Geld & Recht alle pijlers

Verkopen met restschuld of (voorlopig) niet?

08-09-2012 11:01 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste dames,

Ik heb een nieuwe nick aangemaakt ivm de herkenbaarheid van mijn topic.



In mei 2006 (top van de markt zowat) hebben wij in de hoofdstad een appartement gekocht, semi-casco, van (dachten wij) ongeveer 95m2. De hypotheek bedraagt grofweg 425.000 euro en we hebben een spaardeel voor 40% van dat bedrag; de rest is aflossingsvrij.



Inmiddels zijn we een dochter rijker en zouden we graag binnen nu en pakweg 2 jaar verhuizen uit dit appartement. De woningmarkt is danig veranderd dat het ons toch handig leek nu alvast een makelaar te raadplegen; als we het huis nu makkelijker zouden kunnen verkopen dan over een paar jaar, en met minder restschuld zouden we dat óók doen.



De makelaar schat het huis nu op een verkoopwaarde van ca 349.000. Komt deels omdat het huis volgens de NEN-normen (waar in amsterdam in 2006 niemand zich aan hield) maar voor 88m2 te verkopen blijkt te zijn en deels doordat de m2-prijs voor vergelijkbare huizen in alleen de laatste 1,5 jaar al 15% gedaald is.



Nu is de vraag wat wijsheid is, en aangezien ik de dames op het forum i.h.a. verstandig vind , dacht ik: ik gooi het in de groep.



Als we verkopen houden we een restschuld van ca 75-80.000 euro. Ongeveer 30.000 euro daarvan kunnen we direct opvangen (dmv afkoop spaarpolis - helaas veel minder dan 6/30 van 40% van 425.000 omdat je met de spaarpolis pas aan het einde van je hypotheek veel opbouwt door rente op rente, maar goed -, spaargeld en aandelen). Het overige geld zouden we moeten lenen bij de bank of deels ouders. Dat kan op zich, we zouden een krediet kunnen krijgen, en dan zouden we met 5-8 jaar heel veel discipline kunnen aflossen. Dat is zuur, maar goed, het is niet anders.

In de tussentijd ligt huren voor de hand in het gebied waar we naartoe willen, en dan gelijk de bodem van de markt afwachten. Maar het is wel een taaie hoeveelheid schuld, en op zich hoeven we niet a la minute weg. Ook moeten we toestemming krijgen van de hypotheekverstrekker om uberhaupt met zo'n schuld te mogen verkopen (die verliest immers zijn onderpand).



Het alternatief is hier wachten en sparen totdat we écht wegwillen (binnen een jaar of 2). Ik ben alleen bang dat de waarde van onze woning dan nóg meer gedaald is en dat dan verkopen geen beter alternatief is. Dan zouden we dus moeten hopen op toestemming van de hypotheekverstrekker tot verhuur (voor onze bruto hypotheekprijs, op zich haalbaar of nagenoeg haalbaar) en dan zelf elders huren, terwijl we het huis dus aanhouden en verder sparen voor aflossing (met een nog dalende markt kan dat zo 10-15 jaar duren). Als we die toestemming niet krijgen zouden we illegaal kunnen verhuren maar ik ben daar niet zo'n voorstander van, en dan hebben we eigenlijk geen alternatief.



Hier nog veel langer dan 2 jaar blijven wonen is voor ons geen optie; hebben een dochter en groeien ons huis binnenkort echt uit.



In de komende week willen we beslissen wat te doen. Een laatste optie zou zijn: proberen te verkopen en zien waar het schip strandt, maar dan moeten we tzt alsnog kiezen uit bovenstaande opties. Dan is natuurlijk ook de verkiezingsuitslag bekend, wellicht een teken van welke kant het op kan gaan met de woningmarkt, maar we moeten ook zelfstandig beslissen. Wat zouden jullie doen? Een molensteen van een restschuld, terwijl we niet acuut hoeven te verhuizen, of de onzekerheid van een mogelijk nog grotere restschuld en tzt ons huis proberen te verhuren?

Wat zou je doen?

Totaal aantal stemmen: 36

Verkopen en restschuld aflossen (22%)
Blijven zitten, sparen en mogelijk verhuren (72%)
Anders, namelijk... (6%)
Waarom moeten jullie over 2 jaar persé verhuizen? 95m2 voor 2 volwassen en een kind klinkt niet buitengewoon krap.



Eerlijk gezegd zou ik de restschuld te groot vinden om nu of over 2 jaar te verkopen en zou ik blijven zitten waar ik zit. Ik zou kijken naar hoe het huis zo efficient mogelijk gebruikt kan worden door misschien wat slimme (opberg)trucjes toe te passen.
Ik denk dat de prijzen nog verder zullen dalen, maar ik denk ook dat je een schuld van 50k niet zomaar hebt afgelost en ik vraag me af hoe je aan een huurwoning denkt te komen?
Alle reacties Link kopieren
nellaaa, niet 95m2 maar 88m2 hè ;)

We hebben 2 slaapkamers waarvan één krap. We wonen op 3/4 hoog met (dus) veel trappen, aan een drukke weg, en willen graag binnenkort de stad uit. Het is dus niet zo dat we móeten verhuizen (dat schrijf ik ook niet) maar wel dat we graag wíllen verhuizen binnen een jaar of 2-3, ook omdat we graag nog (minimaal) 1 kind willen.

Overigens is aan het huis ook echt niks meer te verbouwen of verbeteren, dat hebben we de laatste jaren (van eigen geld) al vrij veel gedaan (en daardoor nu ook minder spaargeld dan we anders gehad zouden hebben).
Alle reacties Link kopieren
sabbaticalmeds, we zouden in de vrije sector huren, voor een bedrag min of meer gelijk aan wat we nu aan hypotheek plus VVE bijdrage betalen, en dat is makkelijk haalbaar (althans, als ik afga op funda bij het makelaarsaanbod in de regio waar we heenwillen).
Alle reacties Link kopieren
naast die restschuld moet je straks natuurlijk ook een flinke hap huur gaan betalen. dat zal maandelijks bij elkaar opgeteld een flink bedrag zijn.

ik zou nog een paar jaar blijven zitten, dan is de huizenmarkt wat duidelijker qua hypotheken en belasting.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
je bent bang voor iets wat misschien wel niet zal gebeuren, dus de prijsdaling van jullie appartement over een paar jaar, daarom wil je dus nu met verlies verkopen en daarbij dus een schuld aangaan, geloof me je moet schulden/kredieten niet onderschatten, het zal je verdere leven aankomend jaren sterk beinvloeden.



advies zou zijn, kijk de situatie aan over 2jr, spaar intussentijds/ of los extra af op de hypotheek.



en jullie huis is zeker niet te klein voor jullie 3tjes.
Alle reacties Link kopieren
oke, dus je blijft niet in de hoofdstad wonen begrijp ik.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
95m2 voor een driepersoons huishouden is echt goed te doen hoor! Wij wonen met z´n 3-en op 90 m2 en onze dochter is 7 (en heeft dus ook grotere spullen dan een baby). Met z'n vieren zou ik het krap vinden worden, maar dat komt dan voornl. omdat we geen reserve kamer meer over hebben (wat nu mijn werkkamer is).



Vind je het echt noodzaak om om deze reden te verhuizen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de restschuld te groot vinden om nu te verkopen. Mij valt wel op dat veel mensen die in de problemen komen met een huis heel snel willen verkopen.



Als je een huis huurt boven de grens van sociale huur krijg je te maken met makelaars, woonbedrijven, particuliere verhuurders die ook heel streng kijken naar je inkomen. Wel net zo streng of soms nog strenger dan banken waar je voor een hypotheek naar toe gaat. Die verhuurders hebben immers geen onderpand, alleen een maand borg. Dus als jullie nog een huis met hypotheek hebben die betaald moet worden telt dat zeker mee bij de berekening van jullie maandinkomen. Dus of dat zomaar lukt een huis huren vraag ik mij af......
Alle reacties Link kopieren
quote:in_dubio_over_huis schreef op 08 september 2012 @ 11:12:

nellaaa, niet 95m2 maar 88m2 hè ;)

We hebben 2 slaapkamers waarvan één krap. We wonen op 3/4 hoog met (dus) veel trappen, aan een drukke wegDat klinkt heel onaantrekkelijk. Dan vraag ik me af waarom je dit huis hebt gekocht voor zoveel geld (ik vind de hoofdstedelijke prijzen absurd) en of je denkt dat jullie huis voor een andere koper wel aantrekkelijk is? Er is geen woningnood meer in Amsterdam. Kopers kunnen kiezen uit heel veel huizen. Drukke weg, krappe slaapkamer en veel trappen klinkt dan niet als een optimale keuze voor kritische kopers.
Hebben jullie de woning niet opgemeten toen jullie erin kwamen? Hoe kan er opeens 7m2 verdwijnen?



Persoonlijk zou het nieuwe woongenot niet opwegen tegen de molensteen van een schuld om m'n nek. Heb je al berekend wat voor maandlasten het oplevert? Wat je gaat doen als 1 van jullie (of beide) werkloos wordt? Mogelijke ziekte kan ook nog. Heb je al die scenario's doorgerekend?
Alle reacties Link kopieren
hoe doen ze dat eigenlijk met rente over een restschuld?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op zaterdag 08 september 2012 11:14 naast die restschuld moet je straks natuurlijk ook een flinke hap huur gaan betalen. dat zal maandelijks bij elkaar opgeteld een flink bedrag zijn.

ik zou nog een paar jaar blijven zitten, dan is de huizenmarkt wat duidelijker qua hypotheken en belasting.

dit.



En nog klinkt 88m2 me niet ondoenlijk, al begrijp ik dat het ook niet ideaal is. Hier woont een gezin met twee kinderen (8-10 denk ik) in een appartement van 91m2. Terwijl ik in m'n uppie in hetzelfde appartement al ruimte tekort kom



Jezelf een dikke schuld in de schoenen schuiven lijkt me ook niet bevorderlijk voor de sfeer in huis enzo.
Ik zou blijven zitten waar je zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 08 september 2012 @ 11:21:

hoe doen ze dat eigenlijk met rente over een restschuld?Je sluit een doorlopend krediet of PL af voor dat bedrag. Tegen een rente van minimaal 10%.
Alle reacties Link kopieren
nellaaa, sterker nog, ons huis werd aangeboden als 110m2. Op basis van plattegronden leek het toen 95m2 te zijn, en zelfs dat is dus te optimistisch, want 4e verdieping, onder het dak.



Valentinamaria, we zouden volgens de rabo en andere geldverstrekkers een lopend krediet aan mogen gaan tot boven een ton (want ruim inkomen) tegen 5-6% rente. Ons inkomen zou dus - meen ik - ook ruim genoeg moeten zijn om een huis van pakweg 1000-1200 euro pm te kunnen huren. Als ik de aflossing meeneen in die calculators op de hypotheker site etc, zouden we zelfs een huis van 470.000 euro mogen kópen, maar dat willen we ds niet.



Hannah, ik wil de discussie over of het een goed idee was om dit huis te kopen eigenlijk niet aangaan (want inmiddels denken wij ook, poeh, voor bijna een ton het schip in, lekker handig), maar het heeft óók schitterend uitzicht en is op een heel populaire plek, maar dan vooral voor mensen van midden 20, en niet per se voor mensen met jonge babys.



Schouderklopje, we hoeven idd niet halsoverkop weg, maar zouden dus wel graag nog min 1 kind willen, en dat lost het probleem van de dalende woningprijs natuurlijk ook niet op. We blijven hier niet nog 15 jaar zitten, dat is simpelweg niet haalbaar, en als we kijken naar hoe lang het de vorige keer (in dejaren 80 ) na de enorme ontploffing van de woningmarkt duurde voordat de prijzen weer op niveau waren, dan is dat wel de termijn waarnaar je kijkt (en dan vraag ik mij af of het nu, met hypotheekrenteaftrek op de helling, uberhaupt zo snel weer gaat).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat jullie in een soort financieel sfeertje van "alles moet kunnen" hangen. Naast mij woont een schippers-gezin met drie kinderen op 95 m2. Daarmee wil ik je niet aanvallen, maar wil ik deze opmerking van jou in een ander perspectief plaatsen:quote:Hier nog veel langer dan 2 jaar blijven wonen is voor ons geen optie; hebben een dochter en groeien ons huis binnenkort echt uit



Nu even een concreet antwoord.



Niemand kan in de toekomst kijken, zo simpel is dat gewoon. Het kan op dit moment alle kanten op. Redeneren daarover heeft gewoon geen zin.



Het is dus een schuld van 75K - 30K = 45K.



Het is wel op te brengen als je allebei 1,5 à 2x bovenmodaal verdient, en bijv. 1K per maand overhoudt.



Als dat het geval is, zou ik die restschuld pakken. Maar dat blijft linke soep, want als 1 v/d 2 zonder werk komt te zitten, of als er een kindje bijkomt, dan heb je een probleem dat moeilijk is te overzien. Zo'n schuld werpt dagelijks een schaduw over je leven, die zorgeloosheid gaat er echt van af.



Als dat niet het geval is, zou ik het niet doen en het op een andere manier doen. Ik ken een stel in dezelfde situatie, en die hebben een sta-caravan gehuurd. Daar gaan ze de meeste weekenden naar toe.



Mocht je toch voor de rest-schuld gaan, kijk dan naar de consequenties als je onverhoopt uit elkaar mocht gaan.
Alle reacties Link kopieren
poeh, dat is pijnlijk.

is die 10% standaard voor dit soort schulden?
wij slapen nooit.
Wat meds zegt onderschat de restschuld niet. 50k heb je echt niet zo even weggewerkt, weet je wel hoe hoog de rente is bij een krediet. Je zult vooral in het begin maandelijks de helft van het aflossingsbedrag aan rente kwijt zijn, dus die 8 jaar die je noemt is een mooi streven, maar vraag me af hoe realistisch het is. Wat gebeurd er bv wanneer er minder inkomen binnenkomt?

Heb je al een berekening gemaakt wat een lening van 50k jullie elke maand gaat kosten.



Met zo een restschuld zou ik echt blijven zitten, maar als jullie toch zo graag weg willen is verhuren dan geen optie?

Volgens mij is er nog steeds veel vraag naar huurwoningen in de vrije sector en vooral in de hoofdstad.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 08 september 2012 @ 11:27:

poeh, dat is pijnlijk.

is die 10% standaard voor dit soort schulden?Blijkbaar niet. TO zegt het tegen 5% te kunnen doen. Mijn werkelijkheid wijkt af van die van TO.
Alle reacties Link kopieren
quote:in_dubio_over_huis schreef op 08 september 2012 @ 11:27:

het heeft óók schitterend uitzicht en is op een heel populaire plek, maar dan vooral voor mensen van midden 20, en niet per se voor mensen met jonge babys.

Maar het is nu crisis. En mensen van midden 20 vinden niet meer zulke goede banen als in de periode 1995-2008. Ze hebben bovendien vaak een studieschuld (telt nu ook mee bij de hypotheekaanvraag!) en ze zijn niet achterlijk. De huizenprijzen dalen verder, dus als zij nu jouw huis kopen en over 3 jaar zelf een baby hebben hebben zij hetzelfde probleem (restschuld en gevoelsmatig te klein en onpraktisch behuisd).
Alle reacties Link kopieren
quote:july07 schreef op 08 september 2012 @ 11:29:

Wat meds zegt onderschat de restschuld niet. 50k heb je echt niet zo even weggewerkt, weet je wel hoe hoog de rente is bij een krediet. Je zult vooral in het begin maandelijks de helft van het aflossingsbedrag aan rente kwijt zijn, dus die 8 jaar die je noemt is een mooi streven, maar vraag me af hoe realistisch het is. Wat gebeurd er bv wanneer er minder inkomen binnenkomt?

Heb je al een berekening gemaakt wat een lening van 50k jullie elke maand gaat kosten.



Met zo een restschuld zou ik echt blijven zitten, maar als jullie toch zo graag weg willen is verhuren dan geen optie?

Volgens mij is er nog steeds veel vraag naar huurwoningen in de vrije sector en vooral in de hoofdstad.+1
Alle reacties Link kopieren
quote:

Als dat het geval is, zou ik die restschuld pakken. Maar dat blijft linke soep, want als 1 v/d 2 zonder werk komt te zitten, of als er een kindje bijkomt, dan heb je een probleem dat moeilijk is te overzien. Zo'n schuld werpt dagelijks een schaduw over je leven, die zorgeloosheid gaat er echt van af.



Als dat niet het geval is, zou ik het niet doen en het op een andere manier doen. Ik ken een stel in dezelfde situatie, en die hebben een sta-caravan gehuurd. Daar gaan ze de meeste weekenden naar toe.



Mocht je toch voor de rest-schuld gaan, kijk dan naar de consequenties als je onverhoopt uit elkaar mocht gaan.Monsterpinguin, dat is heel zinnig advies. Dank je. Ik had me suf genoeg inderdaad nog niet gerealiseerd dat die molensteen nog veel erger is als ik of vent zijn baan kwijtraakt of als we uit elkaar zouden gaan. Sparen om tzt die schuld af te lossen is dan echt veel verstandiger.
Alle reacties Link kopieren
july, verhuren zou voor ons wel een optie zijn, maar wellicht voor de hypotheekverstrekker niet, dat is dus niet helemaal aan ons om te beslissen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven