Geld & Recht alle pijlers

Verkeersboete delen?

02-11-2012 21:04 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Klein dilemma hier.



Tijdje geleden leuk avondje gehad met wat vriendinnen, een van ons was de bob (met haar eigen auto). Ik heb zelf dus niet echt zitten opletten toen we onderweg waren, maar kennelijk heeft mijn vriendin haar gaspedaal iets te ver ingedrukt tijdens de terugweg.



Vorige week ontving ik een berichtje dat ze een boete had gekregen en kreeg ineens het gevoel (nergens op gebaseerd, gewoon een gevoel) dat ze misschien van ons verwacht dat wij mee betalen.



Het is dus een aanname, maar ik was benieuwd wat jullie in zo'n situatie doen? Aanbieden het te splitten? Aan de ene kant vind ik dat wel zo sociaal, aan de andere kant....zij had haar voet op het gaspedaal en ik niet.
quote:Chantilly21 schreef op 02 november 2012 @ 23:36:

Ik heb waarschijnlijk afgelopen weekend een boete opgelopen, ruim 300 km gereden met een vriendin ik las dus eerst dit:quote:Ik heb waarschijnlijk afgelopen weekend een boete opgelopen, ruim 300 km geredenen dacht dat je ruim 300 km/u had gereden (ik dacht nog: jeetje, waar in NL kan je die snelheid halen? En: maar goed dat die een bekeuring heeft gekregen) maar je hebt dus een zeer lange reis gemaakt .
anoniem_122552 wijzigde dit bericht op 02-11-2012 23:46
Reden: (en sorry voor het lachen dus, dat was om mijn verkeerde interpretatie, niet om te boete ;-))
% gewijzigd
Haha nee dat kan mijn corsaatje niet aan! Zal 130-135 zijn geweest waar ik 120 mocht-;) stom!



Ik heb het maar even aangepast-;) zo erg ben ik nu ook weer niet, al hou ik wel van flink doorrijden-;)
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 02 november 2012 @ 22:01:

Eens met Madille, ik ervaar het ook niet als een opoffering. Ik vind het ook veel fijner om zelf te rijden en dat heeft inderdaad met een stukje controle te maken. Stan rijdt ook vaak zelf als hij gaat stappen en dan slaap ik ook een stuk rustiger dan dat hij bij iemand anders instapt.



Mijn moeder heeft me ook altijd op het hart gedrukt om me ervan te verzekeren dat de bob ook echt een bob is en anders haar te bellen om me op te halen. Daar heb ik dus een paar keer gebruik van moeten maken. Nee, laat mij maar bob zijn.Hier precies het zelfde. Ik ben ook altijd de bob en eigenlijk vind ik dat wel fijn. Je hebt inderdaad wat meer controle.
Alle reacties Link kopieren
quote:vlotter schreef op 02 november 2012 @ 21:19:

[...]



Wanneer je nooit rijdt, heb je 0% kans om per ongeluk een verkeersbord te missen, even niet op te letten, etc.



De Bob verleent de anderen een dienst. Wanneer structureel dezelfde persoon steeds de Bob is, loopt deze persoon als enige elke keer een persoonlijk financieel risico. Dat is alles wat ik wil zeggen.



Als ik gezamenlijk met vakantie was deelden we de boetes wel.

Het is onzin om te stellen dat je niet per ongeluk te hard kunt rijden, je let even niet op en mist een 100 km bord of bent in gedachten en trapt het pedaal te ver in.



Het gebeurde mij onlangs nog, beetje druilerig weer, donker en weg ging van 70 naar 50 terwijl er aan de weg niets veranderde, gelukkig geen boete maar had kunnen gebeuren.



quote:vloerkleed schreef op 02 november 2012 @ 22:37:

.Een paar deden het wel ik heb gezegd tegen m'n man dat hij dat dus echt niet ging doen,heeft hij dus ook niet gedaan!



Zooooooooooo heeee jij hebt je man onder de duim, top!!



Ik denk dat hij binnenkort wel onderduikt in een blijf van mijn lijf huis, pffffffffffffff wat een relatie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook geen goede reden om anderen mee te laten betalen omdat ik hun (verkeerde) advies over een parkeerplaats voor waar aanneem. Als ik rijd, bepaal ik waar we parkeren. Dus bijrijders kunnen me best advies geven, maar ik neem de verantwoordelijkheid voor de uiteindelijke beslissing.



Voor snelheidsovertredingen geldt dat nog sterker. Ik vraag mijn vriendinnen toch ook niet om hard te gaan rijden? En als ik dat wel zou vragen en ze gaan dat doen dan is dat echt hun eigen beslissing. Als iemand tegen mij zegt dat ze haast hebben en dat ik sneller moet rijden, dan zeg ik 'jammer, had je eerder moeten vertrekken.' Als ik ervoor kies sneller te gaan rijden, dan is dat mijn beslissing.



En dat je per ongeluk te hard rijdt? Nou het is mij nog niet gebeurd en heb in 10 jaar zo'n 20.000km per jaar gereden. En zelfs al zou dat zo zijn, dan is het toch je eigen stomme schuld?
Alle reacties Link kopieren
quote:BellatrixVanDetta schreef op 02 november 2012 @ 21:20:

Ik rij standaard te hard. Niet asociaal, maar ik rij wel door. Ik ben dan ook de hoofdsponsor van het CJIB te Leeuwarden.

Maar hee, iets met kont branden en blaren zitten hoor! Je doet het echt zelf.Ik weet zelfs het rekeningnummer uit mijn hoofd :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:madille schreef op 03 november 2012 @ 01:35:





En dat je per ongeluk te hard rijdt? Nou het is mij nog niet gebeurd en heb in 10 jaar zo'n 20.000km per jaar gereden. En zelfs al zou dat zo zijn, dan is het toch je eigen stomme schuld?Knap, mij en heel veel weggebruikers gebeurd het wel, net even afgeleid een bord gemist enz.



Uiteraard hoef je niet te betalen maar er is nog zoiets als solidariteit, van oké jij bent de BOB wij hebben een leuke avond gehad en dus laten we jou niet met de kosten zitten.



Overigens is er wel een verschil, gaat de BOB als een idioot rijden is het zijn eigen verantwoording maar voor een paar km te hard op een trajectcontrole trek ik mijn portemonnee.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Hollebollegijs, waarschijnlijk betaal ik ook mee hoor als ze dat graag wil.



Je zin "en dus laten we jou niet met de kosten zitten" vind ik alleen zo vreemd eigenlijk. Want die kosten, dat heb je echt zelf gedaan. Niemand anders trapte dat gaspedaal in en let op jouw kilometerteller, dus "die kosten" heb je zelf veroorzaakt.



Ik vind het dus een beetje dubbel. Maar neig toch meer naar meebetalen door argumenten over vriendschap en solidariteit waar ik het zeker mee eens ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zoiets gewoon voor me houden, zou het mijn vrienden niet eens melden dat ik een bon heb gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen week ook een bekeuring gekregen voor te hard rijden. Op een tachtig km weg heb ik 7 km te hard gereden, kosten ¤ 41,00. Mijn schuld, dus ik betaal en geen ander.

Het is mijn eerste bekeuring.
Niet delen, zij zit achter het stuur.Haar eigen schuld.
Zeg gewoon dat jij volgende keer gaat Bobben om gezeik te voorkomen.

Nog beter neem een taxi, dan is de chauffeur ook verantwoordelijk voor zijn eigen boete.
Alle reacties Link kopieren
Laatst vroeg een vriendin mij haar ergens naar toe te brengen. Op de terugweg heb ik een bekeuring gekregen. Het ging om een paar kilometer te hard, dus dat viel mee.

Ik heb het haar niet verteld omdat ik in zo'n geval zelf gelijk zou aanbieden de hele bekeuring te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Samen uit, samen thuis. Delen met zijn drieën. Is het maar 23 euro per persoon. Een boete kan iedereen gebeuren. Helemaal als je gezellig zit te kletsen met zijn drieën.
Alle reacties Link kopieren
In jouw situatie zou ik niet meebetalen, andersom zou het ook niet in mijn hoofd opkomen.



Ik ging echter een keer weg op een feestje toen een groep van 6 mensen mij aardig onder druk zette om hen mee te nemen (hun eigen chauffeur was er vandoor). Uiteindelijk heb ik het gedaan, maar 2x gezegd: 'Als we een bekeuring krijgen is die voor jullie'. Je raadt het al...aangehouden. Bekeuring van 180 euro en die hebben die 6 mensen inderdaad gedeeld.
Alle reacties Link kopieren
Heb dit ook gehad 100 euro boete wij hebben deze verdeelt... Zij is al Bob geweest en heeft even niet opgelet. Ze is zo aardig om jullie mee te nemen in de auto.. Ik vind dat ieder zijn deel best kan betalen. Neem aan dat dit niet iedere week gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 02 november 2012 @ 22:44:

[...]



Had je man toen ook nog een eigen mening of liet hij zich maar meteen overrulen?

nou toen ik hem mn mening gaf was hij het er eigenlijk wel mee eens.Maar als hij het er niet mee eens was had hij het zoizo niet gedaan.

Wij zaten op dat moment zelf flink in de pinarie met een huis dat aan alle kanten lek was en waar nieuwe daken op moesten komen.

Dan denk je toch niet dat ik mee ga betalen aan boetes van collega´s waar hij niets aan kan doen?Denk dat iedereen dat zou doen in dit geval
Alle reacties Link kopieren
"hollebolle gijs wij hebben dus een prima relatie maar wij zaten dus zelf op dat moment diep in de pinarie en dan denk ik aan m'n eigen portomonnee en niet die van een ander,als mijn man daar op dat moment anders over zou denken zou ik dus idd beslissen dat het dus niet gebeurde dat geld wat hij zou moeten betalen aan zijn collega;s konden wij veel beter op dat moment voor een dak gebruiken,dan denk ik op dat moment aan m'n gezin want heb perslot van rekening ook nog kinderen die in een huis moeten wonen waar het dak zo lek als een mandje was!
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 02 november 2012 @ 21:16:

Ik zou het wel delen. Uit pure vriendschappelijkheid. Samen uit, samen thuis.Hier sluit ik me wel bij aan eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
gedeelde smart is halve smart. Als tijdens het feesten 1 van jullie ziek wordt, ga je toch ook allemaal naar huis?
Alle reacties Link kopieren
"gedeelde smart is halve smart. Als tijdens het feesten 1 van jullie ziek wordt, ga je toch ook allemaal naar huis?"



Ziek worden kan je niets aan doen, een boete wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vivamies schreef op 04 november 2012 @ 21:02:

gedeelde smart is halve smart. Als tijdens het feesten 1 van jullie ziek wordt, ga je toch ook allemaal naar huis?Precies, maar het is in deze draad glashelder wie ECHTE vrienden zijn.....................
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 04 november 2012 @ 22:06:

[...]





Precies, maar het is in deze draad glashelder wie ECHTE vrienden zijn.....................



Hahaha, meen je dat nou serieus? Als jij een boete rijdt door je eigen verantwoordelijkheid en je medepassagier wil niet mee betalen dan vind jij dat geen echte vriend? Of mis ik het sarcasme hier?



Kleine update: Andere vriendin wil niet meebetalen (zelfde argumenten als hier ook werden genoemd). Ik heb wel besloten om het aan te bieden en de boete dan 50/50 te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:leintje78 schreef op 04 november 2012 @ 22:33:

[...]





Hahaha, meen je dat nou serieus? Als jij een boete rijdt door je eigen verantwoordelijkheid en je medepassagier wil niet mee betalen dan vind jij dat geen echte vriend? Of mis ik het sarcasme hier?

.





Als ik met jou naar een feest ga en jij maakt een kleine overtreding, niet zijnde 200 op de A 12 rijden, en daardoor ontvang je een bekeuring betaal ik je de helft, niet omdat het moet maar uit solidariteit.



Maar zoals ik al eerder schreef, een chauffeur die willens en wetens las een dolle rijdt mag hem zelf betalen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit zo gierig..... eisen dat je medepassagier(s) je boete meebetalen. je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen fouten. als de buschauffeur te hard rijdt ga je toch zeker ook niet de boete betalen...

Ik zou het niet eens durven vragen! bahh hollandse zuinigheid zeker....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven