Geld & Recht alle pijlers

Vriend koopt nieuw huis wil dat ik meebetaal

27-08-2016 22:25 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend wil huis kopen, ik heb aangegeven dat mijn werksituatie niet helemaal zeker is en dat ik hierdoor geen risico's wil aangaan. Ik heb gezegd dat hij het huis kan kopen, maar op zijn eigen naam. Ik heb aangeven uiteraard wel "huur" te betalen, om zo niet gratis in te wonen bij hem.

Nu heeft hij aangegeven dat ik, samen met hem, moet gaan sparen, zodat we daarvan nieuwe inboedel, verf etc kunnen betalen. Ik vind dat alleen een beetje gek,

Want het is in principe zijn huis en ik ga daar

Kosten voor maken. Hij vindt mijn gedachte niet kunnen want juist door niet samen te kopen, heeft hij het idee dat hij dit in zijn eentje doet en Heeft niet het gevoel dat dit iets van ons samen is. Hij heeft ook aangegeven dat het hierdoor lijkt alsof ik alleen de lusten wil

En niet de lasten. Want hij is op deze

Manier verantwoordlijk voor alles en moet ook geld over hebben om bij wijze van een kapotte dak te

Repareren. Wat vinden jullie? Hoe doen jullie dat?
Een inboedel en verf staat los van het kopen van een huis. Of zou je daar ook niet aan willen meebetalen als jullie naar een huurhuis zouden gaan?
Je kan toch best meebetalen aan de inboedel? Dat zit niet aan het huis vast hoor.
Ik ben hier echt te ouderwets voor. Sorry.
Klinkt als een ontzettend gezellige relatie.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt natuurlijk ook aan de huidige situatie. Zit je prima in een huurhuis samen met inboedel, behang/verf dat allemaal nog goed is, en ga je alleen verhuizen omdat hij zo nodig wil kopen, ligt het anders dan wanneer die verhuizing hoe dan ook noodzakelijk is en je die spullen nog niet hebt. Verwacht je inspraak in de keuze van meubels, verf, behang? Zie jij het als 'jullie' huis zoals je vriend kennelijk doet, of echt als zijn huis?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me ook niet onredelijk dat je een deel mee betaald. Je maakt er ook gebruik van.
Alle reacties Link kopieren
Als je samen koopt en zorgt dat de hypotheek te betalen valt op één salaris, mocht dat ooit nodig zijn, is er toch geen risico.



Wonen jullie nu ook al samen?
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Alle reacties Link kopieren
Wonen jullie nu al samen, en is het je plan om daar met hem te blijven wonen?



Je redenering over onzeker wat betreft werk en alleen op zijn naam kopen snap ik trouwens niet.



Je kunt toch gewoon samen een huis kopen en samen naar draagkracht alle vaste lasten delen als je samen verder wilt. Gewoon ieder x procent van zijn salaris op de gezamenlijke bankrekening storten en daar alle vaste lasten van betalen. Stel hij verdient 2000 netto, jij 1600 netto, je spreekt af 70% samen te leggen. Dan stort hij maandelijkse 1400, jij 1120 en daar betaal je het huis, boodschappen etc van.
Inboedel kan je altijd nog verdelen mocht het stuk lopen en gezien jij daar ook gaat wonen heb ik indd het gevoel wel de lusten en niet de lasten. Als je op jezelf zou gaan wonen zou je ook meubels e.d. moeten kopen. Het is niet eerlijk te verwachten dat hij als betaald ondanks dat het huis op zijn naam zal staan omdat jij het risico niet aandurft. Daarnaast als je toch huur aan hem betaald, waarom niet gewoon het huis op beiden namen zetten? Ergens wonen moet je toch, ongeacht je werksituatie en huur loopt dan ook door. Dus of je nou huur of hypotheek betaald maakt niet veel uit denk ik. Het lijkt me iig geen verkeerd iets er nog eens over na te denken?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil alleen mijn stukje huur betalen en andere kosten,om er niet gratis te wonen, maar vind het beetje gek als ik ook nog mijn geld moet investeren in een huis dat niet op mijn naam staat.
quote:12345678910 schreef op 27 augustus 2016 @ 22:34:

Ik wil alleen mijn stukje huur betalen en andere kosten,om er niet gratis te wonen, maar vind het beetje gek als ik ook nog mijn geld moet investeren in een huis dat niet op mijn naam staat.

Maar gezamenlijk aangeschafte meubels zijn gezamenlijk bezit.

Nogmaals, jullie relatie klinkt reuze knus.
neej toch, ben je nog met deze vriend? Het klonk als een heel ongezonde bedrukkende dominerende vent.....ik zou echt geen cent in samenwonen in koophuis steken, eerst maar kijken of je echt met hem verder wil, er zijn te veel issues die zorgelijk zijn als ik je laatste topics nog goed herinner.
Alle reacties Link kopieren
quote:thewaiter schreef op 27 augustus 2016 @ 22:32:

Wonen jullie nu al samen, en is het je plan om daar met hem te blijven wonen?



Je redenering over onzeker wat betreft werk en alleen op zijn naam kopen snap ik trouwens niet.



Je kunt toch gewoon samen een huis kopen en samen naar draagkracht alle vaste lasten delen als je samen verder wilt. Gewoon ieder x procent van zijn salaris op de gezamenlijke bankrekening storten en daar alle vaste lasten van betalen. Stel hij verdient 2000 netto, jij 1600 netto, je spreekt af 70% samen te leggen. Dan stort hij maandelijkse 1400, jij 1120 en daar betaal je het huis, boodschappen etc van.En als het uitgaat? Wat dan? Dan zit ik eraan vast
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan je vriend verwachten dat je meebetaalt. Ik zou ook niets anders verwachten. Mijn vriend en ik wonen in een huurhuis, het staat op zijn naam, maar ik heb wél een deel geïnvesteerd in de tuin.
“Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”
Waarom zou je niet meebetalen aan een inboedel waar je zelf ook gebruik van maakt? Als ie nou van je eiste dat je je spaargeld erin gooide om het huis zelf te financieren kon ik me nog iets bij je bedenkingen voorstellen, maar dat is hier niet het geval.
Alle reacties Link kopieren
quote:12345678910 schreef op 27 augustus 2016 @ 22:34:

Ik wil alleen mijn stukje huur betalen en andere kosten,om er niet gratis te wonen, maar vind het beetje gek als ik ook nog mijn geld moet investeren in een huis dat niet op mijn naam staat.



maar dat staat toch los van meubels? dat lijkt me logisch dat je daarbij meebetaald.



Mijn vriend en ik hebben ook gescheiden financiën. Ik ben in zijn koopwoning ingetrokken. Ik betaal mee aan de rente van de hypotheek en betaal mijn deel van de energie enzo.

Echte woningverbeteringen betaald hij (elektriciteit vervangen, cooker, asbest verwijderen schuur dat soort werk) de tuin hebben we laatst laten doen dat was voornamelijk achterstallig onderhoud. Ik heb hier deels aan meebetaald en ik heb de tuinmeubelen betaald.

Van de andere dingen zoals nieuwe bed en bank betaal ik 1 derde en mijn vriend 2 derde. Beide vinden wij het een goede regeling.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
quote:12345678910 schreef op 27 augustus 2016 @ 22:34:

Ik wil alleen mijn stukje huur betalen en andere kosten,om er niet gratis te wonen, maar vind het beetje gek als ik ook nog mijn geld moet investeren in een huis dat niet op mijn naam staat.



Maar ga jij met hem samenwonen of ga je een kamer bij hem huren?



Als je gaat samenwonen vind ik het heel normaal dat jullie samen de meubels/verf kopen.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je daar ook gaat wonen, dan wil je toch ook dat je je thuis voelt?

En je wilt dan vast ook mee beslissen over de kleuren verf of behang etc ...



Het word dan tenslotte toch jullie huis?

Ook al is het gekocht op naam van je vriend.
quote:12345678910 schreef op 27 augustus 2016 @ 22:34:

Ik wil alleen mijn stukje huur betalen en andere kosten,om er niet gratis te wonen, maar vind het beetje gek als ik ook nog mijn geld moet investeren in een huis dat niet op mijn naam staat.Nogmaals: als jullie zouden samenwonen in een huurhuis, zou je het dan ook redelijk vinden dat hij alleen voor alle kosten opdraait? Inboedel en een likje verf om het net even wat frisser te maken als je ergens gaat wonen zijn geen investeringen in een (koop)huis.
quote:12345678910 schreef op 27 augustus 2016 @ 22:36:

[...]





En als het uitgaat? Wat dan? Dan zit ik eraan vastDaarom is het juist zo fijn dat hij dat huis op zijn naam wil kopen . Nu kost het jou hooguit een deel van de inboedel, waar je vast nog een deel van kunt meenemen ook als het uitgaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het klinken alsof je niet wil investeren in de relatie, en dat geld daar een excuus voor is.
He? Jij gaat daar toch ook wonen? Dan is het toch ook "jou" huis. Of is het dat alleen voor jou als het op een papiertje staat?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een likje verf of wat meubels prima vinden om gezamenlijk te kopen. Maar een nieuwe keuken of badkamer zou ik wel voor bedanken. Vraag is wel: zie je toekomst in deze relatie?
quote:12345678910 schreef op 27 augustus 2016 @ 22:34:

Ik wil alleen mijn stukje huur betalen en andere kosten,om er niet gratis te wonen, maar vind het beetje gek als ik ook nog mijn geld moet investeren in een huis dat niet op mijn naam staat.



Oei, dus hij mag niet op jouw stoel zitten en andersom?

Ik vind je een rare insteek hebben.



Hoe wij het hebben geregeld:

Alles staat op vriend z'n naam. Als hij sterft, valt de hypotheek weg, en erf ik al z'n zooi. Andersom als ik sterf valt 80% van de hypotheek weg. Wij hebben samen een gezamelijke rekening en storten er allebei 40% van de inkomsten op. Daarvan gaan hypotheek(rente), gemeentelijke lasten, verzekeringen, gwl en boodschappen.

Mijn vriend stort daarnaast een extra deel, dit is de aflossing van de hypotheek, daar betaal ik niet aan mee.



Als we nieuwe zaken kopen voor in huis ligt het eraan, staat er genoeg nog op onze gezamelijke rekening, of wie staat er het dichtste bij dat pinautomaat ding, en die betaald. Ik zeik niet om een pot verf van 2 tientjes waarvan zijn huis 'meer waard' van word, maar bij een badkamer of keuken kijken we misschien wel van of hij dat betaald of ik (dat is de komende 20 jaar nog niet aan de orde)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven