Geld & Recht alle pijlers

Uitkering stopt met inwonend werkend kind

18-04-2012 16:53 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Mijn tante heeft al heel lang een bijstandsuitkering. Zij is psychisch niet in orde en heeft geen sollicitatieplicht. Haar dochter en zoon wonen bij haar. Dochter werkt, verdient 1200 euro en zoon zit in havo 4.

Nu de nieuwe wet ingaat per juli betekent dit voor haar dat haar uitkering stop wordt gezet en dat haar dochter haar en haar zoon moet gaan onderhouden.

Wat vinden jullie hier nou van?

Ikzelf vind dit belachelijk. Ik zou het wel begrijpen als er meerdere uitkeringen op 1 adres verkregen worden maar dit kan ik niet begrijpen! Hoe kan een meisje van 22 nou haar moeder en broertje onderhouden van nog geen 1200 euro?

Hoor graag jullie mening
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 18 april 2012 @ 16:56:

Ik vind het ook heel raar en ik denk ook dat dit fraude in de hand gaat werken. Kinderen gaan zich inschrijven op andere adressen bijvoorbeeld. Ik ken iemand die daar al mee bezig is.Ja dat weten ze toch van tevoren wel dat er veel kinderen nu ergens anders gaan inschrijven ik geef ze geen ongelijk.En sommige zeggen op hun eigen wonen ja makkelijk gezegd,je moet lang wachten voordat je iets krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:redband schreef op 18 april 2012 @ 17:20:

[...]



En als ze er zelf voor hebben gekozen om vader of moeder op deze manier te helpen?



Ook dan lijkt ondersteuning me fijn voor ze. Als kind heb je ook de ruimte nodig om je eigen leven te ontwikkelen. Maar goed dit zijn idd eigenkeuzes en het is altijd moeilijk als je in je keuzes beperkt wordt.



Overigens is het volgens mij niet zo dat de gehele uitkering van de mevrouw uit het voorbeeld wordt gestopt. Ze krijgt minder uitkering omdat de dochter boven die norm zit. Als ik het goed lees is het 200 minder per maand. Waarbij dochter wel haar loon behoudt.
Alle reacties Link kopieren
Er gaat altijd wel iemand piepen, bij elke wet. De een als hij gekort wordt bij misbruik en de ander als hij van zijn geld het onderhoud van inactieven moet bekostigen.
it's a big club and you ain't in it
quote:granadino schreef op 18 april 2012 @ 17:32:

[...]



Ja dat weten ze toch van tevoren wel dat er veel kinderen nu ergens anders gaan inschrijven ik geef ze geen ongelijk.En sommige zeggen op hun eigen wonen ja makkelijk gezegd,je moet lang wachten voordat je iets krijgt.

Tja, dan krijg je de tandenborstel controle aan de deur.

Deze hele regeling klopt voor geen kant.
Alle reacties Link kopieren
quote:granadino schreef op 18 april 2012 @ 17:32:

[...]



Ja dat weten ze toch van tevoren wel dat er veel kinderen nu ergens anders gaan inschrijven ik geef ze geen ongelijk.En sommige zeggen op hun eigen wonen ja makkelijk gezegd,je moet lang wachten voordat je iets krijgt.Ik word even getriggerd door de zin: je moet lang wachten voordat je iets krijgt. Ik vind het een hele afhankelijke opstelling, waarbij je ervan uitgaat dat de overheid wel van alles voor iedereen moet regelen. Waar is je eigen verantwoordelijkheid?
Alle reacties Link kopieren
quote:VivaFleur schreef op 18 april 2012 @ 17:27:

Het wel jammer dat dit soort wetten erdoor heen komen. Dat er mensen zijn die misbruik maken van de vele uitkeringen en toeslagen weet ik en daar moet ook iets aan gedaan worden.

Waarom wordt er dan geen energie gestopt in het bundelen van alle toeslagen en uitkeringen? Dan weet je wat elke voordeur ontvangt.

Deze wet kan slecht uitpakken voor de economie. Juist omdat minder werken of vroegtijdig uit huis gaan wordt gestimuleerd.

En dan nog inderdaad de mantelzorg, samenwonen is nog altijd goedkoper ook ivm steun van elkaar.





Er zijn uitzonderingen voor mantelzorgers, maar dan MOET er wel een AWBZ indicatie zijn. Deze wet wordt volgens mij veel te negatief uitgelegd.

Vroeg uit huis gaan wordt volgens mij juist niet gestimuleerd, doorleren wél. MBO, HBO, Middelbaar onderwijs etc. Dan mag je een dikke duizend euro per maand bijverdienen.

In deze tijd moet iedereen inleveren en voor schrijnende gevallen kun je bij de gemeente aankloppen.

Mensen met een laag iq of mensen die hier moeite mee hebben, kunnen bij verschillende instanties terecht om hier hulp bij te krijgen.

Het verschil is, dat het niet meer allemaal vanzelfsprekend is. Ik ontken niet dat er mensen zijn die het moeilijk gaan krijgen. Maar op dit moment worden een dikke 300 duizend mensen onderhouden door de staat via een bijstandsuitkering. Een bijstandsuitkering krijg je als 'overbrugging' tot je een neiuwe baan hebt en geen aanspraak kunt maken op AOW, WAO of WW.



300 duizend!!!! mensen die in principe allemaal kunnen werken, want ze hebben geen recht op AOW, WW of WAO. (ik begeef me op glad ijs, maar ik schrijf ook in principe)
Er bestaat nog steeds enorme wachtlijsten voor huurwoningen ! Zelfs voor 1 kamer woningen
quote:Liselotte4 schreef op 18 april 2012 @ 17:36:

[...]





Ik word even getriggerd door de zin: je moet lang wachten voordat je iets krijgt. Ik vind het een hele afhankelijke opstelling, waarbij je ervan uitgaat dat de overheid wel van alles voor iedereen moet regelen. Waar is je eigen verantwoordelijkheid?

Hoe zie je dat voor je? Moet iemand zelf een huis gaan bouwen? Want aan alles is een tekort: studentenkamers, gewone huizen, flats. Veel mensen kunnen niet terecht in de vrije sector ivm de inkomenseisen.



Toevoeging: in mijn woonplaats moet je voor een studentenkamer een meettijd van 2,5 jaar hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinaasappellikeur schreef op 18 april 2012 @ 17:37:

[...]

Deze wet wordt volgens mij veel te negatief uitgelegd.

Vroeg uit huis gaan wordt volgens mij juist niet gestimuleerd, doorleren wél. MBO, HBO, Middelbaar onderwijs etc. Dan mag je een dikke duizend euro per maand bijverdienen.





Dat is dan ook de enige verstandige keuze om te maken in deze gevallen. Maar dan nog, sommigen zijn al uitgeleerd met hun 22e. Hebben al een MBO afgerond en zijn gewoon net begonnen met werken. Dan maar studeren om niet te hoeven betalen? Vind ik ook krom.

Punt is gewoon dat jongeren best kunnen meebetalen in het gezin, maar werken moet nog wel lonen in mijn ogen.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
Heb zelf ook particulier gehuurd met een salaris van 1200.



Andere optie is dat je de inkomensdaling accepteert. Je hebt in het voorbeeld geval dan nog steeds een inkomen van 2200.
quote:_lupine_ schreef op 18 april 2012 @ 17:00:

[...]





Kinderen met ouders die een uitkering hebben worden op deze manier wel gedwongen om óf (financieel) voor kun ouders te gaan zorgen óf om het huis uit te gaan.



Het meisje dat ik ken is iets van 22 jaar, net afgestudeerd. Ze wil graag thuis blijven wonen en geld sparen, maar dan kan ze dus wel vergeten. Zij wordt i.m.o. benadeeld, omdat haar moeder een uitkering heeft.Kan ze zich dan niet bij iemand anders inschrijven? Gewoon bij familie die geen uitkering hebben waardoor ze er niet financieel door benadeeld worden?
Zo, lief kind, je salaris wordt rond 1200 euro? Mag ik even je loonstrookje chekken? Mooi, mag je nu vertrekken.

Pak je rugzak maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:VivaFleur schreef op 18 april 2012 @ 17:42:

[...]





Dat is dan ook de enige verstandige keuze om te maken in deze gevallen. Maar dan nog, sommigen zijn al uitgeleerd met hun 22e. Hebben al een MBO afgerond en zijn gewoon net begonnen met werken. Dan maar studeren om niet te hoeven betalen? Vind ik ook krom.

Punt is gewoon dat jongeren best kunnen meebetalen in het gezin, maar werken moet nog wel lonen in mijn ogen.



Als dochter denk dat het niet zal lonen, en besluit thuis te gaan zitten, dan vallen ze geheid door de mand, aangezien er verpliichte huisbezoeken komen.



Dan werken niet loont, vind ik een belachelijke redenatie. Hoezo loont het niet? Je leert, doet ervaring op, brengt zo MEER geld het huis binnen dan een uitkering binnen brengt!



Ik vind het een k*tinstelling.



Er veranderd toch niks, in plaats van naar school gaan (waar het kind ook niet voor wordt betaald) gaat ze naar haar werk.

Ze haalt méér geld binnen dan een uitkering. Als er geen zicht is op een beter salaris, kan er een aanvulling via de gemeente worden aangevraagd.

Kinderen die net van school/ studie afkomen worden buiten deze regeling gehouden.



Ze zal een groot deel kwijt zijn aan vaste lasten maar houdt geheid meer over dan ze voorheen als zakgeld kreeg!!
De moeder is psychisch niet in orde, heeft geen sollicitatie plicht. Waarschijnlijk houd de dochter op deze manier het gezin bij elkaar!
Alle reacties Link kopieren
Wie tellen niet mee als gezinslid?

Voor de bijstand hoeven sommige familieleden in 2012 niet als gezinslid te worden meegerekend. Hun inkomsten tellen dan ook niet mee voor de gezinsuitkering. Het gaat om:



1 een gezinslid dat zorgbehoevend is; de regels hiervoor zijn zo streng dat vrijwel niemand hieraan voldoet. Een wassen neus dus



2 een thuiswonend kind van 18 jaar of ouder dat onderwijs volgt dat door de overheid is gefinancierd, of studiefinanciering (WSF) of een tegemoetkoming scholieren (WTOS) krijgt of kan krijgen. En dat in totaal minder dan ¤ 1.059,49 per maand aan inkomsten heeft; Hierbij gaat men er vanuit dat je maximaal leent bij DUO, in werkelijkheid mag je dus ongeveer 400 euro bijverdienen met een bijbaantje



3 thuiswonend voormalig pleegkind van 18 jaar of ouder;



4 huisgenoten die bij u een kamer of etage huren of waarmee u in een studentenhuis woont.



De gezinsuitkering is ¤ 1.269,60, ongeacht met hoeveel mensen je hiervan moet rondkomen. Andere inkomens van mensen die tot het gezin behoren worden volledig afgetrokken van de bijstandsuitkering. De huishoudinkomenstoets is inderdaad te streng en geeft jongeren in een bijstandsgezin weinig prikkels om te gaan werken. Daarentegen is het nu niet langer mogelijk dat een jongere die nog thuis woont bijstand kan aanvragen terwijl de ouders werken/uitkering ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
quote:anouar schreef op 18 april 2012 @ 17:26:

Dit is een hot item op dit moment in (schuld-)hulpverleningsland nu de gevolgen van deze bezuinigingsslag steeds voelbaarder worden.



Vooral situaties waar inwonende kinderen ouder dan 16 noodgedwongen worden uitgeschreven uit gba om aan deze maatregel te ontkomen. Heel vaak is er dan geen formeel vervolgadres en komen er weer allerlei andere problemen. Echt al fraaie staaltjes voorbij zien komen!



Zoals die 21 jarige die bij zijn alleenstaande moeder woont, beiden in de lvb-categorie qua IQ, zwak in alle opzichten maar samen redden ze het dan net. Zijn inkomen geldt als gezinsinkomen, hij raakt zijn baantje kwijt want "kortlontje en niet zo snugger". Vervolgens moet hij maand overbruggen om naar uwv-startbijeenkomst te kunnen om een uitkering aan te vragen. Hij krijgt een brief van UWV die hij amper snapt waarin dit vermeld staat, evenals de opdracht om te solliciteren naar "gepast werk".



Met die brief komt hij weken na die datum van de startbijeenkomst UWV naar maatschappelijk werk. Inmiddels is er al 2 maanden geen inkomen meer en zijn huur- en betalingsachterstanden ontstaan. Hij vraagt in het gesprek met MW wel 10 keer steeds agressiever (want kort lontje en stilaan wanhopig) hoe hij " aan die pasjes kan komen voor het UVW want dat is verplicht"



Blijkt uiteindelijk dat hij denkt dat dit bedoeld wordt met "gepast" werk...



Als het niet zo droevig was zou het grappig zijn. Not.En toch, hoe niet zo snugger ook, vind ik het gewoon te makkelijk om maar eens naar MW te stappen als het water steeds nader tot de lippen komt te staan, om daar even te eisen dat de boel opgelost moet worden. Als je niet afgerekend wordt op je fouten, maar altijd weer dat vangnet hebt, waar moet dan de prikkel vandaan komen het goed aan te pakken? En van je fouten te leren, bijvoorbeeld op de juiste datum verschijnen op zo'n bijeenkomst.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ksenija schreef op 18 april 2012 @ 17:26:

[quote]vrouwke_theelepel schreef op 18 april 2012 @ 17:02:

[...]

Het is een voorrecht om thuis te kunnen blijven wonen en sparen op je 22e. Dat kan dus inderdaad niet als je ouders een uitkering hebben, maar dat kan ook niet als ze je niet wíllen sponsoren.[/quote]



?Wat begrijp je niet? Dat ik het woord sponsoren gebruik voor het in het levensonderhoud van je kind voorzien waardoor dat kind het salaris kan sparen?
quote:jeane_avril schreef op 18 april 2012 @ 17:56:

[...]



En toch, hoe niet zo snugger ook, vind ik het gewoon te makkelijk om maar eens naar MW te stappen als het water steeds nader tot de lippen komt te staan, om daar even te eisen dat de boel opgelost moet worden. Als je niet afgerekend wordt op je fouten, maar altijd weer dat vangnet hebt, waar moet dan de prikkel vandaan komen het goed aan te pakken? En van je fouten te leren, bijvoorbeeld op de juiste datum verschijnen op zo'n bijeenkomst.Je hebt waarschijnlijk het niet helemaal gelezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miek_ schreef op 18 april 2012 @ 17:53:

Wie tellen niet mee als gezinslid?

Voor de bijstand hoeven sommige familieleden in 2012 niet als gezinslid te worden meegerekend. Hun inkomsten tellen dan ook niet mee voor de gezinsuitkering. Het gaat om:



1 een gezinslid dat zorgbehoevend is; de regels hiervoor zijn zo streng dat vrijwel niemand hieraan voldoet. Een wassen neus dus



2 een thuiswonend kind van 18 jaar of ouder dat onderwijs volgt dat door de overheid is gefinancierd, of studiefinanciering (WSF) of een tegemoetkoming scholieren (WTOS) krijgt of kan krijgen. En dat in totaal minder dan ¤ 1.059,49 per maand aan inkomsten heeft; Hierbij gaat men er vanuit dat je maximaal leent bij DUO, in werkelijkheid mag je dus ongeveer 400 euro bijverdienen met een bijbaantje



3 thuiswonend voormalig pleegkind van 18 jaar of ouder;



4 huisgenoten die bij u een kamer of etage huren of waarmee u in een studentenhuis woont.



De gezinsuitkering is ¤ 1.269,60, ongeacht met hoeveel mensen je hiervan moet rondkomen. Andere inkomens van mensen die tot het gezin behoren worden volledig afgetrokken van de bijstandsuitkering. De huishoudinkomenstoets is inderdaad te streng en geeft jongeren in een bijstandsgezin weinig prikkels om te gaan werken. Daarentegen is het nu niet langer mogelijk dat een jongere die nog thuis woont bijstand kan aanvragen terwijl de ouders werken/uitkering ontvangen.



Naar punt 4 kijkende verwacht ik dat de slimmeriken het volwassen kind als huurder laten inschrijven. De inkomsten uit de huur worden dan gekort, maar de uitkering blijft behouden.



Ik kan ze eigenlijk geen ongelijk geven.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Een buurvrouw van mij met psychiatrisch verleden heeft een kleine uitkering. Haar zoon van dertig woont bij haar en hij heeft eveneens psych. problematiek. Hij werkt via de sociale werkplaats. Buurvrouw krijgt geen tegemoetkomingen vanwege haar enigzins verdienende zoon. Er is haar al vaak geadviseerd om haar zoon via hulpverlening uit huis te zetten, maar dat kan en wil ze niet. Binnenkort verliest ze haar minimale uitkering en moet zoon dus met zijn sociale werkplaats inkomen het geld verdienen. Vraag me echt af hoe lang dat goed kan gaan .

Denk dat hij onder begeleiding moet gaan wonen en zij zal het eenzame kattenvrouwtje zijn die slecht kan zien.
Staat een artikel over vandaag in de Volkskrant



http://www.volkskrant.nl/ ... udtoets-in-bijstand.dhtml



Bepaalde huishoudens gaan dus zelfs een hogere uitkering ontvangen als het kind zich elders inschrijft, wat heus veel zal gebeuren.

Ik vind het een treurige maatregel.



TO als die vrouw door ziekte geen sollicitatieplicht heeft hoort ze dan niet in de WIA/WAO ipv in de bijstand.
Alle reacties Link kopieren
quote:kopjekoffie70 schreef op 18 april 2012 @ 17:59:

[...]





Naar punt 4 kijkende verwacht ik dat de slimmeriken het volwassen kind als huurder laten inschrijven. De inkomsten uit de huur worden dan gekort, maar de uitkering blijft behouden.



Ik kan ze eigenlijk geen ongelijk geven.Dat kan niet, kinderen tellen (bijna) altijd mee met het gezin. Zo makkelijk ligt het niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:achnein schreef op 18 april 2012 @ 17:16:

[...]



Familie van mij (midden 50) is uit huis gegaan om korting te voorkomen. Moeder van 95 moet nu allerlei zorg krijgen voor de gemeente en zit alleen in dat huisje. Voor die tijd heeft ze nooit zorg gehad, want dat deed haar dochter allemaal. Nu moet er iemand komen om te wassen, personenalarmering, tafeltje dekje en iemand voor het huishouden. Duuuuur!



Dat familielid had niet uit huis gehoeven want iemand van 95 ontvangt geen bijstandsuitkering.......

En daarnaast is er sprake van zorg uit de awbz-pot.
Alle reacties Link kopieren
quote:achnein schreef op 18 april 2012 @ 17:16:

[...]

Familie van mij (midden 50) is uit huis gegaan om korting te voorkomen. Moeder van 95 moet nu allerlei zorg krijgen voor de gemeente en zit alleen in dat huisje. Voor die tijd heeft ze nooit zorg gehad, want dat deed haar dochter allemaal. Nu moet er iemand komen om te wassen, personenalarmering, tafeltje dekje en iemand voor het huishouden. Duuuuur!Ik denk dat ze gewoon in huis hadden kunnen blijven, ze hadden alleen een AWBZ indicatie hoeven aanvragen voor de moeder. Als die zorgbehoevend is voor 10 uur of meer p.w. worden haar inkomsten niet meegeteld.
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
quote:schouderklopje schreef op 18 april 2012 @ 18:00:

Een buurvrouw van mij met psychiatrisch verleden heeft een kleine uitkering. Haar zoon van dertig woont bij haar en hij heeft eveneens psych. problematiek. Hij werkt via de sociale werkplaats. Buurvrouw krijgt geen tegemoetkomingen vanwege haar enigzins verdienende zoon. Er is haar al vaak geadviseerd om haar zoon via hulpverlening uit huis te zetten, maar dat kan en wil ze niet. Binnenkort verliest ze haar minimale uitkering en moet zoon dus met zijn sociale werkplaats inkomen het geld verdienen. Vraag me echt af hoe lang dat goed kan gaan .

Denk dat hij onder begeleiding moet gaan wonen en zij zal het eenzame kattenvrouwtje zijn die slecht kan zien.Ja, er komen schrijnende gevallen aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven