Geld & Recht alle pijlers

Vakantie en solidariteit

18-05-2016 13:02 421 berichten
Ik ben een beetje boos en het gaat om mijn zoon. Hij werkt nu 11 jaar onafgebroken en heeft nog nooit een zomervakantie gehad omdat hij geen kinderen heeft. Zijn bazen noemen dat solidariteit met collega's die wel kinderen hebben, die zouden de zomer nodig hebben om op vakantie te gaan en iemand zonder kinderen niet, maar daar klopt geen hout van, want kinderen hebben ook een lange meivakantie, een lange herfstvakantie en een lange kerstvakantie.

Als mensen zonder kinderen en vooral zij die geen kinderen willen, solidair moeten blijven, dan krijgen zij tot aan hun pensioen nooit een zomer te zien. Hoe solidair is dat dan?



Hoe staan jullie hier in en wat zijn de ervaringen? Ook een goede: Wat kan daar aan verandert?
Alle reacties Link kopieren
nou, daar gaan we weer...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De zomer is er ook buiten de zomervakantie. Soms wel meer dan in de vakantie. Dat neemt niet weg dat ik vind dat je gelijk hebt.
Alle reacties Link kopieren
Echt? Hij kan toch gewoon buiten de schoolvakanties verlof opnemen. Goedkoper en rustiger.
Hij heeft de ervaring dat er van hem gevraagd wordt om vakantiedagen op te nemen tijdens de kerstperiode. Lekker rustig inderdaad, maar hij moet dan wel de halve wereld over om een zonnetje te zien.
quote:Blondie68 schreef op 18 mei 2016 @ 13:06:

Echt? Hij kan toch gewoon buiten de schoolvakanties verlof opnemen. Goedkoper en rustiger.Het zou fijn zijn als dat een vrije keuze is, toch?
quote:himalaya schreef op 18 mei 2016 @ 13:05:

nou, daar gaan we weer... Ik ben nog nooit een dergelijk topic tegen gekomen, dus wat bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
Waarom kan hij niet eind augustus of september vrij nemen? Dan gaat de hele kinder-gemeenschap weer naar school cq werk.
Alle reacties Link kopieren
Geen kinderen, maar wel een tijd op vakantie geweest met een vriend die in het onderwijs zat. Nou ja dan "moet 'je ook tijdens de zomervakantie. Verder altijd vakanties genomen na het seizoen. Genoeg plaatsen waar het dan nog lekker weer is.

Ik vind wel dat er op andere data rekening gehouden mag worden met kinderlozen. Een fervent carnavalsvierder mag/moet dan best wel vooraan staan in de carnavalsvakantie
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Vindt hij dit een probleem?
quote:spectral schreef op 18 mei 2016 @ 13:11:

Waarom kan hij niet eind augustus of september vrij nemen? Dan gaat de hele kinder-gemeenschap weer naar school cq werk.Zoals gezegd, hij krijgt meestal vakantie tijdens de kerstperiode.
Maart: Voorrang vakantieperiode vanwege schoolgaande kinderen
Alle reacties Link kopieren
De mei en de herfstvakantie zijn officieel maar 1 week. En de herfstvakantie is eind oktober, dus niet echt de tijd om mooi weer te hebben. In Juni is het nog geen zomervakantie, maar wel al zomer/mooi weer. Dus dan kan iemand die geen kinderen heeft prima met vakantie, ook in eigen land. En in September, als de scholen weer zijn begonnen heb je ook nog mogelijkheden genoeg voor mooi weer.
Mensen die kinderen hebben gaan nou eenmaal voor. Mensen zonder kinderen kunnen hele jaar op vakantie gaan. Logischer kan het niet zijn.
quote:meaki schreef op 18 mei 2016 @ 13:12:

Vindt hij dit een probleem?Na 11 jaar begint het te schuren ja.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 18 mei 2016 @ 13:10:

Ik ben nog nooit een dergelijk topic tegen gekomen, dus wat bedoel je?Er worden jaarlijks minstens drie topics over dit onderwerp geopend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 18 mei 2016 @ 13:12:

[...]



Zoals gezegd, hij krijgt meestal vakantie tijdens de kerstperiode.

Mja maar dat is geen reden.... hij heeft neem ik aan 25 vakantie dagen per jaar, rond de kerst zijn het er slechts 10 over het algemeen. Dus waarom mag het niet in aug/sept, als er geen schoolvakantie meer is?



Maar dat hij niet in de zomervakantie vrij kan nemen ivm collega's die wel kinderen hebben vind ik niet meer dan normaal.

Hij zou genoeg andere mogelijkheden moet hebben.
In juni of augustus of september kan hij toch wel vrij krijgen? Bij mijn man op de zaak kan iedereen trouwens in de zomervakantie vrij krijgen, alleen niet langer dan drie weken aaneengesloten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 18 mei 2016 @ 13:10:

Hij heeft de ervaring dat er van hem gevraagd wordt om vakantiedagen op te nemen tijdens de kerstperiode. Lekker rustig inderdaad, maar hij moet dan wel de halve wereld over om een zonnetje te zien.Dit is dan wel weer het andere uiterste. Lijkt me niet dat de werkgever in het geval van jou zoon moeilijk kan doen over vakantie in juni of september. Zeker in juni hoef je niet de halve wereld over.
Alle reacties Link kopieren
Bij bedrijf man loopt nu dit jaar het seizoen dat zij als moeilijk inplanbaar zien van 11 april t/m 18 september.

Er is al aangegeven (vorig jaar november) dat mensen zonder kinderen in die periode in principe geen vakantie of vrij krijgen (uitzonderingen: bruiloften en begrafenissen 1e of 2e graad familie).

Al de tijd dat man nu bij dat bedrijf werkt hebben wij dus geen vakantie samen binnen die periode.



Is niet anders. Dit is vermeld bij aangaan arbeidscontract en mag allemaal op basis van de CAO.



Proberen het maar positief te zien, gaan nu meestal in het voor- en naseizoen op vakantie voor het geld waar we in de zomervakantie maar één keer voor weg gekund zouden hebben.



Vinden het wel jammer dat we nu al meer dan 10jaar niet hebben kunnen kamperen (NL, B, of Dld hebben onze voorkeur). De campings vinden we in het voor- en naseizoen te rustig en het weer is dan vaak nog niet zo mooi.
quote:spectral schreef op 18 mei 2016 @ 13:14:

[...]



Mja maar dat is geen reden.... hij heeft neem ik aan 25 vakantie dagen per jaar, rond de kerst zijn het er slechts 10 over het algemeen. Dus waarom mag het niet in aug/sept, als er geen schoolvakantie meer is?



Maar dat hij niet in de zomervakantie vrij kan nemen ivm collega's die wel kinderen hebben vind ik niet meer dan normaal.

Hij zou genoeg andere mogelijkheden moet hebben.Ja, dat snap ik dus ook niet. Mijn zoon heeft het altijd over drukte op het werk en dat het moeilijk is om een vakantie in te lassen. Het is ook al een aantal keren voor gekomen dat hij het restant van zijn vakantiedagen kreeg uitbetaald in plaats van ze te kunnen opnemen. Ik snap dat niet en vind het onrechtvaardig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 18 mei 2016 @ 13:18:

[...]



Ja, dat snap ik dus ook niet. Mijn zoon heeft het altijd over drukte op het werk en dat het moeilijk is om een vakantie in te lassen. Het is ook al een aantal keren voor gekomen dat hij het restant van zijn vakantiedagen kreeg uitbetaald in plaats van ze te kunnen opnemen. Ik snap dat niet en vind het onrechtvaardig.

Naja dat zal hij toch zelf moeten regelen dan.... het klinkt iig behoorlijk onrechtvaardig ja.

Hij kan om te beginnen het proberen om ruim van te voren aan te geven wanneer hij vrij wil.
Alle reacties Link kopieren
Wat irritant voor je zoon, toch begrijp ik niet wat jij er mee wilt? Wat wil hij ermee?



Ik ga nooit in schoolvakanties, ik nam elk jaar minimaal 3/4 weken op voor een lange reis in het voor of najaar! Waarom is dat geen optie voor je zoon? Heeft hij een cao?



Ik was blij dat ik niet in de vakanties hoefde, hierdoor kon ik langere reizen maken omdat het goedkoper was.



Wil hij zo graag in de schoolvakanties of wil hij vooral in juni/september weg? Heeft hij dit al aangekaart?
Alle reacties Link kopieren
Ach ja. Ik ben zo een lastige ouder die perse in de zomervakantie periode op vakantie moet.

Tja andere schoolvakanties zijn daar minder geschikt voor. Meivakantie is hier op de basisschool vaak geen twee weken. Met kerst heb ik andere verplichtingen, maar ga soms wel een paar dagen weg. En voorheen met 1 kind op de basisschool en de andere op het VO vielen veel vakanties niet eens gelijk.

Inmiddels zitten mijn kinderen beide op het VO. En nu kunnen we dus eigenlijk niet weg anders dan de zomervakantie om de simpele reden dat docenten veel toetsen/werkstukken net na de vakanties plannen, want dan is er lekker veel tijd om te leren. Leuk, zit je kind op het strand met schoolboeken op schoot. Dus dat maar niet meer.



En je kind mag je niet van school weghouden. Dat is strafbaar namelijk. Dus als je schoolgaande kinderen hebt is er geen keus! En het zal dan wel heel fout zijn dat ouders met schoolgaande kinderen ook wel een op vakantie willen. Sorry.



Ik kan bijna niet wachten tot we weer gewoon in september of zo kunnen gaan, want alles is echt 3 duurder tijdens alle schoolvakanties. Zo erg dat we vaak niet naar onze droombestemming kunnen want onbetaalbaar. En een keer op een camping was het zo druk dat het echt niet leuk meer was.

Gelukkig ben ik nu freelancer, maar dat gezeur toen ik nog bij een baas werkte. Werkende ouders hebben het altijd gedaan. Ik ben zelfs een keer maar niet weggegaan om maar geen gezeur te hebben. ook niet leuk. Dan gaan mijn kinderen dus een heel jaar niet op vakantie, want de baas van mama vindt het niet eerlijk.



Ik snap dat het lastig is voor je zoon. Maar hij kan het hele jaar weg, behalve die 6 weken in de zomer. Dat zijn baas hem alleen de kerstperiode gunt is niet de schuld van al die ouders die zo nodig in de zomervakantie weg gaan. Best vreemd van zijn baas.

En meestal is het goede weer niet in die 6 weken is mijn ervaring. Je kunt ook problemen verzinnen die er niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 18 mei 2016 @ 13:18:

[...]



Ja, dat snap ik dus ook niet. Mijn zoon heeft het altijd over drukte op het werk en dat het moeilijk is om een vakantie in te lassen. Het is ook al een aantal keren voor gekomen dat hij het restant van zijn vakantiedagen kreeg uitbetaald in plaats van ze te kunnen opnemen. Ik snap dat niet en vind het onrechtvaardig.Is hij niet misschien zelf te veel een workahollic? En dat in combinatie met een werkgever die vrije dagen als een noodzakelijk kwaad ziet. Is wel een beetje herkenbaar, mijn man is ook wel een beetje zo. En zijn werkgever is prima in staat om daar misbruik van te maken. Ook wel eens jaren gehad dat de zomervakantie er bij in schoot. Nu niet meer mogelijk, want ik boek gewoon iets en dan gaat het wel gewoon goed. Wij zijn dan wel afhankelijk van de schoolvakanties ivm 2 schoolgaande kinderen. Maar dat was ook al weer moeilijk want eigenlijk moet hij rekening houden met 2 anderen qua vakantie en dit jaar zaten ze alledrie aan de schoolvakantie (1 ivm reisgezelschap) en er was 1 die het zo gepland had dat er maar 3 weken overbleven, dus dan konden de andere 2 niet 2 weken weg als ze er in die tijd 2 van de 3 aanwezig moeten zijn. Dus werkgever moet een andere oplossing zoeken. Heeft hij vorig jaar ook moeten doen. Ik ben best bereid om rekening te houden met anderen, maar dat moet wel haalbaar zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven