Geld & Recht alle pijlers

Verkeersboete delen?

02-11-2012 21:04 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Klein dilemma hier.



Tijdje geleden leuk avondje gehad met wat vriendinnen, een van ons was de bob (met haar eigen auto). Ik heb zelf dus niet echt zitten opletten toen we onderweg waren, maar kennelijk heeft mijn vriendin haar gaspedaal iets te ver ingedrukt tijdens de terugweg.



Vorige week ontving ik een berichtje dat ze een boete had gekregen en kreeg ineens het gevoel (nergens op gebaseerd, gewoon een gevoel) dat ze misschien van ons verwacht dat wij mee betalen.



Het is dus een aanname, maar ik was benieuwd wat jullie in zo'n situatie doen? Aanbieden het te splitten? Aan de ene kant vind ik dat wel zo sociaal, aan de andere kant....zij had haar voet op het gaspedaal en ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik zou niet zo snel meebetalen aan iemand anders haar rijgedrag.

Kijk, als je nou met zijn allen had besloten verkeerd te parkeren en daar kwam een boete voor, dán deel je natuurlijk de kosten. Of als jij die vriendin meerdere malen had aangespoord harder te rijden. Maar in dit geval: niet.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Zij heeft gereden, dus zij betaalt. Klaar.
Natuurliijk niet, zij heeft te hard gereden.
Degene die de boete maakt betaalt. Zij heeft te hard gereden, niet jij. Jij hebt haar niet gevraagd dat te doen, dus is het haar eigen verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Nee, wie achter het stuur zit mag de boete betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet aanbieden om mee te betalen aan die boete. Precies wat je zegt: zij had haar voet op het gaspedaal, jij niet.



Het zou anders zijn als er gevraagd zou zijn vooral flink door te rijden want te laat/hoge nood/weetikveelwat. Dan zou ik er misschien nog even over nadenken, maar dan zou het ook liggen aan of ik het had gevraagd of niet, wat de reden van het harder rijden zou zijn en of het bijv. een boete is voor een paar km te hard (zo'n grensgeval qua bekeuring).
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt eraan. Als ik zelf de bob verzoek gas te geven omdat ik ziek ben of moet piesen, dan zou ik wel meebetalen.

Ik ben echter altijd zelf bob omdat ik niet drink en zou het nooit vragen. Ik rij zelf toch te hard? En dat doe ik altijd dus zelf op de blaren zitten!
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Als jullie haar nu hadden verzocht op te schieten was het inderdaad een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Nope ik zou niet delen

Haar auto, zij reed zelf te hard

(of je moet hebben gezegd: hup gas erop, ik wil naar huis)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Wat een eensgezindheid



Een paar jaar geleden vroeg een vriendin in een soortgelijke situatie of ik wilde meebetalen, dat heb ik toen gedaan. Nu ik wat ouder ben (en wat wijzer ) vind ik dus ook; zij heeft te hard gereden en ik niet.



Maar begon toch weer wat te twijfelen..
Alle reacties Link kopieren
Als die vriendin vaker dan anderen de Bob is, loopt ze ook vaker dan anderen het risico om een bon te krijgen omdat ze per ongeluk iets te hard reed. Iemand die nooit rijdt loopt dat risico niet.
Alle reacties Link kopieren
We hebben overigens nooit gezegd dat we haast hadden of dat ze meer gas moest geven. Ik denk gewoon een trajectcontrole oid.
Vlotter, het risico om een bon te krijgen?? Zo moeilijk is het niet om je gewoon aan de snelheid te houden hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:vlotter schreef op 02 november 2012 @ 21:11:

Als die vriendin vaker dan anderen de Bob is, loopt ze ook vaker dan anderen het risico om een bon te krijgen omdat ze per ongeluk iets te hard reed. Iemand die nooit rijdt loopt dat risico niet.



Tja, dat is een verschil van inzicht dan.

In mijn optiek bestaat 'per ongeluk' te hard rijden niet.

Die meter zit voor je neus.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is misschien de reden waarom ik ook twijfel vlotter. Ze rijdt niet heel veel vaker maar heeft als enige (naast mij) een eigen auto. Ze reed natuurlijk niet expres te hard, het was midden in de nacht op een route die we kennen maar waar nu volgens mij wegwerkzaamheden zijn (of het was de trajectcontrole). We hebben gewoon allemaal niet zitten opletten dus dan komt die twijfel..
Ik zou het wel delen. Uit pure vriendschappelijkheid. Samen uit, samen thuis.
Alle reacties Link kopieren
Niet meebetalen, zij rijdt, zij is verantwoordelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:vlotter schreef op 02 november 2012 @ 21:11:

Als die vriendin vaker dan anderen de Bob is, loopt ze ook vaker dan anderen het risico om een bon te krijgen omdat ze per ongeluk iets te hard reed. Iemand die nooit rijdt loopt dat risico niet.

Iemand die nooit te hard rijdt loopt dat risico ook niet.



Ik ben niet roomser dan de paus hoor, ik rij ook wel eens te hard. Maar dat ga ik niet afschuiven op hoeveel km ik per jaar rijd, dat ligt daar namelijk niet aan. Het ligt aan hoe ver ik het gaspedaal indruk.
Alle reacties Link kopieren
Ja dit is waar broedkippetje....
Alle reacties Link kopieren
quote:leintje78 schreef op 02 november 2012 @ 21:15:

Ja, dat is misschien de reden waarom ik ook twijfel vlotter. Ze rijdt niet heel veel vaker maar heeft als enige (naast mij) een eigen auto. Ze reed natuurlijk niet expres te hard, het was midden in de nacht op een route die we kennen maar waar nu volgens mij wegwerkzaamheden zijn (of het was de trajectcontrole). We hebben gewoon allemaal niet zitten opletten dus dan komt die twijfel..



O, dat maakt het wel een klein beetje anders.

Mmm. Tja. Goh.

Ik merk dat bij mij de overweging of het mezelf had kunnen gebeuren meespeelt.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
ik zou ook meebetalen.

ook vanwege het feit dat ze vaak rijdt.
wij slapen nooit.
..en het een lullige boete is.
Alle reacties Link kopieren
Kan even niet quoten want zit op mobiel maar daarom twijfel ik denk ik ook broedkippetje. Ik zal nog even vragen waar het precies was en hoeveel te hard ze reed. Ik vond het in ieder geval een redelijk hoog bedrag..
Alle reacties Link kopieren
quote:nellaaa schreef op 02 november 2012 @ 21:14:

Vlotter, het risico om een bon te krijgen?? Zo moeilijk is het niet om je gewoon aan de snelheid te houden hoor.

Wanneer je nooit rijdt, heb je 0% kans om per ongeluk een verkeersbord te missen, even niet op te letten, etc.



De Bob verleent de anderen een dienst. Wanneer structureel dezelfde persoon steeds de Bob is, loopt deze persoon als enige elke keer een persoonlijk financieel risico. Dat is alles wat ik wil zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven