Geld & Recht alle pijlers

Verhuurder komt toezegging verhuurdersverklaring niet na

28-04-2017 21:57 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door een aantal vervelende omstandigheden heb ik vorig jaar een aantal betalingsachterstanden opgelopen, waaronder mijn lopende huur.

Om erger te voorkomen en omdat ik dit niet meer alleen kon oplossen loopt er sinds 1 april beschermingsbewind (geen wsnp).

Er was een huurachterstand van 1,5 maand. Bewindvoerder heeft er prioriteit van gemaakt om deze z.s.m. te herstellen omdat ik wil verhuizen (ik woon nu boven een horecagelegenheid waardoor veel geluidsoverlast).

Verhuurder (particulier) heeft aan bewind op 13 april de toezegging gedaan om een verhuurdersverklaring te verstrekken. Inmiddels is het 28 april en is de verklaring er nog steeds niet. Zowel bewindvoerder als ik hebben de vociemails van de verhuurder ingesproken en de man gemaild. Eerst reageerde die nog na het versturen van een sms met het verzoek om een reactie, nu helemaal niet meer.

Verhuizen zonder verhuurdersverklaring lijkt - helaas - vrijwel onmogelijk :s.



Wat kan ik nu ondernemen ten aanzien van de verhuurder? Verhuurder beweert ook dat de bewindvoerder toestemming moet verlenen voor het opzeggen van de huur. Mag hij dit eisen?
Bewindvoerder moet inderdaad de huur opzeggen. En een verhuurdersverklaring kan je niet afdwingen, zeker zolang er nog een schuld is zal hij dit weigeren.
quote:gizzmo-returns schreef op 28 april 2017 @ 22:06:

Bewindvoerder moet inderdaad de huur opzeggen. En een verhuurdersverklaring kan je niet afdwingen, zeker zolang er nog een schuld is zal hij dit weigeren.Hoezo niet? Je krijgt altijd een verhuurdersverklaring hoor alleen staat er bij TO dan wel in dat er sprake is ( geweest) van wanbetaling en eventueel overlast. Die verklaring hoeft niet positief te zijn.
quote:Pieps2016 schreef op 28 april 2017 @ 22:07:

[...]



Hoezo niet? Je krijgt altijd een verhuurdersverklaring hoor alleen staat er bij TO dan wel in dat er sprake is ( geweest) van wanbetaling en eventueel overlast. Die verklaring hoeft niet positief te zijn.Maar daar gaat het hier om schat ik zo in......
quote:Pieps2016 schreef op 28 april 2017 @ 22:07:

[...]



Hoezo niet? Je krijgt altijd een verhuurdersverklaring hoor alleen staat er bij TO dan wel in dat er sprake is ( geweest) van wanbetaling en eventueel overlast. Die verklaring hoeft niet positief te zijn.Kijk eens op de site van de Woonbond, weigeren kan dus wel. Dan moet to naar de rechter om die af te dwingen.
Alle reacties Link kopieren
De verhuurder had al toegezegd de verhuurdersverklaring te verstrekken toen er nog een achterstand was. Sinds de bewindvoering loopt heeft de bewindvoerder ook contact gehad met de verhuurder. Ik had dus verwacht een verhuurdersverklaring te krijgen waarin vermeld wordt dat er achterstand is geweest maar dat deze hersteld is. Dat mag namelijk ook.

Inmiddels is er geen achterstand meer en bewind betaalt op tijd alle vaste lasten dus ook de lopende huur.
Alle reacties Link kopieren
Jij komt je betalingsverplichting niet na, je bent dus geen betrouwbare huurder gebleken. Waarom zou je verhuurder dan een verhuurdersverklaring afgeven? Dan heeft de volgende verhuurder mogelijk hetzelfde probleem met jou.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de site van de Woonbond mogen woningverenigingen het overleggen van een verhuurdersverklaring als onderdeel van de selectieprocedure bij het reageren op woningen ook niet verplichten...
Maar is je bewindvoerder eens met verhuizing ? Anders gaat het niet door.
quote:Snoopy80 schreef op 28 april 2017 @ 22:13:

Volgens de site van de Woonbond mogen woningverenigingen het overleggen van een verhuurdersverklaring als onderdeel van de selectieprocedure bij het reageren op woningen ook niet verplichten...Nee maar dat doen ze wel. Dan moet je dus naar de rechter...
Alle reacties Link kopieren
@gizzmo-returns, uit welke bron haal je de informatie over het opzeggen van de huur?
Alle reacties Link kopieren
Met andere woorden ik kom hier dus nooit weg...?
Alle reacties Link kopieren
Ja, de bewindvoerder is het eens met de verhuizing.
quote:Snoopy80 schreef op 28 april 2017 @ 22:14:

@gizzmo-returns, uit welke bron haal je de informatie over het opzeggen van de huur?



Bedoel je mbt de bewindvoerder?



Een bewindvoerder is aangesteld om over je financiën te waken en zal daarom zijn goedkeuring moeten geven voor de opzegging. Dat is een door de rechter benoemde taak en een verhuizing beoordelen op de kosten is daar een onderdeel van.
Alle reacties Link kopieren
Maar is de goedkeuring geven voor het opzeggen dan niet hetzelfde als toestemming verlenen voor het verhuizen naar een andere woning?

Bewindvoerder wil juist het liefst dat ik een woning zoek van de woningstichting vanwege kosten. Daar wordt althans geen borg gevraagd. Hoewel ik merk dat de huurprijzen over het algemeen niet echt lager zijn dan hier.
Het is pas 14 dagen geleden. wellicht is je verhuurder er nog niet aan toegekomen?
quote:Snoopy80 schreef op 28 april 2017 @ 22:55:

Maar is de goedkeuring geven voor het opzeggen dan niet hetzelfde als toestemming verlenen voor het verhuizen naar een andere woning?

Bewindvoerder wil juist het liefst dat ik een woning zoek van de woningstichting vanwege kosten. Daar wordt althans geen borg gevraagd. Hoewel ik merk dat de huurprijzen over het algemeen niet echt lager zijn dan hier.Ja, maar wat is nu het probleem dan? Hij is toch akkoord? (Afgezien van de verhuurdersverklaring )
quote:MinionX schreef op 28 april 2017 @ 22:55:

Het is pas 14 dagen geleden. wellicht is je verhuurder er nog niet aan toegekomen?Dit zijn natuurlijk wel spoedvragen, aangezien een woningacceptatie altijd snel moet.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ik een woning ga bezichtigen via de woningstichting en de bezichtiging is met een van de consulentes zelf, moet je normaal bij de bezichtiging al alle documenten meenemen.



Het probleem is dat bij vrijwel alle woningen die interessant zijn om een verhuurdersverklaring wordt gevraagd...De woningstichting stelt die als harde eis en veel makelaars die appartementen verhuren ook.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je een bezichtiging hebt die je regelt met de vertrekkende huurder heb je een week om alle documenten volledig aan te leveren
Maar heeft TO dan al een andere woning op het oog?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al verschillende woningen gaan bekijken, ja. En daar waren er een aantal bij die ik best had willen hebben. Maar zonder een aangeleverde verhuurdersverklaring wordt je reactie na de bezichtiging gewoonweg niet in behandeling genomen
oja, dan is je verhuurder gewoon een hork...
Alle reacties Link kopieren
Jep...maar met die conclusie schiet ik geen millimeter op....Is dreigen met juridische stappen het enige alternatief?
quote:Snoopy80 schreef op 28 april 2017 @ 23:35:

Jep...maar met die conclusie schiet ik geen millimeter op....Is dreigen met juridische stappen het enige alternatief?Op basis van welke grond? Volgens mij is een verhuurdersverklaring geen juridisch document. Dus het enige wat je juridisch zou kunnen aanvechten is dat een verhuurder jou geen woning geeft zonder zo'n document. Maar ook dat is lastig, want verhuurders zijn niet verplicht om jou iets te verhuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven