Geld & Recht alle pijlers

vraagje tandartsverzekering

01-12-2014 19:21 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje over de tandartsverzekeringen. Ik zit er aan te denken om dit jaar over te stappen naar een andere zorgverzekeraar en ik wil er dan ook een tandartsverzekering bij afsluiten. Ik ben me dus een beetje aan het vergelijken geslagen, maar er is een dingetje wat ik erg onduidelijk vind en ik kan het antwoord nergens vinden.



Ik wil dus een tandartsverzekering afsluiten van 500 euro per jaar, omdat ik sowieso wel over de 500 euro aan behandelingen nodig heb en bij een verzekering van meer dan 500 euro heb je een verklaring nodig van de tandarts. Nu staat er bij sommige verzekeringen echter dat er 75% vergoed wordt tot een bedrag van 500 euro. Maar hoe moet dit opgevat worden? Betekent dit dat er 75% vergoed wordt tot een behandelbedrag van 500 euro, en er dus uiteindelijk maximaal 375 euro wordt uitgekeerd; of betekent het dat er maximaal 500 euro wordt uitgekeerd door de verzekeraar waarbij deze 500 euro dus de 75% is van het bedrag van je behandeling?



Ik vind het erg verwarrend zoals het door de verzekeraars weergegeven wordt en ik hoop dat er hier iemand is die er verstand van heeft.



Alvast bedankt!
Dit: 75% wordt vergoed tot een behandelbedrag van 500 euro.
per keer wordt er 75 % van je bedrag vergoed

totdat je intotaal 500 euro vergoed hebt gekregen
Alle reacties Link kopieren
Kijk, dat is duidelijk. Bedankt voor jullie antwoord.

Maar hoe weten jullie dit eigenlijk?
Als je een nota instuurt van 800 euro krijg je dus 500 euro uitgekeerd (eenmalig uiteraard).
Ik heb zelf ook zo'n verzekering.
quote:socrates007 schreef op 01 december 2014 @ 19:27:

Kijk, dat is duidelijk. Bedankt voor jullie antwoord.

Maar hoe weten jullie dit eigenlijk?Polisvoorwaarden lezen?
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 01 december 2014 @ 19:23:

Dit: 75% wordt vergoed tot een behandelbedrag van 500 euro.



Maar dit klopt toch juist niet?

Er wordt 75% vergoed van een (of meerdere) behandelingen tot een maximaal uit te keren bedrag van 500 euro.

Het behandelbedrag mag (veel) hoger (of lager) zijn, maar de maximum vergoeding is 500 (en sowieso maximaal 75% van het behandelbedrag).
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat verwacht je allemaal aan behandelingen?



Ik ga 2x per jaar voor controle en heb afgelopen jaar 2x een gaatje gehad en 1x een kies laten repareren die was gebroken. Ik ben in totaal ¤ 175 kwijt geweest.
Kijk eens bij ixorg.nl

Hier spaar je je premie. Je bepaald zelf hoeveel je wilt. ¤20p/m is ¤240 per jaar. Dat is jouw geld! On uit te geven aan de tandarts/mondhygienist/orthodontist etc.



Je mag een gat hebben van ¤240. Dus voor ¤20 p/m kan je voor ¤480 laten doen aan je gebit. Naast de premie betaal je iets van ¤4,95 p/m voor de kosten van je verzekering. 'T is echt de moeite om eens te overwegen!

Gebruik je je gespaarde premie niet? Dan neem je 't mee naar volgend jaar en kun je je maandbedrag verlagen!



DSW, Menzis en Zorg&Zekerheid vergoeden de mondhygienist (codes M en T niet zo goed).
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er over na te denken om een (aanvullende) tandarts verzekering te nemen.

Heeft dit wel nut als je elk jaar het hoogste eigen risico neemt.



Ik bedoel dus, de extra premie die je betaald voor de aanvullende verzekering geen nut heeft omdat je het uit te keren bedrag toch niet haalt omdat je eigen risico nog lang niet op is?



Of hebben de basis verzekering en aanvullende verzekering geen invloed op elkaar aangezien je ook bij een andere zorgverzekeraar een aanvullende verzekering kunt nemen.
quote:jokesloten schreef op 01 december 2014 @ 20:31:

Ik zit er over na te denken om een (aanvullende) tandarts verzekering te nemen.

Heeft dit wel nut als je elk jaar het hoogste eigen risico neemt.



Ik bedoel dus, de extra premie die je betaald voor de aanvullende verzekering geen nut heeft omdat je het uit te keren bedrag toch niet haalt omdat je eigen risico nog lang niet op is?



Of hebben de basis verzekering en aanvullende verzekering geen invloed op elkaar aangezien je ook bij een andere zorgverzekeraar een aanvullende verzekering kunt nemen.

Eigen risico heeft geen invloed op dekkingen uit aanvullende verzekeringen, alleen op zorg uit de basisverzekering.



En wat betreft die 75%, dat is idd van elke declaratie tot een verzamel bedrag van 500 euro maximaal per jaar.



Ik ga zelf dus bij FBTO af sluiten, ook 500 per jaar maar dan 100%.
Die 75% zal, tenminste hoe ik het begrijp, over het bedrag van de behandeling gaan. Dus kost de behandeling 80 euro dan wordt er 75% van die 80 euro vergoed. En als er een totaal van 500 (bijvoorbeeld) is vergoed dat wordt er niets meer vergoed bij verdere behandelingen in dat jaar.

Niet bij alle tandartsverzekeringen wordt slechts 75% vergoed.

Bij FBTO bijvoorbeeld staat er 100% en is er geen verklaring van de tandarts nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikdus2010 schreef op 01 december 2014 @ 19:54:

Maar wat verwacht je allemaal aan behandelingen?



Ik ga 2x per jaar voor controle en heb afgelopen jaar 2x een gaatje gehad en 1x een kies laten repareren die was gebroken. Ik ben in totaal ¤ 175 kwijt geweest.Ik heb normaal ook alleen controle en heel soms een gaatje. Geen verzekering dus. Nu moest ik totaal onverwachts (ik was keihard tegen een schuifpui aangelopen ruim een jaar terug) voor een wortelkanaalbehandeling aan beide voortanden. Dat plus verdoving en meerdere foto's (voor behandeling/na behandeling) kwam opeens neer op 900! Euro. Dat was geen leuke rekening.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook behandelingen ( bv periodieke controle) die bij cz dan weer 100 % vergoed worden



Ik vind het altijd zo vaag, 75% vergoeden tot 500 euro



Ben ik nou zo simpel dat ik den denk Vergoed dan 400 euro alles 100% (om het simpel te houden )
Alle reacties Link kopieren
quote:Amaqanda schreef op 01 december 2014 @ 20:47:

[...]





Ik heb normaal ook alleen controle en heel soms een gaatje. Geen verzekering dus. Nu moest ik totaal onverwachts (ik was keihard tegen een schuifpui aangelopen ruim een jaar terug) voor een wortelkanaalbehandeling aan beide voortanden. Dat plus verdoving en meerdere foto's (voor behandeling/na behandeling) kwam opeens neer op 900! Euro. Dat was geen leuke rekening.Behandelingen ontstaan door een ongeval worden toch weer vanuit de basis vergoed?
quote:pearle schreef op 01 december 2014 @ 20:54:

[...]





Behandelingen ontstaan door een ongeval worden toch weer vanuit de basis vergoed?Ja als je je kaak breekt niet voor dit soort 'kleine ongelukjes'.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit bij zilveren kruis, op verdoving en foto's na wordt alles voor 100% vergoed. En in mijn pakket ot ¤150. Verdoving en foto's krijg ik voor 75% vergoed.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikdus2010 schreef op 01 december 2014 @ 21:24:

Ik zit bij zilveren kruis, op verdoving en foto's na wordt alles voor 100% vergoed. En in mijn pakket ot ¤150. Verdoving en foto's krijg ik voor 75% vergoed.Dit zegt zo weinig als er niet bijstaat wat je betaald voor een AV
Alle reacties Link kopieren
quote:pearle schreef op 01 december 2014 @ 20:54:

[...]





Behandelingen ontstaan door een ongeval worden toch weer vanuit de basis vergoed?dit was toch geen ongeval? Ik liep gewoon met mijn domme hoofd bijna door een schuifpui heen
http://vergelijkmondzorg.nl/tandartsverzekering/
Alle reacties Link kopieren
Bij FBTO kun je tot ¤700 verzekeren, 100% zonder tandartsverklaring. Die kun je ook nog iedere maand 'uitzetten' als alle behandelingen zijn gedaan...
quote:Broedkippetje schreef op 01 december 2014 @ 19:44:

ikeaverslaafde schreef op 01 december 2014 @ 19:23:

Dit: 75% wordt vergoed tot een behandelbedrag van 500 euro.

[...]





Maar dit klopt toch juist niet?

Er wordt 75% vergoed van een (of meerdere) behandelingen tot een maximaal uit te keren bedrag van 500 euro.

Het behandelbedrag mag (veel) hoger (of lager) zijn, maar de maximum vergoeding is 500 (en sowieso maximaal 75% van het behandelbedrag).Maar dat is toch wat ik zeg? Als ik 3 behandelingen heb, van 100, 300 en 800 euro, dan wordt van de eerste 75 euro vergoed (500-75= nog 425 over), de tweede 225 (425-225= nog 200 over) en de derde 200 (want je had nog 200 euro dat vergoed kon worden).
quote:gsleutel schreef op 02 december 2014 @ 10:16:

Bij FBTO kun je tot ¤700 verzekeren, 100% zonder tandartsverklaring. Die kun je ook nog iedere maand 'uitzetten' als alle behandelingen zijn gedaan...Je kan de module slechts eenmaal in het jaar aanzetten en dan loopt deze tot aan 31-12 van dat betreffende jaar. Bij die van 250 kan je hem ieder moment aanzetten. Die van 500 en 750 kan je alleen aan het begin van het jaar aanzetten.
quote:beelicious schreef op 01 december 2014 @ 20:26:

Kijk eens bij ixorg.nl

Hier spaar je je premie. Je bepaald zelf hoeveel je wilt. ¤20p/m is ¤240 per jaar. Dat is jouw geld! On uit te geven aan de tandarts/mondhygienist/orthodontist etc.



Je mag een gat hebben van ¤240. Dus voor ¤20 p/m kan je voor ¤480 laten doen aan je gebit. Naast de premie betaal je iets van ¤4,95 p/m voor de kosten van je verzekering. 'T is echt de moeite om eens te overwegen!

Gebruik je je gespaarde premie niet? Dan neem je 't mee naar volgend jaar en kun je je maandbedrag verlagen!



DSW, Menzis en Zorg&Zekerheid vergoeden de mondhygienist (codes M en T niet zo goed).Ik zag laatst bij de tandarts hier een foldertje van. Jij bent er dus wel over te spreken? Door medicatie heb ik chronische parodontitis en ik knaag nog wel eens wat kiezen aan gort tijdens een epileptische aanval. Mijn rekeningen zijn dus vaak hoog en idd mondhygiëniste wordt vaak slecht vergoed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven