Geld & Recht alle pijlers

Wat betaal je van huishoudgeld?

13-12-2014 07:29 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil eens kasboek maken voor huishoudgeld, maar wat betaal je eigenlijk uit het huishoudpotje?

Natuurlijk eten, drinken, schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten.

Daarnaast heb je natuurlijk nog andere kosten maar waar horen die bij.

Kadootjes, beltegoed kind, zakgeld, hobbyspullen, bioscoop, ijsjes buiten de deur, indoorspeeltuin met patatje, een kaart, postzegels.

Wat vinden jullie dat er gekocht moet worden van huishoudgeld en wat uit een potje overige kosten?
Alle reacties Link kopieren
Wij doen dit allemaal uit één potje, maar er zijn ook mensen die het als 2 potjes beschouwen.

Het is maar net wat je fijn vindt.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ben je afhankelijk van je man als kostwinner die jou huishoudgeld betaalt dat je dit zo stelt? Als jij ook gewoon 'n onafhankelijk inkomen hebt, maakt 't toch niet uit en is je inkomen gewoon voor gezamenlijke huishoudelijke kosten, leuke dingen en spaarbudget.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 13 december 2014 @ 07:45:

Ben je afhankelijk van je man als kostwinner die jou huishoudgeld betaalt dat je dit zo stelt? Als jij ook gewoon 'n onafhankelijk inkomen hebt, maakt 't toch niet uit en is je inkomen gewoon voor gezamenlijke huishoudelijke kosten, leuke dingen en spaarbudget.



Ik verdien meer dan genoeg om mezelf te onderhouden, maar werk ook met een potje huishoudgeld. Naast ons potje vaste lasten, spaargeld, afschrijvingen/reserveringen, etc.

Heeft gewoon te maken met financiële planning en beheer.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Nog nooit van dat begrip gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Dat bepaal je natuurlijk helemaal zelf TO.

Het hangt er een beetje vanaf waarom je een dergelijk kasboek bij houdt. Je wil misschien overzicht krijgen omdat je wil weten waar je geld nou eigenlijk heen gaat, of misschien controle houden over bepaalde kosten om te budgetteren?



Je zou een pot kunnen maken voor vaste lasten (hypotheek of huur, verzekeringen, belastingen, nutsbedrijf, abonnementen en lidmaatschappen), 1 voor huishoudelijk (boodschappen) en eentje voor zakgeld (cadeautjes voor jezelf en anderen, uit eten, bios, kleding etc) maar als jij die laatste posten bij huishoudgeld wil neerzetten dan staat het je natuurlijk vrij. Ik vind het makkelijk om deze 3 categorieën te hanteren.
Alle reacties Link kopieren
@elninjoo, nee hoor maar het geld vliegt eruit juist omdat het op een grote hoop ligt.

Ik wil er wat meer structuur in brengen. Ik heb het idee dat we meer zouden kunnen sparen als we een budget hebben, of klinkt dat heel gek? We zijn nogal makkelijk met uitgeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Flower_85 schreef op 13 december 2014 @ 07:50:

Nog nooit van dat begrip gehoord.

Wat, van een kasboek niet? Of van het maken van potjes? Budgetteren?



(geloept)

Ah dat verklaart veel. Misschien is het een goed idee om je er eens in te verdiepen dan.
Alle reacties Link kopieren
quote:mamaleintje schreef op 13 december 2014 @ 07:54:

@elninjoo, nee hoor maar het geld vliegt eruit juist omdat het op een grote hoop ligt.

Ik wil er wat meer structuur in brengen. Ik heb het idee dat we meer zouden kunnen sparen als we een budget hebben, of klinkt dat heel gek? We zijn nogal makkelijk met uitgeven.



Dat klinkt helemaal niet gek en werkt juist hartstikke goed.

Ik heb daarvoor de volgende categorieën:

- Huishoudgeld: boodschappen, inclusief dingen als drogist, postzegels, etc

- Leuke dingen budget: uitjes, cadeautjes, hebbedingetjes, persoonlijk zakgeld (waarvan ook kleding)

- Vaste lasten die maandelijks/periodiek gebeuren: denk hierbij óók aan de jaarlijkse gemeentebelasting, sparen voor vakantie, etc

- Reserveringen voor kosten die gaan komen maar je weet niet wanneer en hoeveel: bijvoorbeeld onderhoud huis, afschrijving witgoed, afschrijving technische apparatuur, APK/onderhoud/afschrijving auto, medische kosten,etc

- Echt spaargeld voor noodgevallen en voor leuke dingen als de pot groot genoeg is
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Dank je @rastan.

Idd 3 potjes is misschien handig.

We hebben al een potje voor de vaste lasten dus dat is geen probleem.

Ik wil gewoon inzicht krijgen in het dagelijkse uitgeefgeld. Daar kan een fikse besparing liggen. Het gaat eigenlijk net iets te makkelijk. Ik wil gewoon aan het eind van volgend jaar een grotere buffer overhouden.
Vind het ook niet raar hoor. Wij gebruiken de gezamenlijke rekening als "huishoudrekening". Daarvan gaan alle vaste lasten en de uitgaven bij supermarkt en drogist. De rest wordt betaald van of gespaard op de gezamenlijke spaarrekening en de eigen spaarrekeningen. Huishoudrekening/gezamenlijke rekening houden we echt zo minimaal mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
@broedkipje dat ziet er goed uit. Ik denk dat ik ook in een boekje moet gaan schrijven wat voor spullen er uitgegeven kunnen worden daarvan dit omdat wij nogal snel dit soort dingen vergeten en we dan toch nog even snel geld opnemen.
Oh ja, en de benzine gaat daar ook vanaf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 13 december 2014 @ 07:49:

[...]





Ik verdien meer dan genoeg om mezelf te onderhouden, maar werk ook met een potje huishoudgeld. Naast ons potje vaste lasten, spaargeld, afschrijvingen/reserveringen, etc.

Heeft gewoon te maken met financiële planning en beheer.

Precies dat.

Ik heb een potje in twee delen; bedrag X voor de eerste dingen die je noemt en bedrag Y voor de andere dingen die je noemt. Die bedragen zet ik elke maand samen op 1 aparte rekening, waar man en ik allebei een pas van hebben. Zo weten we precies wat we nog uit kunnen geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een excelbestandje met de uitgaven behoorlijk uitgesplitst. Een column vaste lasten met alles wat daar onder valt (huur, w/g/l, verzekeringen, sparen enz) en dan een variabele lasten met onder meer boodschappen, reiskosten, stappen, kleding, huishoudelijke extra's (koop ik bijvoorbeeld de kerstboom van straks, andere leuke dingen voor in huis, maar ook bijvoorbeeld nieuwe stofzuigerzakken of alles wat niet bij gewone boodschappen gaat).

Ik splits het uit dus, vind ik overzichtelijker. Excel laat me dan exact zien hoeveel ik heb uitgegeven en hoe veel er nog over is.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het ongeveer zoals Spijker.

Ik weet precies wanneer er nog afschrijvingen komen en heb een vast bedrag wat ik uit kan geven aan boodschappen en extraatjes en hou dat bij in een excelbestand.

Als dat op is, is het ook echt op.



Werkt prima voor mij
Alle reacties Link kopieren
kasboek,huishoudgeldpotje en andere geldpotjes.... heb er gelukkignooit mee te maken gehad en hoop het nooit hoeven te maken. lijk me zo een administratieve rompeslomp om dat steeds bij te houden wat je precies hebt gekocht iedere dag.

maar heb wel respect voor mensen die zo moeten leven omdat ze anders niet uitkomen met hun geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Reine schreef op 13 december 2014 @ 09:25:

kasboek,huishoudgeldpotje en andere geldpotjes.... heb er gelukkignooit mee te maken gehad en hoop het nooit hoeven te maken. lijk me zo een administratieve rompeslomp om dat steeds bij te houden wat je precies hebt gekocht iedere dag.

maar heb wel respect voor mensen die zo moeten leven omdat ze anders niet uitkomen met hun geld.Ja, of je vindt het gewoon best interessant om te weten waar je geld heengaat zonder dat je per sé anders niet uit komt. Enig financieel benul komt best van pas hoor, ook al heb je het niet krap.
Ik doe het ook zoals spijker al doe ik heb ik deze maand nog niks bijgehouden want zie idd waar alles heen gaat maar het effect dat ik hierdoor meer over hou is er niet geweest



Reine: mensen doen dit niet perce omdat ze niet zouden uitkomen . Ik kom uit of ik nu wel of niet bij hou. Ik ben er destijds mee begonnen omdat ik zag dat er mensen zijn met baan die moeten rond komen van 2000 euro en wij daar ver boven zitten en het is ook op. Mensen met minder inkomen krijgen natuurlijk wel wat extra toeslagen. Het is een kwestie van inzicht in je uitgave krijgen.
Ik reken het allemaal onder huishoudgeld, maar boek het apart: één kolom boodschappen En een kolom "overig": kapper, benzine, beltegoed, cadeautjes enz.

Opgeteld heb ik dan het totaal aan huishoudkosten, maar kan ik wel zien waar het geld naartoe vliegt.
Alle reacties Link kopieren
Het bedrag na alle vaste lasten (incl sparen want dat is en hoort ook een vaste last te zijn, hoe klein het bedrag ook maar kan zijn, alles helpt) pin ik allemaal van de bank. Bedrag deel ik door 4.3 en dat word dan mijn weekgeld. Ik houd elke week geld over en dat geld stop ik in een andere portemonnee voor uitjes en overige uitgaven. Op is op. Bij een dure maand een keer ga ik niet extra pinnen.
Alles wat ik koop voor dagelijks gebruik. Uitjes en kleding en kadootjes dus niet, heb er een apart potje voor, ook om te zorgen dat ik altijd genoeg HH geld heb. De rest is maar bijzaak en kan op bespaard worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:rastan schreef op 13 december 2014 @ 09:32:

[...]



Ja, of je vindt het gewoon best interessant om te weten waar je geld heengaat zonder dat je per sé anders niet uit komt. Enig financieel benul komt best van pas hoor, ook al heb je het niet krap.+1
Prrrr, mauw miawwwww.
Hier een rekening voor vaste lasten, tweede rekening is voor 3 potjes. Boodschappen (inclusief verzorgingsproducten en schoonmaakartikelen), busgeld voor dochter en benzine. Ik houd het bij in een boekje zodat ik overzicht heb.
O 4 potjes want extra hoort er ook bij. Dat is alles wat niet in de andere categorieën valt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven