Geld & Recht alle pijlers

Verkeersboete delen?

02-11-2012 21:04 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Klein dilemma hier.



Tijdje geleden leuk avondje gehad met wat vriendinnen, een van ons was de bob (met haar eigen auto). Ik heb zelf dus niet echt zitten opletten toen we onderweg waren, maar kennelijk heeft mijn vriendin haar gaspedaal iets te ver ingedrukt tijdens de terugweg.



Vorige week ontving ik een berichtje dat ze een boete had gekregen en kreeg ineens het gevoel (nergens op gebaseerd, gewoon een gevoel) dat ze misschien van ons verwacht dat wij mee betalen.



Het is dus een aanname, maar ik was benieuwd wat jullie in zo'n situatie doen? Aanbieden het te splitten? Aan de ene kant vind ik dat wel zo sociaal, aan de andere kant....zij had haar voet op het gaspedaal en ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik rij standaard te hard. Niet asociaal, maar ik rij wel door. Ik ben dan ook de hoofdsponsor van het CJIB te Leeuwarden.

Maar hee, iets met kont branden en blaren zitten hoor! Je doet het echt zelf.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
quote:leintje78 schreef op 02 november 2012 @ 21:15:

We hebben gewoon allemaal niet zitten opletten dus dan komt die twijfel..

Eh... als de bob jullie nodig heeft om op te letten, dan zou het verstandig zijn om dan allemaal maar niet te drinken. Want dat is de reden dat er een bob is: omdat je met drank op niet meer zo best kunt opletten.

Neuh, ik zou dat jullie ook niet opgelet hebben zeer zeker geen rol laten spelen
Als je de route kent (en er op de heenweg overheen gekomen bent?) dan weet je toch ook dat er wegwerkzaamheden zijn en dat ze dan vaak op snelheid controleren (omdat veel mensen er als een dolle langs jagen)? Om dan te hard te rijden is gewoon dom. sorry hoor.



Ik zou er niet aan meebetalen. Andersom zou ik niet van andere verwachten dat die meebetalen aan bekeuringen van mij.
Alle reacties Link kopieren
Vlotter, ze is zeker niet altijd de Bob. Ik ben dat zelf vaker en de andere dames rijden ook geregeld. Dus dat is het niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:leintje78 schreef op 02 november 2012 @ 21:22:

Vlotter, ze is zeker niet altijd de Bob. Ik ben dat zelf vaker en de andere dames rijden ook geregeld. Dus dat is het niet.Dan heeft ze dus gewoon vette pech. Dan is het risico dus evenredig (of zelfs in haar voordeel) verspreid en mag ze zelf op de blaren zitten wat mij betreft
Alle reacties Link kopieren
Haha, ja dat was ook mijn eerste reactie maar een week later twijfel ik dan dus toch. Vriendschap, zij reed voor ons, het was een leuke avond...
Alle reacties Link kopieren
quote:BellatrixVanDetta schreef op 02 november 2012 @ 21:20:

Ik rij standaard te hard. Niet asociaal, maar ik rij wel door. Ik ben dan ook de hoofdsponsor van het CJIB te Leeuwarden.

Maar hee, iets met kont branden en blaren zitten hoor! Je doet het echt zelf.Hier ook sponsor van het CJIB. En inderdaad ik doe het echt zelf ik zou het dan ook niet in mijn hoofd halen om mijn mijn medepassagiers te vragen om mee te betalen aan mijn boete.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel voorstellen te delen.

Inderdaad, 'officieel' misschien helemaal geen reden toe, zij reed, haar eigen fout, etcetera.. dat wat iedereen hier schrijft dus, klopt vast hoor.

Maar ik zou het doen uit vriendschap, jammer dat het leuke dagje uit voor haar duur eindigt, gedeelde smart is halve smart...samen uit en in zelfde staat thuis... nu ja uit al dat soort dingen zou ik het wel leuk vinden om dit te delen.



Denk bij vriendschap niet in schuld en geen schuld of eigen verantwoordelijkheid.

Een andere keer trakteert zij misschien weer op een etentje omdat ik krap zit (wat trouwens dan hélemaal mijn eigen schuld is).
Ik zou niet aanbieden mee te betalen. En als ze vraagt of je mee wilt betalen, zou ik weigeren. Zij reed, haar boete. Heel jammer, maar als bestuurder moet je gewoon opletten.
Alle reacties Link kopieren
Lief trouwens dat ze met eigen auto de Bob voor jullie wilde zijn. Jammer dat het dan zo gaat.

Deelden jullie wel de benzine?
Ik zou alleen voorstellen mee te betalen in van die 'per ongeluk' gevallen: als je de weg niet kent en iemand te hard rijdt vanwege het gemiste bebouwde kom bordje dat nogal ver buiten de laatste huizen bleek te staan, vanwege verkeerd parkeren terwijl de hele groep dacht dat het daar mocht, de enkele kilometers te hard op het stuk snelweg waar je honderd moet terwijl het op dat nachtelijke uur compleet uitgestorven is, etc. Als iemand gewoon echt (veel) te hard rijdt, of 'willens en wetens' op een weg die ze gewoon kent, dan is het eigen schuld.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik zou er niet eens over durven te beginnen tegen mijn medepassagiers. Nee, benzinegeld vind ik wel op zijn plek als iemand altijd de bob is, maar je hebt zelf je voet op dat gaspedaal. Boetes zijn voor jezelf.



Ik zie me al geld van Mason's rekening halen voor die boete van een paar weken geleden. Kind was zich van geen kwaad bewust in zijn kinderstoel.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Echt niet dat ik meebetaal aan andersman boete. Zo moeilijk is het niet om je wel aan de regels te houden, en bij wegwerkzaamheden wordt nu eenmaal streng gecontroleerd.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit een keer gehad met vriendinnen. Ik heb toen meebetaald, maar alleen omdat de huurauto op naam van iemand stond die niet had gereden maar er wel voor zou opdraaien. Dat vond ik lullig voor haar.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 02 november 2012 @ 21:40:

Nou, ik zou er niet eens over durven te beginnen tegen mijn medepassagiers. Nee, benzinegeld vind ik wel op zijn plek als iemand altijd de bob is, maar je hebt zelf je voet op dat gaspedaal. Boetes zijn voor jezelf.



Ik zie me al geld van Mason's rekening halen voor die boete van een paar weken geleden. Kind was zich van geen kwaad bewust in zijn kinderstoel.



Haha



Rococo, benzine heeft zij betaald en de parkeerkosten ik en vriendin (grote stad...dus rete duur). Dus ja, het was wel eerlijk verdeeld.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen doet net alsof de BOB zich opoffert. Zo dramatisch is het toch vaak niet? Ik had nooit een behoefte om te drinken en mijn bijrijders vak ook niet. Ik vind het fijn de BOB te zijn, want ik kan bepalen hoe we rijden. Zo hecht ik er waarde aan dat we ons aan de verkeersregels houden zo laat in de avond. Als ik bij een ander instap loop ik geen risico op een boete nee, maar wel op slecht rijgedrag! Nee ik loop liever 'risico' op een boete dan dat ik de controle uit handen geef.
Alle reacties Link kopieren
quote:BellatrixVanDetta schreef op 02 november 2012 @ 21:20:

Ik rij standaard te hard. Niet asociaal, maar ik rij wel door. Ik ben dan ook de hoofdsponsor van het CJIB te Leeuwarden.

Maar hee, iets met kont branden en blaren zitten hoor! Je doet het echt zelf.



Ik ook wel hoor, maar als ik de weg niet ken uiteraard niet.

Maar ik draaide het in deze situatie even om, waardoor ik begon te twijfelen. De kans was aanwezig dat ik achter het stuur zat en die boete had gereden. Ik had er alleen niet eens over nagedacht om dat te 'delen' met mijn vriendinnen. Delen als in een berichtje sturen dat ik een boete heb ontvangen. Mijn onderbuikgevoel begint dan gelijk te spreken, hmmm...waarom zou ze dat sturen? Verwacht ze misschien iets? Of was het gewoon een mededeling? Daar kom ik alleen maar achter door het te vragen, maar dat vind ik a) suf b) als ik ernaar vraag resulteert dat al snel in het feit dat ik ga meebetalen gok ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:IsabellaJosephine schreef op 02 november 2012 @ 21:47:

Ik heb dit een keer gehad met vriendinnen. Ik heb toen meebetaald, maar alleen omdat de huurauto op naam van iemand stond die niet had gereden maar er wel voor zou opdraaien. Dat vond ik lullig voor haar.Maar vroeg de persoon dat die de boete had veroorzaakt? Of betaalde die gewoon niet, waardoor die andere persoon dan de sjaak zou zijn?
Hoe hoog was de boete en met hoeveel waren jullie?



Ik heb ook wel eens op een weg gereden waar eerst 80 de limiet was, en ineens 60. Stomtoevallig door een vrachtwagen het bord gemist (in twintig jaar een eenmalige, maar dure actie).



Vanuit vriendschap en leuke avond zou ik inderdaad bijleggen. Als mij zoiets zou gebeuren en de boete zou voor mij zijn, zou ik geen bob meer willen zijn. Tenzij ze standaard te hard rijdt, maar dan had ze jullie vast niet aangesproken.
quote:leintje78 schreef op 02 november 2012 @ 21:51:

[...]





Ik ook wel hoor, maar als ik de weg niet ken uiteraard niet.

Maar ik draaide het in deze situatie even om, waardoor ik begon te twijfelen. De kans was aanwezig dat ik achter het stuur zat en die boete had gereden. Ik had er alleen niet eens over nagedacht om dat te 'delen' met mijn vriendinnen. Delen als in een berichtje sturen dat ik een boete heb ontvangen. Mijn onderbuikgevoel begint dan gelijk te spreken, hmmm...waarom zou ze dat sturen? Verwacht ze misschien iets? Of was het gewoon een mededeling? Daar kom ik alleen maar achter door het te vragen, maar dat vind ik a) suf b) als ik ernaar vraag resulteert dat al snel in het feit dat ik ga meebetalen gok ik.



Ik denk dat het een mededeling was.

Omdat ze met jou bevriend is en met jou weg was, dat ze daarom verteld van hey, ik had trouwens nog een vette boete gekregen want het schijnt dat ik te hard heb gereden... balen.

Ik zou dat ook gestuurd hebben, maar zonder de verwachting dat je mee zou betalen.

Maar ik had wel gestuurd dat ik het dus had ontvangen..

Ik zou het jammer vinden als mijn vriendin dan denkt dat ik dat alleen maar stuur zodat ze mee betaald, terwijl dat niet eens in mijn hoofd was gekomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:leintje78 schreef op 02 november 2012 @ 21:54:

[...]





Maar vroeg de persoon dat die de boete had veroorzaakt? Of betaalde die gewoon niet, waardoor die andere persoon dan de sjaak zou zijn?Pfoe, het is al een aantal jaar geleden. Ik kan me alleen herinneren dat mijn vriendin er nogal mee zat omdat ze echt in de problemen zou komen als het niet werd betaald (dit was in het buitenland). De persoon die de boete had veroorzaakt, was in ieder geval niet van plan het volledige bedrag te betalen.
Trouwens had ik als ik jou was er dus niet naar gevraagd.

Ik had gewoon gezegt, wat vervelend, ik had ook niet door dat je te hard reed.

Wat een stelletje aanstellers, het is zeker bijna december en ze hebben niet genoeg boette geld gekregen dus geven ze jou de boete maar.
quote:IsabellaJosephine schreef op 02 november 2012 @ 21:57:

[...]





Pfoe, het is al een aantal jaar geleden. Ik kan me alleen herinneren dat mijn vriendin er nogal mee zat omdat ze echt in de problemen zou komen als het niet werd betaald (dit was in het buitenland). De persoon die de boete had veroorzaakt, was in ieder geval niet van plan het volledige bedrag te betalen.

Goh, wat een aso!

Als ik op andermans naam een boete maak betaal ik hem gewoon helemaal! (en nee ik heb geen bakken met geld)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel mee betalen.



Lijkt me niet meer dan normaal. Je bent met elkaar uit en dan zou degene die zo aardig is om jullie te rijden de klos zijn. Daarbij komt dat als je het bedrag deelt, het best wel mee zal vallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:exces schreef op 02 november 2012 @ 21:56:

Hoe hoog was de boete en met hoeveel waren jullie?



Ik heb ook wel eens op een weg gereden waar eerst 80 de limiet was, en ineens 60. Stomtoevallig door een vrachtwagen het bord gemist (in twintig jaar een eenmalige, maar dure actie).



Vanuit vriendschap en leuke avond zou ik inderdaad bijleggen. Als mij zoiets zou gebeuren en de boete zou voor mij zijn, zou ik geen bob meer willen zijn. Tenzij ze standaard te hard rijdt, maar dan had ze jullie vast niet aangesproken.De boete was rond de 70 (dus dan heb je flink te hard gereden volgens mij?) We waren met z'n 3-en.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven