Geld & Recht alle pijlers

Vrij te besteden: Wat is normaal bij modaal?

26-04-2017 11:06 261 berichten
Alle reacties Link kopieren
Salaris is weer binnen en nadat ik alle rekeningen, vaste lasten en wat spaargeld opzij heb gezet, heb ik zo'n 450 euro over voor mezelf om uit te geven aan kleding, uit eten met vriendinnen en leuke dingen doen. Zelf vind ik dit geen vetpot, maar vriend vond het netjes. (Hij houdt zelf trouwens wel meer over)



Nou was ik toch wel benieuwd wat normaal is. En na wat googlen kom ik bedragen tegen van 50 euro, maar ook 1500 euro tegen!! Allebei wel extreme uitersten.



Even voor de beeldvorming. Samenwonend met 2 jonge kinderen. Partner en ik krijgen salaris op eigen rekening binnen en storten naar rato op de gezamelijke rekening (boodschappen/luiers/vaste lasten huis/gezamelijke spaar/etc en de hypotheek rekening. Wat overblijft is voor onszelf vrij te besteden.



Ik houd dus zo'n 450 euro over. Is dit normaal met een modaal inkomen?
Alle reacties Link kopieren
Dat is meer dan 100 euro per week! Doe je dan zoveel luxe dingen dat je dit geen vetpot vindt?

Wij geven onszelf geen zakgeld oid (hoe je het ook maar wil noemen), zouden ook wel aan zulke bedragen kunnen komen. Maar ik zou de tijd niet hebben om het op te maken.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een mooi bedrag lijkt me. Hoe veel geef je per maand uit aan kleding?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg veel.

Wij hebben geen vast bedrag, omdat ik graag hypotheek wat wil aflossen.

Wij geven uit in overleg en wat we nodig hebben.

Wij werken beiden fulltime, geen kinderen
Ik vind dat best veel. Zelf reken ik zo'n 200 euro per maand en heb een modaal inkomen. Ik kom dan gewoon rond en spaar ook een mooi bedrag.
Alle reacties Link kopieren
ik heb ongeveer hetzelfde, prima bedrag vind ik
Alle reacties Link kopieren
450 is echt veel.
Alle reacties Link kopieren
Je zit vast te solliciteren naar complimenten of zo.. Ik begrijp dit soort topics echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Mooi bedrag toch!



Ik heb 1 jong kindje en wij storten ook samen op een gezamenlijke rekening voor boodschappen kdv ect

Vriend betaald de hypotheek en de energie en de auto, ik tank en betaal het water.

Ik heb zelf ook nog een paard en hou vrij te besteden ongeveer 300 euro over.

Dit vind ik echt meer dan genoeg en hou ik van over.

Ik vind 450 over houden naast spaargeld echt ruim.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook redelijk. En je zou er toch wel goed de maand mee doorkomen tenzij je veel luxe en (te) dure uitgaven doet.
•°: Don't be the same, be better!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een mooi bedrag!

Per maand heb ik dat niet over om voor mezelf te besteden, na alle vaste lasten en sparen etc.

Ik verdien best oké, maar ik weet ook dat onze vaste lasten vrij hoog zijn (vrije sector huur)



Maar het ligt er natuurlijk ook aan wat je verdient per maand, en wat je vaste lasten zijn.

Het is een beetje appels met peren vergelijken..
'we are all a little broken. but the last time I checked, broken crayons can still color.'
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een comfortabel bedrag, hier streef ik ook naar, lukt niet elke maand overigens. Met €300 lukt het mij ook, maar €450 is lekker.
450 geen vetpot?????

Als ik eens 100 euro voor mezelf overhoud is dat veel...
Ik vind het wel veel. Hier; na aftrek van alle vaste lasten, benzine, boodschappen blijft er ongeveer 100 Euro over. Daarvan moet evt dokter, medicijnen...van betaald worden. Gelukkig niet elke maand.
Alle reacties Link kopieren
Geen vetpot? Waar geef je dit allemaal aan uit dan? Gaat het ook elke maand op? Het is een mooi bedrag, mits jullie ook voldoende sparen. Of zit de crux dat jou vriend veel meer te besteden heeft per maand? En geeft hij dit ook uit?
Alle reacties Link kopieren
quote:Theamuts schreef op 26 april 2017 @ 11:17:

450 geen vetpot?????

Als ik eens 100 euro voor mezelf overhoud is dat veel...Ja en dan nog durven vragen of het normaal is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nooit helemaal uitgerekend maar gok dat ik ongeveer €200 vrij te besteden heb. Helaas besteed ik dit zelden aan mezelf maar vooral aan extraatjes voor onze dochter of aan mijn partner



Als ik zelf iets wil of nodig heb, betaald mijn partner dit vaak het is hier toch allemaal 1
If you can dream it, you can do it.
quote:Moemoe64 schreef op 26 april 2017 @ 11:18:

Ik vind het wel veel. Hier; na aftrek van alle vaste lasten, benzine, boodschappen blijft er ongeveer 100 Euro over. Daarvan moet evt dokter, medicijnen...van betaald worden. Gelukkig niet elke maand.Vergeten te vermelden: wij sparen vast bedrag van 100 Euro/maand.
Alle reacties Link kopieren
Ik besteed geen 200 euro per maand aan mezelf geloof ik (en ik spaar 1500). Ik vind 450 euro verbrassen echt veel geld.
Het hangt er vanaf wat je ervan betaalt. Als je er nog benzine, vakanties, lunch op werk, tandartsrekeningen en zo er nog van moet betalen, dan vind ik het niet overdreven veel. Maar het moet zeker te doen zijn.
TO, welk bedrag zou jij normaal vinden?
Alle reacties Link kopieren
Waar alles naartoe gaat voor die 450 euro weet ik allemaal tot de cent nauwkeurig. Echter mijn 'zakgeld' gaat altijd op aan van alles en niets. Ik geef veel geld uit voor dingen van de kinderen. Aan het eind van mijn geld houd ik altijd nog een stukje maand over zegmaar.



Kleding voor mijzelf zal denk ik 50 euro zijn gemiddeld per maand. Kleding van de kinderen misschien 150 tot 200 ofzo. dat kan ook van de gezamelijke hoor, maar mijn vriend vindt het altijd wel een beetje onzin dat ik schoenen koop van 70 euro voor die meiden bijvoorbeeld. Maar ik wil ze gewoon op goede schoenen hebben lopen (gezien zowel zijn als mijn voorgeschiedenis met slechte voeten). Dus dan koop ik het liever van mijn eigen geld.
Alle reacties Link kopieren
maar je spaart alleen samen met je partner, niet los van je partner?

Spullen voor de kinderen gaan toch van de gezamenlijk rekening?

Eigenlijk heb je geen 450 euro vrij te besteden, jij neemt een gedeelte van gezamenlijk kosten voor je rekening.
Alle reacties Link kopieren
quote:7102 schreef op 26 april 2017 @ 11:15:

Je zit vast te solliciteren naar complimenten of zo.. Ik begrijp dit soort topics echt niet.



Dit soort reacties snap ik dus niet. Als ik om complimenten zou vragen, was mijn openingspost wat anders geweest. Meer in de trant van, ik heb 450 euro per maand over, kijk mij eens goed bezig zijn.



Dit is een serieuze vraag.
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft zelf al dat het enorm varieert, dus wat normaal is is moeilijk te zeggen. Wel vind ik het een riant bedrag om helemaal aan jezelf te besteden als je een gezin hebt, dus in die zin geef ik je vriend gelijk.



Maar ik denk dat er nog wel een tweede laag onder zit. Werken jullie beiden evenveel uren of ben jij meer thuis met de kinderen? Heb jij alle vrijheid om meer te gaan werken of een andere baan op een heel andere plek te nemen, of zijn je mogelijkheden in de praktijk beperkt door het gezin? In dat laatste geval vind ik het een oneerlijke situatie om het naar rato te doen. In dat geval is beiden hetzelfde bedrag overhouden veel eerlijker. En dan is het een beetje lullig van je vriend om te stellen dat het bedrag dat jij overhoudt netjes is, terwijl hij zelf veel meer heeft. Het bedrag dat jij maandelijks kunt uitgeven is inderdaad een prima bedrag, maar het feit dat het zo ongelijk is t.o.v. wat hij overhoudt lijkt mij niet eerlijk. Met een gezin heb je niet meer allebei de vrijheid om in je werk de keuzes te maken die het meeste opleveren (meer werken, onregelmatig werken, andere baan nemen ver weg), want je moet ook rekening houden met het gezin en samen kijken wat voor iedereen het beste is. Dus om elkaar dan 'af te rekenen' op wat je binnenbrengt vind ik dan een beetje kinderachtig.



Wij gooien zelf alles op 1 hoop en maken naar onze prive rekeningen 100 euro per maand over voor kleding, andere uitgaven en prive uitjes (uitjes als gezin gaan van de gezamenlijke rekening). We redden het daar prima mee. We hebben dit bedrag ooit op 300 euro gehad, maar aangezien we dat nooit opmaakten en wel veel wensen hebben voor gezamenlijke uitgaven/spaardoelen (huis, auto, kinderen) sparen we liever veel voor de gezamenlijke doelen dan voor onszelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven