Geld & Recht alle pijlers

Verzorgingstehuis aanklagen?

19-11-2014 15:20 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oud...
misspatrice wijzigde dit bericht op 18-11-2019 09:26
Reden: Topic is oud. Kwetst om het steeds tegen te moeten komen...
99.58% gewijzigd
Carpe Diem!
quote:whopper schreef op 20 november 2014 @ 13:01:

Maar welke patiënt heeft dan prioriteit boven de ander? Als er twee gevallen zijn en je bent in je eentje, wat doe je dan?Dat is inderdaad een best moeilijke vraag en dat is de inschatting die je maakt op basis wat je weet over de cliënten.

Natuurlijk kun je ook daar mee de mist ingaan, maar je doet je best voor beiden wat op dat moment in je vermogen ligt.
quote:kroketje88 schreef op 20 november 2014 @ 13:00:

Ach... Wees blij dat er 's nachts in ieder geval iemand is... Ik ken zorginstellingen (Voor ouderen en voor gehandicapten) waar 's avonds om 22 uur de deur dicht gaat.. En 's ochtends om 7 uur weer open.. Dmv. geluidssensors krijgt de centrale de informatie binnen.. Maar voor de rest.. Ach laat ze het daar uitzoeken.. En dan heb ik het over gehandicapten die ernstig lichamelijk en verstandelijk beperkt zijn. Oftewel. Hulp bij alles.



De zorg is niet meer alles dekkend. Door alle bezuinigingen moet steeds meer met steeds minder mensen.. En ja ik zit nu midden in de situatie dat mijn familielid uit een, slechter, verpleeghuis is overgeplaatst... Neem ik ze het daar kwalijk.. Nee, want ze doen alles wat ze kunnen, alleen de groepen zijn te groot met te weinig mensen en dat is niet veilig voor mijn familielid. Nu dus naar kleinschaliger wonen. Kan dit dan nog steeds voorkomen? Ja. Tuurlijk.

Mijn familielid heeft ook een sensor naast het bed die registreert wanneer er iets over de bedrand heen gaat. Dit varieert van familielid zelf tot shirts, kussens, dekens, pyjamabroeken etc.



Daar sta je dan, 's nachts, alleen en je helpt met dhr jansen uit zijn poepbroek, die niet alleen in z'n broek zit overigens, maar ook op de muur, de bedrand, oja en over dhr jansen zelf ook. Gaat het alarm bij Mw. pietersen, Mw. pietersen gooit vaak haar kussen over de bedrand heen en gaat het alarm af. Je denkt dat het nu ook wel is en daarbij, je staat dhr Jansen te verschonen en kan niet weg uit de badkamer want dhr jansen heeft veel ondersteuning nodig. Je doet je werk zo snel als je kan.. Duurt toch vaak 30-45 min en gaat naar mw pietersen. Nu bleek dat het toch niet haar kussen was maar zijzelf.. Heb je dan verkeerd gehandeld? Je kon niet anders.. Want of je was naar mw. pietersen gegaan en had dhr jansen in de badkamer laten zitten, die was dan aan de wandel gegaan en uitgegleden.. Twee gevallen... Je zal het nooit goed doen maar wel datgeen wat je het beste lijkt op dat moment..



Wat ik hiermee wil zeggen is dat niet alles zo zwart wit is. Ik ben zelf ook blij als ik soms even zit.. En ja dan blijf ik idd langer dan 5 min zitten omdat ik niet weet wanneer ik weer even kan zitten om wat te eten en te drinken. En als mw. jansen dan haar tanden gepoetst wil hebben.. Dan wacht ze maar even 10 minuten langer.. Sorry maar anders lig ik straks gestrekt in de badkamer van de honger.



@Misspatrice Hoe weten jullie trouwens dat ze steeds uren op de grond heeft gelegen?? Waar is dat uit gebleken?

Het blijft lastig. Maar in plaats van een aanklacht in te dienen kan je ook in gesprek. En inderdaad zelf zaken regelen..



Tuurlijk weten we allemaal precies hoe het zou moeten en wat we zouden willen zien in een zorginstelling.. Maar helaas dat is er gewoon nu niet..

En als dan een zorginstelling gaat roepen dat de zorg die ze bieden uitstekend is wanneer de politiek hierom vraagt (Zie debat met Minister van Rijn) ipv dat een zorginstelling ervoor durft uit te komen dat ze het moeilijk hebben door bezuinigingen, veranderd er natuurlijk ook niks

Hear, hear. Je verwoord het zo goed. Ik kan het alleen maar met je eens zijn.
quote:_Gayl_ schreef op 20 november 2014 @ 13:05:

[...]





Dat is inderdaad een best moeilijke vraag en dat is de inschatting die je maakt op basis wat je weet over de cliënten.

Natuurlijk kun je ook daar mee de mist ingaan, maar je doet je best voor beiden wat op dat moment in je vermogen ligt.En dan komt de kleindochter van de ene mevrouw op hoge poten klagen en dreigt je voor de rechter te slepen. Noemt je een lui varken. Ga d'r maar aan staan.
quote:whopper schreef op 20 november 2014 @ 13:08:

[...]



En dan komt de kleindochter van de ene mevrouw op hoge poten klagen en dreigt je voor de rechter te slepen. Noemt je een lui varken. Ga d'r maar aan staan.Ja dat kan gebeuren, maar ik denk dat als je open bent over hoe de situatie was (zonder in detail te treden) op dat moment en je duidelijk verteld welke vervolgstappen je hebt gedaan je best begrip kweekt en mocht er dan nog geen begrip zijn verwijs ik door naar het management.

En dan doel ik meer op het voorbeeld wat kroketje ook geeft.

In het geval van TO zijn er fouten gemaakt, dit op basis van wat wij nu gelezen hebben.

En je roept dan dingen in je emotie, daar is TO ook al op terug gekomen.
Alle reacties Link kopieren
....
misspatrice wijzigde dit bericht op 18-11-2019 10:05
Reden: Oud
98.78% gewijzigd
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 20 november 2014 @ 13:08:

[...]



En dan komt de kleindochter van de ene mevrouw op hoge poten klagen en dreigt je voor de rechter te slepen. Noemt je een lui varken. Ga d'r maar aan staan.Als jij als medewerker juist gehandeld hebt en je handelen kan onderbouwen dan is mijn ervaring dat het allemaal wel losloopt. Ook familie is heel belangrijk en het hoort bij je werk om die op de hoogte te houden en hun vragen te beantwoorden en zorgen weg te nemen.
Alle reacties Link kopieren
@Amaqanda Het feit dat je mogelijk aangeklaagd kan gaan worden kan al heel veel doen met jou als verzorgende of verpleegkundige. Of je nou kan onderbouwen wat je handelen was of niet... Echt, op mijn oude afdeling waren familieleden het niet eens met de medische behandelbeperkingen.. En ze hebben er daadwerkelijk een rechtszaak op gezet.. Of je het nou goed doet of niet.. Je moet die rechtszaak door.. En dat is slopen
Alle reacties Link kopieren
quote:Amaqanda schreef op 20 november 2014 @ 13:26:

[...]





Als jij als medewerker juist gehandeld hebt en je handelen kan onderbouwen dan is mijn ervaring dat het allemaal wel losloopt. Ook familie is heel belangrijk en het hoort bij je werk om die op de hoogte te houden en hun vragen te beantwoorden en zorgen weg te nemen.



Als jij je manager achter je hebt staan, en de familie staat open voor je uitleg, en willen daarna ook inzien dat je naar vermogen gehandeld hebt en dat je het juiste gedaan hebt, dan zou het wel eens los kunnen lopen.

Als het een familie is die jou bij voorbaat al bestempelen als lui varken, omdat Mw. Pietersen een half uur moet wachten op hulp, dan is het bij voorbaat kansloos. Zeker als de manager dan ook nog niet achter jou staat, maar de familie direct in het gelijk stelt.

Hier echt gebeurd, alleen was het een officiële klacht binnen de instelling en niet via de politie
Erger u niet, verwonder u slechts!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog nooit aangeklaagd, wel heb ik te maken met extreem betrokken ouders die het allerbeste willen voor hun gehandicapte kind. Dat is soms best heftig en dat loopt echt niet allemaal op rolletjes. Wel begrijp ik die ouders heel goed en kan ik er van balen als ze dingen willen die gewoon echt niet kunnen. Maar ik luister wel naar ze, neem hun problemen met de manier van begeleiden heel serieus en probeer te zoeken naar een oplossing die voor iedereen werkt, of ze in te laten zien dat het ook anders kan dan hun in gedachten hebben maar dat dat niks afdoet aan de zorg en begeleiding die hun kind krijgt. Het gebeurd wel eens dat ouders gewoon niet tevreden zijn, het is ook wel eens gebeurd dat iemand zijn kind van mijn groep heeft weggehaald en voor een andere instelling gekozen heeft. Dan baal ik en dat voelt dan ook als falen, maar ik kan wel zeggen dat wij als team altijd gezorgd hebben voor een veilige omgeving en dat er geen sprake was van enige verwaarlozing (dat vonden de ouders ook niet, maar onze visie sloot gewoon niet aan).



Een stukje investeren in een goede band tussen familie en verzorging is gewoon heel belangrijk. TO is boos maar lijkt me niet compleet onredelijk en als ze gewoon gehoord wordt en er naar oplossingen gekeken wordt dan is ze denk ik al een stuk meer tevreden dan nu.
Alle reacties Link kopieren
quote:Belbe schreef op 20 november 2014 @ 13:41:

[...]





Als jij je manager achter je hebt staan, en de familie staat open voor je uitleg, en willen daarna ook inzien dat je naar vermogen gehandeld hebt en dat je het juiste gedaan hebt, dan zou het wel eens los kunnen lopen.

Als het een familie is die jou bij voorbaat al bestempelen als lui varken, omdat Mw. Pietersen een half uur moet wachten op hulp, dan is het bij voorbaat kansloos. Zeker als de manager dan ook nog niet achter jou staat, maar de familie direct in het gelijk stelt.

Hier echt gebeurd, alleen was het een officiële klacht binnen de instelling en niet via de politieDat vind ik dan ook heel slecht management, je moet als manager altijd achter je personeel staan, of het moet echt om een fout of nalatigheid gaan natuurlijk. Zelfs dan sta je trouwens als manager in eerste instantie achter je personeel, tot onderzoek uitwijst dat er echt een fout gemaakt is.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook niet beweren dat TO compleet onredelijk is. Al vind ik wel dat ze nu erg vanuit haar emotie reageerd. En dat is uiteraard volkomen logisch maar niet altijd even handig om tot een oplossing te komen. Op die manier jaag je mensen tegen je in het harnas.

Ik wil alleen aangeven dat uitleg over je handelen geven alleen werkt als de betreffende familie daarvoor open staat, en een manager achter zijn personeel staat.



Wij hadden destijds een manager die vond dat familie altijd gelijk moest hebben. Maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Hij stond niet achter mijn collega wat uiteindelijk geresulteerd heeft in een officiële klacht. En dat terwijl mijn collega echt naar vermogen had gehandeld maar gewoonweg niet op twee plekken tegelijk kon zijn. Dat je een cliënt een half uur moet laten wachten op hulp is al erg genoeg zonder dat familie meteen klachten indient.
Erger u niet, verwonder u slechts!
quote:noa schreef op 19 november 2014 @ 15:59:

Wat Debora zegt. De manier om hier echt iets aan te veranderen is zorgen voor particuliere hulp of een particulier verzorgingstehuis waar veel extra tijd is voor de bewoners.Dat is er toch... Voor de rijken onder ons. Voor het klootjesvolk is dat er niet en moet je het met misereeilanden doen.
quote:kroketje88 schreef op 20 november 2014 @ 13:00:

Ach... Wees blij dat er 's nachts in ieder geval iemand is... Ik ken zorginstellingen (Voor ouderen en voor gehandicapten) waar 's avonds om 22 uur de deur dicht gaat.. En 's ochtends om 7 uur weer open.. Dmv. geluidssensors krijgt de centrale de informatie binnen.. Maar voor de rest.. Ach laat ze het daar uitzoeken.. En dan heb ik het over gehandicapten die ernstig lichamelijk en verstandelijk beperkt zijn. Oftewel. Hulp bij alles.



De zorg is niet meer alles dekkend. Door alle bezuinigingen moet steeds meer met steeds minder mensen.. En ja ik zit nu midden in de situatie dat mijn familielid uit een, slechter, verpleeghuis is overgeplaatst... Neem ik ze het daar kwalijk.. Nee, want ze doen alles wat ze kunnen, alleen de groepen zijn te groot met te weinig mensen en dat is niet veilig voor mijn familielid. Nu dus naar kleinschaliger wonen. Kan dit dan nog steeds voorkomen? Ja. Tuurlijk.

Mijn familielid heeft ook een sensor naast het bed die registreert wanneer er iets over de bedrand heen gaat. Dit varieert van familielid zelf tot shirts, kussens, dekens, pyjamabroeken etc.



Daar sta je dan, 's nachts, alleen en je helpt met dhr jansen uit zijn poepbroek, die niet alleen in z'n broek zit overigens, maar ook op de muur, de bedrand, oja en over dhr jansen zelf ook. Gaat het alarm bij Mw. pietersen, Mw. pietersen gooit vaak haar kussen over de bedrand heen en gaat het alarm af. Je denkt dat het nu ook wel is en daarbij, je staat dhr Jansen te verschonen en kan niet weg uit de badkamer want dhr jansen heeft veel ondersteuning nodig. Je doet je werk zo snel als je kan.. Duurt toch vaak 30-45 min en gaat naar mw pietersen. Nu bleek dat het toch niet haar kussen was maar zijzelf.. Heb je dan verkeerd gehandeld? Je kon niet anders.. Want of je was naar mw. pietersen gegaan en had dhr jansen in de badkamer laten zitten, die was dan aan de wandel gegaan en uitgegleden.. Twee gevallen... Je zal het nooit goed doen maar wel datgeen wat je het beste lijkt op dat moment..



Wat ik hiermee wil zeggen is dat niet alles zo zwart wit is. Ik ben zelf ook blij als ik soms even zit.. En ja dan blijf ik idd langer dan 5 min zitten omdat ik niet weet wanneer ik weer even kan zitten om wat te eten en te drinken. En als mw. jansen dan haar tanden gepoetst wil hebben.. Dan wacht ze maar even 10 minuten langer.. Sorry maar anders lig ik straks gestrekt in de badkamer van de honger.



@Misspatrice Hoe weten jullie trouwens dat ze steeds uren op de grond heeft gelegen?? Waar is dat uit gebleken?

Het blijft lastig. Maar in plaats van een aanklacht in te dienen kan je ook in gesprek. En inderdaad zelf zaken regelen..



Tuurlijk weten we allemaal precies hoe het zou moeten en wat we zouden willen zien in een zorginstelling.. Maar helaas dat is er gewoon nu niet..

En als dan een zorginstelling gaat roepen dat de zorg die ze bieden uitstekend is wanneer de politiek hierom vraagt (Zie debat met Minister van Rijn) ipv dat een zorginstelling ervoor durft uit te komen dat ze het moeilijk hebben door bezuinigingen, veranderd er natuurlijk ook niksDit is nooit de schuld van het personeel, maar van de regering die maar blijft bezuinigen.
Als er voor ieder wissewasje contact moet zijn met de familie van een patient, dan gaat die tijd ook weer af van de werkelijke zorg. Ik kan me voorstellen dat dat er dan al snel bij in schiet.



En een kwartier wachten op een verpleegkundige/verzorgende is toch ook geen ramp. Misschien heeft degene in dat kwartier wel 1 of meerdere bewoners moeten helpen met iets (water geven, wc gang begeleiden). Wie zegt dat de betreffende verpleegkundige een kwartier heeft zitten internetten of lezen in het kantoortje?



Dat het frustreert omdat je het beste wilt voor een dierbare, dat snap ik. Of het alleen heel eerlijk en realistisch is om het personeel dan voor lui uit te te maken betwijfel ik.



Omgaan met de wellicht aanstaande dood van een geliefde is moeilijk en brengt emoties met zich mee. Als ik het zo lees heb je op dat vlak nog niet veel meegemaakt TO? Misschien kijk je inderdaad anders naar de dood als het vaker voor is gekomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 20 november 2014 @ 14:29:

Als er voor ieder wissewasje contact moet zijn met de familie van een patient, dan gaat die tijd ook weer af van de werkelijke zorg. Ik kan me voorstellen dat dat er dan al snel bij in schiet.Noem je deze voorvallen elk wissewasje dan? Ik niet. Als het personeel onze klachten serieus hadden genomen waren we nu ook niet zo kwaad. Dat ze valt, zoiets kan altijd gebeuren, maar iemand een uur laten liggen, medicatie wijzigen zonder overleg, incontinentie materiaal weigeren, censor weghalen en ga zo nog maar even door, noem ik geen wissewasjes. Je gaat ervan uit dat je geliefde familielid veilig is. En dat is daar echt niet het geval.
Carpe Diem!
quote:misspatrice schreef op 20 november 2014 @ 14:35:

[...]





Noem je deze voorvallen elk wissewasje dan? Ik niet. Als het personeel onze klachten serieus hadden genomen waren we nu ook niet zo kwaad. Dat ze valt, zoiets kan altijd gebeuren, maar iemand een uur laten liggen, medicatie wijzigen zonder overleg, incontinentie materiaal weigeren, censor weghalen en ga zo nog maar even door, noem ik geen wissewasjes. Je gaat ervan uit dat je geliefde familielid veilig is. En dat is daar echt niet het geval.

De meeste dingen wel.



Er hebben al meerdere mensen die als verzorgende werken proberen uit te leggen hoe het kan gebeuren dat iemand een uur ligt voordat er iemand komt.



Als jouw oma extreem onrustig was in bed, dan kan ik me voorstellen dat ze de sensor bij het bed weghalen. Iedere keer vals alarm is ook vervelend en gaat ten koste van iemand anders' moeder/oma.



Alleen het incontinentiemateriaal snap ik niet. Dat lijkt me makkeljk op te lossen.



Dat jullie het heel erg vinden dat deze dingen met een geliefd familielid gebeuren, dat snap ik volkomen.



Ik denk alleen dat het er in veel tehuizen hetzelfde aan toe gaat. Je kunt beter brieven gaan schrijven naar alle leden van de Tweede Kamer, want de tehuizen moeten roeien met de riemen die door Den Haag steeds zwaarder en onhandiger worden gemaakt. De verandering moet vanuit de politiek komen.



Daar zou ik eerlijk gezegd mijn energie en mijn boosheid op richten.
Alle reacties Link kopieren
Over dat vallen heb ik al aangegeven dat dit kan gebeuren, echter medicatie zomaar veranderen zonder overleg mag niet! Die censor weghalen zonder overleg, heb ik nu begrepen mag ook niet. Noem ik dan echt geen wissewasjes maar fouten.
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
Even voor mijn beeld hoor, jouw oma zit op een gesloten afdeling - dat betekent dat ze niet meer wilsbekwaam is? Heeft ze een vertegenwoordiger - wie is dat? Wie wordt er formeel betrokken bij het zorgplan etc?
Ik ben ook een verzorgende en schrik van sommige reacties. Kennelijk ervaren sommigen hier deze wantoestanden als heel normaal.

Brieven schrijven naar de tweede kamer, onzin die belanden zo in de open haard.

Klagen bij het management heeft zin. Zeker als er meer familieleden aan de bel trekken.
Patrice, maak je niet druk om de dingen die je hier hebt geschreven. Het is niet raar dat je woedend bent. En dat mag je hier ook zeker uiten. Dat een paar personen zich aangesproken voelen is niet jouw pakkie an.





Wat betreft die laptop in de huiskamer, dat is niet naief hoor. Ik zie dat namelijk ook gebeuren waar ik kom. En echt niet dat ik ook maar ooit iets van dat scherm heb gelezen, terwijl ik nogal nieuwsgierig van aard ben.

Dat ding staat er en af en toe vullen ze wat aan.

En ik heb het over overdag, dan zijn er altijd minstens twee verzorgende aanwezig en daarom kan je gewoon door ipv afgeleid te worden





Sterkte voor oma!



Ow en Ama, blij te horen dat je door mag. Ik verwar je dan blijkbaar met een ander
Cameratoezicht zou ook zeker kunnen bijdragen aan de veiligheid van de bewoners.

Hang er een op iedere gang.

Zit je op kantoor aan de koffie of dossiers aan te vullen kan je zo af en toe je hoofd draaien richting een scherm, zodat je kan voorkomen dat er iemand een uur op de grond ligt.



En als je je ronde aan het doen bent dan draag je maar google glasses met die videobeelden. (haha)
quote:fluim schreef op 20 november 2014 @ 17:52:

Cameratoezicht zou ook zeker kunnen bijdragen aan de veiligheid van de bewoners.

Hang er een op iedere gang.

Zit je op kantoor aan de koffie of dossiers aan te vullen kan je zo af en toe je hoofd draaien richting een scherm, zodat je kan voorkomen dat er iemand een uur op de grond ligt.



En als je je ronde aan het doen bent dan draag je maar google glasses met die videobeelden. (haha)

Maar vaak vallen ze op de kamer. En daar zal vast een wet voor zijn, gezien de privacy.

Ja, sommige zaken kunnen gewoon niet. Sommige dingen gebeuren ook gewoon. Wat ik al zei: neem oma in huis en je weet zeker welke zorg ze krijgt. Geef het uit handen en je weet het niet. Zo simpel ligt het nu eenmaal. Hoe zorgelijk soms ook. Stop in ieder geval je energie niet in het schrijven van brieven naar Den Haag.
Alle reacties Link kopieren
Dat was ik ook niet van plan. Heeft geen zin. Ze is 2x op de gang gevallen en toen is ze dus beide keren opgenomen. Nu en toen ze haar heup had gebroken.



Mijn oom en moeder willen een klacht bij leidinggevende en management gaan indienen. Nu. Volgende keer gaan we andere stappen ondernemen... Ga er zo heen. Dan hoor ik hoe het gesprek verder is gegaan.



@ Fluim: thanks. Zit met tranen in mn ogen vanwege je reactie. Doet me goed te lezen.
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
quote:fluim schreef op 20 november 2014 @ 17:52:

Cameratoezicht zou ook zeker kunnen bijdragen aan de veiligheid van de bewoners.

Hang er een op iedere gang.

Zit je op kantoor aan de koffie of dossiers aan te vullen kan je zo af en toe je hoofd draaien richting een scherm, zodat je kan voorkomen dat er iemand een uur op de grond ligt.



En als je je ronde aan het doen bent dan draag je maar google glasses met die videobeelden. (haha)



Ik zou gewoon eisen dat dat sensormatje terug komt. Want als oma uit bed stapt, is het de bedoeling dat iemand haar weer in bed doet. Bij dementie komt het namelijk vaak voor dat mensen hun dag en nachtritme omdraaien. Je kan niet zeggen: dat ding gaat 10x per nacht dus we halen hem weg. Het hoort bij je werk iemand die dementerend en valgevaarlijk is terug naar bed te begeleiden. Ik snap niet wat anderen daar nu zo moeilijk aan vinden hoor.



Je verward me denk ik met thordis of frizz, fluim. Die raken of zijn hun baan kwijt
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 20 november 2014 @ 17:56:

[...]



Maar vaak vallen ze op de kamer. En daar zal vast een wet voor zijn, gezien de privacy.

Ja, sommige zaken kunnen gewoon niet. Sommige dingen gebeuren ook gewoon. Wat ik al zei: neem oma in huis en je weet zeker welke zorg ze krijgt. Geef het uit handen en je weet het niet. Zo simpel ligt het nu eenmaal. Hoe zorgelijk soms ook. Stop in ieder geval je energie niet in het schrijven van brieven naar Den Haag.Cameratoezicht in algemene ruimtes is ook wel een dingetje hoor, dan moeten alle cliënten of hun vertegenwoordigers tekenen voor akkoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven