Geld & Recht alle pijlers

Verdeling financien na krijgen van 1e kind

24-04-2017 20:53 564 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een korte samenvatting vd situatie. Vriend en ik hebben samen een koophuis, zijn geregistreerd partners (in gemeenschap v goederen), en sinds kort ouders van ons 1e kindje .

We werkten beiden 40 uur. Mijn vriend is na de komst vd kleine 36 gaan werken en ik werk straks 28 uur.

We hebben een gezamelijke rekening waar het salaris op gestort wordt en waar alle gezamelijke lasten van betaald worden. Naar verhouding van het inkomen storten we 'zakgeld' naar ieder een eigen rekening voor het kopen van kleding, onderhouden van eigen auto, zorgverzekering enz.



Nu het volgende. Ik verdien sowieso al minder dan mijn vriend en ga nu ook nog minder werken om een paar dagen voor de kleine te kunnen zorgen. Ik zou het niet helemaal eerlijk vinden om het nog steeds naar verhouding te doen omdat deze helemaal scheef komt te liggen en ik helemaal niks overhoud. Aan de andere kant, ik werk er ook niet voor dus misschien moet ik ook niet het gevoel hebben dat ik 'recht' heb op meer. Maar ik zou t best kut vinden dat ik iedere euro apart moet houden voor bijv. sparen voor onderhoud vd auto en amper iets leuks met vriendinnen kan doen terwijl vriend dat allemaal makkelijk kan betalen.



Best een luxeprobleem hoor maar ben toch benieuwd, hoe hebben jullie dit verdeeld in een soortgelijke situatie?
quote:ardni schreef op 26 april 2017 @ 14:48:

[...]





De enige reden dat ik niet voor 32 uur heb gekozen is omdat ik normaal gesproken zelden dagen van 8 uur heb en bij een werkdag van 10 uur(uitzondering) zou ik mijn werkgever toch wel erg blij maken.

Het moet wel fair zijn naar jezelf,zeker als ik een lange dag heb en veel reistijd, dan belazer ik mezelf gewoon financieel.Dat is in mijn geval niet zo (goed planbare functie en veel uitbesteed. Maar ik snap wel dat dat niet altijd zo is en dat dan 36/40 uur dan handiger kan zijn
quote:Suzie1 schreef op 26 april 2017 @ 12:54:

[...]



Hebben ons laten adviseren door de notaris. We twijfelden zelf ook maar conclusie was dat er op dit moment geen noemenswaardig verschil tussen ons is. Dus eigenlijk had het geen zin. Als je gaat scheiden wordt hrt sowieso een gedoe, gvg of niet. Bedrijf is iets voor verdere toekomst. Als dat echt iets wordt dan laten we het vastleggen, om mij te beschermen tegen faillisement ed.Nou, dat vind ik heel interessant klinken. Een maal gvg is volgens mij altijd gvg dus hoe je dan zorgt dat mogelijke schulden uit de gezamenlijkheid blijven, daar ben ik echt benieuwd naar. Overigens snap ik dan nog steeds niet waarom je dat niet gelijk hebt gedaan, dan had je in de toekomst niks meer hoeven aanpassen.
quote:Mevrouw75 schreef op 26 april 2017 @ 13:45:

[...]



Niet om het een of ander, want de hele wereld schijnt het te kunnen, maar 2x fulltime vind ik persoonlijk gewoon echt heel erg zwaar, bijna te zwaar. Ik heb 's avonds om 9 uur, want dan eindigt hier de maalstroom van de dag, helemaal geen puf meer om die laptop open te klappen.



Dat had ik toen mijn kind onderweg was ook niet echt voorzien.



Maar goed, jij hebt vast meer energie over dan ik dan.



Dit is een goede Mevrouw75. Ik vind het verschil in energie tussen mij en mijn vriendinnen echt heel groot. Ik zou niet weten hoe ik meer dan 32u per week moest werken als ik het thuis, 's avonds nota bene, in moest vullen. Ik houd mijn leven vol, door iedere avond voor 10u in bed te liggen en na 8u s avonds niks meer te doen.

Een andere vriendin is van 32 naar 28 gegaan omdat ze te weinig energie had. Maar weer een andere vriendin werkt 32u en is daarna nog gemeenteraadslid en houdt nog energie over.



Ik denk dat dat heel bepalend is voor hoe je mening hierover gevormd wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Suzie1 schreef op 26 april 2017 @ 14:38:

[...]





Maar we delen toch ons salaris? Ik leef mee van mn partners geld en ons kind ook in verhouding meer van zijn geld dan mijn geld. Er wordt een hele bombarie gemaakt om die paar euro zakgeld maar dat ik nu voor n groter gedeelte van zijn geld leef dan van mn eigen geld lijkt even vergeten te worden. Dat is toch ook delen en juist fijn en helemaal niet nadelig voor mij? Tenzij we weer beginnen over carrierekansen blablabla, maar die discussie hebben we nu wel gehad.Als ik je beginpost lees, je berichten door het topic heen en bovenstaande, dan is er dus eigenlijk geen probleem. Ik snap steeds minder de openingspost en je reden om dit topic te openen. Daarnaast, waarom nu en niet voor er gewerkt werd aan zwanger worden?
quote:Kastanjez schreef op 26 april 2017 @ 15:32:

[...]





Dit is een goede Mevrouw75. Ik vind het verschil in energie tussen mij en mijn vriendinnen echt heel groot. Ik zou niet weten hoe ik meer dan 32u per week moest werken als ik het thuis, 's avonds nota bene, in moest vullen. Ik houd mijn leven vol, door iedere avond voor 10u in bed te liggen en na 8u s avonds niks meer te doen.

Een andere vriendin is van 32 naar 28 gegaan omdat ze te weinig energie had. Maar weer een andere vriendin werkt 32u en is daarna nog gemeenteraadslid en houdt nog energie over.



Ik denk dat dat heel bepalend is voor hoe je mening hierover gevormd wordt.En het hangt van je partner af natuurlijk. Mijn vriend kan bijvoorbeeld met een stuk minder slaap dan ik, waardoor hij (40 uur) zo vroeg kan beginnen dat hij elke dag de kinderen van school kan halen en ik in een opgeruimd huis thuis kom. Dat zorgt ervoor dat ik 's avonds nog energie heb om die laptop open te klappen.
quote:Star schreef op 26 april 2017 @ 15:40:

[...]



En het hangt van je partner af natuurlijk. Mijn vriend kan bijvoorbeeld met een stuk minder slaap dan ik, waardoor hij (40 uur) zo vroeg kan beginnen dat hij elke dag de kinderen van school kan halen en ik in een opgeruimd huis thuis kom. Dat zorgt ervoor dat ik 's avonds nog energie heb om die laptop open te klappen.Dat zeker ook!! Ik heb het geluk dat ik er al jaren 's nachts niet uit hoef (behalve bij erg hardnekkig wakkere kinderen die voor een vierde of vijfde keer met oorpijn/een nat bed komen) omdat man prima met een paar nachten slechts 6 uur slaap kan functioneren terwijl ik na een onderbroken nacht al als een zombie naar mijn werk ga.
quote:Kastanjez schreef op 26 april 2017 @ 15:32:

[...]

Dit is een goede Mevrouw75. Ik vind het verschil in energie tussen mij en mijn vriendinnen echt heel groot. Ik zou niet weten hoe ik meer dan 32u per week moest werken als ik het thuis, 's avonds nota bene, in moest vullen. Ik houd mijn leven vol, door iedere avond voor 10u in bed te liggen en na 8u s avonds niks meer te doen.

Een andere vriendin is van 32 naar 28 gegaan omdat ze te weinig energie had. Maar weer een andere vriendin werkt 32u en is daarna nog gemeenteraadslid en houdt nog energie over.



Ik denk dat dat heel bepalend is voor hoe je mening hierover gevormd wordt.

Energie is één ding, ik zie ook om me heen dat sommigen meer en anderen minder energie hebben.



Daarnaast zie ik ook verschil in efficiëntie om dingen aan te pakken. Mijn tweelingzus werkt niet, doet haar huishouden op haar gemak. Maar heeft veel meer moeite dan ik om eens even een tandje erbij te zetten. Ze is zo gewend om de tijd te nemen voor dingen dat ze zich niet voor kan stellen dat het soms ook in de helft van de tijd kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 26 april 2017 @ 15:31:

[...]





Nou, dat vind ik heel interessant klinken. Een maal gvg is volgens mij altijd gvg dus hoe je dan zorgt dat mogelijke schulden uit de gezamenlijkheid blijven, daar ben ik echt benieuwd naar. Overigens snap ik dan nog steeds niet waarom je dat niet gelijk hebt gedaan, dan had je in de toekomst niks meer hoeven aanpassen.



Nee hoor, dat kun je omzetten. We hebben dit niet gelijk gedaan omdat we het niet zagen zitten ieder jaar weer een verdeling te maken van wat is nou van wie (en volgens notaris dus ook vrij nutteloos omdat spaargeld ed nou niet echt benoemenswaardig was). Daarnaast weet hij niet zeker of hij dit bedrijfje ooit zo zal krijgen dat hij zijn baan ervoor kan opzeggen of minder te werken. We vonden het daarom niet nodig dit al vast te laten leggen.



@thee topic ben ik geopend om advies te vragen hoe anderen dit verdelen. Ik heb veel advies gehad en wij gaan het straks ook iets anders doen dus heb er zeker iets aan gehad.

Wat betreft het laatste, daar heb jij niks mee te maken.
Als je geen kind hebt vind ik het nog wel normaal dat de ene wat meer binnenkrijgt dan de ander, maar als je eenmaal een kind hebt zou het mij wel steken als er sprake is van een ongelijke verdeling.



Je bent allebei toch vaak wel zo'n 12-14 uur per dag in de weer, of dit nu om betaald werk gaat, reistijd, of om de zorg voor het kind, het huishouden, etc. Het zou erg oneerlijk voelen als mijn man zich een hoop luxe kon veroorloven die aan mij niet besteed is.



Je doet het toch samen allemaal, dus waarom de ene dan meer zou krijgen dan de ander is mij een raadsel.
Alle reacties Link kopieren
4x9 werken zou ik overigens echt niet trekken. Tenzij ik 5 minuten reistijd zou hebben. Maar ik heb 45 minuten enkele reis en met 9 uur werken zou ik echt te lang van huis zijn. Ook ik werk nooit in de avond. Tenminste niet standaard. Ik maak dus 8 uur per dag, soms meer. Maar dat is echt soms en ik zit zeker niet elke avond te werken.



Degenen die met kinderen 4x9 doen, hebben die weinig reistijd?
quote:dannas schreef op 26 april 2017 @ 19:24:

4x9 werken zou ik overigens echt niet trekken. Tenzij ik 5 minuten reistijd zou hebben. Maar ik heb 45 minuten enkele reis en met 9 uur werken zou ik echt te lang van huis zijn. Ook ik werk nooit in de avond. Tenminste niet standaard. Ik maak dus 8 uur per dag, soms meer. Maar dat is echt soms en ik zit zeker niet elke avond te werken.



Degenen die met kinderen 4x9 doen, hebben die weinig reistijd?

Mijn man werkt 4x9 heeft 45 minuten reistijd. Vertrekt om 6.15 begint om 7.00, vertrekt om 16,30 en is thuis om 17.30.



Hij gaat heen voor de file uit, terug vaak wel net wat drukte. (Omdat anderen op zijn kantoor later werken is hij ook vaak niet stipt om 16.30 weg.)



Wij eten dus heel vaak om 17.30 met zijn allen als kinderen moeten sporten oid.
Ik werk 4x8 maar heb heel veel reistijd. Ik vertrek om 5.45 's ochtends, dan ben ik nog op tijd thuis om mijn kinderen uit de opvang te halen (18u). Eens per week doet man dat, dan maak ik een extra lange dag. Omdat ik 's ochtends vroeg weg ga, hebben de kinderen er niet zo'n last van. Ik heb alleen geen sociaal leven
Alle reacties Link kopieren
Ik LAT en werk 32 uur met 1 kind. Ik werk 32 uur omdat ik geen 8 uur op een dag wil maken, werk dus 5x een kortere dag.



Ik snap vrouwen niet die zichzelf in de breedste zin op een achterstand plaatsen. Die dus het risico lopen op de korte en langere termijn niet voor zichzelf kunnen zorgen in geval van een relatiebreuk. Maar: iedereen moet lekker doen wat hij wil, de overheid staat garant.
Alle reacties Link kopieren
Overigens heb ik de luxe van een vrij korte reistijd en zeer flexibele uren die ik ook thuis kan maken. Zit dus gewoon op di middag langs het zwembad
[quote]Zalmsnipper schreef op 26 april 2017 @ 22:27:

Ik LAT en werk 32 uur met 1 kind. Ik werk 32 uur omdat ik geen 8 uur op een dag wil maken, werk dus 5x een kortere dag.



Ik snap vrouwen niet die zichzelf in de breedste zin op een achterstand plaatsen. Die dus het risico lopen op de korte en langere termijn niet voor zichzelf kunnen zorgen in geval van een relatiebreuk. Maar: iedereen moet lekker doen wat hij wil, de overheid staat garant.[/quote]



Zalmsnipper, ik vind dit zo'n pedante k*topmerking. En de heersende mening, alhier, heb ik zo het idee.



Ik werk op het moment parttime, en heel weinig uren. Heb ook een tijdje helemaal niet gewerkt, na de geboorte van de jongste, maar nu dus weer wel, omdat ik dat prettig vind. Verdien nu slechts een fractie van wat mijn man verdient. En dat is ok. Wij hebben dit besloten toen wij aan kinderen zijn begonnen. Wij vinden het namelijk belangrijk om ze zelf op te voeden, verzorgen en verrijken, en niet de hele dag op het KDV neer te plempen omdat mama en papa zo nodig allebei moeten werken. Waarom? Man verdient genoeg voor ons beiden, en we zitten hierover totaal op een lijn. Waarom zou ik me over een eventuele relatiebreuk zorgen maken? Dat is helemaal niet aan de orde. En mocht dat moment ooit komen dan ga ik gewoon weer aan het werk. Ik heb een diploma en voldoende werkervaring, en heb nog nooit mijn hand hoeven ophouden. En in het land waar ik woon staat de overheid trouwens niet garant.



Ik denk trouwens sowieso dat ik wel weer aan het werk ga als ze allebei op de basisschool zitten, maar dat is omdat ik dat zelf wil en niet om me te verantwoorden aan mensen met een mening zoals jij. Zwaar irritant!
quote:FunnyFace8 schreef op 27 april 2017 @ 00:18:

[quote]Zalmsnipper schreef op 26 april 2017 @ 22:27:

Ik LAT en werk 32 uur met 1 kind. Ik werk 32 uur omdat ik geen 8 uur op een dag wil maken, werk dus 5x een kortere dag.



Ik snap vrouwen niet die zichzelf in de breedste zin op een achterstand plaatsen. Die dus het risico lopen op de korte en langere termijn niet voor zichzelf kunnen zorgen in geval van een relatiebreuk. Maar: iedereen moet lekker doen wat hij wil, de overheid staat garant.[/quote]



Zalmsnipper, ik vind dit zo'n pedante k*topmerking. En de heersende mening, alhier, heb ik zo het idee.



Ik werk op het moment parttime, en heel weinig uren. Heb ook een tijdje helemaal niet gewerkt, na de geboorte van de jongste, maar nu dus weer wel, omdat ik dat prettig vind. Verdien nu slechts een fractie van wat mijn man verdient. En dat is ok. Wij hebben dit besloten toen wij aan kinderen zijn begonnen. Wij vinden het namelijk belangrijk om ze zelf op te voeden, verzorgen en verrijken, en niet de hele dag op het KDV neer te plempen omdat mama en papa zo nodig allebei moeten werken. Waarom? Man verdient genoeg voor ons beiden, en we zitten hierover totaal op een lijn. Waarom zou ik me over een eventuele relatiebreuk zorgen maken? Dat is helemaal niet aan de orde. En mocht dat moment ooit komen dan ga ik gewoon weer aan het werk. Ik heb een diploma en voldoende werkervaring, en heb nog nooit mijn hand hoeven ophouden. En in het land waar ik woon staat de overheid trouwens niet garant.



Ik denk trouwens sowieso dat ik wel weer aan het werk ga als ze allebei op de basisschool zitten, maar dat is omdat ik dat zelf wil en niet om me te verantwoorden aan mensen met een mening zoals jij. Zwaar irritant!

Jij bent nou precies zo'n vrouw die drogredenaties gebruikt om haar niet-werken te rechtvaardigen, funnyface.



Je schrijft zelf immers 'Wij vinden het namelijk belangrijk om ze zelf op te voeden, verzorgen en verrijken, en niet de hele dag op het KDV neer te plempen', terwijl je in één adem verder vertelt dat (hoe kan het ook anders) je man fulltime werkt om dit allemaal te kunnen bekostigen.



Netto resultaat? Jij werkt niet, jij bent degene die de kinderen opvoedt (naar je eigen maatstaven dus) en je man is een vreemde voor jullie kinderen.



Wat je aanvoert als reden dat je niet werkt; 'Wij vinden het namelijk belangrijk om ze zelf op te voeden, verzorgen en verrijken, en niet de hele dag op het KDV neer te plempen' is dus niets anders dan helaas ongelofelijk doorzichtig gelul waarmee je wilt rechtvaardigen dat je liever niet wilt werken.



Iedereen ziet het. Jij denkt dat je een valide punt hebt. Echt heel sneu. Voor jou.
quote:dannas schreef op 26 april 2017 @ 19:24:



Degenen die met kinderen 4x9 doen, hebben die weinig reistijd?Ik heb het een aantal jaar gedaan, weinig reistijd idd. Maar trok het ook niet goed. Einde van de dag onmogelijk om kwalitatieve gesprekken te voeren en geconcentreerd te blijven, in computerwerk had ik simpelweg geen puf meer. Ik ben dus uiteindelijk naar 4x8 gegaan.
Je bent namelijk op geen enkele manier beter gekwalificeerd dan de eerste de beste pedagogisch medewerker op een KDV, funnyface. De enige reden dat je man ermee instemt dat niet zo'n PM van het KDV overdag voor jullie kinderen zorgt maar jij, is dat hij het kan betalen en hij jou dat gunt. Het is echt niet omdat jij het beter zou kunnen of omdat het beter zou zijn voor de kinderen (weet hij veel, immers).
quote:Amand_ schreef op 27 april 2017 @ 00:49:

Wat je aanvoert als reden dat je niet werkt; 'Wij vinden het namelijk belangrijk om ze zelf op te voeden, verzorgen en verrijken, en niet de hele dag op het KDV neer te plempen' is dus niets anders dan helaas ongelofelijk doorzichtig gelul waarmee je wilt rechtvaardigen dat je liever niet wilt werken.



Iedereen ziet het. Jij denkt dat je een valide punt hebt. Echt heel sneu. Voor jou.Precies. In plaats van één fulltime baan en een baantje voor een paar uur zouden jullie namelijk ook allebei 2,5 of 3 dagen kunnen gaan werken. Dan zitten de kinderen net zo lang op het kdv als nu, kun je ze nog steeds zelf opvoeden (wat een kutsneer naar mensen die wel werken trouwens, alsof die hun kinderen niet zelf opvoeden ), maar maak jij je niet ondergeschikt aan en afhankelijk van je man. Naast dat je man en kinderen zo ook de kans krijgen een betere band met elkaar op te bouwen is deze constructie nog beter voor het gezin ook. Je verkleint zo immers het risico dat het gezinsinkomen plotsklaps wegvalt met de helft. Win-win-win-win dus.
Nou Amand, je hoeft het niet altijd eens te zijn met pedagogische medewerkers op een KDV. Die zijn nou ook weer niet zo hoog opgeleid hoor. Als een man ook graag liever heeft dat zijn vrouw thuis blijft en niet naar KDV of naschoolse opvang hoeft dan is dat toch prima. Onzin dat je dan als man als vreemde wordt gezien want dan doe je inderdaad wat fout als man zijnde.
quote:Blondie456 schreef op 27 april 2017 @ 01:13:

Nou Amand, je hoeft het niet altijd eens te zijn met pedagogische medewerkers op een KDV. Die zijn nou ook weer niet zo hoog opgeleid hoor. Als een man ook graag liever heeft dat zijn vrouw thuis blijft en niet naar KDV of naschoolse opvang hoeft dan is dat toch prima. Onzin dat je dan als man als vreemde wordt gezien want dan doe je inderdaad wat fout als man zijnde.Er zijn ook vrouwen die zelf na willen denken. En sterker nog: voor zichzelf willen nadenken. Dat is het publiek dat ik probeerde te bereiken.
Slaat nergens op Amand.
Ik snap heel goed dat je niet begrijpt wat ik schrijf.
Leg het me dan uit want ik heb altijd na gedacht voor mezelf en voor ons gezin en mijn man ook. Dat jouw leven niet is gelopen hoe je wilde en je daardoor wat verbitterd bent geworden daar kunnen andere mensen niks aan doen he. Soms gaan de dingen waarvoor mensen kiezen ook gewoon goed zoals bij mijn man en mij. De verdeling vonden wij prima.
Het is opvallend dat mensen die weten dat ze iets anders prediken dan wat ze denken er voornamelijk voor kiezen om critici op de man aan te pakken in plaats van op argumenten.



Je bent er een fraai voorbeeld van, blondie. En iedereen ziet het.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven