Geld & Recht alle pijlers

Verkopen met restschuld of (voorlopig) niet?

08-09-2012 11:01 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste dames,

Ik heb een nieuwe nick aangemaakt ivm de herkenbaarheid van mijn topic.



In mei 2006 (top van de markt zowat) hebben wij in de hoofdstad een appartement gekocht, semi-casco, van (dachten wij) ongeveer 95m2. De hypotheek bedraagt grofweg 425.000 euro en we hebben een spaardeel voor 40% van dat bedrag; de rest is aflossingsvrij.



Inmiddels zijn we een dochter rijker en zouden we graag binnen nu en pakweg 2 jaar verhuizen uit dit appartement. De woningmarkt is danig veranderd dat het ons toch handig leek nu alvast een makelaar te raadplegen; als we het huis nu makkelijker zouden kunnen verkopen dan over een paar jaar, en met minder restschuld zouden we dat óók doen.



De makelaar schat het huis nu op een verkoopwaarde van ca 349.000. Komt deels omdat het huis volgens de NEN-normen (waar in amsterdam in 2006 niemand zich aan hield) maar voor 88m2 te verkopen blijkt te zijn en deels doordat de m2-prijs voor vergelijkbare huizen in alleen de laatste 1,5 jaar al 15% gedaald is.



Nu is de vraag wat wijsheid is, en aangezien ik de dames op het forum i.h.a. verstandig vind , dacht ik: ik gooi het in de groep.



Als we verkopen houden we een restschuld van ca 75-80.000 euro. Ongeveer 30.000 euro daarvan kunnen we direct opvangen (dmv afkoop spaarpolis - helaas veel minder dan 6/30 van 40% van 425.000 omdat je met de spaarpolis pas aan het einde van je hypotheek veel opbouwt door rente op rente, maar goed -, spaargeld en aandelen). Het overige geld zouden we moeten lenen bij de bank of deels ouders. Dat kan op zich, we zouden een krediet kunnen krijgen, en dan zouden we met 5-8 jaar heel veel discipline kunnen aflossen. Dat is zuur, maar goed, het is niet anders.

In de tussentijd ligt huren voor de hand in het gebied waar we naartoe willen, en dan gelijk de bodem van de markt afwachten. Maar het is wel een taaie hoeveelheid schuld, en op zich hoeven we niet a la minute weg. Ook moeten we toestemming krijgen van de hypotheekverstrekker om uberhaupt met zo'n schuld te mogen verkopen (die verliest immers zijn onderpand).



Het alternatief is hier wachten en sparen totdat we écht wegwillen (binnen een jaar of 2). Ik ben alleen bang dat de waarde van onze woning dan nóg meer gedaald is en dat dan verkopen geen beter alternatief is. Dan zouden we dus moeten hopen op toestemming van de hypotheekverstrekker tot verhuur (voor onze bruto hypotheekprijs, op zich haalbaar of nagenoeg haalbaar) en dan zelf elders huren, terwijl we het huis dus aanhouden en verder sparen voor aflossing (met een nog dalende markt kan dat zo 10-15 jaar duren). Als we die toestemming niet krijgen zouden we illegaal kunnen verhuren maar ik ben daar niet zo'n voorstander van, en dan hebben we eigenlijk geen alternatief.



Hier nog veel langer dan 2 jaar blijven wonen is voor ons geen optie; hebben een dochter en groeien ons huis binnenkort echt uit.



In de komende week willen we beslissen wat te doen. Een laatste optie zou zijn: proberen te verkopen en zien waar het schip strandt, maar dan moeten we tzt alsnog kiezen uit bovenstaande opties. Dan is natuurlijk ook de verkiezingsuitslag bekend, wellicht een teken van welke kant het op kan gaan met de woningmarkt, maar we moeten ook zelfstandig beslissen. Wat zouden jullie doen? Een molensteen van een restschuld, terwijl we niet acuut hoeven te verhuizen, of de onzekerheid van een mogelijk nog grotere restschuld en tzt ons huis proberen te verhuren?

Wat zou je doen?

Totaal aantal stemmen: 36

Verkopen en restschuld aflossen (22%)
Blijven zitten, sparen en mogelijk verhuren (72%)
Anders, namelijk... (6%)
Alle reacties Link kopieren
Strikt gezien heb je natuurlijk maar een waardedaling van 30k op je huis, de rest is kostekoper geweest.
Alle reacties Link kopieren
,
quote:registreerjenu schreef op 08 september 2012 @ 16:32:

[...]





Ik ben serieus benieuwd welke kant het dan op gaat?



Niemand weet welke plannen de politiek met de HRA heeft en welke partij aan de "macht" komt. Het zou me verbazen als jij het wél weet.Logisch nadenken: die HRA kost de staat jaarlijks 33 miljard, dat kan gewoon niet langer zo doorgaan, het is crisis en er is een tekort weg te werken.
Inderdaad, logisch nadenken. De hypotheekrenteaftrek is niet te handhaven, de babyboomgeneratie is grotendeels huizenbezitter, dat komt straks ook allemaal de markt op, de huizenprijzen kunnen echt alleen maar omlaag. Hoevéél ze omlaag gaan, dat is niet te zeggen. Maar als ik in het centrum van Amsterdam huizen zie die in vier maanden al 40.000 euro gezakt zijn met hun prijs en huizen die in meer dan zes maanden al 65.000 euro gezakt zijn met hun vraagprijs, als ik zie dat in dezelfde buurt die zogenaamd goedkope corporatiewoningen die heel schappelijk geprijsd zijn (285.000 voor plm 85 m2, mét buitenruimte, met gedeelde, afgesloten binnentuin, hartje centrum, staat al 3 maanden te koop), dan kan ik niet anders concluderen dan dat de prijzen alleen nog maar verder omlaag zullen gaan. De hypotheekregels worden alleen maar strenger, ongetwijfeld zal de hypotheekrenteaftrek afgebouwd gaan worden, vaste contracten worden niet meer aangeboden, dus starters hebben heel veel moeite om een huis te komen, tel uit je winst. Of verlies dus, in de realiteit.



In 2006 zeiden ze ook dat de prijzen in Amsterdam niet zouden zakken en zie wat er nu gebeurd is. De prijzen zijn al enorm gezakt sinds die tijd. Tuurlijk hebben we geen glazen bol, dat hadden we toen ook niet. Maar ook zonder economische crisis kon je er toen al donder op zeggen dat de prijzen omlaag zouden gaan. Ook in Amsterdam. En je kunt er nu donder op zeggen dat de prijzen nog verder zullen zakken.



Welke keuze je ook maakt, TO, ik zou die keuze wél baseren op het uitgangspunt dat de prijzen omlaag zullen gaan, dat verkopen alleen maar moeilijker wordt en dat je restschuld alleen maar groter wordt. Dat is namelijk het meest waarschijnlijke scenario.
Wat vanuit financieel oogpunt verstandiger is is gewoon blijven zitten tot de markt aantrekt of je je restschuld op andere wijze kunt verminderen. Met al het andere wat je doet neem je een groot risico en of je linksom of rechtsom gaat....dat is koffiedik kijken inderdaad. Maar je maakt jezelf ontzettend kwetsbaar met zo'n enorme schuld.
Alle reacties Link kopieren
quote:indigoblue schreef op 08 september 2012 @ 20:14:

Wat vanuit financieel oogpunt verstandiger is is gewoon blijven zitten tot de markt aantrekt of je je restschuld op andere wijze kunt verminderen. Met al het andere wat je doet neem je een groot risico en of je linksom of rechtsom gaat....dat is koffiedik kijken inderdaad. Maar je maakt jezelf ontzettend kwetsbaar met zo'n enorme schuld.Dit is ook de kant waar we nu vrijwel zeker aan denken. In elk geval voorlopig (komend jaar, misschien twee jaar) blijven zitten, heel hard sparen (kan nooit kwaad), dan kijken hoe de vlag erbij hangt en dan ofwel verhuren en buiten amsterdam huren (en doorsparen voor aflossing van de aflossingsvrije hypotheek), ofwel verkopen met ws een restschuld. Ik denk maar zo: van het betalen van je eigen schulden is nog nooit iemand armer geworden
quote:registreerjenu schreef op 08 september 2012 @ 11:52:



Stel die wens voor nog een kind maar even uit, daar word je niet slechter van (en je kind ook niet). Spaar als een gek en los af. Huren is ook niet je-van-het.





Waarom? Een kind wordt er niet slechter van als het een slaapkamer moet delen de eerste jaren. Genoeg kinderen die zo groot geworden zijn.



Wij hadden ons huis te koop staan vorig jaar wegens de wens voor een tweede. Ons huis heeft twee (weliswaar grote) slaapkamers.

Koop vlotte niet en we zijn toch voor een tweede kind gegaan. Hij slaapt de eerste tijd toch op onze kamer. Tegen de tijd dat hij gaat doorslapen, mag hij bij zijn zus op de kamer. Die is 15m2, kan prima.



Maar onze situatie is toch anders denk ik. Wij kunnen het huis nu betalen op 1 salaris, ook als de HRA afgeschaft wordt. Scheelt bijna drie ton in waarde. En wij hebben wel een tuin en mogelijkheden om de vide tot volwaardige verdieping te verbouwen.



Ook wij hebben ons erbij neergelegd. We hebben een tuin, wonen goedkoop, prima woonoppervlak en fijne buren in de straat. Dat gaan we niet weggooien voor een grote schuld en een extra slaapkamertje.



Maar goed. Wat ik hiermee zeggen wilde: wees wat flexibeler. Kinderen zijn dat ook. Niks mis met het delen van een slaapkamer. Desnoods wacht je tot je oudste zelf kan traplopen en je dus niet twee kinderen de trap op hoeft te dragen. (Mocht dat een bezwaar zijn.)
quote:jeane_avril schreef op 08 september 2012 @ 17:41:

[...]



Niet iedereen heeft een auto, niet iedereen kan en wil lang reizen tussen werk en wonen. Ik zou het me niet eens kunnen veroorloven om in een groene rustige omgeving te gaan wonen. Verhuiskosten plus daarna dikke vette reiskosten en veel reistijd, daarnaast is mijn sociale leven daar, dus reken daar dan nog meer reiskosten bij in je vrije tijd. Nee bedankt.

Nu woon ik dan ook niet overprized en zit ik niet vast aan een koopwoning, wat het wonen nog relatief goedkoop maakt.

Als je midden in 'n stad woont doe je over 5 km langer dan in 't buitengebied over 25 km.

En je jaagt bezoekers ook op kosten, want die betalen torenhoge parkeerkosten als ze bij je langs willen komen.
Valt wel mee hoor EN. Voor bezoekers bestaat er in mijn stad een bezoekersvergunning. Kunnen ze gratis staan. Ik betaal alleen eenmalig een paar tientjes. Zal vast niet de enige stad zijn.
EN, nog nooit gehoord van openbaar vervoer?
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 september 2012 @ 23:10:

EN, nog nooit gehoord van openbaar vervoer?Ben je nog 3 keer langer onderweg als je eerst naar 'n station moet rijden, auto parkeren, trein nemen, dan bus nemen en dan nog lopen, laat staan dat je op die manier ook nog spullen mee kunt nemen. En ik zou me niet veilig voelen tussen al dat gespuis wat in de randstad op stations rondhangt.
Ik ken de trend wel van stadsmensen die naar de omliggende dorpen of buitenwijken verhuizen en als de kinderen uit huis zijn, weer terug naar de binnenstad willen. Let wel, dit zijn mensen die al eerder in de binnenstad woonden, niet mensen die hier überhaupt niet zouden willen wonen .
quote:elninjoo schreef op 08 september 2012 @ 23:34:

[...]



Ben je nog 3 keer langer onderweg als je eerst naar 'n station moet rijden, auto parkeren, trein nemen, dan bus nemen en dan nog lopen, laat staan dat je op die manier ook nog spullen mee kunt nemen. En ik zou me niet veilig voelen tussen al dat gespuis wat in de randstad op stations rondhangt.Je kunt ook overal een probleem van maken zeg, tjonge jonge. Als jij nou je vrienden buiten de randstad kiest, dan heb je nergens last van .
Maar TO's flatje heeft niet eens 'n lift. Wat moet je daar dan mee als je wat ouder wordt en wellicht lichamelijke klachten krijgt? Moet er nu al niet aan denken elke keer zware boodschappen tassen trappen op te zeulen.
Trapliftje is zo ingebouwd hoor
En is nog goedkoper dan de te verwachten restschuld ook.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij opvalt aan de adviezen/ overwegingen is de verhuuroptie. Is dit echt reeel? Voor een hypotheek van 425.000 moet je toch een hoge maandlast (2.000 denk ik zo) hebben en geen recht op hypotheekaftrek. Dit is nog exclusief kosten voor gwl, VVE, onderhoud etc. De expatverhuurmarkt is echt niet meer zo booming als een paar jaar terug.
Alle reacties Link kopieren
Als je voor de helft aflossingsvrij hebt, kan de maandlast 1400 euro zijn. Voor zo'n (blijkbaar op een hotte plek gelegen) appartement, is dat wellicht te regelen.

@TO: wij wonen met 2 kinderen op 90 m2 en het is te doen. Wij worden er ook niet blij van. Nu wonen wij op de 1e én we hebben een lift, wat het een stuk makkelijker maakt. Wij zouden ook graag naar een ruimer huis met tuin verhuizen. Ook ons huis is in waarde gedaald, maar onze restschuld zou een stuk kleiner zijn (rond de 10.000 euro). Wij hebben besloten niet te verkopen. Ten eerste omdat we dan die restschuld moeten betalen, ten tweede omdat onze maandlasten nu een stuk lager liggen en we dus nog allerlei leuke dingen kunnen doen én sparen. Als we in de toekomst meer inkomen hebben en/of de markt veranderd, kunnen we altijd nog verkopen. Het blijft een gok, want wij zijn ook erg bang dat de huizenprijzen nog verder gaan dalen. Echter, bij ons zou het dan zo zijn dat ons 'vervolghuis' (bij een gelijke procentuele daling als bij ons huis) meer in prijs daalt dan dat onze restschuld stijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Soley schreef op 08 september 2012 @ 14:13:

Je hebt twee slaapkamers een studeerhok en een logeerkamer... Dan is nog een kind toch geen probleem?! .....



Veel Amsterdammers doen het zo. Volgens een vriendin van mij, die voor haar Amsterdamse politieke hobby dit soort dingen bijhoudt, is het nu een soort van 'hip' om op je appartement te blijven zitten en pas als het 2e kind kleuter-af is, iets te zoeken buiten de ring.

Ik zie het mijn binnensteedse buren (andere stad) ook doen, 2 kinderen krijgen op 70m2 boven en dan nog even blijven zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 08 september 2012 @ 23:37:

Maar TO's flatje heeft niet eens 'n lift. Wat moet je daar dan mee als je wat ouder wordt en wellicht lichamelijke klachten krijgt? Moet er nu al niet aan denken elke keer zware boodschappen tassen trappen op te zeulen.Ach kom. Mijn oma heeft zichzelf gewoon naar boven gezeuld tot haar dood op 93-jarige leeftijd. (Terwijl ze last had van haar knieën, maar no-way dat ze ergens anders wilde wonen. Waar een wil is, is een weg)
Welja, hip nog wel! In mijn omgeving zeggen de mensen die in een vergelijkbare situatie zitten gewoon eerlijk dat ze verhuizen niet (meer) kunnen betalen vanwege de restschuld.
Alle reacties Link kopieren
quote:qwerttu schreef op 08 september 2012 @ 15:34:

Hedda2hedda, wij waren ook op zoek in 2006 en wij hielden juist rekening met een instortende woningmarkt. Ook toen was het duidelijk dat de situatie zoals die toen was geen stand zou houden. Wij gingen er op dat moment bij koopwoningen vanuit dat als we kochten, we er met een beetje pech 15 jaar zouden moeten wonen om er weer fatsoenlijk uit te kunnen.



Wat ik van Spectral begrijp, is dat zij met dezelfde overwegingen gekocht heeft in dezelfde tijd. Namelijk er vanuit gaande dat de woningmarkt totaal overspannen was en dat de prijzen zouden gaan dalen. Dat was niet wat de makelaars ons toen vertelden nee, maar met een beetje verstandig nadenken was het wel gewoon te voorzien.



Maar goed, dat is achteraf natuurlijk een verhaal waar je nu niks meer aan hebt...



Je hebt er inderdaad niks aan, maar mijn ouders werden door een aantal vrienden in 1993 al voor gek verklaard, want de huizenprijzen waren zó hoog, die kunnen écht niet verder stijgen.... Hun huis is nu in eurocijfers meer waard dan ze het in guldens gekocht hebben.



Ik snap daarom ook helemaal niks van die achteraf adviezen: Hoe heb je als hoogopgeleide zó dom kunnen zijn. Ook hoogopgeleiden kunnen nog steeds niet koffiedik kijken. Vooral niet als een markt er heel anders voorstaat dan 10 jaar later.
Alle reacties Link kopieren
quote:qwerttu schreef op 09 september 2012 @ 09:25:

Welja, hip nog wel! In mijn omgeving zeggen de mensen die in een vergelijkbare situatie zitten gewoon eerlijk dat ze verhuizen niet (meer) kunnen betalen vanwege de restschuld. Het is al een aantal jaren aan de gang..;)
Joh
Mevrouw75, van de huizenprijzen in 1993 heb ik geen weet verder. In 2006 hebben wij in onze zoektocht naar een huis ook lezingen en discussiebijeenkomsten bezocht over het onderwerp waar makelaars en andere experts hun visie gaven op de toekomst van woningmarkt (specifiek in onze woonplaats dan). De algemene tendens was toen toch echt al behoorlijk negatief. Niet bij de makelaars die we tegen kwamen bij bezichtigingen, die wilden natuurlijk graag het huis aan ons verkopen. Maar met iets diepgaander informatie was de toon toch echt anders. En niet alleen bij goedwillende bemoeials dus.



Ik vind het altijd flauw om erbij te halen, omdat het niets verandert aan de situatie waar zo iemand als TO in zit. En zeker in Amsterdam waren er nou ook niet bepaald veel alternatieven, dus in dat opzicht is het in mijn ogen wat te makkelijk oordelen. Maar als er dan geschreven wordt dat dit in 2006 niet voorzien kon worden, dan vind ik dat óók wat te makkelijk. Iedereen met verstand van zaken (en zonder eigenbelang) die ik er in die tijd over gehoord heb, voorspelde dit al. Niet dat het nu al zo enorm zou dalen, maar wel dat het op korte termijn zou gaan dalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven