Geld & Recht alle pijlers

Verdeling financien na krijgen van 1e kind

24-04-2017 20:53 564 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een korte samenvatting vd situatie. Vriend en ik hebben samen een koophuis, zijn geregistreerd partners (in gemeenschap v goederen), en sinds kort ouders van ons 1e kindje .

We werkten beiden 40 uur. Mijn vriend is na de komst vd kleine 36 gaan werken en ik werk straks 28 uur.

We hebben een gezamelijke rekening waar het salaris op gestort wordt en waar alle gezamelijke lasten van betaald worden. Naar verhouding van het inkomen storten we 'zakgeld' naar ieder een eigen rekening voor het kopen van kleding, onderhouden van eigen auto, zorgverzekering enz.



Nu het volgende. Ik verdien sowieso al minder dan mijn vriend en ga nu ook nog minder werken om een paar dagen voor de kleine te kunnen zorgen. Ik zou het niet helemaal eerlijk vinden om het nog steeds naar verhouding te doen omdat deze helemaal scheef komt te liggen en ik helemaal niks overhoud. Aan de andere kant, ik werk er ook niet voor dus misschien moet ik ook niet het gevoel hebben dat ik 'recht' heb op meer. Maar ik zou t best kut vinden dat ik iedere euro apart moet houden voor bijv. sparen voor onderhoud vd auto en amper iets leuks met vriendinnen kan doen terwijl vriend dat allemaal makkelijk kan betalen.



Best een luxeprobleem hoor maar ben toch benieuwd, hoe hebben jullie dit verdeeld in een soortgelijke situatie?
Gewoon 1 rekening daar word alles op gestort en van betaald. Je kan jezelf nog zakgeld toedienen.

En elke maand vast bedrag naar spaarrekening.
Alle reacties Link kopieren
Waarom doen jullie niet alle vaste lasten (dus ook zorgpremie etc) van de gezamenlijke rekening? En dan ieder een zakgeld bedrag voor de leuke dingen, kleding en benzine etc op je eigen rekening storten.
If you can dream it you can do it
Alle reacties Link kopieren
"Je werkt er ook niet voor"? Als je 40 uur was blijven werken dan hadden jullie toch ook opvang moeten regelen? Voor jullie kindje zorgen zie ik nu als onbetaald werk, dus hij mag wat meer gaan betalen.

Vind ik......
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Jullie pakken het ook anders aan dan wat ik vaak hoor: ik hoor vaak gezamelijke lasten naar rato en zakgeld allebei zelfde bedrag. Als je dat vanaf nu toepast is er geen probleem.
dubbel
Hier gaat alles op 1 hoop en we verdelen niets naar rato. Vind het eigenlijk onzin om dat nog te doen als je kinderen hebt. Als je allebei geen kinderen hebt dan kun je er zelf voor kiezen minder te werken dus minder te besteden te hebben. Als er bewust 1 persoon minder gaat werken ivm de kinderen en de andere persoon niet (niet wil/kan etc) dan vind ik niet dat je dat de minst werkende moet aanrekenen.

Nu zijn wij ook even zuinig/uitgeverig dus daar ontstaat eigenlijk nooit discussie open.

Als je wilt verdelen zou ik gewoon ieder evenveel 'zakgeld' geven en de rest bij elkaar doen.
We hebben het op 1 grote bult. Ons geld en niet apart.

Grote uitgaven wordt overlegd, andere dingen wordt niet moeilijk over gedaan zoals dingen met vrienden.



Vriend verdient hier ook meer, paar jaar geleden was het andersom.
Wel apart dat jullie juist naar eigen rekening storten naar rato van inkomen en niet de vaste lasten betalen naar rato. Dat laatste zie je vaker. Dan houd je, als jullie vaste lasten gelijk betalen, inderdaad een stuk minder over.



Ik neem aan dat jullie er sámen voor kiezen dat jij minder gaat werken? Waarom ga jij dan minder geld overhouden en jullie niet beiden?
Je kunt toch naar rato betalen? wat zegt je vriend?
Hier eenzelfde situatie. Maar wij gooien alles op een hoop. Niks geen inleggen. Gewoon een rekening waar alles van betaald wordt. Geen "zakgeld" oid.
Jij werkt minder om voor jullie kind te zorgen, je partner werkt meer om het gezamenlijke inkomen op peil te houden. Hij zou jou kunnen 'compenseren' voor jouw verlies in inkomen.



Of je gooit alles op een hoop en geeft ieder een gelijk bedrag voor eigen uitgaven.
Alle reacties Link kopieren
quote:miems schreef op 24 april 2017 @ 20:58:

Jullie pakken het ook anders aan dan wat ik vaak hoor: ik hoor vaak gezamelijke lasten naar rato en zakgeld allebei zelfde bedrag. Als je dat vanaf nu toepast is er geen probleem.Gewoon dit! Waarom zou je daar moeilijk over doen. Je zit toch samen in die relatie en gunt elkaar toch ook wat? Dat gedoe over geld ik snap er werkelijk niks van..
quote:miems schreef op 24 april 2017 @ 20:58:

Jullie pakken het ook anders aan dan wat ik vaak hoor: ik hoor vaak gezamelijke lasten naar rato en zakgeld allebei zelfde bedrag. Als je dat vanaf nu toepast is er geen probleem.Dit dus
Jullie zijn getrouwd in gemeenschap van goederen met gescheiden financiën. Ik snap daar helemaal niets van. Alles is toch al van jullie samen, waarom dan niet alles op één rekening?
Bij ons gaat niks op 1 hoop we hebben gewoon onze eigen rekening. We hebben 1 rekening samen voor de vaste lasten en boodschappen waar we elke maand een bedrag op storten.



Ik zou het niet eerlijk vinden om mijn vriends geld te gebruiken terwijl ik er voor kies om minder te werken.
Alle reacties Link kopieren
Je bent dus in gemeenschap van goederen getrouwd en hebt samen een kind, Maar toch nog naar rato betalen? Wat gek. Het idee achter in gvg trouwen is toch dat er geen mijn en dijn meer is?



Hier gaat alles op de grote hoop. Daar gaan dan alle vaste lasten en wat we denken aan variabele lasten kwijt te zijn eraf en naar diverse rekeningen toe. Wij hebben een vaste lasten rekening, een boodschappen rekening en een gezamenlijke spaarrekening. Wat overblijft delen we door twee en kan ieder naar eigen inzicht uitgeven.



Dit hebben we altijd zo gedaan sinds we een huis en kinderen hebben. Ook toen ik veel meer verdiende en ook toen hij veel meer verdiende en nog steeds nu onze salarissen dicht bij elkaar liggen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan binnenkort samenwonen en wij hebben afgesproken dat we allebei hetzelfde bedrag "voor onszelf" houden (zeg 400 euro per maand) en de rest gaat op de grote hoop. We betalen zelf dingen als kleding, etentjes met vrienden, hobby's. Vaste lasten (hypotheek, vakanties, onderhoud aan het huis, verzekeringen, etc) betalen we van de grote hoop. We sparen zowel samen als apart.



Op dit moment verdien ik iets meer dan hij dus ik betaal wat meer dan hij, maar als er kinderen komen dan zal ik minder gaan werken (ik werk nu 5 dagen en hij 4). Ik vind dit wel een mooi compromis, zoveel mogelijk samen betalen maar genoeg geld over houden voor leuke dingen apart en geen gezeur van mijn vriend dat ik alweer nieuwe schoenen koop



Overigens denk ik dat als we kinderen krijgen we echt alles op 1 hoop gaan gooien, maar dat zien we dan wel weer.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Aangezien je toch al in gemeenschap van goederen bent zie ik de meerwaarde van splitsen niet. Ik zou zeggen alles op een hoop gooien.



Hier huwelijkse voorwaarden, maar alles komt op een hoop binnen en van daaruit maken wij beiden evenveel over naar persoonlijke rekening voor "zakgeld" en persoonlijke spaarrekening
Wij zijn evenveel minder gaan werken en gooiden alles op een hoop, met allebei evenveel zakgeld. Maar als ik minder was gaan werken dan mijn man, en we alles naar rato hadden gedaan, had hij me financieel gecompenseerd voor de zorg voor ons kind. Betaald dus, voor de diensten die hij nodig had. Wel zo redelijk.
Hier alles op een grote hoop. We kopen wat nodig is, wat leuk is overleggen we, maar met 3 kinderen gaat veel geld op aan de dagelijkse dingen, nog een beetje sparen en af en toe maar iets leuks voor ons zelf, meestal iets leuks voor het hele gezin.
Alle reacties Link kopieren
Als jullie partner zijn in gemeenschap van goederen dan is sowieso al jullie geld van jullie tweeen. Dan kunnen jullie net zo goed alles van de gemeenschappelijke rekening doen, dus niks meer naar een eigen rekening storten. Maar gewoon afspreken hoeveel je ongeveer mag besteden aan leuke dingen. Auto,benzine, verzekeringen, eten en drinken enz zijn gezamenlijke lasten lijkt me!
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 24 april 2017 @ 21:01:

Jullie zijn getrouwd in gemeenschap van goederen met gescheiden financiën. Ik snap daar helemaal niets van. Alles is toch al van jullie samen, waarom dan niet alles op één rekening?Nou inderdaad. Beetje vreemde constructie.
Ja en?
Overigens ben ik het met een post hierboven eens dat sinds er kinderen zijn wij de hele verdeling (waar we toch al niet zo strikt mee waren) hebben losgelaten. Het sloeg nergens meer op. Nu worden de vaste lasten nog vanuit gezamelijk betaald, rest staat op eigen rekeningen, maar als ik naar een etentje ga pak ik gerust geld uit zijn portemonnee en als de schoonmaakster komt betaald degene die op dat moment cash heeft of tijd om te pinnen. Boodschappen ook zoiets: bij de drogist koop je luiers en mascara: dan ga ik toch niet twee keer afrekenen? Dus pin net met de pas die ik het eerst vastheb of waarvan ik weet dat er geld op staat. Etc etc het maakt toch ook eigenlijk niks uit? Op dit moment verdien ik veel meer dan man, het is ook een tijdje gelijk geweest en ook een tijd dat hij veel meer verdiende: we zijn samen een gezin, we genieten beide van goede tijden en bezuinigen samen in mindere tijden hoor.
quote:Ttass30 schreef op 24 april 2017 @ 21:01:

Bij ons gaat niks op 1 hoop we hebben gewoon onze eigen rekening. We hebben 1 rekening samen voor de vaste lasten en boodschappen waar we elke maand een bedrag op storten.



Ik zou het niet eerlijk vinden om mijn vriends geld te gebruiken ik er voor kies om minder te werken.TO neemt de zorg voor hun gezamenlijke kind op zich. Dat zouden ze samen financieel moeten rechttrekken dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven