Log nu in om te reageren
  1. Inkomen: €4700,- (gezamenlijk) + €270,- onkostenvergoeding
    Kinderen: 1 onderweg
    Hypotheek/huur: €650,-
    Boodschappen: Zo'n €600,- euro per maand, inclusief drogist, cadeautjes en klein huishoudelijk
    Kosten auto (inclusief "afschrijving"): €530 euro per maand
    Zorgverzekering: €200,- per maand
    Overige vaste lasten: €290,- permaand
    Sparen: €1500,- per maand
    Saldo spaarrekening gezamenlijk: €27000,-
    Saldo spaarrekening ik: €18000,-
    Saldo spaarrekening hij: Geen idee
    Schulden: Ja, studieschuld, op dit moment zo'n €35.000,- gezamenlijk

Toelichting:
    Op dit moment hebben we het financieel gezien extreem goed. Ik ben benieuwd hoe dat straks is als ons kind er daaedwerkelijk is. Vriend gaat 1 dag minder werken, ik blijf voorlopig 4x9 werken, dat kost ons elke maand al wat. Daarnaast gaan we zo'n 900 bruto aan het kdv betalen. Verder hopen we dat we volgend jaar rond deze tijd een huis gekocht hebben/gaan kopen en dan ziet het plaatje er nog weer heel anders uit.
  2. quote:
    Kaaaaaaaatje schreef op 20 juni 2016 @ 17:05:
    Inkomen: €4700,- (gezamenlijk) + €270,- onkostenvergoeding
    Boodschappen: Zo'n €600,- euro per maand, inclusief drogist, cadeautjes en klein huishoudelijk

Toelichting:
    Op dit moment hebben we het financieel gezien extreem goed. Ik ben benieuwd hoe dat straks is als ons kind er daaedwerkelijk is. Vriend gaat 1 dag minder werken, ik blijf voorlopig 4x9 werken, dat kost ons elke maand al wat. Daarnaast gaan we zo'n 900 bruto aan het kdv betalen. Verder hopen we dat we volgend jaar rond deze tijd een huis gekocht hebben/gaan kopen en dan ziet het plaatje er nog weer heel anders uit.
    Naja kdv en minder werken gaat je dus ongeveer 1000e kosten per maand.
  3. Inkomen: 850 (studeer nog)
    Kinderen: 0, ook geen huisdieren
    Partner: 1200
    Zorg en huurtoeslag samen: 320
    Inkomen alles bij elkaar: 2370
    Huur: 550
    Boodschappen: 240
    Vaste lasten (samen): 600 (hier zit sparen niet bij)
    Spaarrekening: 12.000 (ik)

Best tevreden over hoe we het hebben. Binnenkort komt er een auto, dan zal er wat minder overblijven.
  4. quote:
    broadway schreef op 20 juni 2016 @ 15:25:
    Baan: management
    Netto salaris: 1900
    Relatie: ja
    Baan van je partner: ambacht
    Netto salaris partner: 2200
    Kinderen: 0
    Hypotheek/huur: €750,- (bruto)
    Boodschappen: Zo'n €100 euro per week
    Overige vaste lasten: €1300,- ((bruto) verzekeringen, benzine, kdv etc.)
    Saldo spaarrekening: 14000
    Schulden: 0
    Extra kosten: 0

wij redden het goed en zetten vooral in op aflossen hypotheek
    Geen kinderen maar wel kdv betalen? Lijkt me een mooie post om op te bezuinigen ;-)
  5. quote:
    Kaaaaaaaatje schreef op 20 juni 2016 @ 17:05:
    Inkomen: €4700,- (gezamenlijk) + €270,- onkostenvergoeding
    Ben ik nou blond? Best veel spaargeld maar ook veel studieschuld? Wil je daar niet van af?
  6. Anoniem29062016010101
    Rente studieschuld is lager dan op de spaar denk ik?
  7. Salaris: Varieert tussen de 1950 en 2250 euro netto
    Kinderen: Nee
    Woonsituatie: Alleen
    Hypotheek: 354 euro bruto per maand
    Overige vaste lasten: 629 euro per maand
    Boodschappen: 150 euro per maand
    Huisdieren: 40 euro per maand
    Benzine: 80 euro per maand
    Overig, zoals winkelen, uit eten en andere leuke dingen: 270 euro per maand
    Sparen: probeer tussen de 400 en 700 euro per maand. En alle extra meevallers zoals vakantiegeld en belastinggeld.
    Spaarsaldo: 10200 euro
    Paars-viooltje wijzigde dit bericht op 20-06-2016 19:28 met 12%
  8. Door deze rare tip doen jouw pumps geen pijn meer

De spreuk 'wie mooi wil zijn, moet pijn lijden' is voor niets zo toepasselijk als voor het dragen van pumps. Want die hoge hakken mogen je benen dan wel langer laten lijken, je betaalt er vaak een blarende prijs voor. En dan hebben we het nog niet eens over die arme tenen die afgekneld worden.

Lees verder

9. Leeftijd: begin 30ers, samenwonend (België)
    Inkomen: €2650 netto (inclusief vakantiegeld+eindejaarspremie)
    Inkomen partner: €2750 netto
    Kinderen/huisdieren: 0
    Hypotheek: €780/maand (nog 18 jaar te gaan)
    Boodschappen: geen idee, iets rond de €300-350/maand?
    Vaste lasten gezamenlijk: €420 (auto, internet, onderhoud appartement, syndicus, verzekeringen,nutsvoorzieningen)
    Vaste lasten persoonlijk: €110 (zorg- en hospitalisatieverzekering, telefoon, pensioensparen, )
    Belastingsteruggave: €5000/jaar gezamenlijk
    Sparen: ieder minstens €1000/maand (geen gezamenlijke spaarrekening)
    Saldo spaarrekening ik: +€30.000
    Saldo spaarrekening hij: iets minder
    Schulden: 0

Wij zijn beide goede spaarders. Het meeste van het geld dat we uitgegeven gaat naar vakanties, meermaals per jaar. Bij mijn partner naar sportbeoefening+gadgets, bij mij nog een deel naar boeken.
    Dit jaar ook een nieuwe auto gekocht en partner eindelijk rijbewijs, dus vanaf dit jaar waarschijnlijk ook meer kosten qua brandstof.
  10. Inkomen netto gezamenlijk: wisselt tussen de 1500 en 5000 netto per maand. Samen.
    Hypotheek annuitair: bedrag is nu € 650,- bruto na aflossingen
    Boodschappen en eten onderweg: € 120 euro per week
    Overige vaste lasten: € 800 (verzekeringen, reiskosten, etc.)
    Sparen: Altijd minstens 20% van het inkomen. Doel nu = weinig hypotheek + grote buffer
    Extra kosten: Studie en hobby
    Schulden: Kleine studieschuld. Hypotheek staat niet meer onder water.
    Raceslak wijzigde dit bericht op 26-06-2016 12:38 met 35%
  11. Gezin; twee volwassenen, twee kinderen, vier huisdieren.

Gezamenlijk inkomen 3400,-

Hypotheek + verzekeringen (opstal, zorg, begrafenis, levens) ongeveer 1000,-
    Auto's (verzekering, wegenbelasting, anwb, benzine, onderhoud) ongeveer 350,-
    Kinderopvang 200,-
    Gas, water, elektra, belastingen 250,-
    Goede doelen 55,-
    Boodschappen en drogist (dieet) 500,-
    Kleding, huisdieren, cadeautjes, clubjes, fysio en muziekles 350,-
    Hulp in huis ongeveer 80,-
    Studieschulden aflossen 130,-
    Sparen 400,- à 500,-
    En dan nog heel veel kleine dingetjes ;-)
  12. Liever niet te gedetailleerd maar het komt hier op neer:

2 personen, 25 en 26, 1 werkt fulltime, 1 studeert en werkt parttime, geen kinderen en dieren, 2 auto's waarvan 1 lease

Inkomens: 3600
    Vaste lasten: 1400
    Variabele lasten (boodschappen huishoudelijk, benzine 2e auto): 700

Over: 1500, wordt in de praktijk zo'n 900 van gespaard. De rest (600) gaat op aan allerlei dingen zoals kosten voor hobbies, uitjes en leuke dingen, kleding, cadeautjes voor verjaardagen etc
  13. Inkomen: Ruim €600,-
    Hypotheek/huur: Hoef ik niet te betalen
    Boodschappen: €300,- per maand
    Overige vaste lasten: €125,- (zorgverzekering, abonnement)
    Saldo spaarrekening: Beetje, genoeg om een iPhone 6s Plus 128GB te kunnen kopen. :smile:
    Schulden: Nee
    Extra kosten: Huisdier, zo'n 15 euro per halfjaar.
  14. Eind twintig en midden twintig

Gezamenlijk inkomen: 5500 euro per maand. Daarnaast nog bonussen en 13e maand partner.
    Huur huis: 1100 incl. gas, water, licht
    Huur flex werkplek: 450
    Verzekeringen: 400
    Boodschappen, benzine, telefoon: 500
    Kleding: 300
    Etentjes / lunches: 200
    Cadeautjes: 150
    Goede doelen: 30

Schulden: Nee
    Spaarrekening: Samen 40.000

We genieten, gaan veel op reis en weekendjes weg. Proberen veel te sparen voor een nieuwbouw huis.
    Maar we leven nu, en geld moet rollen. (Mijn mening)
  15. Gezamenlijk inkomen: 4000 euro per maand. Daarnaast nog bonussen en 13e maand partner.
    Lening 1215
    Elektriciteit: 275
    Verzekeringen: 250
    Boodschappen, benzine, telefoon: 700
    Kleding: 75
    Etentjes / lunch; 0
    Cadeautjes: 0
    Laatste twee zitten bij boodschappen

Schulden: Hypothecaire lening
    Spaarrekening: Samen 10 000
  16. Wat verdien ik toch slecht als ik hier sommige inkomens zie. Ik had echt een ander vak moeten kiezen.
  17. Maar heb ook geen schulden, op 2 hypotheken na.
  18. quote:
    runningmonster schreef op 20 juni 2016 @ 18:41:
    [...]

Ben ik nou blond? Best veel spaargeld maar ook veel studieschuld? Wil je daar niet van af?

Ik zou daar best van af willen, maar dat is niet de beste financiële beslissing want:
    - we betalen minder rente dan we krijgen. Voor mijn deel nog precies, voor zijn deel ruim.
    - alles wat we nu aflossen kunnen we niet anders aanwenden. Gedeelte van het geld is bedoeld om onze auto uit 1993 op termijn te kunnen vervangen bijvoorbeeld, maar ook om gewoon geld achter de hand te hebben voor wat als.
    - we willen een huis kopen, je kunt tegenwoordig nog 102% financieren, de kosten zullen over het algemeen hoger zijn, zeker als je nog wat aan het huis wilt doen. Anders zal de hypotheekrente voorlopig nog hoger zijn dan de rente over de studieschuld en anders zijn de voorwaarden voor terug betalen in elk geval een stuk gunstiger (draagkracht, pauzeren).
    - voor de hypotheek maakt het weinig uit dat we studieschuld hebben. Op 1 salaris kunnen we in deze stad niet kopen, dus het worden sowieso 2 salarissen maar dan lang niet maximaal (ik denk ergens tussen de 1,2 en 1,4) dus dat de studieschuld daarop in mindering wordt gebracht is prima.

Dus misschien wel blond ja ;). Overigens zou het wel anders zijn als het nog een paar duizend zou zijn. Dan is het wel zo overzichtelijk.
  19. quote:
    Kaaaaaaaatje schreef op 21 juni 2016 @ 07:59:
    [...]

Ik zou daar best van af willen, maar dat is niet de beste financiële beslissing want:
    - we betalen minder rente dan we krijgen. Voor mijn deel nog precies, voor zijn deel ruim.
    - alles wat we nu aflossen kunnen we niet anders aanwenden. Gedeelte van het geld is bedoeld om onze auto uit 1993 op termijn te kunnen vervangen bijvoorbeeld, maar ook om gewoon geld achter de hand te hebben voor wat als.
    - we willen een huis kopen, je kunt tegenwoordig nog 102% financieren, de kosten zullen over het algemeen hoger zijn, zeker als je nog wat aan het huis wilt doen. Anders zal de hypotheekrente voorlopig nog hoger zijn dan de rente over de studieschuld en anders zijn de voorwaarden voor terug betalen in elk geval een stuk gunstiger (draagkracht, pauzeren).
    - voor de hypotheek maakt het weinig uit dat we studieschuld hebben. Op 1 salaris kunnen we in deze stad niet kopen, dus het worden sowieso 2 salarissen maar dan lang niet maximaal (ik denk ergens tussen de 1,2 en 1,4) dus dat de studieschuld daarop in mindering wordt gebracht is prima.

Dus misschien wel blond ja ;). Overigens zou het wel anders zijn als het nog een paar duizend zou zijn. Dan is het wel zo overzichtelijk.
    Dank voor je reactie, bij mij is het aflossen al best lang geleden en toen was het met dat renteverhaal waarschijnlijk heel anders. Het zou mij heerlijk lijken om schuldenvrij te zijn en niet een studieschuld en straks een hypotheek te hebben maar ieder zijn ding natuurlijk ;-)
  20. Inkomen tas: €1.400
    Inkomen tasman: € 4.500
    Hypotheek/huur: €650-
    Boodschappen: Zo'n €100- per week
    Overige vaste lasten: €1.400(verzekeringen, benzine, etc.)
    Saldo spaarrekening gezamenlijk: €20000 straks nog erfenis erbij
    Schulden: Nee gelukkig niet meer

We zijn aan het rondkijken voor een koophuis. En gaan volgend jaar trouwen :-d
  21. quote:
    runningmonster schreef op 21 juni 2016 @ 08:08:
    [...]

Dank voor je reactie, bij mij is het aflossen al best lang geleden en toen was het met dat renteverhaal waarschijnlijk heel anders. Het zou mij heerlijk lijken om schuldenvrij te zijn en niet een studieschuld en straks een hypotheek te hebben maar ieder zijn ding natuurlijk ;-)

Mijn schuld roept bij mij niet zoveel emoties op. Ja ik vind het wel eens jammer dat we elke maand zoveel moeten aflossen, maar ik heb een leuke studietijd gehad en nu een goede en erg leuke baan, dankzij die studie. Dus voor mij is dat ding er gewoon en kan ik er maar beter verstandig mee om gaan.

Al kan ik me voorstellen dat het wel heel vrij kan voelen als je financiële verplichtingen dusdanig zijn dat je niet meer perse hoeft te werken, maar dat duurt bij ons sowieso nog wel 25 jaar en dan is de hypotheek versneld aflossen alsnog verstandiger dan de studieschuld versneld aflossen.
  22. Ah ok nu snap ik het, ik dacht dat je nog moest beginnen met aflossen daarom mijn onterechte aanname. Sorry :-$
  23. Anoniem29062016010101
    quote:
    Dubbz schreef op 21 juni 2016 @ 07:26:
    Wat verdien ik toch slecht als ik hier sommige inkomens zie. Ik had echt een ander vak moeten kiezen.
    Ja dat heb ik ook haha
  24. quote:
    spectral schreef op 20 juni 2016 @ 15:13:

Ik werk zo goed als niet, af en toe een zzp klus.
    En dan toch 2000 netto in de maand verdienen? Wow! Ik doe echt iets verkeerd. :-O
  25. Inkomen: 3000
    Geen partner
    Kinderen: 2
    Hypotheek: 830 bruto
    Boodschappen: 70 per week
    Sparen: 1200 per maand
    Spaarsaldo: 60.000
    Schulden: geen
  26. quote:
    Birdynumnum schreef op 21 juni 2016 @ 08:38:
    [...]

En dan toch 2000 netto in de maand verdienen? Wow! Ik doe echt iets verkeerd. :-O
    Mja ik heb een aardig uurtarief... werk gemiddeld een dag per week.