Geld & Recht alle pijlers

Verzorgingstehuis aanklagen?

19-11-2014 15:20 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oud...
misspatrice wijzigde dit bericht op 18-11-2019 09:26
Reden: Topic is oud. Kwetst om het steeds tegen te moeten komen...
99.58% gewijzigd
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
quote:fluim schreef op 20 november 2014 @ 17:52:



Hang er een op iedere gang.

)En dat is een tip voor wie? Voor de mensen die in de zorg werken? Ga jij dat betalen of moeten ze dat uit eigen zak doen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:misspatrice schreef op 20 november 2014 @ 14:52:

echter medicatie zomaar veranderen zonder overleg mag niet! .



Moet elke pil er bij of er af met jouw moeder worden besproken? Is dat zo vastgesteld?

Heeft die instelling een eigen arts of komt Oma's huisarts normaal gesproken ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Misschien een keer wat minder geld naar andere landen sturen. Of is dat een heel slecht idee?
Alle reacties Link kopieren
quote:fluim schreef op 20 november 2014 @ 18:15:

Misschien een keer wat minder geld naar andere landen sturen. Of is dat een heel slecht idee?Dat jij minder geld stuurt en dan met dat geld camera's koopt? Puik plan, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
De kosten van een ziekenhuisopname en operatie is ook niet gering. Volgens mij kunnen ze daar wel een paar camera's van kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fluim schreef op 20 november 2014 @ 18:20:

De kosten van een ziekenhuisopname en operatie kost ook een berg. Volgens mij kunnen ze daar wel een paar camera's van kopen.Wie is " ze " ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Raar dat je trouwens denk dat ik de verzorgende voor die kosten op wil laten draaien

Graai een keer in de portemonee van de directeur en je kan een gouden ophangen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fluim schreef op 20 november 2014 @ 18:22:

Raar dat je trouwens denk dat ik de verzorgende voor die kosten op wil laten draaien

Graai een keer in de portemonee van de directeur en je kan een gouden ophangen.O, de directeur mag het wel van zijn eigen salaris betalen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dag Bianca
Alle reacties Link kopieren
quote:fluim schreef op 20 november 2014 @ 18:23:

Dag BiancaDag Fluim.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Even he, want afgezien van het privacy-aspect dat speelt bij de camera's - wie moeten al die beelden bekijken 24/7? Want dat is dan weer een handje minder aan het bed....
Alle reacties Link kopieren
Er moet gewoon meer geld komen voor de zorg. Nu zijn patiënten zoals mijn oma de dupe.
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
quote:ann3113 schreef op 20 november 2014 @ 18:30:

Even he, want afgezien van het privacy-aspect dat speelt bij de camera's - wie moeten al die beelden bekijken 24/7? Want dat is dan weer een handje minder aan het bed....Kun je in je pauze beelden kijken. Verder dien je non stop rond te lopen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het al gevraagd maar waarom plaatsen jullie oma niet in een ander = beter verpleeghuis?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Misspatrice, ik snap dat je dat zo voelt, alleen dat geld ís er niet. Je kunt nog 1000 pagina's volschrijven met je frustraties, maar misschien kun je ook kijken hoe je het op een constructieve manier kunt inzetten. Ben je zelf al aanwezig als mantelzorger binnen deze zorginstelling? Zou je bv. lid kunnen worden van de cliëntenraad? Zo zijn er vast meer ideeën. Ik word zelf in mijn wetk en persoonlijk ook keihard geconfronteerd met de bezuinigingen, maar ik denk ook: alleen maar schoppen en boos zijn gaat je niet verder helpen...
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 20 november 2014 @ 18:37:

[...]





Kun je in je pauze beelden kijken. Verder dien je non stop rond te lopen.... Ik zie al Amerikaanse toestanden met aansprakelijkheid. Want het personeel heeft niet snel genoeg de beelden bekeken, etc. Vraag me af of we dat moeten willen....
Alsof je niet kwaad mag zijn, of wat Patrice ;)
Alle reacties Link kopieren
Er is genoeg geld maar de VVD ziet het liever naar deze dames en heren gaan (marktwerking)



Zorggraaiers

http://www.zorgvisie.nl/P ... ende-bestuurder-1277469W/
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
http://www.google.nl/url? ... smh4LaA4RizFjNMyI_8a45maw
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Detectiesystemen voor demente bejaarden



Laatst bijgewerkt: 20 april 2014 |



WoonZorgcentra Haaglanden (WZH) maakt sinds kort gebruik van detectiesystemen in de kamers van de dementie cliënten. Dit om de druk op het zorgpersoneel in de nachtdienst te verlichten.





WZH heeft het detectiesysteem geïntroduceerd wegens de bezuinigingen in 2015. De zorginstellingen komen alleen nog beschikbaar voor mensen die zware zorg nodig hebben. De instelling vreest dat als zij geen stappen onderneemt, de druk van zorg verlenen aan 'zwaardere' cliënten het zorgpersoneel teveel wordt.



Het gebruiken van camera's brengt de kwestie van privacy met zich mee. Volgens Hagers worden de camerabeelden niet opgeslagen, tenzij er specifieke andere afspraken over zijn gemaakt. '



De veiligheid van cliënten en zorgmedewerkers wordt door het gebruik van de camera's verzekerd, terwijl de instelling beter gebruikmaakt van de inzet van medewerkers in de nachtdiensten.



Cliënten die bezwaar indienen tegen de camera's kunnen kiezen voor sensoren. In de kamer van de cliënt wordt een netwerk opgebouwd met sensoren die een signaal afgeven als een bepaalde beweging plaatsvindt in de kamer. De inzet van het detectiesysteem wordt per cliënt bepaald.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Deze wet, 'Zorg & Dwang', moet alles regelen, van vastbinden tot cameratoezicht. Maar de wet maakt geen onderscheid tussen lichte en zware maatregelen en levert een enorme administratie op. Dat gaat ten kosten van de zorg, zeggen verzorgers.



Nieuwsuur liep een dag mee in verpleeghuis De Archipel in Eindhoven. In dit verpleeghuis proberen de medewerkers de vrijheidsbeperkende maatregelen voor hun bewoners al jarenlang te verminderen. In plaats van zware middelen, zoals Zweedse banden, bedhekken en tafelbladen, zoeken zij naar lichtere alternatieven. Zoals een laag bed, een belmat, of een sensor.



In de reportage laten zij de verschillende methodes zien. In sommige gevallen blijkt het vastbinden van patiënten toch de enige optie. Dit geldt met name voor bewoners die 's nachts ronddolen door de gangen.



Roelie





Vorig jaar stierf een verstandelijk gehandicapte vrouw in een 'time-out kamer' in zorginstelling NOVO. De vrouw, Roelie, werd tegen de regels geïsoleerd en ondeskundig in bedwang gehouden waardoor ze werd doodgedrukt. Roelie verbleef vrijwillig in de instelling en mocht niet geïsoleerd worden. Toch gebeurde het. Een nieuwe wet moet daarin verandering brengen.





Niet goed beschermd





Op dit moment regelt de wet Bopz ((Bijzondere Opnemingen in Psychiatrische Ziekenhuizen) gedwongen opname en dwangbehandeling. Deze wet is in de jaren negentig opgesteld voor psychiatrische patiënten. Ook demente bejaarden en verstandelijk gehandicapten gingen onder deze wet vallen.



Maar de staatssecretaris vindt dat er een specifieke wet moet komen, toegesneden op deze laatste groep. Want onder de huidige wet voor psychiatrische patiënten zijn demente bejaarden en verstandelijk gehandicapten niet goed beschermd. De wet sluit niet goed aan op deze groep.





Het kabinet hoopt dat de nieuwe wet de rechtspositie van verstandelijk gehandicapten en dementerende bejaarden versterkt. Omdat deze kwetsbare vaak te maken krijgt met vrijheidsbeperkende maatregelen, zoals vastbinden, fixeren, drogeren en opsluiten.



Investering





Maar deskundigen vragen zich af of de nieuwe wet de situatie zal verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat het terugdringen van vrijheidsbeperking nog een grote investering vraagt. En medewerkers blijken niet goed op de hoogte te zijn van wat vrijheidsbeperking betekent.



Vrijheidsbeperking





Het vastbinden, opsluiten en drogeren van patiënten is de laatste jaren afgebouwd maar komt nog steeds veel voor. Ook gebeurt er veel buiten de huidige wet om. Bovendien is het begrip vrijheidsbeperking te beperkt. Gehandicapten en ouderen krijgen vaak te maken met andere vormen van vrijheidsbeperking, zoals deuren die op slot zijn, douchen onder dwang, een verbod op bezoek en internetgebruik, of cameratoezicht. Het Nederlands Instituut Onderzoek van de Gezondheidszorg heeft samen met het VUMC onderzocht hoe zorgmedewerkers omgaan met vrijheidsbeperking. Lees hier vanaf 22.00 uur de uitkomsten.



Onvrijwillige zorg



In de nieuwe wet wordt afstand genomen van de term vrijheidsbeperking en introduceert de wetgever het begrip 'onvrijwillige zorg'. Daar horen ook vormen bij die onderdeel uitmaken van de dagelijkse zorg, zoals het onder dwang douchen van mensen met dementie.



Voorbeelden



De praktijk laat zien dat naast fixatie, afzondering en gedragsregulerende medicatie ook veel andere vormen van onvrijwillige zorg voorkomen die behoorlijk wat impact kunnen hebben op mensen en ook familieleden. Zoals continu controle al dan niet met camera's, niet zonder toestemming naar buiten mogen en een gebrek aan bewegingsvrijheid.



Ook zijn er mensen die hun telefoon moeten inleveren en niet of beperkt internet mogen gebruiken. Een veel gebruikte vorm van onvrijwillige zorg is verder toezichthoudende domotica, zoals een chip, en sensor in de deur of een polsband. Lang niet altijd worden deze voorbeelden als onvrijwillige zorg beschouwd.



Ernstig nadeel





Het uitgangspunt van de nieuwe wet is 'nee tenzij'. Dat wil zegen dat onvrijwillige zorg, zoals het in de nieuwe wet heet, niet mag worden toegepast tenzij er sprake is van ernstig nadeel. Onvrijwillige zorg is de allerlaatste optie.



Het wetsvoorstel gaat uit van een getrapt zorgmodel. Als het niet lukt om een vrijwillig alternatief te vinden voor de onvrijwillige zorg, wordt er steeds meer (externe) deskundigheid ingeschakeld om mee te denken. Hulpverleners moeten dus veel overleggen over welke behandeling wel of niet gebruikt kan worden.



Extra administratie





Zorgverleners vinden de intentie van het wetsvoorstel mooi maar vragen zich af of het de rechtspositie van cliënten in de psychogeriatrie en de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking ook daadwerkelijk zal verbeteren. Zij voorzien vooral heel veel extra administratie en overleg door de nieuwe regels.



http://nieuwsuur.nl/onder ... et-voor-minder-dwang.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Fluim, zeg ik ergens dat ze niet kwaad mag zijn? Nee. Alleen denk ik dat ze ook die zorgen ed nog op een andere manier kan inzetten.

Net zoals dat ik denk dat alleen maar een beetje populistisch hier roepen over dat er minder geld naar het buitenland moet gaan of dat de bestuurders minder moeten verdienen, maar een kant van het verhaal is.



Het systeem hebben we met elkaar bedacht. De overheid kan maar in beperkte mate ingrijpen bij zorginstellingen en kan niet zomaar wat zeggen over het salaris van zo'n bestuurder. Zo zijn er meer zaken. Als jij invloed wilt op het beleid van de zorginstelling - ga als cliënt of familielid in de cliëntenraad, dan kun je in bepaalde mate je stem laten horen....



De zorg zelf ging teveel kosten, zie anders ook deze uitleg http://youtu.be/82c3WTrK99k

Het is niet meer op te brengen voor de belastingbetaler.
Alle reacties Link kopieren
BGB: bedankt voor de info van de camera's - wat vind jij ervan? Ik snap de voordelen, maar zie ook wel de privacy (en andere) bezwaren.
Alle reacties Link kopieren
quote:ann3113 schreef op 20 november 2014 @ 18:57:

BGB: bedankt voor de info van de camera's - wat vind jij ervan? Ik snap de voordelen, maar zie ook wel de privacy (en andere) bezwaren.het zou niet zo moeten zijn dat ze er standaard hangen. En als vervanging van personeel ook liever niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:misspatrice schreef op 20 november 2014 @ 13:20:

Ze zitten momenteel met 3 personen omdat ze een andere verdieping aan het verbouwen zijn. Dat personeel dient dan ergens anders ingezet te worden en dat lossen ze dus zo op. Dat is overigens geen gesloten afdeling en de patienten van die afdeling zijn verhuist naar een ander tehuis.



Vreemd verhaal. Ze willen overal bezuinigen op zorg en hier zetten ze gewoon 3 medewerkers in voor 13 bewoners, vanwege een verbouwing? Dat lijkt me echt heel bizar. En trouwens met 2 man/vrouw in de nachtdienst op 13 bewoners lijkt me rijkelijk ruim.



Ik heb lang in het ziekenhuis gewerkt, hadden we met zijn 2en nachtdienst op 36 patienten. Amper tijd om een boterham naar binnen te schuiven, laat staan even 10 minuten te zitten. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als PG, ben ik me van bewust.



Maar ik denk echt dat je de werkzaamheden onderschat. In den beginne heb ik ook in een verzorgingshuis gewerkt. Dan was je 's nachts met zijn 2en en droeg je de zorg voor 90 bewoners en kon je ook nog opgeroepen worden vanuit de aanleunwoningen.



En ik vind het heel erg bijzonder dat er allemaal modepopjes op de betreffende afdeling werken. De meeste mensen in de zorg, zijn namelijk erg toegewijd en werken kei- en keihard.



Jij vind het niet kunnen dat ze met 3 man tegelijk met administratieve taken bezig zijn. Maar heb je er wel eens over nagedacht, dat dat soort momenten ook gebruikt worden om eens een bewoner te bespreken? Of om met elkaar door te nemen waar je tegen aan loopt bij mw A?



Je zit teveel in je boosheid om op een reële manier naar de situatie te kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven