Geld & Recht alle pijlers

Uitkering stopt met inwonend werkend kind

18-04-2012 16:53 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Mijn tante heeft al heel lang een bijstandsuitkering. Zij is psychisch niet in orde en heeft geen sollicitatieplicht. Haar dochter en zoon wonen bij haar. Dochter werkt, verdient 1200 euro en zoon zit in havo 4.

Nu de nieuwe wet ingaat per juli betekent dit voor haar dat haar uitkering stop wordt gezet en dat haar dochter haar en haar zoon moet gaan onderhouden.

Wat vinden jullie hier nou van?

Ikzelf vind dit belachelijk. Ik zou het wel begrijpen als er meerdere uitkeringen op 1 adres verkregen worden maar dit kan ik niet begrijpen! Hoe kan een meisje van 22 nou haar moeder en broertje onderhouden van nog geen 1200 euro?

Hoor graag jullie mening
In heel veel culturen is het trouwens ook gebruikelijk thuis te blijven wonen totdat je trouwt. Dat heeft niks met teren op kosten van de staat te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 18 april 2012 @ 17:06:

[...]

Ik weet niet vanaf welke leeftijd dit gaat gelden, maar als het vanaf het 18e jaar is, vind ik het echt verregaand. Niet iedereen kan en wil op zijn of haar achttiende het huis al uit. Mijn broertje woont ook nog thuis en werkte met die leeftijd al. Hij heeft zich altijd veel jonger dan zijn leeftijd gedragen en was toen eigenlijk nog echt een kind. Nu heeft mijn moeder geen uitkering, maar stel ze had dat wel dan had hij dus voor haar moeten betalen of op zichzelf gaan wonen. of toch maar een opleiding gaan volgen. Dan geldt die regeling namelijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Waar moeten al die jongeren eigenlijk heen die nu ongeveer 1200,- verdienen? Op kamers? Daar is een tekort van. Sociale woningbouw? Ellenlange wachtlijsten. Vrije sector? Niet te betalen met dit salaris.



Waarom het advies dat de dochter dan maar op zichzelf zou moeten wonen?
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
Het zijn inkomsten in een gezin Lupine. Daar gaat het om. Hoe het binnenkomt maakt niet uit. Feit blijft dat het inkomsten zijn.

Het is zuur dat men dan niet kan sparen, of dan uit huis moet met daarbij ook kosten. Maar het geld groeit niet meer aan de bomen in Nl.
Alle reacties Link kopieren
quote:VivaFleur schreef op 18 april 2012 @ 17:08:

Waar moeten al die jongeren eigenlijk heen die nu ongeveer 1200,- verdienen? Op kamers? Daar is een tekort van. Sociale woningbouw? Ellenlange wachtlijsten. Vrije sector? Niet te betalen met dit salaris.



Waarom het advies dat de dochter dan maar op zichzelf zou moeten wonen?Dan maar bijdragen toch? Ik vind het niet zo heel ver gezocht.
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 18 april 2012 @ 16:56:

Mja, dit meisje is 22 he? Ze kan ook op zichzelf gaan wonen.....En wie schiet daar iets mee op? Is Nederland beter af als dit meisje op zichzelf gaat wonen? Lijkt me niet. Het lijkt me redelijk dat de uitkering van moeders iets wordt gekort, want dochter kan natuurlijk bijdragen in de kosten van de huishouding, huur etc., maar om dochter nu 100% voor alles op te laten draaien klopt m.i. niet
Heeft de moeder geen recht op Wajong, als ik het zo lees namelijk wel. Heeft ze dat al nagevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Even de precieze regels:

Woont u samen met uw meerderjarig (klein)kind of (een van) uw ouders? Dan zijn er nieuwe regels. Ouders en volwassen (klein)kinderen die op één adres wonen, krijgen vanaf 2012 samen één bijstandsuitkering. De inkomsten en het vermogen van alle gezinsleden van 18 jaar of ouder tellen mee bij het wel of niet recht hebben op een bijstandsuitkering, en voor de hoogte daarvan..



Als gezinsleden inkomsten hebben, worden die van de bijstandsuitkering afgetrokken.

Het gaat dan bijvoorbeeld om inkomsten uit: werk, AOW, pensioen, WW-, WAO-, WIA-uitkering.

Een verandering is dus dat het inkomen van meerderjarige inwonende (klein)kinderen of ouders meetelt.

Er zijn een paar uitzonderingen. Inkomsten die niet worden meegeteld zijn bijvoorbeeld:

* inkomsten uit studiefinanciering en eventuele bijbaan (tot een bedrag van ¤ 1.059,49 p.m.)

* inkomsten van een zorgbehoevende, als er een AWBZ-indicatiebesluit is voor 10 uur of meer p.w.

* inkomsten uit een Wajong-uitkering.



Als uw kind van 16 of 17 jaar een bijbaantje heeft, en daarmee veel geld verdient, dan wordt zijn of haar inkomsten bóven de ¤ 827,- per maand verrekend met uw uitkering.



Je tante hoeft dus niet heel de uitkering in te levern als ik het zo lees, zie de 1e regel!
Alle reacties Link kopieren
quote:jeane_avril schreef op 18 april 2012 @ 17:06:

[...]

Ben ik het ergens met je eens, anderzijds is het echt niet overal even makkelijk om een woning te vinden als je net begint met werken en nog geen lange wachttijd hebt opgebouwd. Velen om mij heen hopten van kamer naar kamer, en degenen die dat niet wilden woonden of bij hun ouders of ze hadden rijke ouders die een pand konden kopen en daarin een stel jonge mensen zetten.Ik weet heus wel dat het niet gemakkelijk is, heb me op mijn 18e ook scheel betaald voor een k*tkamertje, ben er niks slechter van geworden hoor.
quote:vrouwke_theelepel schreef op 18 april 2012 @ 17:07:

[...]



of toch maar een opleiding gaan volgen. Dan geldt die regeling namelijk niet.MBO' ers kunnen rond hun 18e / 19e klaar zijn met hun opleiding
Ik denk dat de regering niet doorheeft dat er onder deze verdienende kinderen veel mantelzorgers zitten. Ik zie nu bij mijn doelgroep dat de kinderen uit huis gaan en de ouders een beroep gaan doen op overheidsgeld voor zorg (zoals hulp in de huishouding, ondersteuning bij adl en financiën) en dit toegewezen krijgen. Omdat de kinderen snel uit huis gaan nu kunnen ze niet altijd in de buurt blijven wonen door het gebrek aan huizen. Lijkt me een duur grapje voor de overheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:alfa-man schreef op 18 april 2012 @ 17:09:

[...]

En wie schiet daar iets mee op? Is Nederland beter af als dit meisje op zichzelf gaat wonen? Lijkt me niet. Het lijkt me redelijk dat de uitkering van moeders iets wordt gekort, want dochter kan natuurlijk bijdragen in de kosten van de huishouding, huur etc., maar om dochter nu 100% voor alles op te laten draaien klopt m.i. nietEn wat nu als dochter al 45 is? (voor mij verandert dat gevoelsmatig een hoop, maar het blijft in feite dezelfde situatie).
Alle reacties Link kopieren
Dat durf ik niet te zeggen. Weet alleen dat zij al heel lang een bijstandsuitkering heeft.

Haar dochter is geestelijk ook niet helemaal in orde. Durft bv niet alleen te slapen en is erg afhankelijk. Daarom woont ze ook nog thuis.
Alle reacties Link kopieren
Buiten bijstand, krijgt deze mevrouw waarschijnlijk ook nog. Huurtoeslag, zorgstoeslag en kinderbijslag.

Ook dochter kan met haar inkomen rekenen op toeslagen.



Ik vind het ook erg vervelend dat sommige families in de problemen komen, maar vergeet niet dat er zéér veel misbruik gemaakt wordt. Véél zwart gewerkt wordt naast een uitkering. Dat is gewoon niet te betalen in deze tijd van algehele bezuinigingen. Ook werkende mensen gaan er op achteruit, salarissen worden bevroren, pensioenen worden gekort, langer doorwerken etc.
quote:liv_1 schreef op 18 april 2012 @ 17:02:

Waarom krijgt ze een uitkering en geen wao?En de WAO is geen uitkering?
Alle reacties Link kopieren
Ben het eens met nummerzoveel. Het is raar als een 22-jarige op kosten van de staat mag sparen. Hoe vervelend de situatie ook is. Het lijkt natuurlijk wel oneerlijk omdat het meisje in een doorsneegezin waarschijnlijk gewoon wel die kans had gehad.

Maar goed, ze woont niet in een doorsnee gezin. Wellicht is het voor haar juist fijn om het huis uit te gaan. Lijkt mij namelijk ook niet makkelijk om met een ziekemoeder te leven. Ik kan mij voorstellen dat ze er nog behoorlijk wat zorgtaken bij heeft.

Ze is al 22, tijd om op eigen benen te gaan staan lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 18 april 2012 @ 17:11:

[...]

MBO' ers kunnen rond hun 18e / 19e klaar zijn met hun opleiding En als je ouders dan een uitkering hebben en jij thuiswoont, dan kun je aan de slag en het gezin onderhouden óf verder leren. Verdien je later nog meer ook.
Alle reacties Link kopieren
Meerdere uitkeringen op één adres is twijfelachtig maar zoals het nu is geregeld en uit het voorbeeld van to blijkt, heeft alleen maar nadelen.

De tante wordt er niet beter van, de dochter eigenlijk ook niet.

Ze leert nu niet dat werken loont, want ze moet op haar 22 ste al een heel gezin onderhouden. Op deze manier wordt armoede van de ene generatie naar de andere doorgegeven.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:achnein schreef op 18 april 2012 @ 17:12:

Ik denk dat de regering niet doorheeft dat er onder deze verdienende kinderen veel mantelzorgers zitten. Ik zie nu bij mijn doelgroep dat de kinderen uit huis gaan en de ouders een beroep gaan doen op overheidsgeld voor zorg (zoals hulp in de huishouding, ondersteuning bij adl en financiën) en dit toegewezen krijgen. Omdat de kinderen snel uit huis gaan nu kunnen ze niet altijd in de buurt blijven wonen door het gebrek aan huizen. Lijkt me een duur grapje voor de overheid.



Dat denk ik ook.



Daarnaast gaan de kinderen van onterechte uitkeringstrekkers hier ook onder lijden. Die kinderen kunnen er niks aan doen dat pa of ma te lui is om te werken, maar moeten nu wel daarvoor betalen of het huis uit zodra ze werk hebben. Of ouders die wel willen werken, maar nergens aan de bak komen omdat ze te oud zijn bijvoorbeeld vallen hier ook onder.
Alle reacties Link kopieren
quote:rozenstruikje schreef op 18 april 2012 @ 17:09:

[...]





Dan maar bijdragen toch? Ik vind het niet zo heel ver gezocht.Ja ben ik met je eens om jongeren te laten bijdragen. Alleen lijkt het me beter om de jongere een soort van kostgeld te laten betalen ipv met het salaris het hele gezin te laten onderhouden.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
quote:achnein schreef op 18 april 2012 @ 17:13:

[...]



En de WAO is geen uitkering?Ja wel, maar geen bijstand. En op de WAO (of wajong?) wordt mss niet gekort?
quote:vrouwke_theelepel schreef op 18 april 2012 @ 17:12:

[...]





En wat nu als dochter al 45 is? (voor mij verandert dat gevoelsmatig een hoop, maar het blijft in feite dezelfde situatie).Familie van mij (midden 50) is uit huis gegaan om korting te voorkomen. Moeder van 95 moet nu allerlei zorg krijgen voor de gemeente en zit alleen in dat huisje. Voor die tijd heeft ze nooit zorg gehad, want dat deed haar dochter allemaal. Nu moet er iemand komen om te wassen, personenalarmering, tafeltje dekje en iemand voor het huishouden. Duuuuur!
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 18 april 2012 @ 17:06:

[...]





Goeie vraag Liv1 (haaaai!! )





Als je ziek bent en daardoor niet kan werken, dan kunnen ze toch je kinderen hun salaris niet meerekenen en jouw uitkering korting.

In de mevrouw van to het geval kan de dame niet eens werken door psyche nood. Dat zou toch te gek voor woorden zijn.



Als je niet kan werken door handicap is dat een trieste zaak en dan ook nog de uitkering korten.
Alle reacties Link kopieren
quote:kopjekoffie70 schreef op 18 april 2012 @ 17:14:



Ze leert nu niet dat werken loont, want ze moet op haar 22 ste al een heel gezin onderhouden. Op deze manier wordt armoede van de ene generatie naar de andere doorgegeven.dit is waar ik ook bang voor ben, het werken ontmoedigen is echt een averechtse uitwerking!
life ain't a perfect story, write it while you live it
Heeft het studerende kind naast de studiefinanciering ander inkomen waardoor het totale inkomen per maand uitkomt boven het bedrag van ¤ 1059,49, dan wordt het meerdere gekort op de gezinsbijstand. (Zie ook onder huishoudinkomen). Is het inkomen duurzaam boven deze grens, dan is het onderwijs volgende kind aan te merken als gezinslid (al dan niet WWB-rechthebbend – maar zowel van een rechthebbend als van een niet-rechthebbend kind telt het vermogen mee bij de vermogenstoets voor het gezin; de regels voor inkomensverrekening bij een rechthebbend kind is echter anders dan bij een niet-rechthebbend kind).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven