Geld & Recht alle pijlers

Vrij te besteden: Wat is normaal bij modaal?

26-04-2017 11:06 261 berichten
Alle reacties Link kopieren
Salaris is weer binnen en nadat ik alle rekeningen, vaste lasten en wat spaargeld opzij heb gezet, heb ik zo'n 450 euro over voor mezelf om uit te geven aan kleding, uit eten met vriendinnen en leuke dingen doen. Zelf vind ik dit geen vetpot, maar vriend vond het netjes. (Hij houdt zelf trouwens wel meer over)



Nou was ik toch wel benieuwd wat normaal is. En na wat googlen kom ik bedragen tegen van 50 euro, maar ook 1500 euro tegen!! Allebei wel extreme uitersten.



Even voor de beeldvorming. Samenwonend met 2 jonge kinderen. Partner en ik krijgen salaris op eigen rekening binnen en storten naar rato op de gezamelijke rekening (boodschappen/luiers/vaste lasten huis/gezamelijke spaar/etc en de hypotheek rekening. Wat overblijft is voor onszelf vrij te besteden.



Ik houd dus zo'n 450 euro over. Is dit normaal met een modaal inkomen?
Geef je in 1x een shirtje uit voor 100 euro? Woow ik spaar voor dat soort dingen elke maand 25 euro aan de kant voor luxe uitgave.
Alle reacties Link kopieren
quote:SF_ schreef op 26 april 2017 @ 11:34:

1 shirtje voor 100 euro?



En kijk eens wat vaker in je kledingkast.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 11:33:

[...]





Ik werk sinds de kinderen er zijn minder. Dan nog is het net iets onder modaal en mijn vriend iets boven modaal, dus dat trekt dan wel recht in het gemiddelde.



Maar hoe doe je het dan als je 100 euro voor jezelf hebt per maand aan uitgaven? Hoe is je uitgavenpatroon dan? Als je daar ook kleding van koopt, dan kan je toch maar 1 shirtje kopen of broek of wat dan ook en dan heb je toch al een flinke hap uit je budget voor die maand?



iemand die 100 euro over heeft, koopt natuurlijk geen shirtje van 100 euro, wel blijven nadenken hoor TO.

Alle reacties Link kopieren
quote:-Nienke- schreef op 26 april 2017 @ 11:36:

[...]





Dat dus Wow, lezen is ook een kunst. Ik geef aan dat als je jezelf een budget van 100 euro per maand geeft, en je koopt 1 shirtje of een broek (laten we zeggen, 30 of 40 euro) dan ben je toch al een hele hap uit je budget voor die maand kwijt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 11:33:

[...]



Maar hoe doe je het dan als je 100 euro voor jezelf hebt per maand aan uitgaven? Hoe is je uitgavenpatroon dan? Als je daar ook kleding van koopt, dan kan je toch maar 1 shirtje kopen of broek of wat dan ook en dan heb je toch al een flinke hap uit je budget voor die maand?Ons budget voor kleding is gemiddeld 300 euro per maand voor het hele gezin (man, vrouw, twee tieners). Daar worden ook de kapper, schoenen enz zo van betaald. In de praktijk geef ik de ene maand 600 euro uit en dan weer 2 maanden veel minder. Dat werkt voor ons prima. Gemiddeld over het hele jaar maken we dat bedrag niet eens op.
Waarom moet je elke maand een shirtje kopen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 11:33:

[...]





Ik werk sinds de kinderen er zijn minder. Dan nog is het net iets onder modaal en mijn vriend iets boven modaal, dus dat trekt dan wel recht in het gemiddelde.



Maar hoe doe je het dan als je 100 euro voor jezelf hebt per maand aan uitgaven? Hoe is je uitgavenpatroon dan? Als je daar ook kleding van koopt, dan kan je toch maar 1 shirtje kopen of broek of wat dan ook en dan heb je toch al een flinke hap uit je budget voor die maand?Ik koop maar een paar keer per jaar wat kleding, ik heb niet elke maand een nieuw shirt nodig. Ik geef denk ik hooguit 500 euro per jaar uit aan kleding en schoenen, dus dan blijft er nog 700 euro over. Zo 1x per jaar koop ik een nieuwe tas en ik ga een paar keer per jaar met een vriendin uit eten. (Ik ga wel vaker uit eten, maar dan met mijn man en/of gezin dus dan betaal ik het niet van eigen geld). Met mijn telefoon doe ik 5 jaar en dan komt er een nieuwe. Dat is het wel zo'n beetje, ik heb eigenlijk geen andere wensen voor mezelf. Wel voor ons huis, de kinderen, etc. maar dat is voor het gezin als geheel dus komt uit de gezamenlijke pot. Kapper, verzorgingsproducten, fiets en laptop komen ook uit de gezamenlijke pot, dat zien we als noodzakelijke dingen, maar ik kan me voorstellen dat bij andere stellen (waarbij de wensen/uitgaven hierin ver uit elkaar liggen) dit wel van de eigen rekening gaat, dus in dat geval zou bij ons het bedrag per maand wel omhoog gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 11:33:

[...]

Ik werk sinds de kinderen er zijn minder. Dan nog is het net iets onder modaal en mijn vriend iets boven modaal, dus dat trekt dan wel recht in het gemiddelde.



Maar hoe doe je het dan als je 100 euro voor jezelf hebt per maand aan uitgaven? Hoe is je uitgavenpatroon dan? Als je daar ook kleding van koopt, dan kan je toch maar 1 shirtje kopen of broek of wat dan ook en dan heb je toch al een flinke hap uit je budget voor die maand?

Als je maar 100 euro kunt uitgeven, maak je gewoon andere keuzes. Dus misschien minder trendgevoelig en makkelijker te combineren, gewoon langer met kleding doen zoals niet wegdoen omdat je er op uitgekeken bent, maar omdat het op is en vooral je koopt gewoon. Je koopt gewoon minder frutsels, gaat naar een minder dure kapper enz.

Ik heb zeker wel die 450 euro per maand over om vrij te besteden (na vaste lasten en persoonlijke abonnementen met onder modaal salaris), maar het gaat niet op. Ik heb ook geen kinderen of zo, dus dat scheelt.



Als je het vervelend vind dat je elke maand tekort lijkt te komen, ga eens bij jezelf na of die dingen die je wel koopt echt nodig zijn. Als jouw kinderen elk 10 shirts met korte mouwen hebben, dan snap ik je man wel dat hij het onzin vindt dat je nog een nieuw shirt koopt. Idem als ze al 3 paar winterschoenen hebben. Misschien heeft het zin om daar eens kritisch naar te kijken? Want eigenlijk moeten die kinderkosten gewoon gezamelijk betaald worden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
450 euro vind ik echt veel
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 11:38:

[...]





Wow, lezen is ook een kunst. Ik geef aan dat als je jezelf een budget van 100 euro per maand geeft, en je koopt 1 shirtje of een broek (laten we zeggen, 30 of 40 euro) dan ben je toch al een hele hap uit je budget voor die maand kwijt?



Klopt, maar wat wil je verder met dat geld doen dan? Voor mezelf besteed ik - naast af en toe kleding - eigenlijk alleen geld aan de kapper, af en toe een kop koffie of lunch met een vriendin, een bos bloemen of een prul voor in huis, en een enkele keer een boek dat ik graag wil hebben. Dat zou prima lukken van die 100 euro (is 1200 euro per jaar!) per maand.



Ons vrij te besteden bedrag van gezamenlijk 750 euro gaat echt voor het grootste deel op aan gezamenlijke activiteiten en kinderkleding en -spullen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 11:33:

[...]





Ik werk sinds de kinderen er zijn minder. Dan nog is het net iets onder modaal en mijn vriend iets boven modaal, dus dat trekt dan wel recht in het gemiddelde.

Maar als je vriend en jij praktisch evenveel verdienen en daarnaast compenseert je vriend jou financieel, hoe kan het dan dat jij 450 euro overhoudt en hij meer? Dan zouden jullie toch op hetzelfde bedrag uit moeten komen?
1500,- overhouden bij modaal lijkt me wel heel erg stug.
Ik zou willen dat ik het vrij te besteden had. Dan konden we sparen.
Is doe 450'ex t sparen en hoeveel spaar je per maand? Ik hield 800 over... toen ik nog een baan had, spaarde de helft en kwam dus ook uit op 400 maar ik heb dan geen koophuis geen auto en geen kids !
Alle reacties Link kopieren
Ok, duidelijk. Ik zal nog eens goed en kritisch naar mijn uitgavenpatroon gaan kijken en wat er anders kan. Dan kan er hopelijk meer geld naar de spaarrekening.



Voor mezelf koop ik trouwens echt niet maandelijks nieuwe kleding. Denk eerder hooguit eens in de 4 maanden ofzo. En ook geen dure merkkleding, want dat vind ik dus wel zonde van mijn geld.

Voor de kinderen koop ik vaak op tweedehands beurzen of via Facebook, maar ook bij Zeeman of Wibra koop ik regelmatig. En veel kleding kan doorgeschoven worden.

Maar die schoenen vind ik dus wel belangrijk dat dat goeie zijn, dus daar gaat wel relatief veel geld in zitten.



En als ik wil betaalt partner daar dus ook gewoon aan mee. Maar die schoenen doet hij altijd nogal moeilijk over, vandaar dat ik die gewoon zelf betaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook erg veel. Maar dat komt omdat ik al jaren onder (of net op het randje van) het minimum zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 11:38:

[...]





Wow, lezen is ook een kunst. Ik geef aan dat als je jezelf een budget van 100 euro per maand geeft, en je koopt 1 shirtje of een broek (laten we zeggen, 30 of 40 euro) dan ben je toch al een hele hap uit je budget voor die maand kwijt?



Dan ben je inderdaad een flinke hap uit je budget kwijt.



Vandaar dat er gezinnen zijn die bijna nooit uit eten of naar de bioscoop of naar een pretpark gaan. Omdat ze daar simpelweg het geld niet voor hebben.



Het geen kwestie is van je zelf meer of minder budget geven maar het simpelweg niet hebben.



Jij hebt het dus best luxe. Dat mag je best waarderen. Want eigenlijk heb je meer e besteden dan 450 euro.



Dat een gedeelte op een spaarrekening zet is een keuze. Een verstandige dat wel . Maar je zou er ook wat anders me kunnen doen. Dat bedrag kun e dus ook optellen bij je vrij te besteden gedrag.
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 11:49:

Maar die schoenen vind ik dus wel belangrijk dat dat goeie zijn, dus daar gaat wel relatief veel geld in zitten.



En als ik wil betaalt partner daar dus ook gewoon aan mee. Maar die schoenen doet hij altijd nogal moeilijk over, vandaar dat ik die gewoon zelf betaal.Maar ook al zou je voor beide kinderen elke maand een paar schoenen van 75 euro kopen, dan houd je nog 300 euro per maand over. Dat moet toch meer dan voldoende zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:dianaf schreef op 26 april 2017 @ 11:45:

[...]



Als je maar 100 euro kunt uitgeven, maak je gewoon andere keuzes. Dus misschien minder trendgevoelig en makkelijker te combineren, gewoon langer met kleding doen zoals niet wegdoen omdat je er op uitgekeken bent, maar omdat het op is en vooral je koopt gewoon. Je koopt gewoon minder frutsels, gaat naar een minder dure kapper enz.





Dit ja. En dan is het bij ons niet eens zozeer 'kunt besteden', maar vooral ook 'wilt besteden'. Ik vind het zonde van mijn/ons geld om het uit te geven aan frutsels en meer kleding dan nodig. Die leveren maar kortstondig plezier op en uiteindelijk kom ik dan om in de spullen en zijn ze me meer tot last dan dat ik er blij van wordt.



Ik geef het geld dan liever uit aan dingen als een dierentuinabonnement voor het gezin, verbeteringen aan het huis, later de studies van de kinderen kunnen betalen en het gevoel van vrijheid als we onze hypotheek over een tijdje vervroegd afgelost hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 11:38:

[...]





Wow, lezen is ook een kunst. Ik geef aan dat als je jezelf een budget van 100 euro per maand geeft, en je koopt 1 shirtje of een broek (laten we zeggen, 30 of 40 euro) dan ben je toch al een hele hap uit je budget voor die maand kwijt?



Ja natuurlijk. Als je geld uitgeeft is er een hap uit je budget.

Bij 450 per maand is een een klein hapje, hoewel iets mij zegt dat je dan ineens heel veel kleine hapjes gaat nemen of grotere happen.



Ik vind 450 echt heel erg veel geld om vrij te besteden.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben allebei hetzelfde vrij te besteden per maand, nmlk 200 euro p.p. Hiervan kopen we kleren en doen we leuke dingen met vrienden en kopen we kado's voor elkaar. Het was ooit meer, maar iets meer sparen vinden we toch verstandiger! :-) Zo'n 2 keer per jaar krijgen we allebei een paar honderd euro extra als we kleding gaan shoppen. Als we samen iets doen gaat dat uiteraard niet van ons "zakgeld", hetzelfde voor alles wat ik voor onze dochter koop. Ik vind het ideaal om m'n eigen geld te hebben waarbij ik niet hoef na te denken over huishoudelijke uitgaves die er nog aankomen of hoef na te denken wat mijn man er van vind dat ik alweer een jurkje koop dat ik echt niet nodig heb.



450 euro per maand vind ik wel heel veel! Ook vind ik het best wel oneerlijk dat jouw partner meer heeft als jij. Ik verdien meer dan mijn man en toen we net samen woonde betaalde we ook naar rato. Maar ik vond dat al snel oneerlijk omdat hij veel minder geld over had om uit te geven. Daarom gaat alles op 1 hoop en krijgen we allebei even veel. Wel zo eerlijk!
quote:nicole123 schreef op 26 april 2017 @ 11:53:

[...]





Dit ja. En dan is het bij ons niet eens zozeer 'kunt besteden', maar vooral ook 'wilt besteden'. Ik vind het zonde van mijn/ons geld om het uit te geven aan frutsels en meer kleding dan nodig. Die leveren maar kortstondig plezier op en uiteindelijk kom ik dan om in de spullen en zijn ze me meer tot last dan dat ik er blij van wordt.



Ik geef het geld dan liever uit aan dingen als een dierentuinabonnement voor het gezin, verbeteringen aan het huis, later de studies van de kinderen kunnen betalen en het gevoel van vrijheid als we onze hypotheek over een tijdje vervroegd afgelost hebben.+1. Geld uitgeven aan herinneringen maken en sparen voor later. Steeds meer dingen kopen zorgt er alleen maar voor dat je steeds meer hebt om op te ruimen.
Rare vraag: "normaal" bij modaal....

Normaal is voor iedereen anders, iedereen heeft andere uitgaven en "normaal" is wat je zelf ervaart... valt toch geen zinnig woord over te zeggen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 11:35:

[...]





Mijn topic vraag gaat niet over of het eerlijk verdeeld is hoe mijn vriend en ik de financien hebben, maar wat nou normaal is om te besteden na je vaste lasten met een modaal inkomen.

Volgens google is modaal netto is 2.152.



Jij maakt dus 1700 euro over naar de gezamenlijk rekening, begrijp ik het goed zo?
Alle reacties Link kopieren
quote:huurvrouwtje schreef op 26 april 2017 @ 11:47:

Is doe 450'ex t sparen en hoeveel spaar je per maand? Ik hield 800 over... toen ik nog een baan had, spaarde de helft en kwam dus ook uit op 400 maar ik heb dan geen koophuis geen auto en geen kids !



Sparen is daar al vanaf. Dat varieert. De ene maand is het maar een peuleschil wat er apart gaat en de andere maand meer.

Maar als ik al het voorgaande zo lees, zou ik heel veel meer moeten sparen.



Trouwens vergeten te zeggen, maar alles wat niet meer bruikbaar is van de kinderen verkoop ik allemaal. Het geld wat daarvan overblijft, gaat apart op mijn rekening en gebruik ik dus ook voor aankoop van kleding voor de kinderen. Vandaar dat ik ook veel 'zelf' betaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven