Geld & Recht alle pijlers

uitkeringsfraude melden?

18-08-2013 23:04 222 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, even een vraag naar jullie mening.....



Zouden jullie fraude melden als je wist dat iemand onterecht een uitkering ontvangt?



Het gaat niet om familie of een kennis/vriendin.

Het is een jong persoon zonder kinderen...



Ik hoor het graag, alvast bedankt.



P.s: en blijven je gegevens als melder echt anoniem?
Ik ben daar nogal hard in: ik zou het melden. Mits ik voor mezelf absoluut en voor 100% bewijs heb dat er fiks en met geen enkel schuldgevoel gesjoemeld wordt met een uitkering zou ik niet eens twijfelen.

Heel mijn voormalige, nog redelijk nieuwe, huisraad is door heel den lande verspreid naar mensen die het niet zo makkelijk hadden, echt letterlijk álles, van potten en pannen tot meubels en alles wat daar tussen zit, helemaal gratis en voor niks. Superlieve mensen ontmoet die door omstandigheden financieel totaal klemvast zaten en die gunden we het meer dan. Dus een ego-klotewijf ben ik niet. Maar ik geef dan wel spullen weg maar hoef niet ook nog eens bestolen te worden door uitkeringsrekkers die al zat geld krijgen van de staat (de belastingbetaler dus).

Maar als iemand die van "ons"(lees: de belastingbetaler) geld de boel loopt te verkloten door uitkeringsfraude te plegen zal ik niet schromen ze aan te melden.

Ik hou me als brave burger aan alle regels, betaal mijn rekeningen en koop niks waar ik het geld niet voor heb, op de pof kopen is helemaal uit den boze. Zo hoort een ieder het te doen, wat je niet hebt kun je niet uitgeven. Simpel, klaar en helder.

Dus wie willens en wetens fraudeert met nota bene een uitkering zou ik zonder enige gêne "verklikken", zeker als diegene er potdorie ook nog trots op is . Die verlink ik zonder ook maar met mijn ogen te knipperen.

Wat fijn dat ik zulke figuren niet in directe kring ken. Ik heb ook geen werkster want mijn poten staan niet links-om dus kan zelf mijn eigen plee's wel schoonhouden.
quote:juracarboon schreef op 18 augustus 2013 @ 23:16:

Ik kan er niet te veel over zeggen wegens herkenning, maar ik ken de situatie zeer goed. In grote lijnen gaat het erom dat die persoon een goede baan heeft opgezegd om voor een nieuwe liefde naar de andere kant van het land te verhuizen.

Daar ( echt een boerendorp) is geen werk. Dus met behulp van oude werggever is fraude gepleegd om het recht op een uitkering te krijgen.





Het gaat dus niet om bijstand maar WW. Dan is het geen fraude. WW wordt aangevraagd als de werkgever kan aantonen dat je boventallig bent. Zo te lezen kwam het gewoon alle partijen goed uit.



Waar maak je je druk om



Ik heb trouwens altijd een zwarte werkster gehad. Altijd vrouwen die in de bijstand zaten en met moeite het hoofd boven water konden houden en die dan zwart bij mij en mijn kennissen poetsten.



Ik moet er niet aan denken dat iemand met het heilig vuur zo iemand er bij lapt die een paar centen erbij verdient.



Ja, het is fraude. Zolang grootverdieners in de zorg nog gouden handdrukken krijgen voor een paar maanden werk en bankiers de boel grof bedonderen maak ik me niet druk om die paar centen die een bijstandsmoeder bijverdient. Ik steun haar zelfs.
Alle reacties Link kopieren
quote:single-lady schreef op 19 augustus 2013 @ 17:52:

[...]

Ja, het is fraude. Zolang grootverdieners in de zorg nog gouden handdrukken krijgen voor een paar maanden werk en bankiers de boel grof bedonderen maak ik me niet druk om die paar centen die een bijstandsmoeder bijverdient. Ik steun haar zelfs.



Fraude is fraude. Het helpt niet om naar anderen te wijzen dat jouw fraude dan minder fraude wordt.



Met jouw redenering zou het zo zijn dat het niet erg is als ik jouw Ipad steel, omdat er mensen zijn die 3 Ipads tegelijk stelen. En voor de mensen die 3 Ipads tegelijk stelen, is het ook niet zo erg, want er zijn mensen die 5 Ipads tegelijk stelen.. Enz enz. Er is altijd wel een voorbeeld te bedenken wat nog meer is dan wat jij zelf hebt gedaan, maar dat maakt jouw eigen oneerlijkheid niet minder erg.
Het is altijd makkelijk uitdelen van andermans geld.
quote:medina schreef op 19 augustus 2013 @ 17:58:

[...]





Fraude is fraude. Het helpt niet om naar anderen te wijzen dat jouw fraude dan minder fraude wordt.



Met jouw redenering zou het zo zijn dat het niet erg is als ik jouw Ipad steel, omdat er mensen zijn die 3 Ipads tegelijk stelen. En voor de mensen die 3 Ipads tegelijk stelen, is het ook niet zo erg, want er zijn mensen die 5 Ipads tegelijk stelen.. Enz enz. Er is altijd wel een voorbeeld te bedenken wat nog meer is dan wat jij zelf hebt gedaan, maar dat maakt jouw eigen oneerlijkheid niet minder erg.



Fijn dat jullie het allemaal zo goed weten. Mijn hulp heeft al jaren reuma. Vroeger kwamen zulke patienten in de wao terecht. Nu zit ze in de bijstand. Een paar uurtjes poetsen in de week gaat best. Een volle week werken gaat niet. Er is geen wit werk waar ze voor in aanmerking komt want laagopgeleid.



Je weet niet hoe het is om al jaren in de bijstand te zitten, ik zie dat van dichtbij en draag op mijn manier een steentje bij. Ik vind het een groot verschil als een directeur van de zuidzorg waar massa ontslagen zijn, een paar ton krijgt voor 7 weken werk.
Oh, dan is het goed.
quote:medina schreef op 19 augustus 2013 @ 17:58:

[...]





Fraude is fraude. Het helpt niet om naar anderen te wijzen dat jouw fraude dan minder fraude wordt.



Met jouw redenering zou het zo zijn dat het niet erg is als ik jouw Ipad steel, omdat er mensen zijn die 3 Ipads tegelijk stelen. En voor de mensen die 3 Ipads tegelijk stelen, is het ook niet zo erg, want er zijn mensen die 5 Ipads tegelijk stelen.. Enz enz. Er is altijd wel een voorbeeld te bedenken wat nog meer is dan wat jij zelf hebt gedaan, maar dat maakt jouw eigen oneerlijkheid niet minder erg.



Dat dus.

Als je zelf boeltje niet gewoon op orde hebt hoeft een ander daar niet onder te lijden.

Maar ja, iedereen wil maar hébben, hébben en hébben en als een ander daarvoor moet dokken deert ze niet, als ze maar hébben wat de buren ook hebben, maakt niet uit hoe, lenen is zó easy (gelukkig is dat aan banden gelegd). Die hele heb-cultuur zie je al bij kinderen, die moeten alles wat een ander kind ook heeft. Dat gaat vast helemaal goed komen in de toekomst met die generatie



Uiteindelijk zijn de eerlijke mensen de dupe van fraudeurs want hoe meer er gefraudeerd wordt, des te strenger de controles en regels.

Wat u niet wilt dat u geschied en zo.

Van mij mogen ze heel veel subsidies die een soort van standaard zijn afschaffen en het per geval bekijken ipv zomaar lukraak geld uit te delen. Wie er recht op heeft krijgt het, wie een spelletje speelt niet.

Enne, al dat geld aan uitkeringen en kinderbijslag naar het buitenland? Die discussie ga ik niet eens aan want dan ga ik boos worden.

Uitkeringen uitsluitend naar ingezetenen van NL die hier ook wonen.
quote:flakes schreef op 18 augustus 2013 @ 23:08:

Ja natuurlijk! Ook bij de andere omstandigheden. Het is zeer Nederlands om niet te willen klikken, maar wel om te klagen dat het niet goed geregeld is.En dan zijn diegenen die het wel echt nodig hebben straks de lul.
Maggie wist het zo fraai te formuleren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 19 augustus 2013 @ 17:39:

[...]



Laat me raden: je komt niet aan dat gemiddelde Bij ons in de groep hebben we altijd last van een of andere dominante hippe-stier. Waar komen ze toch vandaan?
Leven en beleven
quote:juracarboon schreef op 19 augustus 2013 @ 01:08:

@ girlmusic: hij zei letterlijk tegen mij dat hij en zijn werkgever iets niet volgens de regels hadden gedaan, zodat hij voorlopig een uitkering zou ontvangen.

Ik heb er eigenlijk niks van gezegd, want het is maar een ( nu dus ex) collega ( soort van ). Mijn collega die er bij was zei eigenlijk gelijk al tegen hem dat hij hier mee moest oppassen.Dus je wilt melden dat je baas en voormalige collega samen ontslag in wederzijds goedvinden hebben afgesproken zodat hij in aanmerking kwam voor WW? Goed idee.
quote:Maryemma schreef op 19 augustus 2013 @ 18:15:

[...]





Dus je wilt melden dat je baas en voormalige collega samen ontslag in wederzijds goedvinden hebben afgesproken zodat hij in aanmerking kwam voor WW? Goed idee.







TO, hou op met dat huilie-gedrag, dit is geen fraude.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet melden, het is alsof je iemand aangeeft die een keer in een rivier staat te plassen, terwijl een ander tankwagens vol loost.
Leven en beleven
quote:watermanneke schreef op 19 augustus 2013 @ 18:19:

Ik zou het niet melden, het is alsof je iemand aangeeft die een keer in een rivier staat te plassen, terwijl een ander tankwagens vol loost.
quote:watermanneke schreef op 19 augustus 2013 @ 18:19:

Ik zou het niet melden, het is alsof je iemand aangeeft die een keer in een rivier staat te plassen, terwijl een ander tankwagens vol loost.



Ja, en als die rivier overloopt door al die pissende lieden en jouw huis letterlijk onder water staat ga je wél blaten?

PvdA-praat.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat je hier enkel de oude werkgever mee hebt misschien.



Ik zeg niet melden zeg.

Maar hou sowieso niet van klikken. Als het zo was geweest dat die zwart uitbetaald krijgt en daarnaast een uitkering, dan is het anders. Maar hij moet gewoon solliciteren enzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:thaorchid schreef op 19 augustus 2013 @ 18:24:

[...]

PvdA-praat.Ik weet niet wat je daarmee bedoelt, maar de VVD wordt ook wel geassocieerd met creatief boekhouden en dat is wat ik bedoel met de tankwagens.
Leven en beleven
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je het willen melden? Wat win jij ermee?

En waarom zou je iemand willens en wetens in de problemen willen brengen?



En je zegt dat ie een (ex)collega is. Dus de frauderende werkgever is ook jouw werkgever?
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:watermanneke schreef op 19 augustus 2013 @ 18:19:

Ik zou het niet melden, het is alsof je iemand aangeeft die een keer in een rivier staat te plassen, terwijl een ander tankwagens vol loost.

Wanneer je er maar lang genoeg over praat, is niets meer 'erg'; je kunt namelijk altijd een case bouwen voor je eigen standpunt.



In dit land hanteren we de wet. Die bepaalt of iets mag of niet mag. Ben je het niet eens met die wet, dan staat het je vrij om gebruik te maken van je passief of aktief stemrecht.



Naar een ander wijzen en/of iemand een 'verrader' noemen omdat diegene niets anders wil dan dat de wet voor iedereen geldt, is het omdraaien van het probleem en het schoonvegen van je eigen straatje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 19 augustus 2013 @ 18:35:

[...]



Wanneer je er maar lang genoeg over praat, is niets meer 'erg'; je kunt namelijk altijd een case bouwen voor je eigen standpunt.



In dit land hanteren we de wet. Die bepaalt of iets mag of niet mag. Ben je het niet eens met die wet, dan staat het je vrij om gebruik te maken van je passief of aktief stemrecht.



Naar een ander wijzen en/of iemand een 'verrader' noemen omdat diegene niets anders wil dan dat de wet voor iedereen geldt, is het omdraaien van het probleem en het schoonvegen van je eigen straatje.Wel 'grappig' dan dat altijd de kleine druppels op de plaat personen verlinkt worden, die een paar zwarte grijpstuivers bij hun uitkering optellen. Ik zie mensen hier nog niet de groot fraudeur verlinken. Nee, dan liever die kennis die je toch al niet te pruimen vond.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Ja, het 'ja maar hullie'-argument is erg populair.



Waarom zou een 'groot fraudeur' zich bezwaard voelen, wanneer uitkeringsfraude met de mantel der liefde bedekt wordt en de melder ervan zelfs als 'verrader' wordt aangemerkt?



De maatschappij, dat ben jij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 19 augustus 2013 @ 18:07:

[...]





En dan zijn diegenen die het wel echt nodig hebben straks de lul.





dat gebeurd nu toch al? De pot is leeg omdat jaren lang werkgever de wao dankbaar misbruikte voor hun overtollige personeel.



alles waar we aan hebben bijgedragen wordt nu afgeschaft omdat de pot op is maar de gene die er toen misbruik van maakte daar wordt de uitkering niet van afgepakt of gekort nee de gene die er evt nog in moeten komen die wordt het bijna onmogelijk gemaakt.



Ik zie het al jaren, we werden voor gek verklaard dat we nog werkte en ondertussen kreeg je te horen dat iemand met uitkering nodig op vakantie moest omdat hij zo hard (zwart) gewerkt had. wij hadden geen recht op het goedkope huurhuis waar zij inzaten omdat mijn man te veel verdiende en wij vrije sector moesten kijken (en dan nog opmerken "goh verdiend je man zoveel dan?) en zij zaten er met zwart werken en huursubsidie in en kwamen in de maand met meer thuis dan hij kon verdienen.



Daar kun je boos om worden maar heb nooit mensen aangeven,, we zeiden altijd "het zou niet mogelijk moeten zijn en meer controle op moeten komen" altijd gedacht dat het mooi was dat die voorzieningen er waren voor hen die het echt nodig hadden en de hoop dat als je het zelf nodig had het er voor jou ook zou zijn. Nee dus, potjes zijn leeggeroofd en jij kan alleen maar gaan leven met alle bezuinigingen en zien hoe het wordt afgebrokkeld. Maar nog zal ik die ander er nooit om verraden, en ik zie dat het al zeker niet meer zo makkelijk gaat als toen.



Alleen wel erg om te zien hoe de goede nu inderdaad onder die kwade van toen (en een klein deel nu) moeten lijden.



Het is iets dat al jaren aan de gang is en dankzij die verrijking plukken we nu de zure vruchten. Maar echt maak je het van dichtbij mee dan zie je dat het tegenwoordig niet meer zo makkelijk gaat en je bijna als crimineel wordt behandeld, heel vernederend en argwanend. weinig ondersteuning er is echt wel erg veel veranderd met vroeger.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tomatensaus schreef op 19 augustus 2013 @ 18:24:

Denk dat je hier enkel de oude werkgever mee hebt misschien.



Ik zeg niet melden zeg.

Maar hou sowieso niet van klikken. Als het zo was geweest dat die zwart uitbetaald krijgt en daarnaast een uitkering, dan is het anders. Maar hij moet gewoon solliciteren enzo.dat denk ik dus ook.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:watermanneke schreef op 19 augustus 2013 @ 18:27:

[...]





Ik weet niet wat je daarmee bedoelt, maar de VVD wordt ook wel geassocieerd met creatief boekhouden en dat is wat ik bedoel met de tankwagens.



Daarmee bedoel ik kortgezegd: alles eerlijk delen, nou sorry hoor maar sommige mensen verdienen terecht even een beetje meer geld dan een ander of wou jij een schoffelaar gelijk stellen met een man zoals de mijne die verantwoordelijk is voor zaken die jij je niet eens voor kunt stellen?

Die schoffelaar ligt niet wakker van deadlines en verantwoording voor anderen, mijn man en zovelen wél. Dus binnenharken van een uitkering staat toch écht pal tegenover die harde werkers die meer dan 70 uur per week werken voor het geld waar ook nog eens al die belasting vanaf gaat voor óók o.a. al die fraudeurs die uit die ruif meevreten?

Leg me dat dan maar uit: waarom zouden we dan fraudeurs NIET mogen verlinken?

En leg dan ook uit waarom de mensen met een terechte uitkering dan daar weer de dupe van moeten zijn?
Het gevoel dat je krijgt bij de voorwaarden voor je uitkering, heeft niets te maken met het voldoen aan de voorwaarden, Doddie. Dat ligt toch echt bij jezelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven