Geld & Recht alle pijlers

Verzorgingstehuis aanklagen?

19-11-2014 15:20 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oud...
misspatrice wijzigde dit bericht op 18-11-2019 09:26
Reden: Topic is oud. Kwetst om het steeds tegen te moeten komen...
99.58% gewijzigd
Carpe Diem!
Wat verdrietig!



Je zou eens kunnen vragen bij het Landelijk Meldpunt Zorg: www.landelijkmeldpuntzorg.nl
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend allemaal! Je kunt in klacht indienen bij de interprovinciale klachtencommissie. Dit moet ook op de website van het verpleeghuis staan.
Alle reacties Link kopieren
goh wat erg !



ja je moet er iets meedoen ! volgens mij kan je ze gewoon aanklagen.
Wees jezelf....
Alle reacties Link kopieren
Vorige week hebben er in de metro (ochtendkrant) artikelen gestaan over mensen die het verzorgingshuis van hun ouders hadden aangeklaagd na overlijden omdat er fouten gemaakt waren. Nu weet ik niet wat na overlijden het nog opleverd voor nabestaande, los van het feit dat het natuurlijk wel positief kan werken voor de nu nog aanwezige bewoners. Maar betreffende personen hebben gewoon aangifte gedaan bij de politie (1 zelfs in noorden van het land voor tehuis in Rotterdam) dus zou bij politie eens navragen wat de procedures zijn. En eventueel een ombudsman benaderen. Je bent hierin zeker niet de enige en goed van je dat je dit op pakt.



Sterkte met je oma, hopelijk komt ze er snel weer bovenop.
Alle reacties Link kopieren
....
misspatrice wijzigde dit bericht op 18-11-2019 09:27
Reden: Oud
97.03% gewijzigd
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend verdrietig, Patrice. Veel sterkte
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eerlijk gezegd dat je niet heel realistisch bent. Een demente vrouw vraagt heel veel zorg. Onze bevolking veroudert in rap tempo en op een gegeven moment wordt bijna iedereen dement (als je maar oud genoeg wordt). De zorg die jij verlangt: continue monitoring, daar heb je drie personen per dag voor nodig. Dus drie medewerkers op een bewoner, dat is natuurlijk niet haalbaar, tenzij we omkomen in de jongeren met affiniteit voor de zorg. Wat we dus niet hebben.



Het is heel naar en mensonterend dat je oma een uur of meerdere uren heeft moeten liggen, maar het is niet te voorkomen. Ik snap ook niet dat je dan wel weer eist dat de deur open moet 's nachts, als je tegelijk niet wilt dat je oma weer iets breekt. Hoe meer ze de neiging krijgt te gaan lopen, hoe groter de kans dat ze valt. Het personeel kan 's nachts moeilijk voortdurend achter je oma aan lopen. Als ze de deur dichtdoen, is de kans groter dat ze weer in bed gaat liggen.

Ik zou ook blij zijn dat ze voortvarend zijn met die medicatie. Het gaat er in de toestand van je oma om dat ze comfortabel is. Moet ze dan maar een hele nacht ongerust/hartverscheurend huilend/schreeuwend doorbrengen omdat de huisarts de volgende dag pas weer in huis is? Dan is het toch fijn dat een ervaren verpleegkundige een extra pil geeft?



Als je continue zorg wilt voor je oma, zul je of een enorme zak geld moeten presenteren en particuliere hulp inschakelen, of je oma zelf in huis nemen. In dat laatste geval zul je snel merken dat de zorg voor een dement persoon zeer ingewikkeld en tijdrovend is.



Dat gezegd hebbende, het is natuurlijk niet makkelijk om je lieve oma in deze toestand te zien. Maar besef je wel dat dementie het eindstadium is? Dat je oma binnenkort zal komen te overlijden aan haar ziekte? Juist doordat ze valt of zich verslikt. En dat haar lijden alleen maar erger wordt naarmate ze langer leeft? Ik was blij voor mijn oma dat ze eindelijk kwam te overlijden, omdat de dementie haar steeds meer deed lijden. Ik kan natuurlijk niet voor jullie beslissen, maar als mijn oma in deze situatie was geweest, had ik haar laten gaan. Voor mij was dat de meest humane uitkomst geweest.
Occam's razor
Wat heb je dat mooi verwoord Debora sluit mij helemaal bij jouw worden aan.
Alle reacties Link kopieren
Wat Debora zegt. De manier om hier echt iets aan te veranderen is zorgen voor particuliere hulp of een particulier verzorgingstehuis waar veel extra tijd is voor de bewoners.
Cum non tum age
Ik ben het grotendeels eens met Debora. Ik heb van heel dichtbij een vergelijkbare situatie meegemaakt en ook gemerkt dat de zorg in een verpleeghuis verre van optimaal is. Maar probeer te beseffen dat het personeel daar moet roeien met de riemen die ze hebben... er is te weinig personeel, te weinig geld, veel administratieve rompslomp, salaris is niet je van het (en dat zal in sommige gevallen best zijn weerslag hebben op de kwaliteit van het personeel).



Ik kan me heel goed voorstellen dat dit ontzettend moeilijk voor je is. En in het verlengde van wat Debora schrijft: wil je die laatste dagen/weken/maanden van je oma's leven je concentreren op haarzelf en zoveel mogelijk bij haar zijn en je moeder waar mogelijk ondersteunen? Of wil je je (deels) storten op het verpleeghuis wijzen op hun fouten etc. Bedenk ook wat je met zoiets zou willen bereiken, hoeveel tijd en energie daarin gaat zitten.
Alle reacties Link kopieren
Is er bij jullie in de buurt niets iets van kleinschalig wonen voor demente ouderen?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Verschrikkelijk als je zo oud wordt.

Is er wel voldoende personeel in het verpleeghuis?
Alle reacties Link kopieren
@alhoewel ergens Debora een punt heeft dat er gebrek aan held en mankracht is, lijkt me bovenstaand toch echt pure nalatigheid.

Als eerste... waarom zit ze als dementerende in een verzorgingshuis en niet in een verpleeghuis?

Waarom heeft ze geen dwaalalarm bijv? Dat gaat af als iemand uit bed stapt en dan gaat verpleging kijken hoe dan ook. Uren op de grond liggen is absoluut nalatig.

Een slaapkamerdeur afsluiten 's nachts mag wettelijk niet zomaar, (net als andere dwang en drang maatregelen ), daar is een wet voor waarin staat aan welke voorwaarden je moet voldoen,

Waaronder toestemming van de wettelijk vertegenwoordiger van de cliënt.

En dat verhaal over incontinentie materiaal is helemaal te gek voor woorden.



Ik zou zeker een klacht indienen elders in een hoger orgaan, maar als ze het overleeft zou ik ook een ander tehuis snel gaan zoeken.
Mooi verwoord Debora.



Niettemin begrijp ik dat het erg naar is voor je TO; sterkte!
Alle reacties Link kopieren
of je kunt aanklagen weet ik niet. Wel weet ik dat het helpt om er zelf vaak aanwezig te zijn en bij de dan aantoonbare misstanden meteen iemand te roepen.

Dus maak een "schema" je moeder in de ochtend, jij in de avond etc zodat er iedere dag op verschillende tijdstippen iemand bij is. En meld je aan bij de cliëntenraad oid, dan kun je daadwerkelijk je stem laten horen en helpen de boel te verbeteren.
anoniem_170687 wijzigde dit bericht op 19-11-2014 16:15
Reden: E
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:poeziewoezie schreef op 19 november 2014 @ 16:06:

Verschrikkelijk als je zo oud wordt.

Is er wel voldoende personeel in het verpleeghuis?

Voldoende personeel is er alleen in kleinschalige particuliere opvanghuizen waar je de jackpot voor betaald.

Het is helaas gewoon zo dat er overal vreselijk bezuinigd wordt en dat ze dat als eerste doen door personeel weg te bezuinigen.
Alle reacties Link kopieren
Helaas kan ook ik alleen maar Debora haar post ondertekenen.

Als je wilt dat je oude, zieke dierbaren comfortabel leven dan moet er veel meer tijd, geld en energie van de naasten in gestoken worden in plaats van het volledig over te laten aan een verzorgingshuis. Er zijn daar nu eenmaal enorme tekorten aan geld en personeel. Dat gaat ten koste van de verzorging. Ik vrees ook dat het in de toekomst alleen maar erger zal worden.



Sterkte met je oma TO.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt. Mijn moeder en tantes wilden oma echter niet aan haar lot overlaten dus hebben haar dag en nacht verzorgd. Het heeft hun volledig opgebroken.



Eens met voorgaande posten, om de situatie te verbeteren zal veel meer geld aan de zorg besteed moeten worden. Helaas is het niet zo makkelijk. Ik zou aanraden de klachten op papier te zetten (feitelijk proberen te houden!) en te bespreken met de directie van het verzorgingshuis. Mogelijk kunnen kleine dingen verbeterd worden.



Sterkte TO, dit is niet makkelijk!
Alle reacties Link kopieren
Debora:

Wat een (h)eerlijk realistische kijk hierop.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Debora.
Alle reacties Link kopieren
Debora wat een goede post!!



Sterkte met je oma TO
Alle reacties Link kopieren
Hoe erg het ook voor je oma is, ook ik sluit me aan bij Deborah.

Met uitzondering van des'nachts gesloten deur.

De tips van Absor "dwaalalarm en Nina 1966"veel aanwezig zijn" is goed !

Bij de oma van mijn man ligt een boekje.

Ieder familielid schrijft op wanneer ze op bezoek zijn geweest, of wat gedaan heeft.

Bijv: "19-11-2014. Dochter A. op bezoek. Portemonnee gecontroleerd, was meegenomen, chocolade koekjes gebracht. Ma zag er vandaag goed uit, herkende mij en we hebben wat gekletst"



Dan weet dochter B hoe ma aan d'r koekkjes komt en waar de was is.
Goede post van Debora inderdaad.



Het verhaal van goed incontinentiemateriaal is iets waar je wel wat mee kunt. Ik zou niet accepteren dat dat niet gebruikt wordt.

Je schrijft dat je je ergert dat de verpleegkudigen in het kantoor zitten. Echter, de wetgeving vereist heel veel administratie in de zorg, dus dat in het kantoor zitten hoort wel degelijk bij het werk in de zorg.



Ik mag trouwens hopen daf ze een zwaar demente oudere zoals je oma niet gaan opereren aan een bloeding in de hersenen. Dat zou toch echt te idioot voor woorden zijn.



Verder, heel veel sterkte, want is is natuurlijk heel erg rot om je oma zo ziek te zien.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik ben het eens met Debora.

Wat ik je vooral aan wil raden is : ga eens een dag of vaker helpen in dat verzorgingshuis.

Daarmee doe je jouw oma en de andere bewoners een groot plezier en aan het einde van de dag zul je een stuk meer begrip op kunnen brengen voor de gang van zaken daar.



In de meeste instellingen doen medewerkers hun stinkende best. Maar met de gegeven middelen is het maar zeer beperkt wat ze kunnen.

Zonder familie en vrijwilligers die mee helpen, gaat het (al lang) niet meer.



Veel mensen hebben nog het idee dat hun familie in een soort hotel-achtige fullservice zorgomgeving terecht komen. Dat is gewoon niet waar, daar is geen geld voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven