Heeft u problemen met inloggen? Klik hier voor meer informatie.

vast domme vraag mbt vakantiegeld

1. Vakantiegeld is 8% van je jaarinkomen ? Toch ?..

Ik vraag dat omdat mijn partner (door veel overwerk) een vrij hoog jaarsalaris had/heeft afgelopen jaar .. Wordt daar dan het vakantie geld over berekend ? Misschien stomme vraag ;-)
Log nu in om te reageren
  1. Over dat salaris wordt inderdaad het vakantiegeld berekend en volgens mij is dat 8%.

Wanneer vertrekt het vliegtuig naar de Bahama's? ;-)
  2. Bij de meeste bedrijven is het inderdaad 8% van je jaarsalaris. Je kunt ook het maandsalaris vermenigvuldigen met 0,96. Maar volgens mij wordt vakantiegeld niet over je overuren berekend.
  3. quote:
    Mariska76 schreef op 14 mei 2013 @ 16:59:
    Bij de meeste bedrijven is het inderdaad 8% van je jaarsalaris. Je kunt ook het maandsalaris vermenigvuldigen met 0,96. Maar volgens mij wordt vakantiegeld niet over je overuren berekend.
    O nee? Laat ik dat nu altijd gedacht hebben. Dom van mij dan.
    bootje_op_de_golven wijzigde dit bericht op 14-05-2013 17:02 met 0%: Ai, inderdaad. Maar het hangt wel van je CAO af.
  4. Volgens mij worden overuren niet meegerekend.
  5. zie .. dus niet zo'n domme vraag dus..

Ik redeneer.. hij heeft jaarinkomen x, daar betalen we ook belasting over, dan is het m.i. logisch dat je daar ook je vakantiegeld over krijgt.. Man zegt .. nee.. je krijgt het over je basissalaris, dus je maandsalaris maal 0,96..
  6. quote:
    poldervrouw schreef op 14 mei 2013 @ 17:10:
    zie .. dus niet zo'n domme vraag dus..

Ik redeneer.. hij heeft jaarinkomen x, daar betalen we ook belasting over, dan is het m.i. logisch dat je daar ook je vakantiegeld over krijgt.. Man zegt .. nee.. je krijgt het over je basissalaris, dus je maandsalaris maal 0,96..
    Wat man zegt blijkt dus te kloppen, maar het hangt wel af van zijn CAO. Sommige hebben uitzonderingen.
  7. o en wellicht belangrijk.. bedrijf van partner heeft geen cao !
  8. Zie ook de website van de overheid:
    quote:
    Hoogte vakantiegeld
    Uw vakantiegeld wordt berekend over het loon dat u heeft verdiend. Andere betalingen tellen daarin niet mee. Bijvoorbeeld overwerk, winstuitkering en eindejaarsuitkering. In uw cao kunnen hierover andere afspraken zijn gemaakt.
  9. quote:
    poldervrouw schreef op 14 mei 2013 @ 17:11:
    o en wellicht belangrijk.. bedrijf van partner heeft geen cao !
    Dan kan het nog zijn dat er in de arbeidsovereenkomst afwijkende afspraken zijn gemaakt, maar ik zou rekenen op 8% van het kale jaarsalaris (dus zonder overwerk, bonus, e.d.).
  10. Klopt. 8% vakantiebijslag gaat over het jaarsalaris excl. over-uren.

Helaas....
    You cannot discover new oceans unless you have the courage to lose sight of the shore
  11. mmm.. oke.. nou dat is dan jammer ;-). Leek ook al te mooi om waar te zijn ..
  12. Ik wil je niet nog verder op de kast jagen, maar er zijn ook cao's waarin vakantiegeld maar tot een bepaald jaarsalaris wordt uitgekeerd. Dus over de eerste 65000 8%, en daarna 0%.
    Dusss.
  13. zoals gezegd.. geen CAO bij dit bedrijf..
  14. en zo hoog is het salaris nu ook weer niet.. I wish...
  15. Maar: waar ik werk krijg je wel vakantiegeld over je overuren, alleen krijg je die meteen uitbetaald samen met je overuren.

Volgens mij is het verplicht om over alle gewerkte uren vakantiegeld te geven. Ik werkte ooit als vakkenvuller en toen ik er al maanden weg was kreeg ik ineens nog 20 euro vakantiegeld (tegenwoordig doen ze dat bij het uurloon erin zodat het hoger is. En dat zijn 0-urencontracten dus volgens mij moet het echt wel).
  16. nee.. hij krijgt zijn uren gewoon uitbetaald zodra er bijv. 100 overuren staan (en dat is heel vaak).. en daar zit geen vakantiegeld bij in..
  17. quote:
    poldervrouw schreef op 14 mei 2013 @ 17:10:
    zie .. dus niet zo'n domme vraag dus..

Maar hoe kom je nu aan 0.96? Moet dat dan geen 0.92 zijn? Of begrijp ik 'm even niet.
  18. Kom op voor Ugandese meisjes

1 op de 3 Ugandese meisjes kan tijdens haar menstruatie niet naar school door een gebrek aan maandverband. Plan Nederland zet zich in zodat een leerachterstand en schooluitval wordt voorkomen. Deze actie steunen? Doneer 5,- Sms 'MAANDVERBAND' naar 4333

Lees verder

19. Aanvulling: die 8% wordt wel belast tegen bijzonder tarief, dus in het 'ergste' geval (tussen aanhalingstekens omdat je dan best een hoog inkomen hebt) tegen 52%.
  20. wij zitten niet in het hoogste tarief.. "helaas"
  21. quote:
    poldervrouw schreef op 14 mei 2013 @ 19:17:
    wij zitten niet in het hoogste tarief.. "helaas"

Ieder nadeel hep zijn voordeel
    X-D
  22. quote:
    toffifee schreef op 14 mei 2013 @ 18:59:
    [...]

Maar hoe kom je nu aan 0.96? Moet dat dan geen 0.92 zijn? Of begrijp ik 'm even niet.
    Je vakantiegeld wordt als volgt berekend: maandsalaris x 12 x 0,08 (=8%). 12 x 0,08 = 0,96, dus dan wordt het maandsalaris x 0,96.
  23. Vakantiegeld gaat alleen over vast salaris. Toen sandtman ooit werd gevraagd voor de duur van n jaar 5 x 8 t werken ipv 4 x 9 en daarvoor dan elke week vier over uren te schrijven, heeft hij dat niet gedaan. Hij heeft aanpassing van zijn contract geist , dan bouwde hij over die vier uur vakantiegeld op, pensioen en als hij arbeidsongeschikt of werkloos zou raken dan werd zijn uitkering ook berekend over het hogere salaris. Als je partner zo veel overwerkt zou dit voor jullie dan ook een mogelijkheid zijn?
  24. Je kunt per maand op je loonstrook zien hoeveel vakantiegeld je tot dan toe hebt opgebouwd. Dan heb je vast een indicatie om hoeveel het ongeveer gaat. Ik dacht ook dat de 8% niet over overuren wordt berekend.