Geld & Recht alle pijlers

Uitvaartverzekering stopzetten?

24-07-2014 15:16 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben mij toen ik heel klein was al verzekerd bij de Dela (soort basisverzekering voor begrafenis of crematie). Toen ik 18 was, ben ik de premie zelf gaan betalen.



Inmiddels ben ik 35 en woon al 13 jaar samen met mijn vriend. Onze kinderen zijn inmiddels ook verzekerd op mijn polis, iets van 12 euro per maand betaal ik nu. Niet wereldschokkend veel, maar toch... Mijn vriend vindt het zonde, hij heeft geld genoeg om een eventuele uitvaart te betalen, mocht het nodig zijn.



Wat zouden jullie doen? Stopzetten of verzekerd blijven? Stel dat we ooit uit elkaar gaan, dan kan ik me natuurlijk gewoon opnieuw verzekeren.



Er zijn eigenlijk 3 dingen die me tegenhouden:

- stel dat ik me over 10 jaar, ik zeg maar wat, weer wil verzekeren, zou ik dan meer moeten betalen?

- mijn ouders waren not amused toen mijn zus een paar jaar geleden haar uitvaartverzekering opzegde, omdat ze ook voor haar zo lang hadden betaald. Maar ik vind dat eigenlijk niets met elkaar te maken hebben. Destijds hadden zij mijn begrafenis moeten betalen, nu doet mijn vriend dat.

- mijn gevoel dat je net zult zien dat er iets met mij of de kinderen gebeurt als ik die verzekering opzeg (slaat eigenlijk nergens op natuurlijk)



Bedankt alvast voor jullie meningen!
Heeft je vriend ook geld genoeg om tegelijk voor jou en je kinderen een uitvaart te betalen? Als je twee kinderen hebt, komt dat op ongeveer 24.000 euro.
Alle reacties Link kopieren
Waar maakt je vriend zich druk om zeg. 12 euro per maand of je hele spaarrekening geplunderd voor een uitvaart.



Ik zou het lekker zo laten. Zonde van al die jaren premie die is betaald.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 24 juli 2014 @ 15:18:

Heeft je vriend ook geld genoeg om tegelijk voor jou en je kinderen een uitvaart te betalen? Als je twee kinderen hebt, komt dat op ongeveer 24.000 euro.Daar dacht ik inderdaad ook al aan, maar ik wist niet dat dat zoveel kost. Hij kan dat wel betalen, ja, maar ik vind het wel heel veel geld. Dan kan ik beter die 12 euro per maand blijven betalen lijkt mij.
Ik heb ook een uitvaartverzekering en toen mijn dochter geboren werd, hebben we deze ook gelijk afgesloten. Ik betaal voor haar 2,50 per maand, voor mezelf iets van 11 euro.



Ik zou mijn eigen uitvaart + die van dochter kunnen betalen, maar dat is voor mij geen reden om die verzekering stop te zetten. Mocht ik mijn spaargeld bij leven nodig zijn, om wat voor reden dan ook, dan wil ik daar over kunnen beschikken, zonder na te denken over het feit dat ik dan mijn uitvaart niet meer kan betalen.



En mijn nabestaanden er mee laten zitten: nee, dat zal ik nooit doen.



En volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, ga je meer premie betalen naarmate je ouder bent als je instapt
Alle reacties Link kopieren
Een goede uitvaartverzekering neemt je meer uit handen dan alleen de kosten. Het is ook de begeleiding die je op zo'n moment hard nodig hebt. Wat je kan doen is goed kijken naar wat voor verzekering je hebt. Enkel een bedrag in handen of krijg je ook begeleiding. En als je nabestaande ook begeleiding krijgt is er dan ruimte voor eigen keuzes of wordt het een standaard riedeltje. Als je geliefde overlijdt staat je hoofd niet naar financiele rompslomp dus alleen daarom al zou ik de verzekering aanhouden. Maar wel goed kijken naar de inhoud van de verzekering en die eventueel aanpassen.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
DELA staat voor "deel elkanders lasten" ... dat zegt genoeg. Het is niet alleen de begranis die wordt betaald, maar de lasten worden je ook uit handen genomen. Bedenk dat je in rouw zit en dat het dan fijn is dat er iemand met je mee denkt over bloemen, volgautos, rouwadvertenties en een koffietafel.
Alle reacties Link kopieren
quote:pamelacourson schreef op 24 juli 2014 @ 15:16:

. Destijds hadden zij mijn begrafenis moeten betalen, nu doet mijn vriend dat.



En wie gaat het betalen als jij en je vriend over een x aantal jaren niet meer samen zijn?

Je kinderen, je ouders, je familie?
Wij zouden het wel kunnen betalen, een uitvaart voor ons vieren. Of drieën. Of alleen voor onze kinderen. God verhoede wat voor ellende er kan gebeuren.



Maar weet je? Ik wil niet naast mijn kinderen ook nog mijn spaargeld kwijt zijn. Vermoedelijk ben ik dan een flinke tijd niet in staat om te werken, ik kan mijn spaargeld dan waarschijnlijk wel beter gebruiken. Om een tijdje zonder zorgen intens verdrietig te kunnen zijn, bijvoorbeeld. Dan liever die 12 euro per maand.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar het is je vriend, niet je man... Hij is niet (wettelijk) verantwoordelijk voor je begravenis, maar dat zijn je kinderen, en indien hun niet in staat zijn, je ouders.



Bovendien: wie zegt dat je op het moment dat je overlijdt nog bij hem bent?



Als je over 10 jaar weer een verzekering afsluit, betaal je meer dan deze 12 euro
Helemaal eens met teedeekaa. Toen mijn ex partner overleed(wij hebben samen een dochter), was ik feitelijk 'niks' meer van mijn ex(gevoelsmatig was dat overigens anders). Onze dochter was toen 5. We konden op afspraak afscheid van hem nemen en ik vond dat mijn dochter zeer goed werd opgevangen en begeleid door degene die ons opving in de aula waar hij lag opgebaard.



Vooraf telefonisch een afspraak kunnen maken, wanneer we zouden kunnen komen. Ik werd ingelicht over 'hoe' ex er bij lag, zodat ik dochter wat meer kon vertellen etc etc.



Heel erg waardevol voor ons geweest.
Alle reacties Link kopieren
Nee! Verzekerd blijven!

Ik heb het van heel dichtbij meegemaakt dat iemand kwam te overlijden en geen uitvaartverzekering had. Dat gun je je naasten niet.
Alle reacties Link kopieren
Even zodat ik het snap hoor... Je vriend heeft genoeg geld om een uitvaart van meestal meer dan 10.000 euro te betalen, maar doet moeilijk over 12 euro per maand?



Als jij en je vriend uit elkaar gaan en hij op een of andere manier uit beeld verdwijnt, heb jij dan zelf genoeg geld om een uitvaart te betalen? Als dat antwoord nee is, dan lijkt me de investering van het wereldschokkende bedrag van 12 euro helemaal geen gek idee.
Alle reacties Link kopieren
Dat bedrag is per kwartaal.

Ik heb ongeveer dezelfde leeftijd en twee kinderen en betaal hetzelfde. Maar wel per kwartaal. Als ik jou was zou ik even nakijken. Toevallig is het kwartaal net begonnen dus ook net afgeschreven ;)
Bij mij is het per maand. 20 euro voor ons allevier.
Ik zou het erg onverstandig vinden om de verzekering op te zeggen. Je hebt het over je vriend, dus ik neem aan dat jullie niet getrouwd zijn. Je vriend hoeft of moet dan financieel idd helemaal niets wat jouw uitvaart betreft, omdat jullie wettelijk niets van elkaar zijn.



Je bent nu zelf verzekerd. Waarom jezelf afhankelijk maken? En wat als jullie uit elkaar gaan? Of er iets gebeurt waardoor hij zijn reserves zal moeten aanspreken? Of erger, hij overlijdt? En idd hartstikke zonde van de reeds betaalde premie. Je uitvaart moet je hoe dan ook een keer betalen, dan ga je daar toch niet onnodig spaargeld aan uitgeven als je ook een verzekering hebt.
Alle reacties Link kopieren
Een uitvaartverzekering is financieel niet nuttig, je kunt in principe beter zelf sparen. Maar dat is een theoretische benadering, in de praktijk kiezen veel mensen voor een verzekering omdat ze daarmee een stuk 'rust' kopen. Daar is niet zoveel mis mee.



Wat wel fout is is te denken dat een verzekering je werk uit handen neemt. Dat is onzin. Als je verzekerd bent, krijg je een begrafenisondernemer langs die is aangesloten bij je verzekeraar. Als je niet verzekerd bent, kun je zelf een begrafenisondernemer bellen. Die doet dan precies hetzelfde. Het grote voordeel is dat je dan veel meer keus hebt. En als je geen behoefte aan die keus hebt, kun je gewoon dezelfde bellen als die je anders gekregen zou hebben.



En verder is een verzekering onhandig als je unieke wensen hebt. Je krijgt een standaard-pakket en wat extra geld voor aanvullingen, maar geen/nauwelijks geld terug als je iets anders wilt. Een unieke kist die niet in de catalogus staat, je hebt zelf al een zaaltje dat je gratis kunt gebruiken (kerk, sportvereniging), je stuurt je rouwkaarten liever via internet? Dan krijg je dus nauwelijks geld 'terug', omdat zij zulke zaken gewoon groot inkopen.



Maar je hebt hem nu al. Als je geen geld terugkrijgt als je hem opzegt, is het waarschijnlijk slimmer om hem door te laten lopen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik zou het gewoon lekker laten lopen.



Toen mijn vader stierf was het best aangenaam om iemand op de stoep te hebben staan die alles regelde, zonder dat wij omkijken hadden naar de kosten. Tot een bepaald bedrag is gewoon verzekerd.



Maar vergis je niet. Als je begraven wilt worden, moet je nog een steen, die van mijn vader kostte rond de 6000 euro. Verder heb je de grafrechten, eventueel een verzekering tegen grafschennis, wij hadden geen passende kleding, er was maar een beperkt bedrag beschikbaar voor bloemen, we hebben nog extra betaald voor een advertentie...



Kortom, voor alle extraatjes, die je nu misschien niet meeverzekerd hebt, betaal je ook nog een fiks bedrag. Dus ik zou de basis fijn laten en als je vriend tegen die tijd nog steeds geld genoeg heeft, kan hij het altijd nog duurder maken. En als hij geen geld meer heeft (wie kan de toekomst voorspellen? Ik heb het afgelopen jaar rare dingen gezien), dan heb je in elk geval die basisverzekering.
Gek genoeg valt op een uitvaart af te dingen. Als je zakelijk bent, is dat zeer de moeite waard. Immers, uitvaartverzorging is commercieel en zij verdienen dik geld aan jouw verdriet. Niets mis mee, iedereen moet werken en geld verdienen maar vergeet niet dat aan een verzekering ook zeker nadelen zitten. Kijk daarom goed waarvoor je precies verzekerd bent.
@Handig met geld;



Ik snap je punt. Maar TO betaalt nu 12 euro, zij zegt per maand. Vanaf haar 18de, want ze was tot 18 meeverzekerd.



TO is nu 35. Ze heeft dus 17 jaar betaald, x 12 maanden x 12 euro is nog geen 2500 euro. En de kinderen zijn meeverzekerd. Voor 2500 euro kun je geen 3 uitvaarten zelf regelen.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk blijf je verzekerd.



Ook bijzonder verstandig om dat aan je kinderen mee te geven.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Klopt. Maar als TO 95 wordt, betaalt ze nog 60 jaar lang (al geloof ik dat je na x jaar inleggen niet meer hoeft te betalen). Als je dat geld op een spaarrekening zou hebben gezet, zou je uiteindelijk meer overhouden.



Dood ga je zeker, dat weet die verzekering ook. Alleen als je onverhoopt vroeg doodgaat heeft een verzekering nu, maar een overlijdensrisicoverzekering is dan goedkoper en simpeler op te zeggen.



Maar nu er eenmaal wat geld in die polis zit is afkopen waarschijnlijk minder gunstig. Hangt van de voorwaarden af.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Zou het geld wat in de afgelopen jaren dan `verloren` zijn? Wat gebeurd daarmee?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Hangt van de verzekering af. Als de premie oploopt gedurende het leven, is het een gewone risicoverzekering en zit er geen geld in de polis. Maar als de premie gelijk blijft, zou je in principe geld terug kunnen krijgen. Of ze dat ook doen of niet moet je vragen, maar ik denk dat je altijd veel minder terugkrijgt dan de polis 'waard' is. Zulke verzekeringen zijn niet de meest aardige in hun voorwaarden.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:Mylene_Valerie schreef op 24 juli 2014 @ 16:28:

Zou het geld wat in de afgelopen jaren dan `verloren` zijn? Wat gebeurd daarmee?



Gebruikt voor mensen die al dood zijn.



Je verzekert je huis ook tegen brand. Als er niets gebeurt, krijg je ook geen geld terug.



Dat is het enige ´voordeel´ van een uitvaartverzekering, je weet zéker dat ie ooit gebruikt gaat worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven