Geld & Recht alle pijlers

Vrij te besteden: Wat is normaal bij modaal?

26-04-2017 11:06 261 berichten
Alle reacties Link kopieren
Salaris is weer binnen en nadat ik alle rekeningen, vaste lasten en wat spaargeld opzij heb gezet, heb ik zo'n 450 euro over voor mezelf om uit te geven aan kleding, uit eten met vriendinnen en leuke dingen doen. Zelf vind ik dit geen vetpot, maar vriend vond het netjes. (Hij houdt zelf trouwens wel meer over)



Nou was ik toch wel benieuwd wat normaal is. En na wat googlen kom ik bedragen tegen van 50 euro, maar ook 1500 euro tegen!! Allebei wel extreme uitersten.



Even voor de beeldvorming. Samenwonend met 2 jonge kinderen. Partner en ik krijgen salaris op eigen rekening binnen en storten naar rato op de gezamelijke rekening (boodschappen/luiers/vaste lasten huis/gezamelijke spaar/etc en de hypotheek rekening. Wat overblijft is voor onszelf vrij te besteden.



Ik houd dus zo'n 450 euro over. Is dit normaal met een modaal inkomen?
quote:pipootje schreef op 28 april 2017 @ 15:00:

[...]





Mijn god hoe kun je 450 per maand (per persoon dus 900 euro voor een stel!) weinig vinden. Behoorlijk decadent als je dat normaal vindt hoor!



Decadent nog wel



Het is een leuk bedrag om over te houden per maand hoor. Maar zoveel is dat nou toch ook weer niet?!
quote:aidem schreef op 28 april 2017 @ 15:30:

[...]





Decadent nog wel



Het is een leuk bedrag om over te houden per maand hoor. Maar zoveel is dat nou toch ook weer niet?!



Een beetje wereldvreemd ben je wel hoor als je dat niet veel vind.

Wij verdienen ook genoeg maar moet er niet aan denken om 900 euro per maand uit te geven aan alleen leuke dingen.
Alle reacties Link kopieren
Het is ontzettend veel om te verbrassen aan kleding en uitgaan, er zijn mensen die van dat geld moeten rondkomen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Flessenpost schreef op 26 april 2017 @ 23:51:

Ik verbaas me echt over het feit dat mensen 450 euro extreem veel vinden voor gezinnen met een prima inkomen.



Mijn salaris wordt ook mijn rekening gestort. Nadat ik een groot deel naar de gezamenlijke rekening heb gestort, blijft er nog 700 euro per maand over op mijn rekening. Hiervan gaat er 300 euro naar mijn eigen spaarrekening.



De 400 euro die overblijft gaat op aan uiteten (genieten mijn vriendinnen en ik als jonge moeders enorm van), een terrasje/kroeg, lunchen, kapper, kleding, festivals en alle andere dingen waar ik mijn geld aan wil verbrassen. Deze 400 euro is snel op hoor! (Momenteel overigens niet, leef momenteel in een spaarwalhalla: ben vorigen week bevallen ;))



Ik snap ook niet dat hier wordt gezegd dat je als moeder nog maar weinig uitgaat etc. Onze vriendengroep en wijzelf zijn nooit gestopt met leuke dingen doen.



Uiteraard snap ik wel dat je leeft naar wat je hebt. Als je het niet hebt, kun je het ook niet uitgeven.



Gefeliciteerd ten eerste!

Misschien is het ook gewoon veel voor veel mensen? ts was aan het twijfelen of het genoeg is, daarom de meeste reacties. En niet iedereen ontvangt nu eenmaal modaal (of als gezin 2x modaal)

Als je binnen gezin alle vaste lasten kan betalen, boodschappen geld hebt, kan sparen voor gezin en voor jezelf en dan nog in totaal 900 over hebt, dat is toch best luxe? Dat is meer dan 100 per week aan ' extra uit te geven geld'. Dat kan je makkelijk opmaken, heb maanden gehad dat ik erboven zat en ook maanden waarin ik er ver onderzat, maar toch is het neutraal bezien best veel geld.



Dus wees blij dat je het hebt, jij het genoeg vind en je natuurlijk uit kunt geven. Voor anderen klinkt het nog net niet als een paradijs haha. En idd na geboorte kinderen kan je natuurlijk nog volop leven!
Ik heb elke maand 10.000.000 euro vrij te besteden. Soms steek ik het in de fik omdat ik geen idee meer heb wat ik met al mijn geld moet.



450 euro? Daar is mijn lunchgeld.
quote:sneazydwarf schreef op 28 april 2017 @ 11:58:

Eerder in dit topic schreef ik nog dat ik het een vrij hoog bedrag vond...guess what. Ik heb net even zitten berekenen en gemiddeld genomen besteed ik ook elke maand zo'n 400 euro. Helemaal geen raar bedrag dus. Heeft mij wel geïnspireerd om weer even wat kritischer naar mijn eigen uitgaven te gaan kijken.

Dus omdat jij er achter bent gekomen dat jij dat geld gemiddeld genomen ook maandelijks uitgeeft, is het geen raar bedrag meer?



Ik vind het vrij veel. En zou er dan zelf voor kiezen om meer te sparen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef dat niet uit aan mijzelf iig. Kapper is 60€ per maand. Ik denk dat ik max 100€ uitgeef per maand
quote:pipootje schreef op 28 april 2017 @ 15:36:

[...]





Een beetje wereldvreemd ben je wel hoor als je dat niet veel vind.

Wij verdienen ook genoeg maar moet er niet aan denken om 900 euro per maand uit te geven aan alleen leuke dingen.Wat een onzin. Als je als gezin bijvoorbeeld 6000,- per maand verdient, dan is 450,- helemaal niet raar.
quote:Star schreef op 28 april 2017 @ 15:59:

[...]





Wat een onzin. Als je als gezin bijvoorbeeld 6000,- per maand verdient, dan is 450,- helemaal niet raar.



Dat ligt er een beetje aan. Op zich denk ik niet dat iemands standaarden van wat duur/goedkoop is gedurende iemands leven echt veel veranderen. Als je 22,95 voor een maaltijd in een restaurant duur vindt vind je dat duur als "bedrag" niet omdat je het nooit/met moeite/met gemak/zonder het te voelen etc etc kunt betalen. Lijkt me.



Je hebt wel gelijk wat betreft de verstandigheid. Iemand die 450,- uitgeeft en nauwelijks kan sparen vind ik wel anders dan iemand die 450, uitgeeft maar 1500,- zal kunnen sparen/buffer opbouwen etc.
Alle reacties Link kopieren
Man en ik hebben ieder 750 euro over als "zakgeld"

Wel samen een inkomen van 80.000

Dus meer dan modaal .

2 kinderen van 12&9
quote:NYC schreef op 28 april 2017 @ 16:12:

[...]





Dat ligt er een beetje aan. Op zich denk ik niet dat iemands standaarden van wat duur/goedkoop is gedurende iemands leven echt veel veranderen. Als je 22,95 voor een maaltijd in een restaurant duur vindt vind je dat duur als "bedrag" niet omdat je het nooit/met moeite/met gemak/zonder het te voelen etc etc kunt betalen. Lijkt me.



Je hebt wel gelijk wat betreft de verstandigheid. Iemand die 450,- uitgeeft en nauwelijks kan sparen vind ik wel anders dan iemand die 450, uitgeeft maar 1500,- zal kunnen sparen/buffer opbouwen etc.Het ging mij meer om de opmerking dat je wereldvreemd bent als je het niet veel vindt. Ik vind het behoorlijk beperkt als je voorstellingsvermogen zo slecht is dat je alleen nog maar vanuit je eigen referentiekader kan kijken.
quote:NYC schreef op 28 april 2017 @ 16:12:

Op zich denk ik niet dat iemands standaarden van wat duur/goedkoop is gedurende iemands leven echt veel veranderen.

Dat is niet helemaal waar. Toen ik studeerde vond ik toch echt heel veel dingen (te) duur die ik nu wel zonder blikken of blozen koop. Mijn standaarden zijn dus wel degelijk veranderd. Ik geef nu ook heus wel geld uit aan dingen die andere mensen het geld niet waard vinden. Als ik een mooie reis kan maken bijvoorbeeld maken de kosten me meestal niet zoveel uit.



Maar als stel 900 euro elke maand uitgeven aan jezelf vind ik dan wel weer heel veel. Ik zou het makkelijk kunnen missen, maar zou het gewoon zonde vinden. Bijna 1.000 euro per maand aan kleding, kopje koffie hier, tijdschriftje daar, terrasje, etentjes, ik moet er echt niet aan denken. Voor dat geld zou ik liever op reis gaan, de hypotheek aflossen (als dat nog niet gebeurd zou zijn) of gewoon sparen.
quote:Star schreef op 28 april 2017 @ 16:22:

[...]





Het ging mij meer om de opmerking dat je wereldvreemd bent als je het niet veel vindt. Ik vind het behoorlijk beperkt als je voorstellingsvermogen zo slecht is dat je alleen nog maar vanuit je eigen referentiekader kan kijken.Ik vind het ook veel. :-) Ik kan me overigens wel voorstellen dat er mensen zijn die er wel voor kiezen om dit bedrag uit te geven, maar dan vind ik het nog steeds veel. En dat staat voor mij dan weer los van de verhouding tot de inkomsten.
quote:NYC schreef op 28 april 2017 @ 16:26:

[...]





Ik vind het ook veel. :-) Ik kan me overigens wel voorstellen dat er mensen zijn die er wel voor kiezen om dit bedrag uit te geven, maar dan vind ik het nog steeds veel. En dat staat voor mij dan weer los van de verhouding tot de inkomsten.



Het is ook een redelijk bedrag, maar waarom meteen zo oordelen en met termen als wereldvreemd smijten? Ik vind dat echt onzin.



O echt? Staat dat los voor jou? Bij mij niet, ik kan het me heel goed voorstellen dat als je 10.000,- per maand verdient bijvoorbeeld, dat je ook wat duurdere keuzes maakt wat sommige dingen betreft.
quote:Tr0tter schreef op 28 april 2017 @ 16:24:

[...]



Dat is niet helemaal waar. Toen ik studeerde vond ik toch echt heel veel dingen (te) duur die ik nu wel zonder blikken of blozen koop. Mijn standaarden zijn dus wel degelijk veranderd. Ik geef nu ook heus wel geld uit aan dingen die andere mensen het geld niet waard vinden. Als ik een mooie reis kan maken bijvoorbeeld maken de kosten me meestal niet zoveel uit.Maar die dingen vond je in de tijd dat je studeerde waarschijnlijk ook wel (ergens diep van binnen) het geld waard. Alleen had je het geld ervoor toen niet. Snap je wat ik bedoel?
Alle reacties Link kopieren
Kapper 30

nagels 30

shoppen 200

Uit eten 100

tijdschrift broodjes onderweg 50

Etos. 30

450 is zo op
Alle reacties Link kopieren
Je weet pas zeker of dat geld "zakgeld" is, wanneer je in staat bent om, zeg, 3 maanden rond te komen zonder ook maar 1 cent uit te geven van dat bedrag.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
quote:Verhip schreef op 28 april 2017 @ 15:55:

[...]



Dus omdat jij er achter bent gekomen dat jij dat geld gemiddeld genomen ook maandelijks uitgeeft, is het geen raar bedrag meer?



Ik vind het vrij veel. En zou er dan zelf voor kiezen om meer te sparen.Ik schrijf wat onhandig: ik bedoel er meer mee te zeggen dat ik kan begrijpen dat er 450 euro uitgegeven kan worden per maand als vrij te besteden. Ik ben het er helemaal mee eens dat het veel is om uit te geven.
Ik geef al jaren, noodgedwongen, nagenoeg niks meer uit aan mezelf dus ik moet een beetje slikken bij sommige bedragen. Maar toen ik nog een goede baan had, hield ik ook wel zo'n 300 euro over om leuke dingen van te doen, denk ik.



Nu hebben wij het krap dus max 60 euro per maand over met z'n drieën naast alle vaste lasten en overige kosten, dus echt vrij te besteden. In de praktijk is dat één koffie voor mezelf, een keer een broodje voor mijn man en kind in de stad of dierentuin (abonnement) en benzinegeld om van en naar dingen te rijden. Dan is het wel op. Kapper? Laat ik gratis doen, man knip ik zelf, dochter hoeft nog niet. Kleding? Ik heb helaas al jaren dezelfde kleding, ondergoed koop ik wel, kousen en dergelijke moeten ook regelmatig.



Hopelijk gaat het snel beter en kan ik weer eens zonder na te denken een koffietje drinken op een terras
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het moeilijk om hier antwoord te geven.

De ene maand heb ik meer nodig (verjaardagen, feestje, uitjes of kleding)) en de andere maand geef ik praktisch niets uit.

Het gaat naar behoefte.

Ik probeer uitjes en gezellige dingen een beetje te verdelen.

Ik hoef niet elk weekend een uitje of een weekend weg.

Als ik geen kleding nodig heb, koop ik het niet.



Ik koop tegenwoordig alleen wat ik nodig heb en dat voelt goed.

Zit wel graag op een terrasje, maar dan met mooi weer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 16:54:

[...]





200 voor de kinderen en 150 voor overig in/rondom het huis etc. Wat vriend op zn eigen rekening spaart weet ik niet precies, maar zal ook variabel zijn, net als bij mij.



@Kumiko, klopt, daarom vroeg ik ook wat normaal is bij modaal.



Ik vind dan weer dat je weinig spaart.

€ 150,00 per maand sparen en dan € 450,00 vrij te besteden dat is samen € 600,00 euro.

Persoonlijk zou ik een andere balans maken zoals € 300,00 euro sparen en € 300,00 euro vrij besteden.
Ik vind het oneerlijk verdeeld. Jij werkt minder voor de kinderen, en in ruil heeft je vriend meer zakgeld. En jij moet van jouw deel ook nog de kinderkleding en uitstapjes betalen. Dat heb je slecht geregeld voor jezelf.

Ik verdien meer dan modaal en heb ongeveer 100-150 voor mezelf voor 'dingetjes'. Dan is de kleding (drie personen, totaal gemiddeld 150 euro per maand) en het sparen er al af, net als clubjes van de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent een bofferd
quote:Star schreef op 28 april 2017 @ 16:28:

[...]



O echt? Staat dat los voor jou? Bij mij niet, ik kan het me heel goed voorstellen dat als je 10.000,- per maand verdient bijvoorbeeld, dat je ook wat duurdere keuzes maakt wat sommige dingen betreft.Ik vind het ook niet gek/verkeerd als mensen dat (gaan) doen hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik denk dat het dan mééstal wel dingen zijn die je vóór je zoveel te besteden had ook al wel de moeite waard vond, alleen niet kocht omdat je het niet kon betalen/het onverstandig zou zijn. Dus eigenlijk verandert er niet veel over je visie op dingen die je duur of goedkoop vindt, alleen verandert je mogelijkheid om iets bijvoorbeeld zonder moeite te kunnen doen of aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Wow, vanuit mijn perspectief is € 450 om zomaar uit te geven heel veel. Door veel pech met onze gezondheid hebben mijn man en ik samen in totaal € 50 per maand om bijvoorbeeld kleding, terrasje of cadeautjes van te betalen. Ik weet ook wel dat anderen het minder hebben, maar toch zou ik ook wel eens lekker willen shoppen zonder alles te overwegen. ;)



Heel sportief dat TO zich door de reacties van anderen laat inspireren om naar haar uitgaven te kijken. Ik denk dat ze het niet slecht doet. Zelf zou? ik denk ik meer sparen, maar dat is denk ik persoonlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven