem bij een dealer gekocht en niet bij een particulier.

En tot maart APK? Dus over 3 maanden terwijl het over 12 maanden had kunnen zijn.



Dit "geintje" kost je een hoop geld en het enige waar je je druk om maakt zijn krasjes op een ruit?Knap dat je blijkbaar het hele verhaal weet, zonder dat je overduidelijk het topic goed hebt doorgelezen.
Ik hoop altijd dat karma aan mijn kant staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 30 december 2013 @ 17:03:

Zit het echt in de ruit? Ziet het er een beetje uit als witte vlekjes?Ja het zijn wel echt witte vlekjes met overduidelijk bubbeltjes eronder. Volgens Carglass zat 't echt tussen de 2 ruiten in en zal 't wel gaan uitbreiden en daarmee de kans steeds groter worden dat de ruiten los gaan laten. Ik zal na het avondeten even een foto maken.
Ik hoop altijd dat karma aan mijn kant staat.
Alle reacties Link kopieren
Dan laten inderdaad de ruiten van elkaar los. Dat is slijtage en zie je vaker bij oudere auto's, maar komt ook voor bij auto's van die leeftijd. Ik geef je geen schijn van kans. Zeker niet op een nieuwe voorruit.



Je kunt vragen om een APK keuring, een beetje ter compensatie.



De ruit zal ik pas vervangen als het echt nodig is, voorlopig lekker zo laten.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat laatste zijn we inderdaad misschien ook van plan. Hebben al genoeg geld uit gegeven de laatste 2 weken, blehh.



Die APK keuring zal ik inderdaad wel even aankijken bij de dealer. Ik probeer sowieso het een en ander met wat hollebollegijs op de vorige pagina zei, want de dealer heeft ons gewoon fout geïnformeerd en dan kan er wel gezegd worden 'eigen schuld dikke bult'. Maar niet iedereen kent een expert op auto-gebied die ie elke keer kan meenemen..
Ik hoop altijd dat karma aan mijn kant staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:imkee schreef op 30 december 2013 @ 17:04:

[...]



Knap dat je blijkbaar het hele verhaal weet, zonder dat je overduidelijk het topic goed hebt doorgelezen. Nou meid, verlicht me. Wat heb ik gemist?
Alle reacties Link kopieren
Foto 1



Foto 2
Ik hoop altijd dat karma aan mijn kant staat.
Alle reacties Link kopieren
Je moet even Googlen 'rechtshulpwijzer dwaling bij koop van een auto' van de ANWB site. Hierin staat wat dwaling precies is en wat je rechten zijn. (Ik kan geen link plaatsen, forum mobiel)
Alle reacties Link kopieren
quote:ClaudeFiolle schreef op 30 december 2013 @ 15:36:

Nooit naar Carglass of Autotaalglas gaan voor de vervanging van een voorruit. Die hanteren achterlijk hoge tarieven die blindelings door verzekeringsmaatschappijen betaald worden (want die berekenen het gewoon weer door in de premie). .Je reinste onzin.

Ik doe dit werk al 11 jaar en verzekeraars betalen juist lage bedragen aan Carglass e.d. want ze willen hun premies laag houden i.v.m. concurrentie.



Wij mogen een ruit vervangen voor een verzekeraar en dan werken we voor dezelfde tarieven, geloof me dat is net genoeg voor een boterham maar niet voor het beleg
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:imkee schreef op 30 december 2013 @ 15:10:

[...]





De auto heeft 5.000 gekost trouwens, inderdaad. We waren met zijn 3en bij de garage en hij is inderdaad bij B in Bemmel gekocht! Er was ons verzekerd dat het geen problemen zou opleveren en dat het in de lijmlaag zou zitten. Wij alle drie hebben dat gehoord. Maar Bovag garantie (en APK ook trouwens), is dat niet alleen als er ook rijklaarmaakkosten berekend worden?



Je hebt gewoon recht op BOVAG garantie voor dat bedrag mist je daar geen speciale afspraken over hebt gemaakt, bijvoorbeeld extra korting en dan geen garantie.



Kijk dat eens na op je koopovereenkomst.



Overigens is garantie alleen van toepassing bij verborgen gebreken en een kras is niet een verborgen gebrek.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:imkee schreef op 30 december 2013 @ 18:55:

Foto 1



Foto 2





Ik denk niet dat je een probleem krijgt, bij ons in de werkplaats zien we dit ook wel eens en meestal blijft het zo, wordt niet groter.



Het is inderdaad vocht tussen de op elkaar gelijmde delen van de ruit.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 30 december 2013 @ 19:37:

[...]





Je reinste onzin.

Ik doe dit werk al 11 jaar en verzekeraars betalen juist lage bedragen aan Carglass e.d. want ze willen hun premies laag houden i.v.m. concurrentie.



Wij mogen een ruit vervangen voor een verzekeraar en dan werken we voor dezelfde tarieven, geloof me dat is net genoeg voor een boterham maar niet voor het beleg





Toch is het zo hollebollegijs test toen gezien volgens mij was het kassa en de bekende namen waren het duurst.



Nu praat jij voor eigen parochie, snap ik wel maar is wel duurder.



En voordelige optie is een 2ehandse ruit laat monteren goedkoop en is vaak ook met garantie.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 30 december 2013 @ 19:37:

[...]





Je reinste onzin.

Ik doe dit werk al 11 jaar en verzekeraars betalen juist lage bedragen aan Carglass e.d. want ze willen hun premies laag houden i.v.m. concurrentie.



Wij mogen een ruit vervangen voor een verzekeraar en dan werken we voor dezelfde tarieven, geloof me dat is net genoeg voor een boterham maar niet voor het beleg



Hier :



http://www.trosradar.nl/u ... _comments_pi1%5Bpage%5D=5



Onderstreept mijn verhaal wel was bij de tros radar.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 30 december 2013 @ 21:02:

[...]





Hier :



http://www.trosradar.nl/u ... _comments_pi1%5Bpage%5D=5



Onderstreept mijn verhaal wel was bij de tros radar.





Bedankt voor de bron toch neem ik het met een korrel zout.



Ik doe al 11 jaar schade en de verzekeraars en leasemaatschappijen drukken de prijzen al jaren en dan niet omhoog maar omlaag



Iedere verzekeraar wil zijn premies zo laag mogelijk houden en knijpen de schadebedrijven uit.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 30 december 2013 @ 19:37:

[...]





Je reinste onzin.

Ik doe dit werk al 11 jaar en verzekeraars betalen juist lage bedragen aan Carglass e.d. want ze willen hun premies laag houden i.v.m. concurrentie.



Wij mogen een ruit vervangen voor een verzekeraar en dan werken we voor dezelfde tarieven, geloof me dat is net genoeg voor een boterham maar niet voor het beleg

Oh, dus ik lieg als ik zeg dat Carglass en Autotaalglas de voorruit wilden vervangen voor rond de 500 euro, en ik het elders voor 220 euro heb laten doen?

Die twee zijn gewoon idioot duur. En wellicht betalen verzekeraars minder, en willen ze de marge op particulieren maken. Dat zou kunnen. Conclusie blijft dezelfde: niet naar deze bedrijven gaan.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 30 december 2013 @ 20:46:

[...]





Nu praat jij voor eigen parochie, snap ik wel maar is wel duurder.



.



Voor eigen parochie?

Carglass is een concurrent, wij balen ook dat we soms verplicht klant moeten doorsturen omdat in hun polis de ruiten via Carglass vervangen moeten worden.





quote:ClaudeFiolle schreef op 30 december 2013 @ 23:00:

[...]



Oh, dus ik lieg als ik zeg dat Carglass en Autotaalglas de voorruit wilden vervangen voor rond de 500 euro, en ik het elders voor 220 euro heb laten doen?

Die twee zijn gewoon idioot duur. En wellicht betalen verzekeraars minder, en willen ze de marge op particulieren maken. Dat zou kunnen. Conclusie blijft dezelfde: niet naar deze bedrijven gaan.



Waar schrijf ik dat je liegt?



Ja ze zijn zeker duurder dan een vader-zoon bedrijfje alleen ik betwist dat verzekeraars bewust hogere prijzen betalen.



Inderdaad zou best kunnen dat het gemis aan marges op verzekerde schades opgevangen wordt door een hogere prijs bij particulieren.



Als ik het zelf zou moeten betalen zou ik denk ik ook voor een eenmanszaak kiezen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 30 december 2013 @ 22:56:

[...]





Bedankt voor de bron toch neem ik het met een korrel zout.



Ik doe al 11 jaar schade en de verzekeraars en leasemaatschappijen drukken de prijzen al jaren en dan niet omhoog maar omlaag



Iedere verzekeraar wil zijn premies zo laag mogelijk houden en knijpen de schadebedrijven uit.Jij weet het leuk te bagatelliseren, maar als ik morgen een offerte vraag voor welke middenklasse voorruit dan komen die grote namen echt als duurste naar voren ook zonder lease/verzekeraars ertussen.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 30 december 2013 @ 23:07:

[...]





Jij weet het leuk te bagatelliseren, maar als ik morgen een offerte vraag voor welke middenklasse voorruit dan komen die grote namen echt als duurste naar voren ook zonder lease/verzekeraars ertussen.





Zoals hier bovenal geschreven is, het kan best zijn dat de kortingen die ze de lease en verzekeraars geven terug verdiend worden op de enkele, niet verzekerde, particulier.



Ik denk dat het heel verstandig is om diverse offertes aan te vragen en in ieder geval NIET met originele onderdelen te werken dat scheelt ook gauw een 20%
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
En te kijken naar een tweedehandse ruit dan is bv TS al wel klaar met 100 euro All-in
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 30 december 2013 @ 23:23:

En te kijken naar een tweedehandse ruit dan is bv TS al wel klaar met 100 euro All-in



Mmmmm dan leer ik weer iets, 2e hands ruiten.

Ik werk wel met andere gebruikte onderdelen maar eigenlijk nooit met 2e hands ruiten, ook nooit bij stilgestaan.

Kijk er is altijd wel weer iemand die ik blij maak met zo'n tip
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven