Geld & Recht alle pijlers

Verzorgingstehuis aanklagen?

19-11-2014 15:20 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oud...
misspatrice wijzigde dit bericht op 18-11-2019 09:26
Reden: Topic is oud. Kwetst om het steeds tegen te moeten komen...
99.58% gewijzigd
Carpe Diem!
Heel verdrietig voor je oma.

Helaas ken ik beide kanten van dichtbij. Ik ben zelf een jongere met affiniteit voor de zorg die fysiek mensen helpt (dus niet op kantoor formulieren in vult) en heb vandaag te horen gekregen dat ik wordt weg bezuinigd.

Ik ben het grotendeels eens met wat Debora zegt.
Ik kan me je frustraties heel goed voorstellen. Zeker omdat het niet de eerste keer is dat ze gevallen is. Ook ik ben het eens met Deborah.



Als het goed is heeft jouw oma een casemanager/EVV-er. Je zou met haar in gesprek kunnen gaan over wat je gezien hebt en wat jouw ervaringen zijn.

Iedere zorginstelling heeft een klachtencommissie. Daar zou je je klacht neer kunnen leggen, eventueel ook als je wel een oplossing vindt. Om te zorgen dat er iets gebeurt met waar je het niet mee eens bent.



Of je veel succes gaat hebben wanneer je naar een rechter stapt, weet ik niet.

Dat de deuren 's nachts op slot zitten lijkt inderdaad vervelend, maar besef wel dat iedereen (ook andere dementerenden) de kamer van je oma in kunnen zodra de deur niet op slot zit. Dan gebeurt het dat iemand zijn eigen kamer niet meer kan vinden en een willekeurig bed (met of zonder iemand erin) uit kiest om in te slapen. Of in de kledingkast van een ander aan de gang gaat. Waardoor ook weer ruzie onderling kan ontstaan met alle gevolgen van dien. Officieel is dit volgens mij wel een vrijheidsbeperkende maatregel die niet uitgevoerd mag worden zonder toestemming.

Ik vraag me af wat de rol van een huisarts nog is in dit verhaal als jouw oma hier al drie jaar woont. Vaak is er een verpleeghuisarts die het overzicht houdt en beslissingen mag nemen zonder met de huisarts te overleggen. Sommigen hebben ook geen eigen huisarts meer. Dat ze je moeder niet uit haar bed bellen om te vragen of ze iets mag hebben, snap ik ook wel. Waarom zouden ze je moeder wel moeten bellen om haar slaapmedicatie te mogen geven en niet voor een paracetamol.

Voor die 'luiers' moet de arts een indicatie regelen voor de zorgverzekeraar om ze vergoed te krijgen. Als ze niet vergoed worden, zijn het inderdaad vrij dure dingen. Een tot twee euro per stuk en vaak heb je er toch wel minimaal twee per dag nodig. Al denk ik niet dat die maandverbandjes de oplossing zijn, als ik het zo lees. Je kunt ze ook zelf bij de apotheek of op internet bestellen.

Als de zorg ieder uur (en dat is nog vrij veel bij mensen die geen levensbedreigende ziekte hebben) een ronde maakt en je oma is net daarna gevallen, kan het inderdaad een uur duren voordat er iemand is. Je oma opsluiten in haar bed is geen oplossing omdat ze er uit gaat klimmen. Een polsalarm werkt niet als ze niet weet waar dat voor dient. Een bewegingssensor zou kunnen, maar is misschien niet realistisch als je oma de hele nacht door blijft wandelen. Helemaal voorkomen dat ze gaat vallen, kun je niet.
Ik vind het bellen van een ambulance na 1 uur toch wel wat laat. Ik werk zelf op een gesloten afdeling.
Waarom kopen jullie niet zelf luiers en leggen jullie het daar neer? Of maakt het personeel ook dan er geen gebruik van?
is dit ineens het Debora ophemel topic geworden ofzo?....
Alle reacties Link kopieren
quote:FruitAppel schreef op 19 november 2014 @ 18:28:

is dit ineens het Debora ophemel topic geworden ofzo?....Ja, als je een betalend lid complimenteert, krijg je het recht om eenmaal naar een niet-betalend lid 'op de man te spelen', zonder een ban te krijgen. Zo probeert Viva het leuk te houden voor iedereen en meer inkomsten te genereren.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het ook wel eens met debora, maar op een aantal punten niet.



Dat incontinentiemateriaal wordt gewoon vergoed door de zorgverzekering als er een indicatie voor komt.



Ook het op slot doen van de deur kan echt niet, daar bestaan matjes voor die je naast het bed legt.



Dat zijn 2 dingen die echt getuigen van nalatigheid, vooral het incomateriaal (het ontbreken er van) is echt mensonterend imo.



Met het vallen kan ik best begrijpen dat ze daar niet direct achter komen, al kan daar een alarm bij helpen (om de nek) als je oma dat snapt tenminste...



Ik zou niet meteen aangifte gaan doen, maar eerst eens zorgen dat je zelf precies weet hoe de wet- en regelgeving omtrent deze zaken in elkaar zit en ga een gesprek aan met de zorgmanager van het verzorgingstehuis.
Alle reacties Link kopieren
Wat Deborah zegt, en een aanvulling: er is gewoon te weinig personeel, te weinig tijd om bewoners goed te helpen. Dat is voor het personeel heel naar, je wilt de bewoners zo graag goed helpen, maar waar haal je in vredesnaam de tijd vandaan?



Ik denk dat het goed is om je te bedenken dat niemand jouw oma slecht wíl behandelen, ook al gebeurd het wel. Je hebt waarschijnlijk met verpleging, teamleiders of managers je eerdere klachten besproken? Die zullen altijd aangeven het te willen verbeteren, maar die kunnen ook niet personeel ergens vandaan toveren.



Ik wens je heel sterkte met je oma, het moet afschuwelijk zijn om haar zo te zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amaqanda schreef op 19 november 2014 @ 18:47:

Ik ben het ook wel eens met debora, maar op een aantal punten niet.



Dat incontinentiemateriaal wordt gewoon vergoed door de zorgverzekering als er een indicatie voor komt.



Ook het op slot doen van de deur kan echt niet, daar bestaan matjes voor die je naast het bed legt.



Dat zijn 2 dingen die echt getuigen van nalatigheid, vooral het incomateriaal (het ontbreken er van) is echt mensonterend imo.



Met het vallen kan ik best begrijpen dat ze daar niet direct achter komen, al kan daar een alarm bij helpen (om de nek) als je oma dat snapt tenminste...



Ik zou niet meteen aangifte gaan doen, maar eerst eens zorgen dat je zelf precies weet hoe de wet- en regelgeving omtrent deze zaken in elkaar zit en ga een gesprek aan met de zorgmanager van het verzorgingstehuis.



Incomateriaal ben ik volledig met je eens, heel vreemd dat dit niet gewoon geregeld is.



Wat betreft die deur: waarom stond er geen bewegingsmelder in haar appartement? Dan gaat er een alarm af als oma gaat lopen. Ik denk dat ze (als ze dementerend is), een halsalarm niet meer snapt.
Alle reacties Link kopieren
Er werken in de zorg trouwens genoeg mensen die de kantjes er af lopen hoor...



We moeten niet met zijn allen net doen alsof mensen die in de zorg werken heilig zijn en het altijd aan andere zaken ligt (geen personeel, geen geld enz.).



Dat maandverband ipv incomateriaal is puur gemakzucht net als de deur op slot draaien voor de nacht. Heeft niks meer te maken met de client staat centraal, meer met mijn gemak staat centraal.



En ja, ik werk zelf ook in de zorg.
Alle reacties Link kopieren
quote:zomaardus schreef op 19 november 2014 @ 18:58:

[...]





Incomateriaal ben ik volledig met je eens, heel vreemd dat dit niet gewoon geregeld is.



Wat betreft die deur: waarom stond er geen bewegingsmelder in haar appartement? Dan gaat er een alarm af als oma gaat lopen. Ik denk dat ze (als ze dementerend is), een halsalarm niet meer snapt.Dat ligt natuurlijk aan de mate van dementie. Een bewegingsalarm is overdag natuurlijk geen optie, dan is rondlopen heel normaal.
Alle reacties Link kopieren
In de reactie van Debora zitten wel wat punten waar ik het mee eens ben, maar het is niet het hele verhaal. Ik heb veel tijd in een verpleeghuis doorgebracht omdat mijn vader daar kort heeft gewoond, toen het thuis echt niet meer ging. En ook daar gingen de dingen mis waarover TO schrijft. En dat is gruwelijk als het gaat om iemand van wie je houdt. Maar er zijn ook verpleeghuizen waar zoiets niet of nauwelijks gebeurt. En hoe kan dat? Omdat de organisatie daar beter is. Ja, een verpleeghuis is duur en nee, drie man personeel op een bewoner gaat niet lukken. Ondertussen staat in de folders en op de website dat "de cliënt centraal staat". Dan mag je er toch vanuit gaan dat alle medewerkers inclusief managers proberen dat waar te maken? En dat je te horen krijgt waar je wel of niet op mag rekenen als bewoner en als familie? Maar dat gebeurt niet, wat er wel of niet is geregeld, dat merk je alleen in de praktijk. Bijvoorbeeld als alle verzorgenden op een cursus moet om te leren hoe je iemand rustig kunt beetpakken, omdat niemand is opgeleid om met de gedragsproblemen van een bewoner om te gaan. Dat is toch vreemd, dat een bewoner dan wel op zo'n afdeling wordt geplaatst - als niemand die opleiding heeft? Of dat een verzorgende het verschil tussen een hypo of hartaanval niet ziet. Of dat er twee verzorgenden op een afdeling zijn, die allebei geen ambulance durven te bellen, maar eerst willen wachten tot het overleg van een leidinggevende is afgelopen. Dan ben je zo twee uur verder (echt gebeurd). En voor een breuk moet je toch echt naar het ziekenhuis. Of dat er alleen verzorgenden aanwezig zijn, die niets weten over de bewoners en die geen medicatie mogen geven, omdat ze daarvoor niet zijn opgeleid. En dat bewoners dan juist wat overkomt. Dat heb je dan toch gewoon slecht georganiseerd als verpleeghuis? Dan regel je toch dat degenen die wel medicatie mogen geven, dat ook doen buiten hun eigen afdeling en de uitzendkrachten een half uur op die afdeling invallen? En als het een keer voorkomt zoals bij de oma van TO, dat iemand erg lang ligt voor de val is ontdekt en/of voor een ambulance is gebeld, dan onderzoek je dat toch? En dan neem je toch maatregelen? Je bent als verpleeghuis wel verantwoordelijk voor een veilige omgeving - je kunt het niet voorkomen dat mensen niet vallen, maar je kunt er wel voor zorgen dat je het snel ontdekt.

Je kunt er als organisatie bijvoorbeeld wel voor kiezen om minder ondersteunend personeel in te huren en meer directe verzorging. Of je verzorging vooral in te plannen op uren waarop er weinig familie is of vrijwilligers zijn. De gang met ondersteunend personeel was lang in het huis waar mijn vader zat. Dat kwam ook omdat er onder één bestuur meer dan vijf huizen vielen. En dat betekent - zoals in elke organisatie - dat je meer mensen inzet die niet direct je klanten bedienen. Dat merk je. Je merkt het ook aan andere dingen, dat de andere afdelingen ver af staan van de bewoners en de verzorging. Een heel praktisch voorbeeld: de verzorging zei dat mijn vader enorm veel kleding had, zoveel had niemand. En wij hadden ons gehouden aan de lijst die we van de maatschappelijk werksters van het verpleeghuis hadden gekregen.

TO, ik kan je alleen adviseren om een klacht in te dienen. En dat niet alleen bij het verpleeghuis te doen. Want als je nooit iets laat weten buiten de organisatie om, verandert er ook niets. En je veel, heel veel sterkte te wensen. Het is intens verdrietig om je oma of ander familielid in zo'n situatie te zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 19 november 2014 @ 18:23:

Waarom kopen jullie niet zelf luiers en leggen jullie het daar neer? Of maakt het personeel ook dan er geen gebruik van?Die krengen zijn heel duur. Daarbij worden ze gewoon vergoed door de zorgverzekering als ze echt nodig zijn.
Vaker uren op de grond gelegen, na een valpartij is onacceptabel. Gaat het hier dan om nachtelijke valpartijen of ook van overdag)



Als de slaapmedicatie zonder overleg verandert wordt, mag volgens mij niet.

Door teveel (slaap of verkeerde) medicatie, kan iemand ook onvaster op de been worden met valpartijen tot gevolg.



Een afgesloten deur lijkt mij igv. calimiteiten als brand niet mogen.



Met maandverbandjes laten lopen, terwijl er al jaren incontinentie materiaal bestaat, dan zijn ze daar ook niet bij de tijd.



Wat hebben ze als reden gegeven dat ze pas na één uur de ambulance hebben gebeld?





@Debora, jij vind het acceptabel dat iemand* meerdere uren op een vloer ligt.

*Ik heb het over iemand, omdat TO's oma niet de enige is die het overkomt.

TO heeft het niet specifiek over nachtelijke valpartijen, dat haar oma kan ook overdag hebben liggen wachten op hulp.



Blij zijn met de voortvarendheid met de medicatie? Zo zonder overleg? Geven ze die medicatie alleen voor de nacht of ook voor dat oma overdag rustig is, dat we weten we niet.

Ik kan mij zo iets herinneren, van TV waarin familie ook klachten had, die ouderen in die instelling bleken helemaal suf te zijn van TE veel medicijnen. Voor het personeel heel rustig, maar het bleek achteraf veel minder te kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Naast alle terechte opmerkingen die worden gemaakt heb ik nog een paar aanvullingen.

Ik mis in je post dat je bv. een klacht hebt ingediend bij de zorginstelling zelf. De zorginstelling heeft een klachtenprocedure en als het goed is ook een klachtenfunctionaris in dienst. Daarnaast zullen ze een klachtencommissie hebben. Er zijn een aantal mogelijkheden om je klachten bespreekbaar te maken - kijk op de site van de zorginstelling of vraag een folder.



Ik vraag me - net als anderen- af hoe het dan zit met de indicatie van je oma? Zou ze niet een hogere indicatie moeten hebben.



Overigens schrijf je dat de luiers niet vergoed worden - kijk heel even hier, voor wat wél en niet vergoed wordt vanuit de AWBZ - http://www.zorginstituutn ... in-een-awbz-instelling/Uw+zorg+in+een+AWBZ-instelling.pdf
Alle reacties Link kopieren
quote:absor schreef op 19 november 2014 @ 16:11:

@alhoewel ergens Debora een punt heeft dat er gebrek aan held en mankracht is, lijkt me bovenstaand toch echt pure nalatigheid.

Als eerste... waarom zit ze als dementerende in een verzorgingshuis en niet in een verpleegtehuis.Ik denk dat TO ook een verpleegtehuis bedoelt. Ze heeft het namelijk over een gesloten afdeling en die heb je niet in verzorgingstehuizen, wel in verpleegtehuizen...
@ eefjepeef



Er zijn wel degelijk gesloten afdelingen in verzorgingshuizen.

Ben zelf werkzaam op een PG (gesloten) afdeling in een verzorgingshuis.
anoniem_64796df1e85b9 wijzigde dit bericht op 19-11-2014 20:30
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niet eens met debora.

niet iedereen word dement, ook niet als je heel oud bent, dit heeft met bijvoorbeeld genetische aanleg te maken of is een bijkomend symptoom van ziektes als Ziekte van Parkinson e.d.

zijn ook zat mensen die 90+ worden en kraakhelder zijn.



Punt 2: genoeg jongeren met affiniteit met de zorg, alleen worden er tig uitgeknikkerd door bezuinigingen.



Punt 3: iemand die een uur op de grondblijft liggen na een val op een PG afdeling, nee dit is NIET normaal. Als iemand slaap medicatie krijgt of rustgevende med dan heeft diegene een verhoogd risico om te vallen, dit word geïnventariseerd. Hier voor zijn bewegingsmelders die een signaal sturen dat iemand het bed uit komt.

zelf medicatie verhogen zonder overleg met een verpleeghuisarts.is ook niet normaal.



genoeg punten voor verbetering daar en ik zou er werk van maken. Juist fijn voor het personeel, die zullen er ook wel van balen dat het er daar zo aan toe gaat. (Oh en ik weet trouwens dat familie leden van cliënten enorm kunnen zeuren/overdrijven soma hoor dus ook ik ken 2 kanten van dit soort verhalen)
quote:elfje12 schreef op 19 november 2014 @ 18:15:

Ik vind het bellen van een ambulance na 1 uur toch wel wat laat. Ik werk zelf op een gesloten afdeling.Hoe werkt dat dan? Het is toch nacht? Toch geen 24/7 zicht op de mensen of wel?
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 19 november 2014 @ 20:08:

[...]





Hoe werkt dat dan? Het is toch nacht? Toch geen 24/7 zicht op de mensen of wel?Als bekend is dat mensen dwalen, kan een sensormatje al heel veel schelen. Als mensen uit bed stappen, weet je dat als verzorging en kan je gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoe weten ze dat ze er een uur lag? Misschien wel 3 uur. Daarom, bewegingssensoren.. snap niet dat die niet gebruikt worden bij zo'n valgevaarlijke client.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik vind dat er realistisch gebleven moet worden, en dat de meest ideale situatie, continue toezicht, helaas nou eenmaal niet mogelijk is. Echter lees ik in het verhaal van TO toch wel echt dingen die wat mij betreft "klachtwaardig" zijn. Dat de oma van TO valt is helaas niet te voorkomen, maar dat zij meerdere keren uren op de grond ligt daarna vind ik echt niet oké. Een uur wachten met een ambulance bellen ook niet . Als de verzorging zelf medicatie aanpast s'nachts zonder overleg met een arts vind ik dit erg kwalijk, dit mag gewoon niet. Als de oma van TO snachts vaak onrustig is zou er gewoon besproken moeten worden wat te doen in dat soort situaties en wat ze dan mag krijgen. Zou niet zo moeten zijn dat iemand van de verzorging snachts maar even wat uit de kast pakt. Opsluiten zoals eerder al aangeven ook niet oké, zijn andere mogelijkheden voor, klinkt als gemakzucht. En het verhaal over de luiers vind ik ook zo klinken.



Je schrijft dat je eerdere klachten hebt ingediend? Echt bij de klachtencommissie, of gewoon bij directe verzorging? Ik zou anders gaan informeren naar de klachtenprocedure, want die moet er gewoon zijn.

Het verpleeghuis kan hier ook gewoon wat van leren namelijk, wie weet (hopelijk wel!) worden er dingen veranderd en verbeterd!



En uiteraard heel veel sterkte!
Ik ben het grotendeels eens met de post van Debora.



Zoals meerderen hier al hebben gezegd: dat verhaal rondom incontinentiemateriaal is vreemd. Een arts kan hier een machtiging voor afgeven, zodat het juiste type materiaal ingezet kan worden.



Verder: een deur op slot doen, lijkt me echt not done. Dat kan echt niet. Je hebt ook alarmmatjes die afgaan als iemand van bed af gaat.



Idem voor verpleging/verzorging die zonder overleg met een arts extra slaapmedicatie geeft. Dit mag echt niet!



Wat betreft het personeel dat veel tijd in de personeelspost doorbrengt. Daar wil ik wel wat over zeggen. De administratieve last voor verpleging en verzorging is hoog. Heel veel mensen hebben dit niet in de gaten, maar het kost heel veel tijd. Wordt vaak ook van hogerhand opgelegd(protocollair, scorelijsten invullen etc etc). Allemaal tijd die ten koste gaat van de zorg. Maar niet altijd de schuld van het personeel.



Dat je oma valt en het wordt niet gelijk opgemerkt, vind ik niet vreemd. Ik snap hoe vervelend het is, maar ik vind het niet vreemd. Vaak wordt er in avonddiensten en nachtdiensten ook met minder personeel gewerkt dan overdag. Je kan niet iedereen tegelijk in de gaten houden.



Uiteraard kan ik me wel goed voorstellen hoe machteloos je je voelt. Je kan bij de zorginstelling zelf ook een klacht indienen. Of in gesprek gaan met een teamleider.



Sterkte to!
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma is het omgekeerde gebeurd. Zij kon zelf nauwelijks meer bewegen, dus ronddwalen of uit bed vallen gebeurde simpelweg niet omdat het niet kon. Maar een medebewoner helaas wel, en die heeft haar tot twee keer toe uit bed geduwd (en zo'n ziekenhuisbed is hoog!) om er zelf in te gaan liggen. Wij hebben gevraagd of er niet zo'n rekje om het bed kon komen, zodat ze er niet nog een keer uit kon vallen. Maar dat mocht niet, omdat het haar bewegingsvrijheid in zou perken (nogmaals: ze kon alleen haar hoofd nog een beetje bewegen). Lastig dus.



Het vallen en niet snel erbij zijn kan ik me nog wel iets bij voorstellen afhankelijk van de specifieke situatie. Het niet gebruiken van incontinentie materiaal niet. Het is voor het personeel toch ook makkelijk en prettiger om een luier te verschonen dan iemand telkens te moeten wassen, schone kleding aan, eventuele sporen op tapijt/meubels schoon te moeten maken etc?
Vervang oude dementerende oma eens door een gehandicapt kind in het verhaal. Dan zijn de reacties ineens een stuk minder mild, denk ik maar zo. Kinderen drogeren met slaapmiddelen, uren op de grond laten liggen na een val, niet tijdig verschonen........... voor minder is de pers al eens ingeschakeld. Waarom vinden we dit dan wél acceptabel als het om ouderen gaat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven