Geld & Recht alle pijlers

Tweedehands auto gekocht met ruitschade

29-12-2013 23:35 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eergisteren heeft mijn vriend een Opel Corsa 1.2 uit 2005 gekocht bij een dealer in Bemmel. De auto is tweedehands dus dat er wat gebruikersspoortjes zouden zijn wisten we, maar die waren zo niet te vinden.

Nu komen er gisteren achter dat er een paar krasjes aan de binnenkant op de voorruit zitten, balen! Ze zijn nauwelijks te zien als het donker is (vrijdagmiddag was het donker weer, dus vandaar dat we het waarschijnlijk niet gezien hebben, stom, maar het was echt niet duidelijk zichtbaar!), maar als we overdag met een beetje zonneschijn rijden, zit ie toch een beetje in het zicht en is het lichtelijk irritant!



We hebben de auto meteen meegenomen, dus geen rijklaarmaakkosten etc. betaald en dus ook geen garantie of niks. M'n vriend heeft pas 1,5 jaar een eigen auto met dus eigen verzekering en heeft ongeveer anderhalve week geleden door een kettingbotsing zijn auto total loss gereden. Hij is WA verzekerd (AR is echt te duur) dus ruitschade wordt niet vergoed en de krasjes zijn er niet met een of ander wonderspul (ach, het is 2013 hè) eraf te krijgen.



Ook zagen we wel bij de dealer dat er wat bubbeltjes zaten aan de rand van de ruit, maar de dealer keek er even naar en verzekerde ons dat dat slechts lucht was en dat dit tussen de lijm zat, dus dat zou niet gaan uitbreiden o.id.



Nu zijn we gisteren even naar de kwikfit gereden om te vragen wat zij ervan zeiden. Ze zeiden dat het geen lucht was, maar vocht! En dat dat op een bepaalde termijn wel groter gaat worden. Lekker dan!



Er moet dus een nieuwe ruit in, wilt hij de kras en het vocht weg hebben, maar dat kost ons dus een eurootje of 300-400! We willen nog even wachten omdat het nu nog geen groot probleem is enzo, maar balen doen we wel.



Enig idee of ik toch de dealer aansprakelijk kan stellen voor het niet juist informeren? De krassen lijkt me niet dat hij daar nog iets mee te maken heeft, want dat hadden we zelf moeten opmerken. Maar hij heeft ongelijk gehad over die luchtbelletjes wat dus vocht blijkt te zijn.



Wat zijn onze kansen?



P.s. Ja, ik weet dat het ontzettend stom is dat we die krassen niet gezien hebben, maar je moet bij zo'n aanschaf ook op zó veel dingen letten dat zoiets heel gemakkelijk ontglipt. En we weten zelf niet veel van auto's af plus we hadden zo last-minute niemand mee die alle ins & outs weet van auto's. Dus toen de dealer zei dat die luchtbelletjes geen probleem waren, namen wij dat natuurlijk aan voor waar.
Ik hoop altijd dat karma aan mijn kant staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:imkee schreef op 30 december 2013 @ 18:55:

Foto 1



Foto 2Zit zo te zien niet in je gezichtsveld, maar aan de randen. Is een courant model auto, dus een 2de hands ruit zou makkelijk te vinden moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Melpomene schreef op 01 januari 2014 @ 18:29:

[...]





Veel mensen hebben nog steeds het idee, dat Duitse auto's het best en betrouwbaarst zijn. Dat is allang achterhaald.

Japanse auto's zijn tegenwoordig het meest betrouwbaar, Duitse het minst.



http://www.z24.nl/onderne ... zo-vergelijk-je-ze-396286



Mensen winnen te weinig info in. De ANWB heeft zelfs online handleiding voor het kopen van een occasion, er is veel advies te vinden. Het slechtste wat je kunt doen is tekenen voor een auto waarop expliciet geen garantie wordt verleend.



Oh is dat zo, als ik naar pannestatistik kijk bij Adac zie ik hele andere merken, en dat Japanse auto,s foutloos zijn is ook tegenwoordig niet meer. En ik zie in jouw bijlage een Opel Agila staan dat s echt een Duitse auto ook al heet hij Vauxhall.



Zie:

http://www.adac.de/infote ... pzocy0gN8ym68C5X3xLE4HeZ_



Deze Opel uit dit bouwjaar geld als een betrouwbare goede auto uit dat bouwjaar 2005 net na een modelwijziging had Opel het in 2007 weer voor elkaar alle modellen daarna zijn minder tot 2012.



Ik kan wel bedenken waarom ik voor Opel Corsa zou gaan zeker tweedehands, deze types gelden als onderhouds arm mede door de distributieketting en Ecotec geld als een betrouwbare en zuinige motor.



Ander niet onbelangrijk punt is onderdelen zijn makkelijk en goedkoop verkrijgbaar waar je bij een japanner vaak de hoofdprijs voor betaald.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon terug gaan waar je hem gekocht heb,misschien voorstellen dat jullie de ruit betalen en hij er hem gratis inzet.

Ik zal er zeker geen gebruikte ruit in laten zetten! Nieuw kost zo n ruit volgens mij ook niet meer dan 100 euro (zonder montage)

Maar je kan ook gewoon informeren bij carglas of zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 01 januari 2014 @ 19:06:

[...]





Oh is dat zo, als ik naar pannestatistik kijk bij Adac zie ik hele andere merken, en dat Japanse auto,s foutloos zijn is ook tegenwoordig niet meer. En ik zie in jouw bijlage een Opel Agila staan dat s echt een Duitse auto ook al heet hij Vauxhall.

.



Ligt aan het bouwjaar, tot 2010 werkte Opel samen met Suzuki

voor het model Agila

http://www.autoweek.nl/ni ... -opel-agila-zonder-suzuki



Net als de C1 en Peugeot 107 een samenwerkingsverband met Toyota is.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 01 januari 2014 @ 20:10:

[...]





Ligt aan het bouwjaar, tot 2010 werkte Opel samen met Suzuki

voor het model Agila

http://www.autoweek.nl/ni ... -opel-agila-zonder-suzuki



Net als de C1 en Peugeot 107 een samenwerkingsverband met Toyota is.Klopt, maar Agila werd wel gewoon in Opel fabriek gemaakt en zo ook voorzien van een Opel motor etc...dat is bij bovenstaande trio iets anders.
Alle reacties Link kopieren
"hogerop gaan" als je hiermee juridische stappen ondernemen bedoeld kost ook geld....succes nogmaals
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 01 januari 2014 @ 19:06:

Ander niet onbelangrijk punt is onderdelen zijn makkelijk en goedkoop verkrijgbaar waar je bij een japanner vaak de hoofdprijs voor betaald.Ik rijd al dertig jaar auto van veel verschillende merken, en de hoge prijs van onderdelen voor Japanners is me nog nooit opgevallen
Alle reacties Link kopieren
quote:Melpomene schreef op 02 januari 2014 @ 10:14:

[...]





Ik rijd al dertig jaar auto van veel verschillende merken, en de hoge prijs van onderdelen voor Japanners is me nog nooit opgevallen



Kijk en vergelijk maar dan zal je het zien, maar koop je zelf wel de onderdelen? En vaak moet je in Duitsland bestellen en dan zie je de prijsverschillen.



Vooral in schokdempers/vering en dynamo's etc... daar zit enorm prijs verschil tussen japanner en gangbaar Europees model.
Alle reacties Link kopieren
Om met een voorbeeld te komen:



Hier hebben we japanner en fransoos staan een accuwissel



Kost bij japanner 70 euro smalle hoge accu met dunne pool aansluiting.



Bij fransoos 50 euro.



Beide zelfde A-merk ook type accu zelfde maar voor japanner is duurder i.v.m. beperkte accuruimte.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 02 januari 2014 @ 11:21:

[...]





Kijk en vergelijk maar dan zal je het zien, maar koop je zelf wel de onderdelen? En vaak moet je in Duitsland bestellen en dan zie je de prijsverschillen.



Vooral in schokdempers/vering en dynamo's etc... daar zit enorm prijs verschil tussen japanner en gangbaar Europees model.



Ik overleg altijd met de garage, en die vertellen wat iets kost, een alternatief o.i.d. Ik weet redelijk goed hoe een auto in elkaar zit, maar ben er niet dagelijks mee bezig.



Toevallig heb ik nu voor het eerst een nieuwe auto, dus hopelijk voorlopig niets nodig!
Alle reacties Link kopieren
quote:Melpomene schreef op 02 januari 2014 @ 11:45:

[...]





Ik overleg altijd met de garage, en die vertellen wat iets kost, een alternatief o.i.d. Ik weet redelijk goed hoe een auto in elkaar zit, maar ben er niet dagelijks mee bezig.



Toevallig heb ik nu voor het eerst een nieuwe auto, dus hopelijk voorlopig niets nodig!





Maar garage heeft geen belang bij goedkoopste onderdeel of desnoods sloop onderdelen monteren vaak gaat er nog wat extra,s boven op een onderdeel.



Nieuwe auto zegt ook niks voor je het weet moet je ook terug voor een terugroepactie voor een ondeugdelijk onderdeel.
quote:imkee schreef op 01 januari 2014 @ 14:57:

Dat dus sowieso niet. De dealer heeft ons een auto verkocht die niet volgens de normen gaan, we zijn niet van plan om er op deze manier verlies mee te draaien. Desnoods gaan we hogerop.

De krassen op de ruit had je zelf moeten constateren, net als het gekraak, dat had je bij een proefritje moeten merken, eigen onderzoeksplicht en zo.

Je hebt een risico genomen door geen afleverkosten te willen betalen (en dit door een ander te laten doen), ik snap wel dat de garage dan geen garantie meer geeft. Dit had je beter kunnen uitonderhandelen.



Het enige waar je 'hogerop' sterk mee staat is de belletjes tussen het glas, als het echt vocht is, en je hebt een getuige (of zwart op wit staan) dat de dealer heeft gezegd dat dit lucht is.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 02 januari 2014 @ 11:50:

[...]





Maar garage heeft geen belang bij goedkoopste onderdeel of desnoods sloop onderdelen monteren vaak gaat er nog wat extra,s boven op een onderdeel.



Nieuwe auto zegt ook niks voor je het weet moet je ook terug voor een terugroepactie voor een ondeugdelijk onderdeel.



Ik heb de laatste twintig jaar altijd mijn auto's in onderhoud gehad bij een heel fijne garage. Daar kreeg ik altijd de keus uit diverse opties, ook wel eens slooponderdelen, omdat ik meestal vrij oude auto's reed (die ik zelf trouwens kocht).

In die twintig jaar ben ik daar altijd zeer tevreden over geweest, werd er altijd goed en prettig behandeld. Man had het ook altijd raaaaaazend druk.



Tja, ik weet dat er wel eens auto's worden teruggeroepen vanwege een ondeugdelijk onderdeel. Maar ik ga er maar niet van uit. Ik heb er nu in 10 maanden 11.000 mee gereden, en tot nog toe ben ik supertevreden over mijn C1!



Ik zit niet dagelijks op de weg, en heb geen kinderen. Voor mij is het een prima auto, en als ik zag hoe veel geld er voor slechte tweehandsjes wordt gevraagd, was dit een heel goede keuze.
Alle reacties Link kopieren
Quote >



Tja, ik weet dat er wel eens auto's worden teruggeroepen vanwege een ondeugdelijk onderdeel. Maar ik ga er maar niet van uit. Ik heb er nu in 10 maanden 11.000 mee gereden, en tot nog toe ben ik supertevreden over mijn C1!





Toch is er al een terugroepactie geweest ook voor de C1.
Alle reacties Link kopieren
Verwacht ook mooie daling van dit soort auto's nu er wegenbelasting voor betaald moet worden.
Het leuke aan een terugroepaktie is dat je er niets voor hoeft te betalen. Liever een terugroepaktie waarbij een probleem voortijdig opgelost wordt dan geen terugroepaktie en net buiten de garantie met de gebakken peren zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 02 januari 2014 @ 14:20:

Quote >



Tja, ik weet dat er wel eens auto's worden teruggeroepen vanwege een ondeugdelijk onderdeel. Maar ik ga er maar niet van uit. Ik heb er nu in 10 maanden 11.000 mee gereden, en tot nog toe ben ik supertevreden over mijn C1!





Toch is er al een terugroepactie geweest ook voor de C1.Niet voor de mijne in ieder geval. Dat was in 2010. Het is nou ook weer niet zo, dat dat heel frequent gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 02 januari 2014 @ 14:23:

Verwacht ook mooie daling van dit soort auto's nu er wegenbelasting voor betaald moet worden.



Zo veel is dat niet, nog altijd veel en veel minder dan voor een grote. Laagste tarief.

Het moeten betalen van wegenbelasting verrast me absoluut niet, dat had ik al verwacht. Dat soort voordeeltjes blijft nooit lang.



De C1 bestaat eigenlijk gewoon uit twee stoelen met een auto eromheen. Mijn man is 1,92 lang en kan er prima in zitten, en vindt hem ook op langere ritten nog comfortabel. Hij heeft zelfs nog ruimte over.



Verder betaal ik voor een all-risks-verzekering 22 euro per maand omdat ik veel no-claimkorting krijg en loopt het ding echt 1 op 23.



Het blijft dus gewoon een voordelige auto. Ik ben er blij mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Melpomene schreef op 02 januari 2014 @ 14:44:

[...]





Zo veel is dat niet, nog altijd veel en veel minder dan voor een grote. Laagste tarief.

Het moeten betalen van wegenbelasting verrast me absoluut niet, dat had ik al verwacht. Dat soort voordeeltjes blijft nooit lang.



De C1 bestaat eigenlijk gewoon uit twee stoelen met een auto eromheen. Mijn man is 1,92 lang en kan er prima in zitten, en vindt hem ook op langere ritten nog comfortabel. Hij heeft zelfs nog ruimte over.



Verder betaal ik voor een all-risks-verzekering 22 euro per maand omdat ik veel no-claimkorting krijg en loopt het ding echt 1 op 23.



Het blijft dus gewoon een voordelige auto. Ik ben er blij mee.



Ik ken de auto was hier ook in de picture jaar of 3 geleden maar de aanhouden problemen heeft mij ervan afgehouden en de enorme hoge 2e handse prijzen.



Zag laatste probleem blijkt dat die Japanse 3 cilinder motor niet zo betrouwbaar te zijn.



Al dat, toch maar gekozen voor een oude jap en geen spijt op accu en schokdemper geen kosten gehad in bijna 4 jaar. En toch al ruim 50000 km mee gereden. Voordeel is dat hij niet meer afschrijft
Alle reacties Link kopieren
Heb ook jaren oude bakjes gereden, met veel plezier. De laatste (Citroën Saxo met veel extra's) had ik voor 3000 euro gekocht, zeven jaar mee gereden met heel weinig onderhoudskosten. Prima ding. Keertje accu, uitlaat, banden, dat werk. Gekocht met zeven jaar oud, weggedaan met 14, altijd netjes onderhouden Twee keer de klok rond geweest, en toen begon alles toch wel te rammelen. Maar dan is je afschrijving echt laag.



Ik was dus eigenlijk van plan weer zo'n move te maken. Maar die tweedehandsprijzen... Mèn, wat een bedragen! Niet te geloven. Ik zou voor een vergelijkbaar iets zo ongeveer 5000 tot 6000 euro kwijt zijn. En dan heb je nog een auto van een jaartje of 8 oud. Ik heb redelijk wat verstand van auto's, maar je kunt altijd een kat in de zak kopen. En dan is die drie maanden Bovag-garantie ook niets.

En toen hebben we deze maar nieuw gekocht. Ach, ik rijd geen auto om er de blits mee te maken, rijd op zich ook niet veel, meestal een 10.000 km per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Huh hoe kan jouw c1 1 op 23 rijden? De mijne rijdt (krap) 1:20.



Verder fijne auto alleen hoop ik dat er nu een grotere motor komt want hij trekt erg sloom op. En nadeel is ook het lekkende derde remlicht waardoor mijn reservewiel zwom maar ik heb vandaag gehoord hoe je dat kunt oplossen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wapiti schreef op 02 januari 2014 @ 18:40:

Huh hoe kan jouw c1 1 op 23 rijden? De mijne rijdt (krap) 1:20.



Verder fijne auto alleen hoop ik dat er nu een grotere motor komt want hij trekt erg sloom op. En nadeel is ook het lekkende derde remlicht waardoor mijn reservewiel zwom maar ik heb vandaag gehoord hoe je dat kunt oplossen.



Ik heb er ook een en 1:23 is haalbaar als je veel 80 km rijd, banden goed op spanning, geen airco aan enz. maar vooral het nieuwe rijden toepassen.



Overigens haal ik in de praktijk vaker 1:20 en 1:21 dan 1:23

Wat betreft die lekkage, neem even contact op met je dealer, sommige lekkages vallen onder een coulanceregeling.

Is wel afhankelijk van bouwjaar en km stand.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
En TO, hoe is het gesprek/de brief/het overleg met het juridisch loket gegaan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik weet er niet heel veel van af, heb er eens over gelezen maar ik weet niet in hoeverre dat in de praktijk toegepast kan worden omdat je waarschijnlijk ook geen bewijzen hebt dat de dealer hier al van wist. Ik geef het toch even mee, misschien dat je het dan zelf kan uitzoeken. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Dwaling). Voor hoeverre ik zo lees houdt dat in dat als je het van tevoren geweten had, je vast of een bedrag van de prijs had af laten halen omdat er erg veel kosten bijkomen, of een andere auto had opgezocht. Áls de dealer niets over de schade heeft vermeld, waaar dan ook, al heb je het niet gehoord omdat je druk bezig was met het bekijken van de auto, dan heeft hij het vermeld en heb je geen poot om op te staan omdat je door middel van die informatie overgegaan bent tot koop. Zoals ik het nu begrijp heeft hij voorgedaan alsof het wat anders was. Als hij wist dat het wat anders was dan kan je wat beginnen. Geeft de man aan dat hij van tevoren ook niet wist dat dat het was, dan wordt het lastiger. Nogmaals, ik weet echt niet of ik het goed verkondig, ik ben geen jurist, maar voor het zelfde geld kan je er wat mee.



Inderdaad wel handig om de volgende keer iets beter op te letten en de auto te laten keuren door iemand die er verstand van heeft.



Probeer eens een gesprek aan te gaan met de dealer over de schade en een eventuele oplossing. Hoe klein de kans ook is, niet geschoten is altijd mis.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 02 januari 2014 @ 15:01:

[...]





Ik ken de auto was hier ook in de picture jaar of 3 geleden maar de aanhouden problemen heeft mij ervan afgehouden en de enorme hoge 2e handse prijzen.







Vertel.................. wij verkopen ze en in vergelijking met de andere 3 merken uit ons assortiment is de C1 nagenoeg probleemloos.

Er waren wat aanloopproblemen maar dat heeft ieder nieuw type maar die zijn er bijna allemaal uit.



Het is bijna 100% Toyota en dat zijn sowieso probleemloze auto's
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven