Geld & Recht alle pijlers

Verhuizen, kunnen wij dit betalen?

27-10-2014 15:23 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben een nieuwe woning op het oog. We willen graag verhuizen vanwege de wens op gezinsuitbreiding. Wonen nu op een appartement en hebben maar 1 slaapkamer.



De lasten die we nu hebben zijn vrij laag. Als we gaan verhuizen gaan we groter wonen en zullen deze lasten aanzienlijk toenemen. Het verschil in kosten voor de hypotheek hebben we inzichtelijk maar we zijn benieuwd wat hier allemaal bij komt kijken en of we dit dus wel op kunnen brengen. De bank heeft al een toezegging gedaan maar ik merk dat ik me zorgen maak of het dan allemaal nog wel gaat lukken. Met de wens op gezinsuitbreiding dat veel geld kost mocht het lukken, kinderopvang, minder werken en dan dus een nieuw huis met meer lasten..



Inkomen: 4600 netto per maand (beide fulltime, mijn salaris zal afnemen als ik dadelijk 1 dag minder ga werken. Mijn man werkt er al 4. We zullen dan op ongeveer 4200 overblijven netto.

Toekomstige hypotheeklasten, 1100 netto (1500 bruto)



De woning die we op het oog hebben is nieuwbouw, en ongeveer 200m2 vloeroppervlak. Geen idee wat de energiekosten worden, ik heb nu 180 euro per maand in de begroting staan.



Benieuwd naar jullie eerste indruk en jullie ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je nu inzichtelijk wat je per maand waaraan uitgeeft en hoeveel je overhoudt?

Dit is een goede eerste stap.
Alle reacties Link kopieren
Jep, hebben we. Houden alles in Excel bij. We houden nu 1800 euro over. Bonus, vakantiegeld en toeslagen niet meegerekend.
Alle reacties Link kopieren
Kun je het op een inkomen betalen? Als een van jullie ziek wordt of werkloos?
er blijft 1800 over



daar moet het loon dat je inlevert bij kinderen (400) en de kinderopvang (paar 100) nog van af

daar komt evt belastingtoeslag en combinatiekorting (als die er dan nog is?) weer bij



dan zal je nog wat extra uitgeven aan het kind en wil je wellicht voor het kind sparen



blijft het bij 1 kind, wil je er meer, in hoeverre heb je uitjes ed al meegenomen in je berekeningen?
Wij verdienen netto iets meer, maar onze hypotheek is niet zo hoog. Ik vind het een aardig bedrag, 1100 euro netto. Wij zitten op bijna 900. Ons huis is wel veel kleiner, 115 vierkante meter woonoppervlak. We redden het prima met 1 kind, opvang, alle lasten en nog sparen erbij. We hebben ook nog voldoende ruimte voor uitjes, vakantie, leuke dingen enz.
Ons inkomen is 3228 per maand, hypotheek bijna 900 euro, 125 m2 oppervlak.

We redden het elke maand prima, hebben 3 kids
Alle reacties Link kopieren
quote:itsme1973 schreef op 27 oktober 2014 @ 15:41:

er blijft 1800 over



daar moet het loon dat je inlevert bij kinderen (400) en de kinderopvang (paar 100) nog van af

daar komt evt belastingtoeslag en combinatiekorting (als die er dan nog is?) weer bij



dan zal je nog wat extra uitgeven aan het kind en wil je wellicht voor het kind sparen



blijft het bij 1 kind, wil je er meer, in hoeverre heb je uitjes ed al meegenomen in je berekeningen?



En dat wat ze meer uit gaan geven aan hypotheek?

Of zit dat al berekend in de begroting?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een netto hypotheek van 1350 euro. Maar we verdienen samen een stuk meer (5400 netto).

Vriend verdient elke maand onregelmatig. Hij heeft een basisloon en daar komt meestal hetzelfde nog eens bij per maand.

Ik verdien goed en als het loon van 1 van ons beiden wegvalt dan kunnen we het prima betalen, alleen een stuk minder sparen. Maar nu sparen we eigenlijk belachelijk veel.

Moet wel zelf voor later sparen. En we sparen al voor kind(eren), die er nog niet zijn.

Maar die bedragen kunnen best lager als het zover mocht komen.



Ik denk wel dat het voor jullie te doen is.

Heb je een begroting met nieuwe maandlasten?
Alle reacties Link kopieren
Op basis van inkomen kunnen we 440.000 lenen zegt de Rabobank. Dat wordt nu 380.000, we zitten er dus 60.000 onder.



Die 1500 die we sparen, is ook echt om te sparen. Uitjes zijn daar al van af. Onze oude hypotheek is 900 bruto, ongeveer 600 netto.



Ik hoor aan jullie reactie dat het fors is, dan is mijn gevoel dus zo gek nog niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:ratatoeje schreef op maandag 27 oktober 2014 15:54 Ons inkomen is 3228 per maand, hypotheek bijna 900 euro, 125 m2 oppervlak.

We redden het elke maand prima, hebben 3 kids Dat doe je netjes! Is dat een de netto hypotheek?
Alle reacties Link kopieren
quote:swimkim schreef op maandag 27 oktober 2014 16:34 Wij hebben een netto hypotheek van 1350 euro. Maar we verdienen samen een stuk meer (5400 netto).

Vriend verdient elke maand onregelmatig. Hij heeft een basisloon en daar komt meestal hetzelfde nog eens bij per maand.

Ik verdien goed en als het loon van 1 van ons beiden wegvalt dan kunnen we het prima betalen, alleen een stuk minder sparen. Maar nu sparen we eigenlijk belachelijk veel.

Moet wel zelf voor later sparen. En we sparen al voor kind(eren), die er nog niet zijn.

Maar die bedragen kunnen best lager als het zover mocht komen.



Ik denk wel dat het voor jullie te doen is.

Heb je een begroting met nieuwe maandlasten? Je geeft aan dat jullie meer verdienen inderdaad, hypotheek is ook hoger en jullie hebben kinderen en kunnen dus nog steeds sparen? Wat hou je dan zoal over?
Alle reacties Link kopieren
Ons netto inkomen is 4200 per maand. (1 auto lease, ik 1 kleine auto) Netto hypotheeklasten ook zon 1100. Gwl 200.

Ik werk 3 dagen man 5. 1 kind. 2e op komst.

En we kunnen er heel goed van leven! We leven dan ook niet zuinig.

Dus lijkt mij heel goed te doen!
Alle reacties Link kopieren
O ja sparen lukt ook. We houden een buffer aan, alles erboven stoppen we momenteel in het huis (verbouwen etc.)
Als je twijfelt, waarom dan niet een iets goedkoper huis? 200m2 is echt heel veel. Ik ga er vanuit dat een vloeroppervlak van 120-150 een stuk goedkoper zal zijn, en daar red je je ook prima mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Liene85 schreef op maandag 27 oktober 2014 16:59 Ons netto inkomen is 4200 per maand. (1 auto lease, ik 1 kleine auto) Netto hypotheeklasten ook zon 1100. Gwl 200.

Ik werk 3 dagen man 5. 1 kind. 2e op komst.

En we kunnen er heel goed van leven! We leven dan ook niet zuinig.

Dus lijkt mij heel goed te doen! Oké, dat is dan ook ongeveer ons plaatje voor de toekomst. Goed te horen dat het jullie prima lukt, zeker aangezien wij pas 27 en 28 zijn en ons inkomen alleen nog maar zal stijgen. Hoewel dat bij mij netto natuurlijk niet zo is omdat ik uiteindelijk een dag minder wil gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:lenepeen schreef op maandag 27 oktober 2014 17:05 Als je twijfelt, waarom dan niet een iets goedkoper huis? 200m2 is echt heel veel. Ik ga er vanuit dat een vloeroppervlak van 120-150 een stuk goedkoper zal zijn, en daar red je je ook prima mee.Inderdaad, dat is zeker een optie. Dit lijkt voor nu ons droomhuis maar niet ten koste van alles. We hebben nogal wat narigheid hier met de buren meegemaakt dat we nu heel graag vrij zouden gaan wonen. Daar hangt een kostenplaatje tegenover. Het huis kost 430.000. Maar gelukkig hebben we goed gespaard (en erfenis) en kunnen we ook eigen geld inleggen.
Alle reacties Link kopieren
Koop op 1 salaris.
Alle reacties Link kopieren
3 dagen opvang met zo'n salaris is duur. Stel dat je een tweeling krijgt, of 2 kinderen dicht na elkaar, kun je dan nog steeds goed sparen? En als 1 van jullie werkloos wordt? Een groter huis zorgt ook voor meer onderhoud (schoonmaakster, tuin, schilderwerk).
Ga maar uit van iets meer dan 'een paar honderd euro' voor kinderopvang. Bij jullie inkomen zal dat voor drie dagem opvang best eens 800 euro of meer kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op maandag 27 oktober 2014 21:14 Ga maar uit van iets meer dan 'een paar honderd euro' voor kinderopvang. Bij jullie inkomen zal dat voor drie dagem opvang best eens 800 euro of meer kunnen worden.Dat is niet mis! Gelukkig springen ouders een dagje bij maar ik ben me ervan bewust dat dit veel geld gaat kosten.
Hoe kan de hypotheek maar 1350 zijn voor een huis van 430.000 euro? Onze hypotheek is ongeveer de helft en wij betalen zonder teruggaaf bijna 1200 euro. Nu is onze rente wel hoger dan nu, maar scheelt dat zoveel? Of ligt het aan het eigen geld dat ingelegd word?

Oprechte vraag hoor vind het zo weinig voor zo'n hoge hypotheek. Wij konden met ons salaris echt niet zo'n hoge hypotheek afsluiten destijds. En onze salarissen schelen niet veel.
Alle reacties Link kopieren
Het wel een beetje vaag inderdaad.

Wij betalen 1200 bruto voor 3 ton.

Op 1 salaris uiteraard.

Want 1800 over en je moet er alles nog van doen en er gaat nog geld af voor de kinderopvang en minder werken.....

Voor hetzelfde geld kan je niet meer meer werken straks. En dan? Hoeveel heb je dan over? Als jij niet meer werkt?
Alle reacties Link kopieren
Tweede dagen met "zon'n"salaris voor 1 kind kost hier 595 euro netto. En dan maar hopen dat ze de belastingteruggave in stand houden....
TO betaald relatief weinig omdat ze veel eigen geld meeneemt.



Ze kopen een huis van 430.000 maar hebben een hypotheek over een bedrag van 380.000.



TO, het slimste is om uit te gaan van rampscenario's. Als je minder gaat werken en je vriend heeft een laag basissalaris zou ik nog even goed kijken hoe je belastingaftrek werkt. Er van uitgaan dat je meer gaat verdienen omdat jullie jong zijn is een denkwijze die een beetje achterhaald. Ga er van uit of je alles ook nog kan betalen als opvangregelingen en hypotheek aftrek verder versoberd worden en bedenk dat je WOZ heel hoog is.



Ik heb een veel kleiner huis en ik ben per jaar al 2000,00 euro kwijt aan riool, WOZ en allerlei andere gemeentebelastingen. Daarnaast krijg je er extra verzekeringen bij als overlijdingsrisico en opstal. Daarnaast moet je ook nog een potje hebben voor alles wat kapot gaat. Als jou dak niet meer goed is zijn je kosten relatief hoog vanwege de grootte van je dak. Hoe absurd he ook kinkt maar een tuin aanleggen kost een enorme bak geld.



Je hebt nu ook te weinig meubels omdat je groter gaat wonen en alleen een lik verf loopt flink in de papieren en lampen en stoffering, dit zijn allemaal eenmalige uitgaven maar het loopt allemaal wel flink in de papieren.



Het lekkerst woon je als je sec kijkt naar je inkomsten(en het liefst op een inkomen en je uitgaven exclusief bijdrages en belastingteruggaves. Dit zijn allemaal regelingen die financieel onzeker zijn.



Omdat mensen verliefd zijn geworden op iets willen ze nog wel eens naar zich zelf toerekeningen maar een huis kan ook een steen om je nek worden.



Voordeel is wel omdat je veel eigen geld inbrengt dat, ook al komt je huis onder water te staan, je door je eigen bijdrage niet in de problemen komt bij eventuele verkoop als het zou moeten.



Of je het je kan veroorloven is heel persoonlijk. Sommige mensen vinden hun huis zo belangrijk dat ze het niet erg vinden om in te leveren op vakanties en uit eten gaan. Probeer wel te bedenken of je naar je toe berekend omdat je het huis graag wil of dat het echt makkelijk kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven