Geld & Recht alle pijlers

Waardebepaling van ons huis

08-10-2014 16:57 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een erg intensieve verbouwing gehad en nu ben ik inmiddels wel benieuwd wat onze woning waard is. Ik overweeg dit via een makelaar te doen. Wie heeft dit weleens op deze manier gedaan en wat kost dat ongeveer. Ik lees zo af en toe dat een waardebepaling weleens gratis kan zijn, maar zie dit niet terugkomen bij de grotere makelaarskantoren vandaar dat ik hier wat huiverig voor ben. Ik ben echter niet bereid om veel geld uit te geven aan iets waar ik verder niet zoveel mee ga doen.



Overigens vragen anderen zich wellicht af waarom ik de waarde niet zelf kan afleiden. Dat is heel simpel, want er zijn bijna geen vergelijkbare woningen. Een makelaar berekent bovendien specifieker.
335 euro.
Alle reacties Link kopieren
We zitten in hetzelfde schuitje, dus ik lees mee!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Een paar honderd euro. Gratis is het evt als je het huis te koop wilt zetten via de makelaar die je benadert.

Exacte prijs valt snel na te vragen door gewoon diverse makelaars te bellen met deze vraag.
Alle reacties Link kopieren
Makelaars doen er ook meestal maar een gooi naar.



Een waardebapeling komt ruwweg neer op kijken voor hoeveel een huis in dezelfde wijk weggaat per vierkante meter. Dan komt er nog wat bij of gaat er wat af naar gelang de staat van onderhoud. Vrijstaand of hoekhuis levert een extra bedrag op, en een grote lap grond levert iets extra's op per vierkante meter. verder een extra bedrag voor eigen parkeerplek.



Verkijk je niet op de waardestijging na verbouwing. De enige verbouwing die een significante waardestijging oplevert is een verbouwing waarbij je het woonoppervlak vergroot.
Alle reacties Link kopieren
vierkante meterprijs is vaak de beste indicatie, badkamer, keuken en vloer voegen helemaal niets toe aan de waarde. Sterker nog, kunnen zelfs waarde verminderend werken....
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het net vorige week laten doen en dit heeft ons 400 euro gekost. In feite is het een taxatie, maar dan laten ze het rapport niet officieel valideren.
Waarom wil je waarde bepalen als je er toch niets mee doet?
Alle reacties Link kopieren
quote:Naara schreef op 08 oktober 2014 @ 17:43:

Waarom wil je waarde bepalen als je er toch niets mee doet?JA Waarom?
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik denk om te weten of de investeringen die gedaan zijn de waarde van het huis wel verhoogd hebben of niet?
Alle reacties Link kopieren
Maxima...?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Wij moesten het huis laten taxeren na een ingrijpende verbouwing voor de herbouwwaarde van de verzekering. Dat kostte toen een paar honderd euro.
..
quote:reizigster2004 schreef op 08 oktober 2014 @ 19:15:

Wij moesten het huis laten taxeren na een ingrijpende verbouwing voor de herbouwwaarde van de verzekering. Dat kostte toen een paar honderd euro.En was het huis meer waard dan voor de verbouwing? Ik ben daar wel benieuwd naar. Behalve echt basiszaken zoals dubbel glas en centrale verwarming kan ik me niet zoveel waardeverhogende ingrepen voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 08 oktober 2014 @ 19:19:

[...]





En was het huis meer waard dan voor de verbouwing? Ik ben daar wel benieuwd naar. Behalve echt basiszaken zoals dubbel glas en centrale verwarming kan ik me niet zoveel waardeverhogende ingrepen voorstellen.



Vaste trap naar zolder ipv vlizotrap, zolder of kelder tot volwaardige kamer maken, dakkapel, opbouw/uitbouw/aanbouw... dat soort dingen lijkt me ook waardeverhogend.

Of bijvoorbeeld een heel ouderwetse indeling op de schop nemen, plafond verhogen, raam toevoegen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt natuurlijk een makelaar laten komen on te vragen wat het op zou kunnen brengen bij verkoop. Dat is gratis, maar misschien niet zo netjes als je niet echt wilt verkopen. Ik heb net een huis laten taxeren ivm hypotheek, dat kostte 350 euro (en voldeed dan aan eisen NHG etc).



Overigens kan een verbouwing natuurlijk best wat opleveren. Het huis wat ik net gekocht heb, is 5 jaar geleden helemaal gestript en opnieuw gedaan, inclusief nieuwe leidingen, verwarming, vloer, stucwerk, moderne keuken en badkamer. Dat maakt dat het meer waard is dan hetzelfde huis dat nog in de 'originele' (lees: zwaar verouderde) staat is. Want daar moet je dat allemaal nog doen. Wat wel de vraag is, is of je er geld uit haalt. Dat hangt denk ik af van hoeveel je zelf hebt gedaan, hoe veel goede deals je kon sluiten enz.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons huis ook volledig gestript en opgebouwd: lelijke ouderwetse open haarden eruit, stucwerk gesloopt en opnieuw laten doen inclusief schilderen, nieuwe waterleidingen en elektriciteit, nieuwe CV-ketel en radiatoren, volledig vernieuwde badkamer, toiletten en moderne keuken inclusief luxe inbouwappararuur, nieuwe kozijnen met dubbel glas. We hebben verder ook een tweede badkamer gerealiseerd.



Na al deze investeringen ben ik benieuwd wat het harde werken, tijd, moeite en energie die we erin hebben gestoken heeft opgeleverd qua waardestijging van ons huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:your_luck schreef op 09 oktober 2014 @ 08:02:

Wij hebben ons huis ook volledig gestript en opgebouwd: lelijke ouderwetse open haarden eruit, stucwerk gesloopt en opnieuw laten doen inclusief schilderen, nieuwe waterleidingen en elektriciteit, nieuwe CV-ketel en radiatoren, volledig vernieuwde badkamer, toiletten en moderne keuken inclusief luxe inbouwappararuur, nieuwe kozijnen met dubbel glas. We hebben verder ook een tweede badkamer gerealiseerd.



Na al deze investeringen ben ik benieuwd wat het harde werken, tijd, moeite en energie die we erin hebben gestoken heeft opgeleverd qua waardestijging van ons huis.Een tweede badkamer levert wel wat op, maar verder waarschijnlijk niet heel veel ben ik bang.
quote:your_luck schreef op 09 oktober 2014 @ 08:02:



Na al deze investeringen ben ik benieuwd wat het harde werken, tijd, moeite en energie die we erin hebben gestoken heeft opgeleverd qua waardestijging van ons huis.



Woongenot? Een heel tevreden gevoel?



Ik zou toch never nooit een paar honderd euro gaan betalen om hier een cijfer aan te hangen, als ik van plan ben er nog minstens 5 of tien jaar te blijven wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 09 oktober 2014 @ 09:52:

[...]



Een tweede badkamer levert wel wat op, maar verder waarschijnlijk niet heel veel ben ik bang.Ik ben bang dat die redenering voor ons huis niet helemaal klopt. De vraagprijs van de woning was ook wel naar die van een huis in vervallen staat dat nodig moest worden opgeknapt. Ik verwacht de investeringen dus wel gedeeltelijk terug te zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat je die investeringen vooral voor je zelf gedaan hebt en dat je er van geniet. Een badkamer of keuken is tegenwoordig niet meer veel waard.
Alle reacties Link kopieren
Misschien iets voor de extra badkamer. Rest is normaal onderhoud, ik hoop dat je de kosten eruit haalt, maar denk het niet. Als ik huis zou kopen en keuken is niet mijn smaak: hoppa, alles eruit en een mooie erin. Daar ga ik dan dus niet extra voor betalen! Stuc en zo, wordt niet op gelet bij een taxatie.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Voor een taxatierapport moet altijd betaald worden.



Je kunt natuurlijk de WOZ-ambtenaar van de gemeente bellen om te vragen of hij gratis komt kijken wat je huis nu meer waard is geworden, maar uiteindelijk bedn je daar duurder mee uit.



Voor je nieuwsgierigheid zou ik geen taxatie laten doen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Misschien ligt in de bibliotheek het ledenmagazine van de Vereniging Eigen Huis ?



Daar staat vaak een verhaaltje in over wat de verbouwing heeft gekost en wat die woning fictief waard is geworden. Misschien kun je daaruit één en ander afleiden ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
wij hebben ook ons huis laten verbouwen.. het was niet significant meer waard.. De taxateur gaf aan dat alleen bijv. een uitbouw, dakkapel etc. meerwaarde gaf aan het huis. Dingen als nieuwe badkamers, keukens, nieuwe muren etc. leveren niets op. Dat heeft nl.te maken met emotie. Iemand kan je huis voorbij laten gaan omdat die keuken niet mooi gevonden wordt. Maar 25m2 extra door een uitbouw is meer woonoppervlak, dát levert op..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven