Geld & Recht alle pijlers

Vrij te besteden: Wat is normaal bij modaal?

26-04-2017 11:06 261 berichten
Alle reacties Link kopieren
Salaris is weer binnen en nadat ik alle rekeningen, vaste lasten en wat spaargeld opzij heb gezet, heb ik zo'n 450 euro over voor mezelf om uit te geven aan kleding, uit eten met vriendinnen en leuke dingen doen. Zelf vind ik dit geen vetpot, maar vriend vond het netjes. (Hij houdt zelf trouwens wel meer over)



Nou was ik toch wel benieuwd wat normaal is. En na wat googlen kom ik bedragen tegen van 50 euro, maar ook 1500 euro tegen!! Allebei wel extreme uitersten.



Even voor de beeldvorming. Samenwonend met 2 jonge kinderen. Partner en ik krijgen salaris op eigen rekening binnen en storten naar rato op de gezamelijke rekening (boodschappen/luiers/vaste lasten huis/gezamelijke spaar/etc en de hypotheek rekening. Wat overblijft is voor onszelf vrij te besteden.



Ik houd dus zo'n 450 euro over. Is dit normaal met een modaal inkomen?
Alle reacties Link kopieren
quote:godfried schreef op 26 april 2017 @ 12:25:

[...]





Sorry hoor, maar 1x uit eten per maand is al n kwart. Laat staan eventuele uitjes, kleding, hobby's etc.

Voor 1 persoon voor 115 euro uit eten?

Neem aan dat etentjes met haar man van de gezamenlijke rekening gaan.
Want je moet ook elke maand uit eten?
Alle reacties Link kopieren
quote:esther766 schreef op 26 april 2017 @ 12:18:

Als je een baan hebt en kleine kinderen dan heb je toch haast geen tijd om 450 euro aan jezelf uit te geven? Of je zou online duurdere kledingstukken moeten kopen en een avondje uit ofzo?

Hoe doe je dat?



Ik werk 3 dagen in de week. De dagen dat ik alleen thuis ben met de kinderen, ga ik zoveel mogelijk met ze de hort op tussen het slapen door. Vaak gratis dingen zoals speeltuin of kinderboerderij, maar ook regelmatig naar de stad. En tjah, dan geef ik dus vaak ongemerkt (meer) geld uit dan verwacht. Daar zit dan dus ook mijn probleem vermoed ik.



En meestal liggen mijn kinderen op tijd in bed, dus tijd genoeg om uit eten of een avondje weg te gaan met vriendinnen. Of de kinderen gaan een (mid)dagje/nachtje naar opa en oma.

Verder is er inderdaad het internet. Dus mogelijkheden genoeg om geld uit te geven, ook als je werkt. Toch?



Een aparte rekening voor kleding voor die kinderen, goeie! Ga het er vanavond eens met partner over hebben! Daar kunnen dan ook de opbrengsten van de verkopen naartoe.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef inderdaad niet zoveel geld uit aan eten.



Maar ik heb wel verschillende vriendinnengroepen, waar ik regelmatig wat mee ga doen. Dus in totaal zou je kunnen zeggen dat ik 100 euro per maand aan eten/uitgaan uitgeef.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 12:32:

Ik geef inderdaad niet zoveel geld uit aan eten.



Maar ik heb wel verschillende vriendinnengroepen, waar ik regelmatig wat mee ga doen. Dus in totaal zou je kunnen zeggen dat ik 100 euro per maand aan eten/uitgaan uitgeef.Dat is echt veel
Maar is je vraag nu eigenlijk wat "normaal" is om vrij te besteden te hebben (wat er dus overblijft nadat alle vaste lasten zijn betaald) of meer wat bij een "modaal inkomen" een normaal of realistisch bedrag is om daadwerkelijk uit te geven?



Hangt er toch ook mee samen of je hypotheek is afbetaald of niet of hoeveel geld je voor extra aflossingen reserveert of tot hoe hoog je graag je financiële buffer opbouwt etc.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er toch maar net aan je verplichtingen. Met een koophuis vind ik het niet bijzonder veel.

Met een paar tientjes vrij te besteden geld zou ik toch niet zo op mn gemak voelen. Zou dan kijken waar ik ergens anders kan besparen.
Alle reacties Link kopieren
Of het normaal is ligt toch helemaal aan je eigen uitgave patroon en of de rest van de vaste lasten + spaarrekeningen + zijn betaald. Ik vind het persoonlijk erg veel om 'zomaar' uit te geven, maar dat komt omdat ik nu veel bewuster met geld omga. Toen ik jonger was kon ik zo 150 - 200 euro per maand aan koffie en drankjes uitgeven. Dat zou ik nu nog steeds kunnen doen, maar ik vind het zonde van het geld. Ik spaar liever wat meer om dan leuke dingen van te doen zoals vakanties etc.



Als jij je prettig voelt om 450,- per maand uit te geven zonder daar echt bij na te denken: prima toch? Lekker blijven doen! Ik kan me ook voorstellen dat het heerlijk is om niet zo veel over geld na te denken.
Alle reacties Link kopieren
Beide eigenlijk NYC, want ik heb dus die 450 om vrij te besteden, maar wat is dus normaal? Of eigenlijk wat is voor anderen normaal met modaal?



Hypotheek is nog niet afbetaald. Financiele buffer liefst zo hoog mogelijk uiteraard, maar ben niet met een bepaald doel aan het sparen.
Alle reacties Link kopieren
quote:godfried schreef op 26 april 2017 @ 12:25:

[...]





Sorry hoor, maar 1x uit eten per maand is al n kwart. Laat staan eventuele uitjes, kleding, hobby's etc.Ik ken genoeg restaurants waar je voor 60 euro pp lekker kunt eten. Maar ik ga ook niet maandelijks uiteten omdat ik dat te duur vind. Ik heb rond de 100 euro te besteden aan mezelf. Wekelijks kook ik met mijn vriendinnen bij een van ons thuis. Eigenlijk net zo gezellig en kost lang niet zoveel als uiteten gaan. Ik heb een sportabbonement van 10 euro pm, ga ook vaak hardlopen/fietsen wat me niks kost en geef gemiddeld 40 euro uit aan kleding, make up etc. De rest geef ik uit aan uitgaan en hobby's.
Alle reacties Link kopieren
quote:Robinson schreef op 26 april 2017 @ 12:37:

Ligt er toch maar net aan je verplichtingen. Met een koophuis vind ik het niet bijzonder veel.

Met een paar tientjes vrij te besteden geld zou ik toch niet zo op mn gemak voelen. Zou dan kijken waar ik ergens anders kan besparen.Volgens mij heeft TO geschreven dat ze al sparen voor dat soort dingen op de gezamenlijke rekening. Dus die 450 euro (+ nog een wat groter bedrag dat vriend overhoudt) is niet alles wat er overblijft na het betalen van alle rekeningen. Wat overblijft is meer, alleen het komt niet op de rekening van TO. Die 450 euro is puur het 'verbras-geld'. En ik zou daar juist niet graag een hoog bedrag voor rekenen, want het lijkt me dat je het dan eerder aan onnodige dingen gaat uitgeven i.p.v. aan bijv. je koophuis.
Alle reacties Link kopieren
Hier rond de €2200 netto... na de vaste lasten hou ik ook €1000 over, waarvan 300/400 naar de spaarrekening gaat.

Dus zo'n €600 over elke maand voor luxe dingen (vakanties, uitjes, tassen, kapper). Gaat toch elke maand op, dus snap je wel
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 12:32:

Ik geef inderdaad niet zoveel geld uit aan eten.



Maar ik heb wel verschillende vriendinnengroepen, waar ik regelmatig wat mee ga doen. Dus in totaal zou je kunnen zeggen dat ik 100 euro per maand aan eten/uitgaan uitgeef.Je kan ook met elkaar afspreken en zo om de beurt bij elkaar thuis eten. Elke keer een ander gastvrouw.
Alle reacties Link kopieren
quote:Onbevangen schreef op 26 april 2017 @ 12:43:

[...]



Ik ken genoeg restaurants waar je voor 60 euro pp lekker kunt eten. Maar ik ga ook niet maandelijks uiteten omdat ik dat te duur vind. Ik heb rond de 100 euro te besteden aan mezelf. Wekelijks kook ik met mijn vriendinnen bij een van ons thuis. Eigenlijk net zo gezellig en kost lang niet zoveel als uiteten gaan. Ik heb een sportabbonement van 10 euro pm, ga ook vaak hardlopen/fietsen wat me niks kost en geef gemiddeld 40 euro uit aan kleding, make up etc. De rest geef ik uit aan uitgaan en hobby's.Zie dat je me net voor was.
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad een heel leuk idee 7102, ware het niet dat er veel jonge moeders tussen zitten, die ernaar snakken om even uit het huiselijke weg te zijn en lekker even meiden onder elkaar te kunnen zijn.

Als je bij iemand thuis gaat zitten, is de kans altijd zéér aanwezig dat er gedurende de avond een kind wakker wordt en de betreffende moeder de boel kan gaan sussen.

Niks ten nadele van de mannen, die dan ongetwijfeld ook thuis zijn, maar hier draait het toch vaak op uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:godfried schreef op 26 april 2017 @ 12:25:

[...]





Sorry hoor, maar 1x uit eten per maand is al n kwart. Laat staan eventuele uitjes, kleding, hobby's etc.Een kwart? Dan ga je volgens mij wel naar heel dure restaurants. Ik geef hooguit 40 euro uit (p.p.) aan uit eten gaan. Verder gaat het hier om uitgaven die iemand buiten het gezin om doet, dus uitjes en etentjes met vriend en gezin hoeven al niet van het bedrag betaald te worden. In mijn ogen is het heel luxe.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 12:32:

Ik geef inderdaad niet zoveel geld uit aan eten.



Maar ik heb wel verschillende vriendinnengroepen, waar ik regelmatig wat mee ga doen. Dus in totaal zou je kunnen zeggen dat ik 100 euro per maand aan eten/uitgaan uitgeef.quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 12:49:

Dat is inderdaad een heel leuk idee 7102, ware het niet dat er veel jonge moeders tussen zitten, die ernaar snakken om even uit het huiselijke weg te zijn en lekker even meiden onder elkaar te kunnen zijn.

Als je bij iemand thuis gaat zitten, is de kans altijd zéér aanwezig dat er gedurende de avond een kind wakker wordt en de betreffende moeder de boel kan gaan sussen.

Niks ten nadele van de mannen, die dan ongetwijfeld ook thuis zijn, maar hier draait het toch vaak op uit. Lekker zo houden dan, als dat is iets wat voor jou belangrijk is en waar je blij van wordt. Prima besteed lijkt me! Je houdt dan nog 350 euro per maand over, nog steeds een flink bedrag.
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 12:41:

Beide eigenlijk NYC, want ik heb dus die 450 om vrij te besteden, maar wat is dus normaal? Of eigenlijk wat is voor anderen normaal met modaal?



Hypotheek is nog niet afbetaald. Financiele buffer liefst zo hoog mogelijk uiteraard, maar ben niet met een bepaald doel aan het sparen.Persoonlijk vind ik 450,- om vrij te besteden te hebben wel ruim, maar 450,- om dan ook daadwerkelijk uit te geven wel veel. Maar dat staat wat mij betreft eigenlijk los van modaal/bovenmodaal etc. Een paar schoenen en een krantenabonnement worden immers niet duurder als je inkomen stijgt. :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 26 april 2017 @ 12:27:

[...]





112,- per persoon voor een etentje?

Dat geef ik ook wel eens uit maar dat zijn echt niet het type restaurants waar ik meer dan 1 keer per maand zou komen.



Eerder 1 a 2 keer per jaar.Voor 2 personen bedoelde ik, sorry
Alle reacties Link kopieren
quote:Ginerva schreef op 26 april 2017 @ 12:34:

[...]





Dat is echt veel





100€ per maand veel?



Jongens even serieus nou. Als je n x goed gaat stappen, potje maken, en dan tot 05:00 door, dan knal je er toch ook wel €100 doorheen op n avond?
Alle reacties Link kopieren
quote:rotterdammert23 schreef op 26 april 2017 @ 12:44:

Hier rond de €2200 netto... na de vaste lasten hou ik ook €1000 over, waarvan 300/400 naar de spaarrekening gaat.

Dus zo'n €600 over elke maand voor luxe dingen (vakanties, uitjes, tassen, kapper). Gaat toch elke maand op, dus snap je welDit dus!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel veel. Meestal geef ik mezelf rond de 150 euro en zet de rest op mijn spaarrekening. Soms red ik het daar niet mee en maak ik iets minder naar de spaar over, soms hou ik over en zet dat alsnog op de spaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:godfried schreef op 26 april 2017 @ 13:10:

[...]





100€ per maand veel?



Jongens even serieus nou. Als je n x goed gaat stappen, potje maken, en dan tot 05:00 door, dan knal je er toch ook wel €100 doorheen op n avond?



€100,- op één avond?

als ik 25 bier op een avond drink, dan kom ik niet meer thuis.

Daarnaast ga je met kinderen, zoals TO, denk ik niet tot 05:00 stappen :P
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 26 april 2017 @ 13:17:

[...]





€100,- op één avond?

als ik 25 bier op een avond drink, dan kom ik niet meer thuis.

Daarnaast ga je met kinderen, zoals TO, denk ik niet tot 05:00 stappen :PHaha, dat! Op een avondje met vriendinnen gaan er echt niet meer dan drie wijntjes / biertjes en een portie bitterballen / tapas doorheen Dat lukt wel voor max. 50 euro.
Alle reacties Link kopieren
Nee klopt. Maar een avondje uit ziet er bij ons meestal uit dat we eerst uit eten gaan, daarna filmpje pakken en daarna voor de die-hards (lees: diegenen met jonge kinderen die pas ná 07.00u 's ochtends aan je bed staan) nog een drankje doen. Is toch snel 50 euro, maar 100 euro geef ik nooit uit op zo'n avond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven