Geld & Recht alle pijlers

Verdeling financien na krijgen van 1e kind

24-04-2017 20:53 564 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een korte samenvatting vd situatie. Vriend en ik hebben samen een koophuis, zijn geregistreerd partners (in gemeenschap v goederen), en sinds kort ouders van ons 1e kindje .

We werkten beiden 40 uur. Mijn vriend is na de komst vd kleine 36 gaan werken en ik werk straks 28 uur.

We hebben een gezamelijke rekening waar het salaris op gestort wordt en waar alle gezamelijke lasten van betaald worden. Naar verhouding van het inkomen storten we 'zakgeld' naar ieder een eigen rekening voor het kopen van kleding, onderhouden van eigen auto, zorgverzekering enz.



Nu het volgende. Ik verdien sowieso al minder dan mijn vriend en ga nu ook nog minder werken om een paar dagen voor de kleine te kunnen zorgen. Ik zou het niet helemaal eerlijk vinden om het nog steeds naar verhouding te doen omdat deze helemaal scheef komt te liggen en ik helemaal niks overhoud. Aan de andere kant, ik werk er ook niet voor dus misschien moet ik ook niet het gevoel hebben dat ik 'recht' heb op meer. Maar ik zou t best kut vinden dat ik iedere euro apart moet houden voor bijv. sparen voor onderhoud vd auto en amper iets leuks met vriendinnen kan doen terwijl vriend dat allemaal makkelijk kan betalen.



Best een luxeprobleem hoor maar ben toch benieuwd, hoe hebben jullie dit verdeeld in een soortgelijke situatie?
quote:nerdopviva schreef op 24 april 2017 @ 21:01:

Jullie zijn getrouwd in gemeenschap van goederen met gescheiden financiën. Ik snap daar helemaal niets van. Alles is toch al van jullie samen, waarom dan niet alles op één rekening?Wij hebben dat ook, maar dat is meer omdat we dat daarvoor ook al zo geregeld hadden. Het slaat nergens op, maar ik vind m'n eigen rekening en spaargeld gewoon fijn. We zien wel dat we steeds meer van onze gedeelde rekening betalen trouwens. Dus uiteindelijk zal er weinig "eigen" overblijven
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft heeft het ook te maken met de reden,willen jullie de kleine liever niet vaker naar de opvang, of is het vooral jouw eigen keuze om naar 28 uur te gaan, dat vind ik nogal een verschil nl. Is het echt een gezamenlijk keuze en vind je partner het ook van belang,dan is de huidige verdeling oneerlijk.



Hier allebei naar 36 uur,eigen rekening en gezamenlijke rekening.

Inkomsten komen binnen op onze eigen rekening,van daaruit gaat er een bedrag naar de gezamenlijke rekening,van daaruit gaat het ook weer naar de spaarrekening,apparatenspaarrekening etc. Bonussen moeten 50% afgedragen worden en dat gaat naar de spaarrekening.



Mijn geld, is mijn geld.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het sowieso het eerlijkst als je beide evenveel 'zakgeld' overhoudt na het betalen van de vaste lasten en het sparen. Zo hebben wij het nu geregeld, nu nog zonder kind maar over een paar maanden met kind. We werken nu beiden 40 uur straks ga ik minder werken. Ik zou het niet eerlijk vinden als de één meer zou overhouden aan zakgeld, je woont en leeft samen en je hebt samen een kind, je deelt je leven samen, dan deel je toch ook het geld?
quote:sssssst schreef op 24 april 2017 @ 21:04:

[...]



TO neemt de zorg voor hun gezamenlijke kind op zich. Dat zouden ze samen financieel moeten rechttrekken dan.Is dat haar eigen keuze of zijn ze samen in overleg gegaan?
Wij zijn ook getrouwd in gvg. We betalen elk een deel van de vaste lasten naar rato. Ik geloof elk 88% of zo van ons inkomen. De overige 22% is dus van onszelf. Dat is bij mij minder dan bij hem omdat mijn inkomen lager is (we werken wel beide evenveel). Deze verdeling hebben we sinds we kinderen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Ik snap jullie punt mbt geregistreerd partnerschap. T is ook best n gedoetje qua berekening maar aan de andere kant vind ik t heerlijk om van mn eigen geld net een te dure tas te kunnen kopen gewoon omdat ik die heel mooi vind zonder dat te verantwoorden weet je wel. Dus daar heb ik helemaal geen moeite mee en sta ik ook wel achter.



Overigens berekenen we de vaste lasten ook naar rato hoor! En dat wat per persoon overbljft van je salaris mag je houden zeg maar. Dus uiteindelijk zijn vaste lasten en zakgeld allebei naar rato.
quote:ardni schreef op 24 april 2017 @ 21:06:

Wat mij betreft heeft het ook te maken met de reden,willen jullie de kleine liever niet vaker naar de opvang, of is het vooral jouw eigen keuze om naar 28 uur te gaan, dat vind ik nogal een verschil nl. Is het echt een gezamenlijk keuze en vind je partner het ook van belang,dan is de huidige verdeling oneerlijk.



Hier allebei naar 36 uur,eigen rekening en gezamenlijke rekening.

Inkomsten komen binnen op onze eigen rekening,van daaruit gaat er een bedrag naar de gezamenlijke rekening,van daaruit gaat het ook weer naar de spaarrekening,apparatenspaarrekening etc. Bonussen moeten 50% afgedragen worden en dat gaat naar de spaarrekening.



Mijn geld, is mijn geld.Zo hebben wij dat ook. Mijn geld is mijn geld inderdaad.
Ik kan me niet voorstellen dat je in zo'n fase van je relatie nog op grotere voet wil kunnen leven dan je partner en het dus zo verdeelt..
quote:Ttass30 schreef op 24 april 2017 @ 21:07:

[...]

Is dat haar eigen keuze of zijn ze samen in overleg gegaan?Ik mag hopen in overleg, als je als partners zulke dingen op eigen initiatief doet, wat steekt je relatie dan voor?
quote:sssssst schreef op 24 april 2017 @ 21:11:

[...]



Ik mag hopen in overleg, als je als partners zulke dingen op eigen initiatief doet, wat steekt je relatie dan voor?Dat moeten we even aan To vragen.
To heb je zelf de beslissing genomen om meer voor je kind te zorgen of is dat in overleg gegaan?
Weer een vrouw die zichzelf in de zwakste positie manoeuvreert. Gelukkig ben je dan nog wel getrouwd in gemeenschap van goederen. In jullie geval is de grote hoop het 'eerlijkst'. Je gaat immers niet minder werken voor je lol maar om voor jullie gezamenlijke kind te zorgen.
quote:Ttass30 schreef op 24 april 2017 @ 21:09:

[...]





Zo hebben wij dat ook. Mijn geld is mijn geld inderdaad.Al ons geld is mijn geld.
quote:Suzie1 schreef op 24 april 2017 @ 21:08:

Bedankt voor jullie reacties. Ik snap jullie punt mbt geregistreerd partnerschap. T is ook best n gedoetje qua berekening maar aan de andere kant vind ik t heerlijk om van mn eigen geld net een te dure tas te kunnen kopen gewoon omdat ik die heel mooi vind zonder dat te verantwoorden weet je wel. Dus daar heb ik helemaal geen moeite mee en sta ik ook wel achter.



Overigens berekenen we de vaste lasten ook naar rato hoor! En dat wat per persoon overbljft van je salaris mag je houden zeg maar. Dus uiteindelijk zijn vaste lasten en zakgeld allebei naar rato.MAar als je allebei zeg 400 euro zakgeld per maand krijgt kun jij er toch nog steeds voor kiezen die tas te kopen? Het is toch gek dat jij meer voor kind zorgt en daardoor financieel benadeeld wordt? Je bent toch samen een gezin, je vindt samen in balans in werk en zorg en je leeft samen van het geld dat jullie samen binnenbrengen: jij zou toch andersom ook niet willen dat jij meer leuke dingen kan doen, leukere kleding kan kopen etc dan je man???
quote:Ttass30 schreef op 24 april 2017 @ 21:12:

To heb je zelf de beslissing genomen om meer voor je kind te zorgen of is dat in overleg gegaan?Dat is vast het zogenaamde overleg. Partner wil maar liefst vier uur minder werken maar TO wil geen vier dagen opvang (wellicht haar man ook niet, maar die had zijn minimumpositie al aangegeven).
quote:Ttass30 schreef op 24 april 2017 @ 21:09:

[...]

Zo hebben wij dat ook. Mijn geld is mijn geld inderdaad.

God zij dank deden en doen wij het anders. Eerst verdiende man anderhalf keer mijn salaris. Later hij alles en ik niks. Nu verdient hij vier keer wat ik inbreng.



Door dat ik tijdelijk niet werkte kon hij +40 uur werken en studeren. Daardoor verdient hij nu zo goed, ik zie dat ook als mijn verdienste.
Alle reacties Link kopieren
quote:miems schreef op 24 april 2017 @ 21:13:

[...]





MAar als je allebei zeg 400 euro zakgeld per maand krijgt kun jij er toch nog steeds voor kiezen die tas te kopen? Het is toch gek dat jij meer voor kind zorgt en daardoor financieel benadeeld wordt? Je bent toch samen een gezin, je vindt samen in balans in werk en zorg en je leeft samen van het geld dat jullie samen binnenbrengen: jij zou toch andersom ook niet willen dat jij meer leuke dingen kan doen, leukere kleding kan kopen etc dan je man???Dit dus.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:MinkeDeWit schreef op 24 april 2017 @ 21:13:

Weer een vrouw die zichzelf in de zwakste positie manoeuvreert. Gelukkig ben je dan nog wel getrouwd in gemeenschap van goederen. In jullie geval is de grote hoop het 'eerlijkst'. Je gaat immers niet minder werken voor je lol maar om voor jullie gezamenlijke kind te zorgen.Nou dit ja! En een kerel die zich het laat welgevallen.
Mijn geld is mijn geld?

Ons geld is ons geld. En als er niks over is voor een dure tas, dan koop ik die niet.
quote:Ttass30 schreef op 24 april 2017 @ 21:01:

Bij ons gaat niks op 1 hoop we hebben gewoon onze eigen rekening. We hebben 1 rekening samen voor de vaste lasten en boodschappen waar we elke maand een bedrag op storten.



Ik zou het niet eerlijk vinden om mijn vriends geld te gebruiken terwijl ik er voor kies om minder te werken.



Ik heb niet zelf gekozen om minder te gaan werken. Die beslissing hebben we samen gemaakt, wat heel normaal is om samen te maken.

Vriend verdiende al meer dus financieel beter als ik minder zou gaan werken.



Maar goed wij zien het ook niet als vriends geld en mijn geld. Maar ons geld. Geld voor ons gezin waar we allebei voor werken.
quote:miems schreef op 24 april 2017 @ 21:13:

[...]





MAar als je allebei zeg 400 euro zakgeld per maand krijgt kun jij er toch nog steeds voor kiezen die tas te kopen? Het is toch gek dat jij meer voor kind zorgt en daardoor financieel benadeeld wordt? Je bent toch samen een gezin, je vindt samen in balans in werk en zorg en je leeft samen van het geld dat jullie samen binnenbrengen: jij zou toch andersom ook niet willen dat jij meer leuke dingen kan doen, leukere kleding kan kopen etc dan je man???Precies, voor ons gezin is inkomen nodig en zorg, dat verdelen we samen. Daar hebben we vele verdelingen voor gehad, steeds waren er andere overwegingen, maar steeds samen overlegd hierover.
quote:MinkeDeWit schreef op 24 april 2017 @ 21:15:

[...]



Dat is vast het zogenaamde overleg. Partner wil maar liefst vier uur minder werken maar TO wil geen vier dagen opvang (wellicht haar man ook niet, maar die had zijn minimumpositie al aangegeven).Ja, en op de een of andere manier slikken vrouwen dat voor zoete koek met een slechte en afhankelijk financiele situatie op de koop toe.
quote:Eloise_Xennakiss schreef op 24 april 2017 @ 21:17:

[...]





Ik heb niet zelf gekozen om minder te gaan werken. Die beslissing hebben we samen gemaakt, wat heel normaal is om samen te maken.

Vriend verdiende al meer dus financieel beter als ik minder zou gaan werken.



Maar goed wij zien het ook niet als vriends geld en mijn geld. Maar ons geld. Geld voor ons gezin waar we allebei voor werken.Ik heb ook geen kinderen. Mijn vriend verdient 4x meer als wat ik verdien het zou toch te zot voor woorden zijn als we alles op 1 hoop gooien en ik een dure tas koop van zijn geld?
Het is niet Zijn geld. Het is Ons geld. Gemeenschap van goederen.....
quote:Perzina schreef op 24 april 2017 @ 21:18:

[...]





Ja, en op de een of andere manier slikken vrouwen dat voor zoete koek met een slechte en afhankelijk financiele situatie op de koop toe.



Ach, ze heeft toch dat kind he, dus ze moet verder ook niet zeuren dat ze verder geen geld meer heeft om iets te kopen. De komende jaren koopt ze toch alleen maar kinderkleding. Van haar eigen geld natuurlijk, want man vind dat onzin.



Echt meid, als je zo graag een naar rato-verdeling wil, laat je dan ook betalen voor de zorg die je in jullie kind steekt. Anders is dit een enkeltje financiele onzelfstandigheid waar alleen je man beter van wordt omdat hij nog steeds carriere kan maken en jij niet meer. Maar nog beter, kies een 4x4 verdeling. Deel alles eerlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven