Geld & Recht alle pijlers

Vragen spaarhypotheek en huis kopen

26-03-2017 14:10 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in 2012 een huis gekocht met een spaarhypotheek met een rente van 4,45% en een rente vaste periode van 10 jaar.



Op dit moment hebben wij een huis op het oog en hebben we een aantal vragen. Wij gaan hier uiteraard ook mee naar een hypotheek verstrekker maar zijn alvast de mogelijkheden aan het bekijken en ik kan op internet niet echt antwoorden vinden.



Het gaat om de volgende vragen:

- Wat gebeurt er met het al gespaarde gedeelte?

- indien we het huis met overwaarde verkopen kunnen we deze dan gebruiken om de kosten koper te betalen

- zijn er andere dingen waar we rekening mee moeten houden?
Het gespaarde gedeelte wordt afgelost.

Andere vragen weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Soms is het ook mogelijk om de spaarhypotheek mee te nemen naar de nieuwe woning.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de spaarhypotheek meenemen naar je volgende huis. Het geld wat je tot nu toe hebt gespaard neem je daarin mee, wel krijg je een nieuw rentepercentage. Dit mag ook bij een andere verstrekker zijn. Let wel op dat je bij huis verkoop je hypotheek behoud.



Overwaarde mag je zeker meenemen!

Je krijgt een nieuwe hypotheek uit meerdere delen. Neem een goede hypotheek adviseur in de arm en bespaar daar niet op, dit is een complexe hypotheek en niet iedereen is daar even goed mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluisi schreef op 26 maart 2017 @ 14:15:

Het gespaarde gedeelte wordt afgelost.

Andere vragen weet ik niet.Stel wij hebben een hypotheek van 180.000, verkopen het huis voor 185.000 en hebben inmiddels 10.000 gespaard. Dan heb ik het toch goed dat we 15.000 over hebben en het gespaarde bedrag niet nodig hebben om af te lossen? Zou dit bedrag dan gebruikt kunnen worden voor de kosten koper van een nieuw huis? Dit omdat er nog maar 101% van de nieuwwaarde geleend mag worden?
Alle reacties Link kopieren
quote:LulaJacobs schreef op 26 maart 2017 @ 14:36:

Je kunt de spaarhypotheek meenemen naar je volgende huis. Het geld wat je tot nu toe hebt gespaard neem je daarin mee, wel krijg je een nieuw rentepercentage. Dit mag ook bij een andere verstrekker zijn. Let wel op dat je bij huis verkoop je hypotheek behoud.



Overwaarde mag je zeker meenemen!

Je krijgt een nieuwe hypotheek uit meerdere delen. Neem een goede hypotheek adviseur in de arm en bespaar daar niet op, dit is een complexe hypotheek en niet iedereen is daar even goed mee.



Daarom zijn we ons zelf er ook een beetje in aan het verdiepen. De hypotheekadviseur van dit huis heeft aantal fouten gemaakt en dingen vergeten die uiteindelijk best veel geld gekost hebben. Dus zijn erg huiverig



Maar het is dan wel interessanter om een spaarhypotheek te behouden? We hebben nu nog wel stukje aflossingsvrij en willen eigenlijk over 30 jaar wel alles afgelost hebben. Dus het overige deel zou dan een aparte hypotheek moeten worden denk ik toch?
Alle reacties Link kopieren
Spaarhypotheek is interessant omdat je daarmee goed gebruik kunt maken van de hra. Deel aflossingsvrij mag je ook meenemen. En daar dan zelf op aflossen gedurende de looptijd.



Overwaarde moet in het nieuwe huis gestoken worden om voor dat deel hra te krijgen. Volgens mij mag dat ook in de k.k. maar dat weet ik niet zeker.
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig kun je alleen kiezen voor een linieaire of annuiteitenhypotheek, geen spaarhypotheek. Misschien dat je je spaarhypotheek wel mee mag nemen, maar dat weet ik niet.

Mocht je je spaarhypotheek niet meenemen, dan krijg je het geld wat je gespaard hebt ongeveer zes tot tien weken na overdracht op je bankrekening gestort.



De overwaarde van het huis wordt binnen een paar dagen na overdracht op je rekening gestort. Je kan dan pas over dit geld beschikke. Dit geld kun je gebruiken op je hyoptheek te verlagen of bij je verbouwing gebruiken.



Het geld voor kosten koper moet aantoonbaar op je rekening staan zodra je de hypotheekaanvraag verstuurt. Dus om antwoord te geven op je vraag: nee, je kan je overwaarde niet gebruiken om de kosten koper te betalen.
Er zijn heel veel mogelijkheden.

De vraag is, hoeveel is de hypotheek en hoeveel is de waarde op de spaarrekening?



Je kan de spaarhyp incl de spaarpot meenemen (nieuwe rente, hogere inleg spaardeel!)



bijv: 180.000 hyp. - En 30.000 spaar - En je verkoopt het voor 185000, dan kom je net uit waarschijnlijk (hou je rekening met makelaars en notariskosten etc? )

Maar verkoop je voor 170.000 dan zal je of met de bank overeen moeten komen dat ze met de notaris het verschil regelen (soort fictief verlies). Of je zal het verschil zelf moet bekostigen. Je kan ook de spaarhyp bij verkoop beeindigen en het potje op de lening aflossen.



Als je geld overhoudt en je laat de spaarpot uitkeren (je wil bijv alleen een annuitaire lening), moet je daar belasting over betalen, je adviseur kan vertellen hoeveel. Er zijn dus heel veel mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een spaarhypotheek. Een aantal jaren geleden hebben wij het gespaarde bedrag uit laten betalen. Ivm financiële omstandigheden. Wij hebben vorig jaar aan onze adviseur gevraagd om het spaarbedrag af te lossen op de hypotheek. Maar dit was niet mogelijk. Alleen bij afsluiten andere hypotheek geen spaarvorm of verkoop. Aangezien je dus niks aflost zou ik goed nadenken of jullie niet een andere hypotheek willen. Of je moet zeker weten over x aantal jaren de hypotheek te kunnen aflossen. Als het gespaarde bedrag niet genoeg is om alles af te lossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven