Geld & Recht alle pijlers

wat betalen jullie aan gas/electra en water

02-11-2014 12:35 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
wat betalen jullie elke maand aan gas/electra met hoeveel pers en bij wie

en water. moeten jullie bij betalen of krijgen jullie terug



ik 100 gas/electra essent

26 euro per 3 maanden water [vitens]
Alle reacties Link kopieren
Bizar dat sommige rond de 1500M3 aan gas kwijt zijn?!



Dat is echt wel heeel erg veel toch?
Of 1500m3 veel is ligt volgens mij ook grotendeels aan je woning.



Ik woon bijvoorbeeld in een vrijstaande woning, volgens het nibud is het gemiddelde gasverbruik voor een vrijstaande woning 2650m3 op jaarbasis.



Afgelopen jaar 1 oktober 2013 - 1 oktober 2014 was ons verbruik 1693m3. Dus afgezet tegen het gemiddelde vond ik dat vrij netjes (al hebben we natuurlijk wel een vrij zachte winter gehad)
Alle reacties Link kopieren
Ik betaal 80 euro aan de Nuon, grotendeels electra klein beetje gas (koken)

Aan de stadsverwarming betaal ik 74 euro (20 euro vastrecht per maand, 54 gebruiks voorschot)



Van de NUON krijg ik rond de 200/250 terug.

Stadsverwarming moest ik afgelopen januari bijbetalen (225,00)

Die laatste is echt vreselijk, veel klachten dat het te duur zou zijn (wat volgens de warmte wet, heet dat geloof ik, niet kan omdat de prijzen gelijk zouden zijn)

Ik vrees met grote vrezen mijn jaarafrekening al houd ik de kachel goed in de gaten



Oh ja, 3 personen, 60 m2 flatje, dubbel glas en dan toch..............
Ik betaal 145 euro per maand voor gas en electra. Mijn electraverbruik is laag en gas juist relatief hoog (1900 kuub per jaar). We wonen met drie personen in een tussenwoning, met dubbel glas, maar verder niet geïsoleerd. Vooral de vloer is soms echt koud, ik vermoed dat daarom het gasverbruik zo hoog is. Water weet ik niet precies, volgens mij rond de 40 euro per drie maanden. We verbruiken ongeveer 110 kuub per jaar, en dat is lager dan gemiddeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kanon schreef op 02 november 2014 @ 17:20:

[...]





Wauw, hoe red je dat?



Weten wat je verbruikt en dan heb ik het ook over de verbruikers en zorg dat Hr ketel juist afgesteld staat. ZIe nieuwe topic thuis zuinig stoken voor tips



Verder niet veel bijzonders
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen hier voor gas&licht 96,- per maand.

Water 30,- per maand.



Verwarming hebben we bijna nooit aan want vriend en zoon hebben het altijd warm.

Wij douchen wel veel.
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cadou schreef op 06 november 2014 @ 14:31:

Leuk topic, want ik heb net de jaarrekening binnen. Krijg kleine 600 terug!



Zat op 135 pm gas/electra, verbruik circa 1500m3 gas, en dubbel stroomtarief 1000 laag/1250 hoog

Nu teruggezet op 90 permaand(65 gas/25 stroom) verbruik 820m3 gas stroom 860 laag/1053 hoog.



Heb niets anders gedaan dan 3 lampen die veel aan zijn vervangen door spaarlampen, en er is vorig jaar door de woningstichting een HR ketel geplaatst. Ikke is blij blij blij!Ik zet nooit me maand bedrag terug ook al zou ik terug krijgen, Vorig weekend meterstanden door gegeven, Betaal liever te veel dat ik na een jaar terug krijg dan bij betalen
Alle reacties Link kopieren
We zijn zeer hoog in geschat, konden het niet lager laten bij stellen dan 246 euro pm.

Ik mag hopen dat we ontzettend veel terug krijgen na een jaar.

Water 26 euro.
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet ik wat ik kwijt ben aan water? Ik betaalde 55 p/m aan NUON en heb dat maar even opgeschroefd naar 85 p/m, aangezien vriend van lange douches houdt. Maar dat is dus alleen stroom en gas.

Is wat je betaalt aan water aan bijv. waternet? Dan is dat bij ons 10,50 p/m.
2 personen, huis van ongeveer 60 m3.



Ik betaal 80 per maand voor elektriciteit. Wij hebben geen gas. Ik kreeg vorig jaar 600 nog wat euro terug. En dit jaar zal het rond de 500/550 euro zijn. Wij hebben het eigenlijk heel bewust niet omlaag gedaan, omdat je dan altijd zult zien dat er wel weer iets anders is waar je het aan uitgeeft. En nu is het gewoon een maandje zuinig aan doen met een onverwachte rekening bijv.

Ons energieverbruik is vrij zuinig. Hebben ook overal bewust led in.



Van hetgeen dat wij terug krijgen boeken wij, met wat bijbetalen natuurlijk, onze zonvakantie. Werkt prima zo!



Water betalen wij per 3 maanden 35 euro. Wij spelen ongeveer quitte. Vind ik prima. Waterverbruik schommelt niet zo. Energie overigens ook niet.



Onze stookkosten (vaste kosten ervan) zijn erg duur, maar wij zitten overal tussen in (appartement). Het is dus niet zo snel koud bij ons. Daarnaast hebben wij in de herfst en winter heel vaak kaarsen aan en dat maakt de woonkamer heerlijk warm.

Wij betalen een voorschot bij de huur. 30 per maand. Kregen vorig jaar 60 oid terug en dit jaar zal het rond de 90 zijn aangezien het vorig jaar over wat minder maanden berekend was.
quote:understatement schreef op 08 november 2014 @ 12:51:

Hoe weet ik wat ik kwijt ben aan water? Ik betaalde 55 p/m aan NUON en heb dat maar even opgeschroefd naar 85 p/m, aangezien vriend van lange douches houdt. Maar dat is dus alleen stroom en gas.

Is wat je betaalt aan water aan bijv. waternet? Dan is dat bij ons 10,50 p/m.Wat je aan waternet betaald is voor je kraanwater. En het warme water word door energie of gas opgewarmd. Dus warm water betaal je voornamelijk aan NUON om het maar even zo te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:n93 schreef op 08 november 2014 @ 13:02:

2 personen, huis van ongeveer 60 m3.



Ik betaal 80 per maand voor elektriciteit. Wij hebben geen gas. Ik kreeg vorig jaar 600 nog wat euro terug. En dit jaar zal het rond de 500/550 euro zijn. Wij hebben het eigenlijk heel bewust niet omlaag gedaan, omdat je dan altijd zult zien dat er wel weer iets anders is waar je het aan uitgeeft. En nu is het gewoon een maandje zuinig aan doen met een onverwachte rekening bijv.

Ons energieverbruik is vrij zuinig. Hebben ook overal bewust led in.



Van hetgeen dat wij terug krijgen boeken wij, met wat bijbetalen natuurlijk, onze zonvakantie. Werkt prima zo!



Water betalen wij per 3 maanden 35 euro. Wij spelen ongeveer quitte. Vind ik prima. Waterverbruik schommelt niet zo. Energie overigens ook niet.



Onze stookkosten (vaste kosten ervan) zijn erg duur, maar wij zitten overal tussen in (appartement). Het is dus niet zo snel koud bij ons. Daarnaast hebben wij in de herfst en winter heel vaak kaarsen aan en dat maakt de woonkamer heerlijk warm.

Wij betalen een voorschot bij de huur. 30 per maand. Kregen vorig jaar 60 oid terug en dit jaar zal het rond de 90 zijn aangezien het vorig jaar over wat minder maanden berekend was.Nou als ik dit zo lees is er geen verbruik, enkel netwerk en leveringskosten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de af rekening gehad. een jaar lang elke maand 100 euro betaald, en krijg 520 euro terug, Ze hadden me voorschot nu op 66 euro gezet, heb het terug gezet naar 100.
Alle reacties Link kopieren
quote:winnie2000 schreef op 09 november 2014 @ 08:48:

Ik heb de af rekening gehad. een jaar lang elke maand 100 euro betaald, en krijg 520 euro terug, Ze hadden me voorschot nu op 66 euro gezet, heb het terug gezet naar 100.Snap ik echt niet, zet geld op spaarrekening vang je nog beetje rente, waarom altijd geld terug hebben wat je zelf al vooruit hebt betaald ???
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 09 november 2014 @ 09:09:

[...]





Snap ik echt niet, zet geld op spaarrekening vang je nog beetje rente, waarom altijd geld terug hebben wat je zelf al vooruit hebt betaald ???Waarom een bedrag betalen wat hun willen en na een jaar bijbetalen? Dat snap ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Omdat je dan zelf een jaar lang rente ontvangt van dat geld, in plaats dat de energieleverancier dat doet. Ik snap dat het leuker voelt om geld terug te krijgen dan om te moeten bijbetalen aan het eind van het jaar, maar als je gewoon gaat rekenen is het natuurlijk oerstom om maandelijk zoveel teveel te betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 09 november 2014 @ 13:03:

Omdat je dan zelf een jaar lang rente ontvangt van dat geld, in plaats dat de energieleverancier dat doet. Ik snap dat het leuker voelt om geld terug te krijgen dan om te moeten bijbetalen aan het eind van het jaar, maar als je gewoon gaat rekenen is het natuurlijk oerstom om maandelijk zoveel teveel te betalen.Betalen jullie maar mooi wat hun voor je uit rekenen ik niet, Je weet namelijk nooit of je elk jaar het zelfde verbruikt, Zelfde geld wordt het een hele strenge winter
Alle reacties Link kopieren
Ja, en wat dan nog? Dan kun je dat wat je extra verbruikt hebt toch ook gewoon achteraf betalen? Ik betaal overigens gewoon maandelijks het door het energiebedrijf vastgestelde gedrag en krijg jaarlijks geld terug. Het is gewoon onzin om dik 500 euro extra te betalen, je had dat geld ook een jaar lang op een spaarrekening kunnen zetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 09 november 2014 @ 22:47:

Ja, en wat dan nog? Dan kun je dat wat je extra verbruikt hebt toch ook gewoon achteraf betalen? Ik betaal overigens gewoon maandelijks het door het energiebedrijf vastgestelde gedrag en krijg jaarlijks geld terug. Het is gewoon onzin om dik 500 euro extra te betalen, je had dat geld ook een jaar lang op een spaarrekening kunnen zetten.





Vindt ik ook en als 5 miljoen huishoudens ook te veel vooruit betalen hoeveel rente vangen ze ???

Ik bepaal zelf mijn voorschot, hou zelf maandelijks de meterstanden en mocht het echt een strenge winter worden dan nog betaal ik dan een paar tientjes bij nou zet ik dat even apart, het is zo simpel.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 10 november 2014 @ 05:28:

[...]

zo'n vette rente krijg je op je spaar rekening niet dus daar wordt je ook niet rijk, Van, Er zijn genoeg mensen die een x bedrag betalen en na een jaar de rekening krijgen en zich moeten bedenken hoe ze die moeten betalen





Vindt ik ook en als 5 miljoen huishoudens ook te veel vooruit betalen hoeveel rente vangen ze ???

Ik bepaal zelf mijn voorschot, hou zelf maandelijks de meterstanden en mocht het echt een strenge winter worden dan nog betaal ik dan een paar tientjes bij nou zet ik dat even apart, het is zo simpel.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan het dat er niemand hier apart betaald voor warmte? Ik betaal apart voor water, elect en warmte?? Of zou electra en warmte samen moeten gaan ik begrijp het even niet ik zit trouwens bij woonenergie en ennatuurlijk sinds kort..
2 volwassenen, 1 kind, vrijstaand niet-geïsoleerd huis, thermostaat op 17-18 graden als we thuis zijn.



Elektriciteit: 3500 kWh per jaar

Gas: 2000 m3 per jaar



We betalen hiervoor 200 euro per maand en dan komt het aan het eind van het jaar min of meer uit (paar tientjes bijbetalen of paar tientjes terugkrijgen).



Voor water betalen we iets van 16 euro per maand; komt ook altijd keurig uit aan het eind van het jaar.
quote:models schreef op 11 november 2014 @ 00:00:

Hoe kan het dat er niemand hier apart betaald voor warmte? Ik betaal apart voor water, elect en warmte?? Of zou electra en warmte samen moeten gaan ik begrijp het even niet ik zit trouwens bij woonenergie en ennatuurlijk sinds kort..



Electra en warmte is niet hetzelfde. Electra is licht, TV, wasmachine, computer etc. In de meeste huizen komt de warmte van een gasgestookte CV-ketel, dus gas is warmte zou je kunnen zeggen.



Maar als je ergens woont met blokverwarming of stadsverwarming ofzoiets, dan wordt warmte apart afgerekend en gebruik je je gasaansluiting alleen om op te koken (als je niet elektrisch kookt). Dat gaat dan maar om enkele tientallen kuubs gas per jaar; wie ook stookt op gas zit al snel boven de 1500 m3 per jaar. En soms gaat de verwarming via stadsverwarming ofzo, maar het opwarmen van je kraanwater via een geiser. Dan gebruik je daar ook gas voor. Er zijn dus veel verschillende situaties maar ik gok dat de meeste huishoudens gewoon een eigen CV-installatie hebben.



Je bent zelf vrij een energieleverancier te kiezen, dus je mag voor elektra een andere kiezen dan voor gas. Dan krijg je dus ook twee aparte rekeningen. Maar de meeste huishoudens kiezen voor 1 leverancier voor zowel gas als elektra en dan zit dat dus in 1 rekening.
Alle reacties Link kopieren
'Warmte' is in ons geval het gasverbruik (we koken elektrisch). Dat verbruik heb ik apart genoemd in mijn bericht, maar omdat ik gas en elektriciteit van dezelfde leverancier afneem betaal ik daar één bedrag per maand voor.
Verbruik van afgelopen jaar:



Gas: 460 m3

Electriciteit: 1302 kwu

2 personen, huis na 2010 en tussenwoning



Krijgen daarom ook flink terug van de Nuon :D.

Voorschot blijft

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven